Hedde
Førr evig!
- Ble medlem
- 20.04.2009
- Antall liker
- 3.794
^ Nei. Mulig det kan sortere under begrepet kapasitet (eller defekt).
Så lenge den referansen er overførbar fra formål til behov er det jo greit nok. Min påstand er at med mindre den referansen kan brukes av feks MBL under utviklingen av rundstrålere for å sikre best mulig lyd i en helt annen setting enn i kontrollerte rom for musikkproduksjon, så er den i stor grad irrelevant.Poenget mitt er at vi har definisjoner av «referanse» for lyd.
«Det er ikke bare ikke riktig. Det er ikke en gang feil (…) En påstand kan være verre enn feil hvis den verken kan bevises eller falsifiseres».
Wolfgang Pauli (1900-1958)
Enig.SPL=akselerasjon
Eller er ordet presisjon dekkende nok for timing brukt i hifi? Overlappende ord og funksjoner.^ Nei. Mulig det kan sortere under begrepet kapasitet (eller defekt).
Det er jeg enig i og høyttalere fungerer jo i praksis også som kompressorer. Hva er en god "høyttalerkompressor"?Mitt inntrykk er at det er vanlig å forveksle dynamikk med kompresjon.
Synes du er inne på noe vesentlig og noe lignende jeg hadde lyst til å svare i går. Du uttrykte deg bedre enn meg, så da slipper jeg.Så lenge den referansen er overførbar fra formål til behov er det jo greit nok. Min påstand er at med mindre den referansen kan brukes av feks MBL under utviklingen av rundstrålere for å sikre best mulig lyd i en helt annen setting enn i kontrollerte rom for musikkproduksjon, så er den i stor grad irrelevant.
Så langt er det ikke sannsynliggjort på en overbevisende måte at en full-range konstant direktivitets høyttaler låter best når den oppfyller referansene du legger til grunn. Jeg vet ikke engang om det er mulig å oppfylle både referanse for on-axis og in-room kriteriet med en slik høyttaler.
Mitt poeng er enkelt og greit at vi mangler data for å erklære at "din" fasit er universell og beste løsning i alle settinger.
Ja, målingene stemmer nok i stor grad. Men hfn bruker 30 dB skala og veldig komprimert, så alt ser verre ut enn det er.Tja, jeg synes KEF LS60w ser ganske like ut hos HFN og Stereophile.
PS Audio aspen FR20 Loudspeaker Lab Report
Lab Report Is the FR20 a diminutive FR30 [HFN Jun '22]? In terms of the crossover points, ABR performance, distortion and impedance trend it is, while the physical separation of woofers and mid/treble drivers in the FR20 has more to do with PS Audio utilising the floor boundary reinforcement to...www.hifinews.com
Liten toveis med bassrefleks og kabinettresonans ved ca 310hz?Erins audiocorner kommer med en test av en HT til ca 120k. Første "teaser" er fase og impedans.
Vis vedlegget 1070932
Hva sier dette oss?
"Testvinner" flere steder.
1. Mange opplever lydbildet svært forskjellig1. Hva sier dette oss?
2. "Testvinner" flere steder.
Ikke så veldig mye. Det er den elektriske impedanskurven i magnitude og fase. Det kan si noe om hvordan høyttaleren er konstruert og hvordan den påvirker effektforsterkeren, men mindre om hvordan den låter.Hva sier dette oss?
"Testvinner" flere steder.
Da var vi ikke langt borte i beskrivelsen.Børresen X3 - Full test med komplette målinger kommer men han har allerede sagt at han liker lyden.
Aha. Bånddiskant forklarer kapasitansen øverst, og det var bassrefleks i mellomtonen også, ja.Børresen X3 - Full test med komplette målinger kommer men han har allerede sagt at han liker lyden.
Er det noe annet å forvente av produkter fra Audio Group Denmark? Et rent sjarlatanforetak for å lure penger fra idioter....Noen ganger kan det være lurt å ta frem en målemikrofon før man slipper et produkt ut på markedet.
Særdeles presis lyd
Det er mange høyttalere som spiller med en viss varme og livfullhet, og det er noen høyttalere som har en presisjon som imponerer, men som kanskje kan bli litt anstrengende over tid. Så er det et mindre antall høyttalere som er superpresise og detaljerte, men som samtidig spiller på en avslappende og naturlig måte. Børresen X3 er en av disse høyttalere. Det virker som om det ikke er grenser for hvor mange detaljer den kan hente ut, og hvor rytmisk presis og engasjerende den er. Samtidig oppfatter jeg den som rolig, naturlig og til og med ganske avslappende – når musikken du spiller krever det. Likevel kan du godt fyre i gang en musikalsk feststund med rytmisk og krevende musikk uten at den misser en note. Et anslag på hvilket som helst instrument kommer med en hastighet du knapt kan forestille deg, men høyttaleren har også noe som i mine øyne er unikt. Tenk deg at du har en vertikal tidslinje som er hundre prosent rett fra bunn til topp, altså at det ikke er noen tendenser til at bassen henger litt etter, eller at diskanten eller mellomtone er forsert. Det gjør musikken veldig engasjerende, like mye som det gjør den naturlig og riktig. Kall det gjerne «live», men ikke tro det har noe med å spille høyt å gjøre. Ikke bare er høyttaleren overraskende fyldig også på lave volum, de beholder også den lette og spenstige måten å spille på selv om du bare finspiller i bakgrunnen.
Mente sikkert "lite nytt"....Sakset fra nettet:
"Konklusjon
Det er ikke så ofte jeg har testet høyttalere hvor jeg i etterkant sitter med en følelse av å ha hørt noe som er litt nytt."
Litt nytt....og litt flott, men litt overraskende hvorfor ikke flere kan gi litt uttrykk for at det også kan være noe som er litt
slik det ikke bør være......
Man liker det man liker...Så hvis jeg liker lyden av en høyttaler med "åpenbare feil" i måledata å må jeg gå å vaske ørene...?