Hifianmeldelser med målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.794
    ^ Nei. Mulig det kan sortere under begrepet kapasitet (eller defekt).

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Poenget mitt er at vi har definisjoner av «referanse» for lyd.

«Det er ikke bare ikke riktig. Det er ikke en gang feil (…) En påstand kan være verre enn feil hvis den verken kan bevises eller falsifiseres».
    Wolfgang Pauli (1900-1958)
    Så lenge den referansen er overførbar fra formål til behov er det jo greit nok. Min påstand er at med mindre den referansen kan brukes av feks MBL under utviklingen av rundstrålere for å sikre best mulig lyd i en helt annen setting enn i kontrollerte rom for musikkproduksjon, så er den i stor grad irrelevant.

Så langt er det ikke sannsynliggjort på en overbevisende måte at en full-range konstant direktivitets høyttaler låter best når den oppfyller referansene du legger til grunn. Jeg vet ikke engang om det er mulig å oppfylle både referanse for on-axis og in-room kriteriet med en slik høyttaler.
    Mitt poeng er enkelt og greit at vi mangler data for å erklære at "din" fasit er universell og beste løsning i alle settinger.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.339
    Torget vurderinger
    1
    ^ Nei. Mulig det kan sortere under begrepet kapasitet (eller defekt).
    Eller er ordet presisjon dekkende nok for timing brukt i hifi? Overlappende ord og funksjoner.

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.623
    Torget vurderinger
    0
    Mitt inntrykk er at det er vanlig å forveksle dynamikk med kompresjon.
    Det er jeg enig i og høyttalere fungerer jo i praksis også som kompressorer. Hva er en god "høyttalerkompressor"?

En digresjon, men forhåpentligvis relevant: jeg leverte et opptak til en ny plate forleden til en komponist. Komponisten synes det var for lite dynamikk i opptaket og ba meg ha mildere kompresjon, men jeg bruker aldri kompresjon i opptak og det mangler absolutt ikke objektiv dynamikk i opptaket. Så et poeng til @Valentino der altså😊

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    42.998
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Så lenge den referansen er overførbar fra formål til behov er det jo greit nok. Min påstand er at med mindre den referansen kan brukes av feks MBL under utviklingen av rundstrålere for å sikre best mulig lyd i en helt annen setting enn i kontrollerte rom for musikkproduksjon, så er den i stor grad irrelevant.

Så langt er det ikke sannsynliggjort på en overbevisende måte at en full-range konstant direktivitets høyttaler låter best når den oppfyller referansene du legger til grunn. Jeg vet ikke engang om det er mulig å oppfylle både referanse for on-axis og in-room kriteriet med en slik høyttaler.
    Mitt poeng er enkelt og greit at vi mangler data for å erklære at "din" fasit er universell og beste løsning i alle settinger.
    Synes du er inne på noe vesentlig og noe lignende jeg hadde lyst til å svare i går. Du uttrykte deg bedre enn meg, så da slipper jeg.(y)

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Av nysgjerrighet har jeg sett litt på hifinews sine målinger og sammenlignet samme produkter med andre målinger.
    Konklusjonen min er at formatet til Hifinews gjør det vanskelig å lese målingene sammenlignet med andre steder.

Hifinews vs Audioholics - Perlisten R7t;

1678369364157.png

1678369313543.png

Kef LS60w - hifinews vs Stereophile;
    1678369456963.png
    1678369495893.png

Perlisten S4B - Hifinews vs Erins audio corner vs Audioholics;

1678369680719.png

1678369644164.png

1678369731699.png

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.537
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tja, jeg synes KEF LS60w ser ganske like ut hos HFN og Stereophile.

Sober

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Antall liker
    372
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.716
    Torget vurderinger
    1

Det der må da låte snålt.....

Sober

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Antall liker
    372
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    likte ikke storebror fr30, tror ikke fr20 vil imponere meg heller

Sober

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Antall liker
    372
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.752
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Erins audiocorner kommer med en test av en HT til ca 120k. Første "teaser" er fase og impedans.
    465405774_10101858348607073_1878428317607910054_n.jpg

Hva sier dette oss?
    "Testvinner" flere steder.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.708
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det sier oss at dette blir en spennende test når den kommer ut. Får håpe vi ikke får en ny Tekton Design affære da. Regner med det ikke er Børresen som har sendt de inn.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.408
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Erins audiocorner kommer med en test av en HT til ca 120k. Første "teaser" er fase og impedans.
    Vis vedlegget 1070932

Hva sier dette oss?
    Liten toveis med bassrefleks og kabinettresonans ved ca 310hz?

Edit: og en liten peak helt lavt i bassen. Hmmmm. Det virker litt rart hvis den doble toppen omkring 70-90hz er midbass med basstefleks og så to paralellkoblede sub-basser under (lav impedans og lukket kammer). Rare kurver må jeg si.

Det lille hakket like over 2khz tyder også på en resonans eller liknende.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.364
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva sier dette oss?
    Ikke så veldig mye. Det er den elektriske impedanskurven i magnitude og fase. Det kan si noe om hvordan høyttaleren er konstruert og hvordan den påvirker effektforsterkeren, men mindre om hvordan den låter.

Resonansene er snodige. Det er en dobbel resonans ved 80/100 Hz. Det er mer typisk for en akustisk gitar med koblet resonans mellom lokket og luftvolum/lydhull. Resonansene ved 25 og 300 Hz er også litt rare. Jeg tipper noen har vært litt kreative her med å bruke to forskjellige andreordens resonanssystemer i bassen, avstemt slik at øvre resonans i det ene systemet nesten treffer nedre resonans i det andre. Kompakt treveis med bassrefleks mellomtone?

Resonansen for bassen(e) ligger rundt 80-100 Hz (liten tass, eller to separate bassreflekser?) og fasen like over dipper bare såvidt under null grader. Den er induktiv gjennom hele bassen og krever mye strøm for å gi noe slags dypbass. Tingen er derimot litt kapasitiv i diskanten, så det kan være litt «personlighet» ved at bass og diskant påvirker effektforsterkeren såpass ulikt.

Delefrekvensen til diskanten ser ut til å være nokså lav. Resonansen like over ved 2 kHz kan umulig være noe positivt. Ikke godt å si hva det er, men en liten resonans der kan potensielt gi hørbar farging, og dette er i ørets mest følsomme frekvensbånd.

Det vil være interessant å se mer om hva dette er for noe, og om hvordan de merkelige elektriske egenskapene påvirker lyden ut av den. Jeg ser ikke helt hvordan den bassløsningen kan gi tilnærmet flat frekvensgang nedover. Om noe ville jeg forventet en markert «festkul» ved 80-100 Hz og kanskje subjektivt litt fremhevet nedre diskant, dvs en innebygget hengekøye/loudness-profil.

Jeg tipper dette er noe som forsøker være «annerledes» for å bruke forskjelligheten som argument for høyere pris, ikke nødvendigvis tilstreber korrekt lydgjengivelse.

Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.752
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Børresen X3 - Full test med komplette målinger kommer men han har allerede sagt at han liker lyden.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.408
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Børresen X3 - Full test med komplette målinger kommer men han har allerede sagt at han liker lyden.
    Da var vi ikke langt borte i beskrivelsen.

jeg har ikke hørt disse spille, men undrer meg over en ting etter å ha lest flere tester. «Alle» mener at de må 45cm eller mer ut fra bakveggen i tillegg til dybden på 60cm. Det er ok hvis man har en høyttaler beregnet for rom på 35 kvm+, men det fremstår som litt rart for en høyttaler med to 5 tommere i bass. Det kan neppe være mye dynamisk kapasitet med disse i et rom på 100 kubikkmeter?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.364
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Aha. Bånddiskant forklarer kapasitansen øverst, og det var bassrefleks i mellomtonen også, ja.

Jeg ser noen lyttere forteller om veldig bra stereoperspektiv (waveguide rundt bånddiskanten kan ha noe med det å gjøre, men kanskje også med resonansen ved 2 kHz), en varm klangbalanse med et løft i midbassen, men lite egentlig dypbass, og nokså kresen på forsterkere. It computes.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.715
    Sted
    Østfold
    Det er noen ganske voldsomme resonanser her. Det er en bassrefleks tunet til ca 39Hz. Over og under burde det vært to ganske høye rene topper. Av en eller annen grunn er det en forstyrrende resonans ved 28Hz og en helt utrolig kraftig en ved 86Hz. Den ved 28Hz må være en parasittisk resonans ifm porten med mindre dette er en gigantisk høyttaler. Den ved 85 kan være en portresonans eller en vertikal kabinettresonans. Sistnevnte ser jeg på som mest sannsynlig, og det vitner om at man har glemt helt bort å dempe kabinettet. Resonansen ved 310Hz er også markant. Dette er nok mer sannsynlig portresonanser. Det finnes en håndfull triks for å unngå slikt, men her har man visst ikke benyttet seg av noen av dem. Dette er jo ekstra kritisk i 2-veis høyttalere som dette åpenbart er. Resonansen ved 2khz ligger åpenbart inne i diskantens arbeidsområde. Vi må anta at dette er en utilsiktet resonans som følger av geometrien rundt båndet.

Noen ganger kan det være lurt å ta frem en målemikrofon før man slipper et produkt ut på markedet.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.906
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Merkelig.
    Der finnes da over hundre vellykkede to-veis konstruksjoner på dagens marked
    i lavere prisklasse, selv aktive...med bedre balanse lydmessig.

... hvordan, hvorfor?

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.752
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Da er testen sluppet.

Screenshot 2024-11-15 at 16.39.37.jpg

Særdeles presis lyd
    Det er mange høyttalere som spiller med en viss varme og livfullhet, og det er noen høyttalere som har en presisjon som imponerer, men som kanskje kan bli litt anstrengende over tid. Så er det et mindre antall høyttalere som er superpresise og detaljerte, men som samtidig spiller på en avslappende og naturlig måte. Børresen X3 er en av disse høyttalere. Det virker som om det ikke er grenser for hvor mange detaljer den kan hente ut, og hvor rytmisk presis og engasjerende den er. Samtidig oppfatter jeg den som rolig, naturlig og til og med ganske avslappende – når musikken du spiller krever det. Likevel kan du godt fyre i gang en musikalsk feststund med rytmisk og krevende musikk uten at den misser en note. Et anslag på hvilket som helst instrument kommer med en hastighet du knapt kan forestille deg, men høyttaleren har også noe som i mine øyne er unikt. Tenk deg at du har en vertikal tidslinje som er hundre prosent rett fra bunn til topp, altså at det ikke er noen tendenser til at bassen henger litt etter, eller at diskanten eller mellomtone er forsert. Det gjør musikken veldig engasjerende, like mye som det gjør den naturlig og riktig. Kall det gjerne «live», men ikke tro det har noe med å spille høyt å gjøre. Ikke bare er høyttaleren overraskende fyldig også på lave volum, de beholder også den lette og spenstige måten å spille på selv om du bare finspiller i bakgrunnen.

Sist redigert:

skinnyboy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Antall liker
    462
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kort fortalt, ikke mye imponerende i mine øyne.
    Hadde aldri kjøpt disse om jeg var på jakt etter noe i den prisklassen, med de svakhetene som denne høyttaleren har.

I denne prisklassen finnes det veldig mye bra som gir valuta for pengene.
    For å bruke et engelsk uttrykk, "diminishing return" er vel vanlig over dette prisnivået.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.537
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nå er jeg glad i å trekke ned det området i mellomtonen et par desiBel selv, men greiene mine er jo ikke sånn haiend.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.339
    Torget vurderinger
    1
    Hvem som kjøper Børresen er i seg selv et spørsmålstegn.. Men det er jo mange tunghørte gamle gubber med alt for mye penger som betrakter seg selv som audiofile med "gullører", så lenge den rasen finnes så har de jo et marked!

Sober

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Antall liker
    372
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27

uten måling…

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.408
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hmm, dette her er litt spesielle greier. Generelt sett gode subjektive anmeldelser, men målinger som peker på en langt lavere prisklasse. Utseende er det absolutt ikke noe å si på.

Jeg har ikke hørt dem, og bør derfor være en smule forsiktig i mine uttalelser. Det som jeg imidlertid kan si noe om er to ting: På generell basis ville det for meg vært helt uaktuelt å betale så mye for en høyttaler med 2*4,5 toms basser. «There is no replacement for displacement». Det andre er at de målingene som er vist er høyst bemerkelsesverdige i forhold til prisen, gitt at de er riktige. Det virker for meg også rart at de må kjøre på med store EC forsterkere for at det skal svinge. I mine øyne er det å anse som en ekstra kostnad ved å velge slike høyttalere. Som en negativ bonus kommer faktoren ved at høyttalerne bør plasseres så langt fra frontveggen. Da peker man også mot at man bør ha et stort rom, for at høyttalerne skal få den plassen de krever. I mitt hode kan disse da eventuelt passe for en bemidlet person med stort rom, men kort lytteavstand og som generelt lytter på forholdsvis lave nivået. Tja, kanskje en litt spesiell kombinasjon og dermed et snevert marked.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.313
    Torget vurderinger
    0
    Sakset fra nettet:

"Konklusjon
    Det er ikke så ofte jeg har testet høyttalere hvor jeg i etterkant sitter med en følelse av å ha hørt noe som er litt nytt."

Litt nytt....og litt flott, men litt overraskende hvorfor ikke flere kan gi litt uttrykk for at det også kan være noe som er litt
    slik det ikke bør være...... :unsure:

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    42.998
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Synes det er vanskelig å overse foretningsmodellen til de som står bak dette produktet. Lite som tyder på at de er veldig opptatt av objektive kriterier og anerkjent viten. Sitter også igjen med følelsen om at kundegruppen deres vurderer produkter etter samme innfallsvinkel.

Om de truffet en gruppe som har tro på deres filosofi og tilnærming, er jo det bra for begge parter. Har egentlig ingen behov for å mene noe mer om det

Jeg personlig klarer ikke se forbi disse åpenbare svakhetene utifra egen erfaring og forståelse og søker heller produkter basert på et mer vitenskapelig fundament.
    Kan tenkes at også jeg hadde synes de låt interessant om jeg hadde lånt dem et øre en stakket stund, men jeg vet at langtidslytting ville avslørt det målingene viser og de ville blitt forkastet

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.530
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Sakset fra nettet:

"Konklusjon
    Det er ikke så ofte jeg har testet høyttalere hvor jeg i etterkant sitter med en følelse av å ha hørt noe som er litt nytt."

Litt nytt....og litt flott, men litt overraskende hvorfor ikke flere kan gi litt uttrykk for at det også kan være noe som er litt
    slik det ikke bør være...... :unsure:
    Mente sikkert "lite nytt"....

OlaR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Antall liker
    488
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Så hvis jeg liker lyden av en høyttaler med "åpenbare feil" i måledata så må jeg gå å vaske ørene...?
    Eller bør jeg kjøpe en høyttaler som måler bra, men som ikke låte bra i mine ører?

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn