Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Friheten til å kjøre 145mil på en dag bytter jeg gjerne inn i en elbil.
    Jeg snakker da ikke om friheten til å kjøre 145 mil på en dag? Jeg sier bare at da behovet for å gjøre det dukket opp så hadde jeg muligheten. En mulighet jeg ikke ville hatt hvis jeg hadde hatt en elbil.

    Skriver jeg virkelig så dårlig norsk at dere ikke skjønner hva jeg skriver, eller ligger problemet i den andre enden?

    PS: Jeg har enda ikke fått en lenke til den el-bilen til under 400 kkr som kan gjøre det jeg har beskrevet. Det burde jo ikke være noe problem, dere påstår jo at den finnes.
    Du er jo en voksen mann på hifisentralen, trenger ingen grense på 400 kkr du.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Eller vis meg en fossilbil med >250hk, automat, 4-hjulsdrift og >500 liter bagasjerom til under 400 kkr.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Eller vis meg en fossilbil med >250hk, automat, 4-hjulsdrift og >500 liter bagasjerom til under 400 kkr.
    Eller: vis meg en el-bil med 816km rekkevidde, 4-hjulsdrift, 194hK og 506 liter bagasjerom (2 seter=919 liter) til under 503.900 kroner (som er prisen på en ny Mazda CX-5 Optimum automat, Euro 6 utslippsnivå, 0,71l/mil?

    Om man sammenligner denne med en tilsvarende Tesla til 799.570 (S 90 D) så er prisforskjellen 295.670, eller 19.711 liter bensin eller 277.619km kjøring!

    Bom og parkering og differanse i årsavgift har jeg ikke regnet med, men det er marginalt (eller: det blir vel omtrent som det det koster å få montert ladestasjon hjemme + lading underveis, sånn veldig grovt regnet)

    Ei heller har jeg her tatt med andrehåndsverdi som jo selvfølgelig er mye høyere for Tesla'en enn Mazda'en - men differansen er der okke som.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Mitt problem er alle dere som sier at "jeg kan greie meg med en elbil, da kan alle andre det også". Jeg sier at det er ikke slik - alle behov er ikke dekt med dagens elbiler.

    Og Anonym kan spare seg de tåpelige innspillene. Jeg har ikke spurt etter en bil med over 250 hk, automat, 4-hjulsdrift og > 500 l bagasjerom. Jeg har spurt etter en elbil som lar meg laste inn det jeg trenger og lar meg reise mellom f.eks. Trondheim og Bergen på under 12 timer. Det finnes mengder av fossilbiler under 400 kkr som greier det. Dere må da kunne komme opp med en elbil som greier det når dere argumenterer med at alle kan få dekt sine behov med en elbil?
    Selvfølgelig kan man ta bussen, eller fly, men det er ikke det som er spørsmålet.

    Jeg hopper av denne debatten her. Jeg konstaterer at dere ikke klarer å svare på spørsmålet, så da kan jeg egentlig ikke konkludere med annet enn at jeg har rett.
    NB: Dette har aldri for min del dreid seg om hva jeg vil/trenger. Jeg har råd til å kjøpe meg en bil i millionklassen hvis jeg vil prioritere det. Diskusjonen har for min del dreid seg om denne evige messinga om at "en elbil passer til min situasjon, og da passer den også for alle". Det er bare rett og slett feil pr. idag. Hvordan det er i 2020 er en annen sak.
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Du må vente otare på en enten elbil med faststoffbatteri eller en hybdrid hydrogenbil med prisfall. Vil nok gå en god del år før man kan kjøpe noe slikt til prisen du etterlyser.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.256
    Antall liker
    11.113
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Greia er vel så enkel som at folk ønsker at verktøyet man kjøper seg skal være tilpasset behovene sine. Ikke at behovene må tilpasses verktøyet.
    Folk prioriterer forskjellig. Elbil er fremdeles ikke for alle.
    Men vi er der snart.
    Takk til alle dere som faktisk har tilpasset behovene deres etter verktøyets begrensninger, og som dermed har vært med på å gjøre dette mulig.

    2020 blir et interessant bilår.
    Endelig et fornuftig innlegg i denne pissekonkurransen.

    Mitt problem er alle dere som sier at "jeg kan greie meg med en elbil, da kan alle andre det også".
    Og det er mitt problem også. Jeg liker ikke Tesla (begge modellene ser ille ut; PS jeg burde også tydeliggjøre at det er dagens modeller jeg ikke liker, ikke merket som sådan), jeg vil ikke ha en elbil med et proprietært ladenettverk av prinsipielle årsaker, og synes S-serien er alt for stor til bybruk - pr i dag har vi to biler, men skal jeg investere langsiktig i en elbil må den være noe smalere enn S-klassen eller billigere enn den fæle X-modellen. Å betale over en million for en bil jeg oppfatter som bælstygg kaller jeg ikke et fornuftig kjøp uansett hva jeg måtte spare av bompenger. Dere som er på hifisentralen må da være kjent med begrepet eierglede?

    Og pr i dag er det altså bare Teslas to modeller som er i nærheten av å dekke de tekniske kravene jeg har til en elbil. All ære til de for det. Men som jeg har forklart over, det blir altså ingen Tesla på meg (i hvert fall så lenge S og X er det eneste de tilbyr).

    Sånn er det bare, og jeg liker ikke å bli idiotforklart av det jeg opplever som litt for mange litt for arrogante Teslaeiere (det er ganske mange av dere her) bare fordi jeg ser verden litt annerledes enn dere og er villig til å betale for veibruk og parkering. Jo mer arrogante dere blir, jo sikrere kan dere bli på at den klubben deres ikke er noe for meg.

    Jeg er i stand til å passe min økonomi selv - og kaster bort akkurat de pengene jeg selv vil på fossilbiler og dyr vin - og er for øvrig også ganske miljøbevisst (og det fremgår for øvrig med all mulig tydelighet her at miljøaspektet kommer langt ned på listen over kriteriene ved bilvalget for svært mange Teslaeiere).

    Argumentene for Tesla ser ut til å være:

    * Fabelaktig akselerasjon (utvilsomt, but I couldn't care less)

    * Fabelaktig bil (I don't think so)

    * Billig i bruk (sikkert, men at et produkt jeg ikke liker eller har bruk for er billig i bruk er ikke noen trigger for meg, otare har vist noen
    gode regnestykker på at billig er et relativt begrep). Forumet er også stappfullt av eksempler på at folk ellers ikke akkurat legger vekt
    på billig når de kjøper ting.... så hvorfor skal jeg det når jeg velger bil?

    * Miljøvennlig (ikke et argument som er mye i bruk av Teslaeierne, men der er jeg enig og det er det som kommer til å bli avgjørende når - ikke hvis - jeg en gang kjøper elbil, ikke akselerasjon eller drivstoffpriser, men det bikker meg ikke over i kjøpsmodus når det gjelder Tesla )

    Og som otare sier: hvordan verden er i 2020 skal vi vurdere i 2020.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Du må vente otare på en enten elbil med faststoffbatteri eller en hybdrid hydrogenbil med prisfall. Vil nok gå en god del år før man kan kjøpe noe slikt til prisen du etterlyser.
    Jeg sa jeg hoppet av, men bare delvis ;)

    Jeg etterlyser for så vidt ikke en slik elbil som jeg har snakket om. Jeg bare brukte den prisen som et eksempel fordi det finnes mange fossilbiler under den prisen som dekker den bruken jeg snakker om (og det er biler i den prisklassen folk flest kjøper), men pr. idag ingen elbiler, for å vise at argumentet om at dagens elbiler dekker alle behov og det er ingen grunn til å kjøpe noe annet, bare er tull.

    Som erato sier - "Jeg liker ikke Tesla (begge modellene ser ille ut), vil ikke ha en elbil med et proprietært ladenettverk, og synes S-serien er alt for stor til bybruk - pr i dag har vi to biler, men skal jeg investere langsiktig i en elbil må den være noe smalere enn S-klassen eller billigere enn den fæle X-modellen."
    Klarifisering: Jeg har ingen ting i mot Tesla, men ingen av de modellene de har idag faller i smak.

    Som dere også helt sikkert vet har jeg kjøpt meg en plug-in hybrid. For å få en tilsvarende Teslamodell måtte jeg ut med ca 250 000 mer (Teslaen har raskere akselerasjon, er mindre manøvrerbar og har kortere rekkevidde. Plassmessig er de vel omtrent like). Jeg kjører ca 14000 km pr år, litt under halvparten på strøm, så jeg kjører ca 800 mil på bensin. Forbruket på langkjøring er ca 0,5 l/mil (unntatt på motorvei ved høye hastigheter. Jeg ser ikke for meg mye slik kjøring, men bilen har en toppfart på 230 km/t), så 400 l bensin pr. år - altså en bensinkostnad på 6000 kr i året med en bensinpris på 15 kr/l. Bompenger og parkering kommer i tillegg, men det er minimalt med slike utgifter der jeg bor. Og årsavgiften selvfølgelig. Så la oss si 12000 i året i merkostnad i forhold til en Tesla. Det tilsvarer 20 års kjøring før merkostnaden ved å kjøpe en Tesla er spart inn. (Og om 20 år kjører jeg sikkert ikke bil lenger - da er jeg for gammel)
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Du må vente otare på en enten elbil med faststoffbatteri eller en hybdrid hydrogenbil med prisfall. Vil nok gå en god del år før man kan kjøpe noe slikt til prisen du etterlyser.
    Jeg sa jeg hoppet av, men bare delvis ;)

    Jeg etterlyser for så vidt ikke en slik elbil som jeg har snakket om. Jeg bare brukte den prisen som et eksempel fordi det finnes mange fossilbiler under den prisen som dekker den bruken jeg snakker om (og det er biler i den prisklassen folk flest kjøper), men pr. idag ingen elbiler, for å vise at argumentet om at dagens elbiler dekker alle behov og det er ingen grunn til å kjøpe noe annet, bare er tull.

    Som erato sier - "Jeg liker ikke Tesla (begge modellene ser ille ut), vil ikke ha en elbil med et proprietært ladenettverk, og synes S-serien er alt for stor til bybruk - pr i dag har vi to biler, men skal jeg investere langsiktig i en elbil må den være noe smalere enn S-klassen eller billigere enn den fæle X-modellen."
    Klarifisering: Jeg har ingen ting i mot Tesla, men ingen av de modellene de har idag faller i smak.
    Det er godt mulig at hydrogenbil til ok pris kommer før elbiler med faststoffbatteri. Da kan du kjøre strekningen Trondheim-Oslo på en fylling og bruke den som ren elbil til bykjøring. Det nærmer seg bygging av hydrogenstasjon for privatbiler i Trondheim (finnes allerede for lastebiler). I Oslo området finnes det nå 9 hydrogenstasjoner.
    Støtte til nye hydrogenstasjoner fra Enova til HYOP og Uno-X Hydrogen - Norsk Hydrogenforum

    Det bygges også hydrogenstasjoner for å dekke Europa.
    About | Hydrogen Mobility Europe
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Eller vis meg en fossilbil med >250hk, automat, 4-hjulsdrift og >500 liter bagasjerom til under 400 kkr.
    Eller: vis meg en el-bil med 816km rekkevidde, 4-hjulsdrift, 194hK og 506 liter bagasjerom (2 seter=919 liter) til under 503.900 kroner (som er prisen på en ny Mazda CX-5 Optimum automat, Euro 6 utslippsnivå, 0,71l/mil?

    Om man sammenligner denne med en tilsvarende Tesla til 799.570 (S 90 D) så er prisforskjellen 295.670, eller 19.711 liter bensin eller 277.619km kjøring!

    Bom og parkering og differanse i årsavgift har jeg ikke regnet med, men det er marginalt (eller: det blir vel omtrent som det det koster å få montert ladestasjon hjemme + lading underveis, sånn veldig grovt regnet)

    Ei heller har jeg her tatt med andrehåndsverdi som jo selvfølgelig er mye høyere for Tesla'en enn Mazda'en - men differansen er der okke som.
    Mest relevant å sammenligne med S75D til 620k som slår Mazda på alt utenom rekkevidde.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Mest relevant å sammenligne med S75D til 620k som slår Mazda på alt utenom rekkevidde.
    Hvorfor det? En Tesla med en 2WD bakhjulsdrift og en 4WD Mazda?

    Da er det vel riktigere å sammenligne den Tesla'en din med en 2WD Mazda CX-5, 2WD Vision 165hK til 382.900

    Differansen er da 237.100 og det vil si 15.806 liter bensin eller 222.629 km kjøring.

    Uansett er bilene veldig forskjellige. Mitt poeng var at ved å bruke 4-500.000 på ny fossilbil i stedet for 7-800.000 på en elbil med god rekkevidde, kommer man veldig langt bare for prisforskjellen.
    Tesla eiere kjører jo nærmest "gratis", men gjør de egentlig det?
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Man må kjøpe etter behovet. Men om jeg en gang i året skal kjøre 100 mil, mens jeg på en vanlig dag kjører 4 mil så tenker jeg det er kjøremønsteret på 99 av 100 dager jeg må dimensjonere etter, ikke unntaket. (Nå skal det sies at jeg har en fossil stasjonsvogn som skal brukes til campingvogn, eventuelt på langturer (selv om det nok blir el der også) og når store saker skal flyttes.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.230
    Antall liker
    14.782
    Da jeg byttet til elbil mistet jeg tilhengerkroken. Tilhengertjenester løses nå ved å ringe svigers et par ganger i året, samt noe mer "få levert på døren".

    Det finnes flere måter å løse ymse marginale behov på og ikke nødvendig å dimensjonere utfra de. Men når behovene blir tilstrekkelig lite marginale så stiller saken seg noe annerledes. Da vi pusset opp hus var jeg glad for å ha krok + henger for eksempel.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Man må kjøpe etter behovet. Men om jeg en gang i året skal kjøre 100 mil, mens jeg på en vanlig dag kjører 4 mil så tenker jeg det er kjøremønsteret på 99 av 100 dager jeg må dimensjonere etter, ikke unntaket. (Nå skal det sies at jeg har en fossil stasjonsvogn som skal brukes til campingvogn, eventuelt på langturer (selv om det nok blir el der også) og når store saker skal flyttes.
    Det er derfor jeg reagerer sånn på elbilfantastsene som sier at det funker for meg, og derfor funker det for alle andre også. Kjøp elbil! Jeg vurderte mitt behov og fant ut at en elbil ikke ville fungere for meg enda. Derfor har jeg kjøpt en plug-in hybrid. Jeg kjører 2 mil de dagene jeg kjører bil lokalt og noen langturer der det er viktigere å komme fram enn å se på utsikten. Siden en plug-in hybrid fungerer perfekt for begge situasjonene (forutsatt at man har tilgang på lading daglig og ikke trenger kjøre lenger enn bilen har elrekkevidde til daglig) har jeg valgt det. Hengerfeste har den også :) .Hadde jeg vært avhengig av å kjøre 7-8 mil hver dag, kjøre gjennom bomstasjoner og parkere på betalparkeringsplasser daglig ville jeg valgt noe annet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.230
    Antall liker
    14.782
    Nå kjører jeg ytterst sjelden bil til Oslo Sentrum, men verdien av fri parkering tror jeg har gått kraftig ned siden det er mange flere elbiler og færre parkeringsplasser. I helgene er det stort sett greit, i alle fall i rimelig avstand til sentrum, men det er ikke slik at man kan basere seg på å få en gratis plass. Jeg kjører rett i et parkeringshus og betaler fremfor å surre rundt for å finne en gratisplass i alle fall.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Da jeg byttet til elbil mistet jeg tilhengerkroken. Tilhengertjenester løses nå ved å ringe svigers et par ganger i året, samt noe mer "få levert på døren".

    Det finnes flere måter å løse ymse marginale behov på og ikke nødvendig å dimensjonere utfra de. Men når behovene blir tilstrekkelig lite marginale så stiller saken seg noe annerledes. Da vi pusset opp hus var jeg glad for å ha krok + henger for eksempel.
    Som sagt, det kommer an på behov. Min fossil er verd rett over en brutto månedslønn og noen dager trenger vi to biler. Jeg kunne kjøpt Tesla like lett som i3, men synes 3-400 tusen er nok å bruke på bil når en har barn under skolealder. I tillegg er mange parkeringsplasser i omegn så smale at en mindre bil smyger seg lettere rundt. Men skal innrømme at jeg har vært inne på Tesla.com og "spec'et" både Model S og X opptil flere ganger. :rolleyes: Hadde Model S hatt krok og kostet 100K mindre hadde jeg bestilt tvert.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Man må kjøpe etter behovet. Men om jeg en gang i året skal kjøre 100 mil, mens jeg på en vanlig dag kjører 4 mil så tenker jeg det er kjøremønsteret på 99 av 100 dager jeg må dimensjonere etter, ikke unntaket. (Nå skal det sies at jeg har en fossil stasjonsvogn som skal brukes til campingvogn, eventuelt på langturer (selv om det nok blir el der også) og når store saker skal flyttes.
    Det er derfor jeg reagerer sånn på elbilfantastsene som sier at det funker for meg, og derfor funker det for alle andre også. Kjøp elbil! Jeg vurderte mitt behov og fant ut at en elbil ikke ville fungere for meg enda. Derfor har jeg kjøpt en plug-in hybrid. Jeg kjører 2 mil de dagene jeg kjører bil lokalt og noen langturer der det er viktigere å komme fram enn å se på utsikten. Siden en plug-in hybrid fungerer perfekt for begge situasjonene (forutsatt at man har tilgang på lading daglig og ikke trenger kjøre lenger enn bilen har elrekkevidde til daglig) har jeg valgt det. Hengerfeste har den også :) .Hadde jeg vært avhengig av å kjøre 7-8 mil hver dag, kjøre gjennom bomstasjoner og parkere på betalparkeringsplasser daglig ville jeg valgt noe annet.
    Jeg synes du har valgt meget lurt. Jeg var også inne på tanken på å kjøpe f.eks. Kia Niro Plug-in med krok, den hadde kostet det samme som i3 og hadde klart nesten all kjøring på strøm, men etter å ha testet mange elbiler og deretter hybrid så kommer man stadig tilbake til at ren el er veien.

    Dog må jeg si at BMW har i i3REX den optimale løsning for hybriddrift. En liten totakter som genererer nok strøm til fremdrift istedet for å trekke hjulene.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Ja. Jeg ser for meg at langkjøringsbehovet forsvinner om ganske kort tid (3-5 år), og da blir det elbil her. Jeg er litt skeptisk til all teknologien som skal spille sammen i en plug-in hybrid, men nå har jeg hatt en i 2,5 år og det har ikke vært noen problemer i det hele tatt (bank i bordet). Teknologien har fungert helt sømløst. Strøm til daglig og snitt på under 0,5 l/mil på langkjøring (avhengig av hastighet og stigning selvfølgelig).
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Mest relevant å sammenligne med S75D til 620k som slår Mazda på alt utenom rekkevidde.
    Hvorfor det? En Tesla med en 2WD bakhjulsdrift og en 4WD Mazda?

    Da er det vel riktigere å sammenligne den Tesla'en din med en 2WD Mazda CX-5, 2WD Vision 165hK til 382.900

    Differansen er da 237.100 og det vil si 15.806 liter bensin eller 222.629 km kjøring.

    Uansett er bilene veldig forskjellige. Mitt poeng var at ved å bruke 4-500.000 på ny fossilbil i stedet for 7-800.000 på en elbil med god rekkevidde, kommer man veldig langt bare for prisforskjellen.
    Tesla eiere kjører jo nærmest "gratis", men gjør de egentlig det?
    Billigste Tesla er S75D, 4-hjulsdrift,0-100 på 4,4 sekunder og 620kkr.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Man kan jo kjøpe seg en polo cross mange ganger inkludert bensin i bilenes levetid for hva en tesla koster.. men hva slags sammenligning er det? Mazda cx5 kan jo knapt kalles familiebil og er overhode ikke noe alternativ for de av oss som kjører tesla
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Mest relevant å sammenligne med S75D til 620k som slår Mazda på alt utenom rekkevidde.
    Hvorfor det? En Tesla med en 2WD bakhjulsdrift og en 4WD Mazda?

    Da er det vel riktigere å sammenligne den Tesla'en din med en 2WD Mazda CX-5, 2WD Vision 165hK til 382.900

    Differansen er da 237.100 og det vil si 15.806 liter bensin eller 222.629 km kjøring.

    Uansett er bilene veldig forskjellige. Mitt poeng var at ved å bruke 4-500.000 på ny fossilbil i stedet for 7-800.000 på en elbil med god rekkevidde, kommer man veldig langt bare for prisforskjellen.
    Tesla eiere kjører jo nærmest "gratis", men gjør de egentlig det?
    Billigste Tesla er S75D, 4-hjulsdrift,0-100 på 4,4 sekunder og 620kkr.
    Joa, men litt vinterhjul, metallic osv... så er vi i 660 tusen, men er enig i at det ikke er avskrekkende ut fra hva man får.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Det er et problem at eneste krav tilsynelatende er "mer til meg og mine behov" og eneste målestokk er økonomisk fundert samtidig som vi kjører kloden i grøfta i rekordfart. Det handler ikke om at akkurat din fossilbil er problemet, men det handler om holdninger, det handler om de virkelige verdier som handler om bærekraft og kontrollert forbruk, det handler om å tenke 7 generasjoner frem i tid og ikke bare inneværende budsjettår. God jul forresten!
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Har en bekjent som kjører elbil og "redder verden", samtidig som han kjøper "alt" fra Kina. Prøver å forklare at han ror litt i hver ende av båten, men men...
     
    6

    65finger

    Gjest
    Elbil med lang rekkvidde og kompakt str, lar vente på seg. Ikke aktuelt med diger, bola amerikaner til 800k +
    Opel bløffet, tipper nissan også
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Elbil med lang rekkvidde og kompakt str, lar vente på seg. Ikke aktuelt med diger, bola amerikaner til 800k +
    Opel bløffet, tipper nissan også
    Litt enig der. Hadde byttet bort droget mot noe som hadde hatt samme rekkevidde, fraspark og teknologi etc.. men noe i en mer kompakt utgave any day. Ser for meg noe a la Mercedes A45 AMG eller en Subaru STG .. eller noen i den gaten men med elmotorens fordeler. Tror den nye Roadsteren havner utenfor min rekkevidde, men hvem vet. Okke som er den bare på papiret ennå som så mye annet.

    Det er en alt for stor bil for mitt behov, men det fantes og finnes ennå ingen gode alternativer. Jeg skal ikke klage, for all del, men hadde klart meg med noe mer kompakt.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Man kan jo kjøpe seg en polo cross mange ganger inkludert bensin i bilenes levetid for hva en tesla koster.. men hva slags sammenligning er det? Mazda cx5 kan jo knapt kalles familiebil og er overhode ikke noe alternativ for de av oss som kjører tesla
    Sammenligningen går på 2 relevante og mye solgte familiebiler; en med elektrisk motor, en med fossildrivstoff-motor.

    Jeg står inne for at sammenligningen er relevant om man vurderer ny bil nr.1 til familien.
    Mitt regnestykke viser helt tydelig at man betaler i overkant mye for en el-bil med god rekkevidde, selv om den selges med 25% rabatt (momsfritak).
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Mest relevant å sammenligne med S75D til 620k som slår Mazda på alt utenom rekkevidde.
    Hvorfor det? En Tesla med en 2WD bakhjulsdrift og en 4WD Mazda?

    Da er det vel riktigere å sammenligne den Tesla'en din med en 2WD Mazda CX-5, 2WD Vision 165hK til 382.900

    Differansen er da 237.100 og det vil si 15.806 liter bensin eller 222.629 km kjøring.

    Uansett er bilene veldig forskjellige. Mitt poeng var at ved å bruke 4-500.000 på ny fossilbil i stedet for 7-800.000 på en elbil med god rekkevidde, kommer man veldig langt bare for prisforskjellen.
    Tesla eiere kjører jo nærmest "gratis", men gjør de egentlig det?
    Billigste Tesla er S75D, 4-hjulsdrift,0-100 på 4,4 sekunder og 620kkr.
    Litt merkelig hjemmeside de har:
    Her finner jeg ingen S75 med 4WD
    https://www.tesla.com/no_NO/new?model=ms&battery=all&sort=price|asc

    For å finne den må jeg faktisk starte kjøpsprosessen:
    Tesla S75 D 4WD.jpg

    Takk for at du gjorde meg oppmerksom på det.

    Da blir regnestykke slik:
    Mazda CX5 Optimum AWD, automat, 194hK kr 503.900 kroner (Euro 6 utslippsnivå, 0,71l/mil, drivstoff kr 15/liter)
    Tesla S75D 4WD, automat, 617.500

    Prisforskjell kr 113.600, eller 7.573 liter bensin = 106.666km kjøring.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Nå er ikke penger alt. En viktig side av elbilvalget er kjørekomfort og slippe forbrenningsmotoren.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    For de fleste som kjøper bil er penger et veldig viktig element. I spørreundersøkelser omkring kjøp av elbil er det jo nesten bare det økonomiske som man peker på - det at man får masse rabatt på en dyr bil. Miljøaspektet nevnes sjelden, heller ikke dette med elmotor kontra forbrenningsmotor.
    Jeg synes forøvrig at det er rart at elbiler er så dyre. Det er da mye enklere å designe og produsere en elbil enn en bil med forbrenningsmotor. Batterikostnader og "economy of scale" sannsynligvis.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Man kan jo kjøpe seg en polo cross mange ganger inkludert bensin i bilenes levetid for hva en tesla koster.. men hva slags sammenligning er det? Mazda cx5 kan jo knapt kalles familiebil og er overhode ikke noe alternativ for de av oss som kjører tesla
    Sammenligningen går på 2 relevante og mye solgte familiebiler; en med elektrisk motor, en med fossildrivstoff-motor.

    Jeg står inne for at sammenligningen er relevant om man vurderer ny bil nr.1 til familien.
    Mitt regnestykke viser helt tydelig at man betaler i overkant mye for en el-bil med god rekkevidde, selv om den selges med 25% rabatt (momsfritak).
    Omtrent like relevant som e63 og c180.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    For de fleste som kjøper bil er penger et veldig viktig element. I spørreundersøkelser omkring kjøp av elbil er det jo nesten bare det økonomiske som man peker på - det at man får masse rabatt på en dyr bil. Miljøaspektet nevnes sjelden, heller ikke dette med elmotor kontra forbrenningsmotor.
    Jeg synes forøvrig at det er rart at elbiler er så dyre. Det er da mye enklere å designe og produsere en elbil enn en bil med forbrenningsmotor. Batterikostnader og "economy of scale" sannsynligvis.
    Du har nok rett i det. Men regner du på et 5-6 års eierskap av f.eks. en i3 så betaler nesten halve bilen seg i drivstoffbesparelser og bom/forsikring/avgiftsreduksjon. Få andre biler gir såpass "premium"-følelse til like mye penger.

    For meg er miljøaspektet viktig og i3 er 95% gjenvinnbar og fabrikken som bygger bil og den som lager karbon drives av ren energi. Men regnestykket er komplisert, uten tvil. Det handler like mye om hva man har lyst på.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Man kan jo kjøpe seg en polo cross mange ganger inkludert bensin i bilenes levetid for hva en tesla koster.. men hva slags sammenligning er det? Mazda cx5 kan jo knapt kalles familiebil og er overhode ikke noe alternativ for de av oss som kjører tesla
    Sammenligningen går på 2 relevante og mye solgte familiebiler; en med elektrisk motor, en med fossildrivstoff-motor.

    Jeg står inne for at sammenligningen er relevant om man vurderer ny bil nr.1 til familien.
    Mitt regnestykke viser helt tydelig at man betaler i overkant mye for en el-bil med god rekkevidde, selv om den selges med 25% rabatt (momsfritak).
    Omtrent like relevant som e63 og c180.
    Regnestykket er også fantastisk med tanke på at man har krysningspunktet etter 5-6 år.

    Vanskelig å spå fremtiden men fortsatt så er vel lånebetingelsene til Tesla såpass bra at det tilsvarer et par titusener sammenlignet med bil inn i huslånet.

    Høres ikke akkurat fristende ut med 190hk sugemotor på en relativt tung bil.

    Ei heller bør det friste å kjøpe en såpass kjedelig bil som i tillegg bruker 1 liter på mila.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.654
    Antall liker
    7.343
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Å sammenligne en Polo Cross med en Tesla er bomregning så det holder. Du sammenligner en liten bil med en stor luksussedan og er forbauset over kostnadsforskjellen...

    En moped er jo vanvittig mye billigere enn en Polo Cross igjen, uten at det er så mye relevant sammenligning.

    Johan-Kr
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Å sammenligne en Polo Cross med en Tesla er bomregning så det holder. Du sammenligner en liten bil med en stor luksussedan og er forbauset over kostnadsforskjellen...

    En moped er jo vanvittig mye billigere enn en Polo Cross igjen, uten at det er så mye relevant sammenligning.

    Johan-Kr
    Hvis det var meg du siktet til så var det altså en Mazda CX5 jeg sammenlignet med :)
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Man kan jo kjøpe seg en polo cross mange ganger inkludert bensin i bilenes levetid for hva en tesla koster.. men hva slags sammenligning er det? Mazda cx5 kan jo knapt kalles familiebil og er overhode ikke noe alternativ for de av oss som kjører tesla
    Sammenligningen går på 2 relevante og mye solgte familiebiler; en med elektrisk motor, en med fossildrivstoff-motor.

    Jeg står inne for at sammenligningen er relevant om man vurderer ny bil nr.1 til familien.
    Mitt regnestykke viser helt tydelig at man betaler i overkant mye for en el-bil med god rekkevidde, selv om den selges med 25% rabatt (momsfritak).
    Omtrent like relevant som e63 og c180.
    Regnestykket er også fantastisk med tanke på at man har krysningspunktet etter 5-6 år.

    Vanskelig å spå fremtiden men fortsatt så er vel lånebetingelsene til Tesla såpass bra at det tilsvarer et par titusener sammenlignet med bil inn i huslånet.

    Høres ikke akkurat fristende ut med 190hk sugemotor på en relativt tung bil.

    Ei heller bør det friste å kjøpe en såpass kjedelig bil som i tillegg bruker 1 liter på mila.
    Du tar feil om forbruk og synser om bilen.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Å sammenligne en Polo Cross med en Tesla er bomregning så det holder. Du sammenligner en liten bil med en stor luksussedan og er forbauset over kostnadsforskjellen...

    En moped er jo vanvittig mye billigere enn en Polo Cross igjen, uten at det er så mye relevant sammenligning.

    Johan-Kr
    Hvis det var meg du siktet til så var det altså en Mazda CX5 jeg sammenlignet med :)
    Det er fortsatt ikke to sammenlignbare biler, den ene er en stoor sedan med mye hestekrefter, den andte en liten suv med få hester. Tilsvarende bil som tesla s er andre store sedaner med store motorer
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Vanskelig å spå fremtiden men fortsatt så er vel lånebetingelsene til Tesla såpass bra at det tilsvarer et par titusener sammenlignet med bil inn i huslånet.
    Drifts- og bruksutgifter glemmes ofte i regnestykket, og den fiansieringen der er såpass god at selv om man har penger på bok og kunne cashet ut kontant så vil det lønne seg og låne og heller ha pengene på høyrentekonto etc. (med mindre betingelsene er endret da)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Tror renten er satt opp fra 0,25 til 0,99 nominell for nye kunder, 10 år flytende.

    Vi var på vei til å kjøpe nær ny V70 med MB E-klasse som outsider men så ble det Tesla på impuls.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Nye roadsteren kan også reserveres. Ikke en billigbil det, men ser jo ikke så aller verst ut disse tallene da:

    roadster.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn