veldig viktig poeng og fort gjort å måle seg bort. Jeg ser stort sett at over ca700hz- 1khz så jevnes responsen hurtig ut ved gjennomsnittsmålinger tatt over et veldig lite område på +/- 10 cm. Her er jeg også overbevist om at hodet og ørets utforming og størrelse gjør at man i realiteten ikke hører de avvikene i respons som selv +/- 5 cm flytting av mikrofon kan utgjøre. Det å se på psykoakustisk glatting og deretter vurdere mindre justeringer over et bredere område har mer for seg, basert på mine erfaringer.Utjevning av artifakter (peaker eller dipper) i frekvensresponsen oppover i frekvens. Da vet du strengt tatt ikke hva du driver med (korrigerer rom eller korrigerer høyttalere), i tillegg er in-room responsen typisk såpass kaotisk oppover der at hvis du flytter mikrofonen bare littegrann så ser det helt annerledes ut. Du hører også i økende grad direktelyd fra høyttaleren (som kanskje var jevn i utgangspunktet), så hvis du "rydder opp" i rommet i de høyere frekvensene så blir opplevd respons fortsatt feil, for nå er ikke lenger direktelyden fra høyttaleren riktig.
Så du målingen med korreksjon som Balle Clorin la ut? Et godt eksempel på at man i sterk grad korrigerer refleksjoner.Høres merkelig ut. Har du noen konkrete målinger som viser dette. Kan korrigere veldig hardt (50 sykluser) med Audiolense uten at kamfilteret påvirkes nevneverdig. Kjører jeg korrigering med 10 sykluser helt oppe kan jeg ikke se noe reduksjon av kamfiltereffekt. Jeg bruker aldri mer enn 2 sykluser i toppen
I forholdt hva jeg klarte skvise ut av DEQX opplever jeg audiolense en del bedre. Ingen slør oppover og i en helt annen klasse nedover.
Jeg forstår fortsatt ikke hvor du mener forskjellen ligger. Man har da bedre kontroll på gating oppover i frekvens?Utjevning av artifakter (peaker eller dipper) i frekvensresponsen oppover i frekvens. Da vet du strengt tatt ikke hva du driver med (korrigerer rom eller korrigerer høyttalere), i tillegg er in-room responsen typisk såpass kaotisk oppover der at hvis du flytter mikrofonen bare littegrann så ser det helt annerledes ut. Du hører også i økende grad direktelyd fra høyttaleren (som kanskje var jevn i utgangspunktet), så hvis du "rydder opp" i rommet i de høyere frekvensene så blir opplevd respons fortsatt feil, for nå er ikke lenger direktelyden fra høyttaleren riktig.
Litt overrasket over at det er kontroversielt å si at man skal være forsiktig med romkorreksjon oppover i frekvens (i prinsipp over Schroeder).Jeg forstår fortsatt ikke hvor du mener forskjellen ligger. Man har da bedre kontroll på gating oppover i frekvens?
Hvis du ser bort i fra kamfilter så er ikke responsen så ulik noen centimeter unna hverandre, mens nedover i frekvens er det større forskjeller, spesielt når det kommer til SBIR-området. Poenget mitt er at når du legger inn et high shelf filter for å gjøre lyden mindre lys i rommet høyttaleren står i så gjør man i praksis akkurat det samme.
Hvis man er opptatt av korrekt timbre så er ikke dette mulig å få til med samme kvalitet uten høyttalerkorreksjon (overbevis meg gjerne) tilpasset rommet. Det vil jo være synd å ikke bruke den muligheten når man har den.
Bare korrigere deg litt. "Etter" grafen er ikke en måling, kun en prediksjon. Ser ikke slik ut ved en REW måling. Dessuten svelger 1/24 ganske mye kam i REW også.Så du målingen med korreksjon som Balle Clorin la ut?
Jeg opplever at du bruker et eksempel slik man absolutt ikke bør gjøre det.Litt overrasket over at det er kontroversielt å si at man skal være forsiktig med romkorreksjon oppover i frekvens (i prinsipp over Schroeder).
Skjønner ikke hvordan du tenker at en tilt for å endre klangbalanse er det samme som å legge inn et antall PEQ-punkter for å jevne ut ujevnheter man måler i lytteposisjon.
Klarte ikke helt å forstå hva du mente her. Mulig det begynner å bli sent. Kan du omformulere litt?Jeg opplever at du bruker et eksempel slik man absolutt ikke bør gjøre det.
I min verden er en velfungerende rom-korreksjon der man optimaliserer verktøyet man har tilgjengelig i praksis er det samme som man gjør ved en tilt, bare at det er mer detaljert og kanskje attpåtil tidskorrigert.
Jeg mente: hvis man kun korrigerer direktelyden med FIR-filter og bruker targetkurve som tilt så vil det i praksis bli det samme.Klarte ikke helt å forstå hva du mente her. Mulig det begynner å bli sent. Kan du omformulere litt?
Å korrigere direktelyden til høyttalerne for å tilpasse de til rommet er noe annet enn å korrigere refleksjoner og avvik av rommet. Og bare så det er sagt: Å gjøre responsen mørkere pga dårlig akustikk eller svakheter i høyttalerne er et klart kompromiss og noe man vil unngå. Men i nøden spiser fanden fluer osv.Når du skriver dette synes jeg du må definere forskjellene. Når man legger inn en tilt av den tonale balansen så er ofte dette også en korrigering av høyttalers signatur pluss rommets signatur. Det er da praktisk sett ikke noe forskjell? @lydogakustikk skriver at de legger inn en mørkere tilt hvis rommet lyder lyst/hardt. Dette høres ut som det samme som det Audiolensebrukere driver med.
Vil du definere korreksjon av rom slik du mener det blir galt?
Lettere å misforstå korte skriftlige innlegg på et forum enn om man sitter rundt et bord og prater. Slik jeg forstår Sigberg så er han forsiktig med å konkludere at det er riktig å gjøre detaljerte korreksjoner oppover i frekvens da ørsmå lokasjonsendringer gir utslag i målingene (en naturlig funksjom av korte bølgelengder). Her følger jeg Sigberg. Dette samstemmer meg egne erfaringer med ett-punkts målinger vs snittmålinger av flere punktet som ligger nært hverandre. La oss si sweetspot pluss minus bitte litt. Man får lett +/- 2-3 dB ved små endringer i lokasjon oppover i frekvens. Det å forsøke å korrigere disse avvikene kan lett føre galt avsted, mens en bred «shelving» eller lignende virker å være en mer naturlig justering. Nedover i frekvens måler jeg store avvik, men forutsatt større posisjonsskifter på mikrofon. Ved små endringer av mikrofon blir målte endringer små nedover i frekvens.Jeg opplever at du bruker et eksempel slik man absolutt ikke bør gjøre det.
I min verden er en velfungerende rom-korreksjon der man optimaliserer verktøyet man har tilgjengelig i praksis er det samme som man gjør ved en tilt, bare at det er mer detaljert og kanskje attpåtil tidskorrigert.
Har fryktelig lyst til å prøve ut en DEQX selv om jeg har mye annet allerede. Muligens som en oppgradering av mine egensnekra Adam-monitorer hvor jeg foreløpig bruker MiniDSP. Enig i at det er mye fornuftige tanker der. Liker skillet mellom lineære aktive delefiltre + høyttalerkorreksjon vs romkorreksjon. Har likevel fått veldig gode resultater med Trinnov i stua og RoomPerfect på kinoen om du spør de som har hørt... Det er også et spm om å ikke gå for hardt til verks i korreksjonene, stryke beistet litt med hårene på en måte, spesielt med 1-punkts måling som utgangspunkt.IMO så er ikke korreksjonen god hvis man må bruke ekstremt mye tid på å komme i mål. Da blir det et verktøy for spesielt interesserte.
DEQX er korreksjon i langt større grad done right, spør du meg. Her deler man opp mellom ren høyttalerkorreksjon og korreksjon i lytteposisjonen og man trenger bare å bruke den første om man vil. Og korreksjon i lytteposisjon er aldri med FIR over bassområdet. I tillegg kan alt endres manuelt.
Selv om man kan rote seg vekk her også og ende opp med å korrigere det som ikke er minimum fase, så er sjansen for et godt resultat for de uinnvidde langt større.
Absolutt lett å missforstå. Jeg er ganske sikker på at vi hadde vært på samme bølgelengde (lyd) hvis vi hadde sittet i samme rom, vist i sweetspot og vist målinger på pc-en. Men forumet er det vi har og en bransjetråd som dette er jo litt luksus da.Lettere å misforstå korte skriftlige innlegg på et forum enn om man sitter rundt et bord og prater. Slik jeg forstår Sigberg så er han forsiktig med å konkludere at det er riktig å gjøre detaljerte korreksjoner oppover i frekvens da ørsmå lokasjonsendringer gir utslag i målingene (en naturlig funksjom av korte bølgelengder). Her følger jeg Sigberg. Dette samstemmer meg egne erfaringer med ett-punkts målinger vs snittmålinger av flere punktet som ligger nært hverandre. La oss si sweetspot pluss minus bitte litt. Man får lett +/- 2-3 dB ved små endringer i lokasjon oppover i frekvens. Det å forsøke å korrigere disse avvikene kan lett føre galt avsted, mens en bred «shelving» eller lignende virker å være en mer naturlig justering. Nedover i frekvens måler jeg store avvik, men forutsatt større posisjonsskifter på mikrofon. Ved små endringer av mikrofon blir målte endringer små nedover i frekvens.
Du har nok litt mer balanserte fronter enn jeg har. Med Westminster kan jeg med fordel korrigere litt oppover for ellers er de noen urokråker. Men relativt forsiktig i dB + og - og ikke med for høy oppløsning, så da blir det mer vel mest å betrakte som en liten tilt.. En annen liten detalj som jeg synes medfører forbedring med Trinnov er å IKKE la den korrigere for mer tidligkorreksjoner enn nødvendig. Så jeg fjerner for eksempel et kaffebord som jeg til vanlig lar stå der foran MLP. De refleksjonene kan få lov til å være der til vanlig uten at det er plagsomt. Og hvis jeg er i det idiotiske perfeksjonshjørnet så dytter jeg kaffebordet ut av veien... ;-)Blir jo uansett grove generelle føringer i slike debatter. Alle er vel enige om å utøve forsiktighet. Hvor forsiktig man trenger bære er litt individuelt. Hører ingen forbedring av å la boksen glatte ut fr oppover, så lar det helt enkelt være.
Ja, dette blir individuelt og fasiten sitter jo du på for ditt tilfelle.Du har nok litt mer balanserte fronter enn jeg har. Med Westminster kan jeg med fordel korrigere litt oppover for ellers er de noen urokråker. Men relativt forsiktig i dB + og - og ikke med for høy oppløsning, så da blir det mer vel mest å betrakte som en liten tilt.. En annen liten detalj som jeg synes medfører forbedring med Trinnov er å IKKE la den korrigere for mer tidligkorreksjoner enn nødvendig. Så jeg fjerner for eksempel et kaffebord som jeg til vanlig lar stå der foran MLP. De refleksjonene kan få lov til å være der til vanlig uten at det er plagsomt. Og hvis jeg er i det idiotiske perfeksjonshjørnet så dytter jeg kaffebordet ut av veien... ;-)
Enig. Ingen god ide å korrigere etter noen av disse synes jegHusker ikke gatingen, men det er lang nok tid til å ta med tidlige refleksjoner. Her er et eksempel tatt mens jeg drev og justerte et passivt delefilter i M-T-M delen av hyttehøyttalerne. Dippen omkring 500hz skyldes interaksjon med sofaen. Mener å huske at alle disse målingene var innenfor Ca 10-12cm fra sweetspot. Hvis man (ikke visste bedre og) hadde målt bare en av disse, tatt målingen for å være representativ, og forsøkt å justere smale frekvensavvik oppover i frekvens så ville man nok gjort seg selv en bjørnetjeneste. Over 1khz ble gjennomsnittsresponsen omtrent akkurat slik jeg ønsket den. Da ser jeg ingen grunn til å tulle videre med det. Men, som sagt, her er tidsvinduet så stort at man tar med en del refleksjoner - ref dippen relatert til interaksjon med sofaen. Vis vedlegget 862016
Det tror jeg først og fremst handler om kritikerenes bevissthet og ikke så mye endring hos brukerene. Kanskje litt bevissthet hos brukerene også hva som faktisk korrigeres. I praksis tror jeg ikke måten brukerene korrigerer har endret seg mye. For egen del har jeg vært relativt konsekvent når det kommer til korreksjon opp gjennom, men det som har forandret seg mest er min bevissthet rundt hva kritikerene mener. Fra da av har jeg vært mer tydelig på å presisere at man oppover i frekvens faktisk korrigerer direktelyd og at det i praksis nesten er ren høyttalerkorreksjon. Så kan det også være at jeg er blind for alle som skriver at romkorreksjon kan fikse og erstatte alt, men jeg tror ingen i kretsen som jeg kjenner har proklamert dette.Har dere merket hvordan endringen i meningene har vært over de siste årene? I begynnelsen var en fullkorreksjon i sitteposisjonen, som inkluderte korrigering av rommet, regnet som helt transparent. I dag så korrigerer de samme svært lite romrelatert over et visst frekvensområdet pga hørbare artifakter.
Og vi hører her at når man korrigerer med mindre glatting, så låter det enda mer naturlig.
Så vi ser at når man har fått erfaring eller har andre referanser å sammenligne med, så endres oppfatningen og man hører biefffekter fra korreksjon. Verdt å tenke på.
Nothing unchangeable, persists!Moro at personer som MakkinTosken som var skikkelig skeptisk, setter seg ned, gjør research og dundrer på. Hatten av for det.
Tja, hvis vi snakker om Audiolense - så har funksjonaliteten der vært uendret siden den kom for over 10 år siden. Default gating på målingene som brukes til å lage korreksjon er 2-4 perioder, som innebærer at for bassen så korrigeres høytalere og rom som helhet, for frekvenser over noen hundre hertz korrigeres kun høyttalerne, og for området 100-500 hz - så kan man prøve seg frem hva som funker best.Har dere merket hvordan endringen i meningene har vært over de siste årene? I begynnelsen var en fullkorreksjon i sitteposisjonen, som inkluderte korrigering av rommet, regnet som helt transparent. I dag så korrigerer de samme svært lite romrelatert over et visst frekvensområdet pga hørbare artifakter.
Og vi hører her at når man korrigerer med mindre glatting, så låter det enda mer naturlig.
Så vi ser at når man har fått erfaring eller har andre referanser å sammenligne med, så endres oppfatningen og man hører biefffekter fra korreksjon. Verdt å tenke på.
Men å korrigere direktelyden er korreksjon av høyttalerens respons, ikke romkorreksjon.Jeg mente: hvis man kun korrigerer direktelyden med FIR-filter og bruker targetkurve som tilt så vil det i praksis bli det samme.
Det er jeg enig i. Siden jeg har litt innsikt i hvordan romkorreksjonsalgoritmene fungerer synes jeg det er fint å oppklare misforståelsen om at romkorreksjon brukes til å korrigere uglattet steady state frekvensrespons i toppregisteret. Personlig synes jeg romkorreksjon er et missvisende navn, men siden de faktisk korrigerer rommet i bassen så er det jo ikke direkte feil.Men å korrigere direktelyden er korreksjon av høyttalerens respons, ikke romkorreksjon.
Ja, det varierer vel fra korreksjonssystem til korreksjonssystem hvor hissige (og lure/dumme) de er oppover i frekvens. Men når jeg opprinnelig skrev dette så tenkte jeg jo da også (eller kanskje mest) på "manuell" DSP, dvs at man måler i REW, ser på kurven, tenker hoiameg, her var det mye bølger og daler, og så forsøker å få det så flatt som mulig også langt oppover i frekvens, uten å ane hva som er årsaken til ujevnhetene. Det bærer gjerne galt av sted, ofte allerede så tidlig som 3-500hz hvis man korrigerer litt hardt.Det er jeg enig i. Siden jeg har litt innsikt i hvordan romkorreksjonsalgoritmene fungerer synes jeg det er fint å oppklare misforståelsen om at romkorreksjon brukes til å korrigere uglattet steady state frekvensrespons i toppregisteret. Personlig synes jeg romkorreksjon er et missvisende navn, men siden de faktisk korrigerer rommet i bassen så er det jo ikke direkte feil.
En tilt er i praksis en tilpassing av høyttaleren til rommet og derfor begynner denne løsningen å likne på det en romkorreksjonssoftware gjør. Derfor diskusjonen om definisjonsforskjellen. For the record justerer jeg tilt hos enkelte jeg også.
NydeligJa, det varierer vel fra korreksjonssystem til korreksjonssystem hvor hissige (og lure/dumme) de er oppover i frekvens. Men når jeg opprinnelig skrev dette så tenkte jeg jo da også (eller kanskje mest) på "manuell" DSP, dvs at man måler i REW, ser på kurven, tenker hoiameg, her var det mye bølger og daler, og så forsøker å få det så flatt som mulig også langt oppover i frekvens, uten å ane hva som er årsaken til ujevnhetene. Det bærer gjerne galt av sted, ofte allerede så tidlig som 3-500hz hvis man korrigerer litt hardt.
Det jeg mener når jeg tenker at det er konseptuell forskjell på en tilt og på glatting vha PEQ eller et romkorreksjonssystem er at tilten bevarerer selve signaturen i responsen samtidig som man reduserer (eller øker) energien over et større område, i motsetning til glatting som aktivt endrer signaturen. Å endre tilt er en tryggere øvelse i form av at det er mindre sannsynlig at resultatet oppleves feil eller kunstig når man lytter til det etterpå.
Så oppsummert når jeg sier "vær forsiktig med korrigering lenger opp" så er ikke det sånn "Hvis du er verdens beste på DSP så må du fortsatt være forsiktig med å korrigere lenger opp fordi det har Thorbjørn sagt", men mer sånn "Hvis du har tenkt å begynne å korrigere med DSP og egentlig ikke aner hva du holder på med, ville jeg kanskje holdt meg under 2-300hz".
Du sa jo litt om det siste i innlegget, hva det har å si for romkorreksjon, så spørsmålet bør kanskje omformuleres til noe slikt som hva er "det" som er eller ikke er minimum fase.Tenker du på hvorfor kriteriene er en del av definisjonen eller hvorfor dette har noe å si i praksis for romkorreksjon?
Jeg har tatt motorsagkurs. Hjelper det?sage sin egen house-sound.
Ja, stemmer.Når det gjelder Audiolense:
Jeg har registrert opp gjennom flere år på HFS, romkorreksjon vs høyttaler korreksjon...hvilken av delene er gjeldene når det kommer til bruk av Audiolense?
Jeg gjetter på at med bruk av Audiolense så blir det vel en kombo av både høyttaler og rom korreksjon...eller?