Parelius skrev:
audionut skrev:
Parelius skrev:
audionut skrev:
larkus skrev:
Hifisentralen preges av en god del kunnskapsforakt. Det viser de litt nedlatende og hånlige kommentarene til bl.a. vredensgnag og Asbjørn sine innlegg. Det er påfallende at evnen til å høre forskjell på ditt og datt av hifi-remedier, påståelighet og usaklighet i debattene er omvendt proporsjonal med kunnskapsnivået om elektronikk.
Har du noe særlig kunnskap, da? Ser ikke sånn ut. Ser deg aldri bidra med noe på DIY-sidene eller tech-hjørnet. Bare i tråder om krangletråder om kabler.
Nok en irrelevans. Problemet er ikke om en besitter kunnskap, men hvordan en forholder seg til den.
Hvorfor er det irrelevant? Mange på techhjørnet og DIY-hjørnet har vitterlig mye kunnskap om elektronikk, som for eksempel Haavard, Oblivion, LMC og flere andre, og de hører jo forskjell på både kabler og kondensatorer og motstandere og andre ting. Betyr ikke det at Larkus snakker tull når han sier "Det er påfallende at evnen til å høre forskjell på ditt og datt av hifi-remedier, påståelighet og usaklighet i debattene er omvendt proporsjonal med kunnskapsnivået om elektronikk." ?
Han har jo ikke teknisk peiling selv, og ikke du heller utifra det jeg har lest av dine innlegg her inne, likefullt er det sånne som dere som er gladest i å leke vitenskapsmenn. Haha.
Du tok nok ikke helt poenget mitt. Vi kan leve med det.
Du tok ikke poenget mitt heller, men jeg skal være hyggelig og forklare for deg: Kunnskapsforakt er ikke et utbredt fenomen på HFS. Derimot velger folk ofte å følge den bjellesauen (elektronikk-guruen) som tilbyr en vitenskaplig forklaringsmodell som samsvarer med deres egen oppfatninger og erfaringer. Det finnes godt utdannede og dyktige hi-fi konstruktører som avviser f.eks. hørbare kabelforskjeller, og det finnes like dyktige og like høyt utdannede konstruktører/ingenører som mener det motsatte.
Dermed vil saueflokken, det vil si alle oss om ikke har peiling, som f.eks. meg, deg, Karma, HCS, larkus, osv, følge hver vår bjellesau. Og når saueflokken er splittet, så blir det krangling! Min bjellesau har mer rett enn din! Det er jo derfor folk linker til guru-kilder i hytt og gevær når diskusjonen står på som verst.
Egentlig er HFS som en barnehage å regne, så man får prøve å leke med hverandre som best man kan.