Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Foto minner om en Dylan strofe; Not dark yet, but it's getting there.. Hos Fosse derimot blir det nok lysere, tillykke!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.921
    Torget vurderinger
    24
    Det fine med systemet er at jeg kan forandre underveis. De nederste hyllene er åpne til alle kanter. De øvre hyllene har tette sidevegger. Jeg bestilte midtdeleren til de øvre hyllene, men de tror jeg at jeg kommer til å droppe. Det kommer til å bli superfleksibelt med hyller som er 500 mm dype og 1500 mm brede. Har bestilt med ekstra avstiving for topplatene.

    Med mange små bokser som stepuptrafoer og aktiv headamp så blir det fort mange bokser. Riaa + strømforsyning + stepuper i bruk er til en hver tid åtte bokser. Og de skal helst kunne sjongleres med plasseringsmessig pga støy og fortrinnsvis brukes med korte kabler. Det er ikke alltid like lett å få til.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.292
    Antall liker
    11.109
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Du store verden, Fosse.
    Her overgås det meste både i stil og funksjon.
    Skal følge godt med, dette var inspirerende og gir meg ideer.
     

    HSJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Innlegg
    211
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    SME er solgt og jeg har kjøper på Aviden. Garrarden beholdes for å ha en vintagespiller som matcher EMT997/EMT TSD15/EMT TMD25. Vil trolig bli modifisert med ny og tyngre tallerken på sikt.

    Men viktigst, jeg tenker anskaffe ny, eller brukt, spiller som kan ta imot minst to armer (absolutt krav).

    Hvilke fordeler og ulemper ser dere med kandidatene:

    - Raven AC/Black Night, tenkt brukt med Kuzma 4point, SME V og Dynavector 507MKII!
    - Kuzma XL med armer som nevnt over, eventuelt med Kuzma tangential
    - Bergman Galder med Odin arm, Kuzma 4point og SME eller Dynavector


    I tillegg til Dynavector XV-1s og Jan Allaerts MC2 Finish Gold er det kommet en VDH Colibri XCP som absolutt fortjener gode arbeidsbetingelser.

    Spørsmål: Hvilke kriterier har du lagt til grunn for disse kandidatene? Annet enn at de skal kunne ta flere tonearmer? Estetikk? Byggkvalitet? Tilgjengelighet?

    Bare nysgjerrig på refleksjonsprosessen :)

    H.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.921
    Torget vurderinger
    24
    SME er solgt og jeg har kjøper på Aviden. Garrarden beholdes for å ha en vintagespiller som matcher EMT997/EMT TSD15/EMT TMD25. Vil trolig bli modifisert med ny og tyngre tallerken på sikt.

    Men viktigst, jeg tenker anskaffe ny, eller brukt, spiller som kan ta imot minst to armer (absolutt krav).

    Hvilke fordeler og ulemper ser dere med kandidatene:

    - Raven AC/Black Night, tenkt brukt med Kuzma 4point, SME V og Dynavector 507MKII!
    - Kuzma XL med armer som nevnt over, eventuelt med Kuzma tangential
    - Bergman Galder med Odin arm, Kuzma 4point og SME eller Dynavector


    I tillegg til Dynavector XV-1s og Jan Allaerts MC2 Finish Gold er det kommet en VDH Colibri XCP som absolutt fortjener gode arbeidsbetingelser.

    Spørsmål: Hvilke kriterier har du lagt til grunn for disse kandidatene? Annet enn at de skal kunne ta flere tonearmer? Estetikk? Byggkvalitet? Tilgjengelighet?

    Bare nysgjerrig på refleksjonsprosessen :)

    H.
    Godt spørsmål!

    Først, listen var ikke ment å være uttømmende, den inneholder de for meg mest åpenbare kandidatene fordi:

    - de tar alle flere enn to armer, hvilket er årsak til bytte (begge spillerne er solgt og jeg står fast ved at jeg ikke solgte for å skaffe noe bedre men noe som gir rom for like mange, eller flere, armer på én spiller

    - jeg vil ha en bordmodell, ikke en gulvstående spiller

    - den skal være velprøvd og mulig å skaffe deler til. Gidder ikke legge ut 200 k og sitte med et garasjeprodukt som ikke lar seg reparere

    - jeg skal like designfilosofien

    - jeg skal helst ha hørt spilleren og jeg skal gjerne ha hørt den spille godt. Så vet jeg også at å sammenligne med år imellom og ulike oppsett er meningsløst, men jeg har hørt nevnte spillere og de har kunnet levere.

    - mange gode anmeldelser betyr noe, satt i sammenheng

    - jeg skal like spilleren og ha lyst på den. Dette er rent subjektivt og går på opplevd kvalitetsfølelse, utseende etc. Kuzma er tøff, barsk, Bergman mer sober og elegant, Raven godt maskiner og flotte materialer (det er de alle). Heller ikke dette uttømmende. Poenget er at jeg ikke kjøper noe om det ikke spiller godt. Men presterer to produkter like godt er det ikke sikkert jeg velger det rimeligste, om det andre har noe ekstra ved seg.

    Listen kunne vært lenger, SP10MKIII, EMT927 (begrenset armfleksibilitet), Micro Seiki mfl.

    Videre er det en del produsenter som lager velspillende produkter jeg bare ikke har lyst på. Det kan være av helt subjektive og sært dårlige grunner. Men mye morsommere å snakke om det man har lyst på enn det som ikke frister!
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det fins ikke estetisk tiltalende spillere med 4 armer. Har ikke sett noen med 3 heller. 2 går, estetisk sett.

    Eksempel på hæselighet:

    de364f0627fbf2b9225f5342ecf1a081.jpg
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Du har satt deg selv i et herlig dilemma med de presenterte alternativene til ny spiller Fosse. Raven spillerne, Kuzma XL og Bergman er jo alle monumentale på hver sin måte. Raven har jeg hørt i flere oppsett, og er bankers lydmessig. Kuzma synes jeg er et spennende alternativ uten at jeg har hørt spilleren. Hvis man kan leve med oljeplattform designet (jeg synes det er dritstilig) så kan den fås i sort dersom det er mer spiselig enn messing:

    black XL.jpg

    Kuzma har garantert det feteste lageret av de tre alternativer:

    XL lager.jpg


    Kunne veldig gjerne tenkt meg å høre denne med 4point og/eller Airline armen. Har du hørt komboen selv?

    Bergman har jo en høy stjerne blant våre journalistvenner R.E.S og Impulse. De har jo hørt noen alternativer opp gjennom årene og bør ikke ignoreres. Har registrert at du har tenkt å booke besøk for å høre hva de har å by på. Med dine preferanser til design, skulle det ikke forundre meg om det blir en Bergman spiller på deg. For å være litt djevelens advokat, så er vel dette det mest usikre kortet å satse på med tanke på at det er et ungt firma i et dyrt segment med veldig stor konkurranse. Både Raven og ikke minst Kuzma har vært i gamet mye lengre og er bedre etablert i segmentet. Ikke at det er noen garanti for evig liv, men det er kanskje en bedre garanti for fremtidig tilgang til reservedeler og service.

    Ble litt mye synsing her, men det er forhåpentligvis innafor:)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.921
    Torget vurderinger
    24
    Det fins ikke estetisk tiltalende spillere med 4 armer. Har ikke sett noen med 3 heller. 2 går, estetisk sett.

    Eksempel på hæselighet:

    Vis vedlegget 470378
    Etter mitt skjønn finnes det en del fine spillere med flere armer. Men det er egentlig underordnet da jeg har satt som krav at den skal ha mulighet for flere. Ikke sikkert jeg skal montere mer enn to, men jeg skal mulighet.

    Når jeg snakker om designfilosofi så mener jeg ikke pen, jeg mener klar tanke bak de valg man har gjort.
     

    HSJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Innlegg
    211
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    Nemlig. Ja, jeg var jo akkurat igjennom platespillervalgdilemmaet i fjor høst, dig ikke like avansert. En platespiller er jo minst like mye en pyntegjenstand som det er en platespiller. Så smart å like utseendet. Fikk se, som du så på insta, den Kuzmaspilleren på nært hold her om dagen, og den ser mye kulere ut i virkeligheten enn på bildet.

    Med tanke på det du har lista opp, og de du kom med nå, og uten å ha hørt noen av dem, vil det utvilsomt se flott ut med EMT 927 eller SP10 med rett plinth ved siden av Garrarden og Studeren.

    My two cents ... 🙃

    H.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.921
    Torget vurderinger
    24
    @ Håvard

    Helt enig.

    Når det gjelder design og innpass visuelt ville en SP10, eller EMT930 i samme eller lignende plint som Garrarden vært flott.
    Jeg har undersøkt litt rundt EMT927, en overhalt kan skaffes for 45-50 000 euro, med moms så blir det mye penger. Videre har den ikke mulighet for alt av armer. En EMT 930 kan skaffe for en brøkdel av prisen og er trolig mer fleksibel mht armer da spilleren er mindre og 12-tommere kan plasseres utenfor i selve kassa. Men da har jeg ikke en 927 som er det fra EMT jeg er mest kåt på.

    @ Gutman

    Jeg synes Kuzmaen er tøff og jeg synes den ser mye bedre ut i virkeligheten enn på bilder. Den er høy, men den er kompakt og faktisk ikke så stor som man skulle tro. Ikke direkte vakker, men om man går for byggekvalitet, maskineringspresisjon og designvalg gjort av lydhensyn så skårer den høyt. Med hifi-brillene på er den flott. For meg er dette litt som å se en 991 GT3RS, ikke vakker i klassisk forstand men om man setter seg inn begrunnelsen for det som er gjort så ligger det en skjønnhet i det, en pre-74 er vakrere, men er noe annet. Men jeg kjøper ikke spiller for at den skal være fin, jeg kjøper for at den skal være god, så må den bare ikke være direkte stygg.

    Helt enig med deg i at Kuzma og Raven kommer best ut mht mulig oppfølging og leverandør. Begge spillere har vært like, eller omtrent helt like i en årrekke. Det jeg ikke liker med Bergman er at de virker å til stadighet komme med nye modeller og de gjør også litt om på dem. Nyeste Galder har ny pumpe som er mer lydløs. I seg selv positivt med forbedring, men jeg liker at produkter slippes når de er ferdigdesignet og ikke endres for mye i etterkant. Dumt når du skal selge, irriterende når du eier. Her var SME og Avid strålende, kun mindre endringer over flere år.

    Det som taler for Bergman er at jeg har hørt en Bergman levere noe utenom det vanlige. Prinsippet bak denne ligger også lengst unna en Garrard. Og jeg liker tanken på å ha ulike skoler og filosofier representert.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.962
    Antall liker
    13.312
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    har du glemt rockport sirius III ?
    en arm, men en benchmark konstruksjon

    Rockport Sirius III.jpg
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.799
    Antall liker
    353
    Torget vurderinger
    3
    har du glemt rockport sirius III ?
    en arm, men en benchmark konstruksjon

    Vis vedlegget 470450
    OT, men allikevel, her er hva en tidligere Rockport eier uttalte:

    My biggest investment in TT's, was a Rockport Sirius 3 turntable with Kiseki Onyx cartridge.
    The Rockport is a bit characterless by comparison to a full spec. LP-12. It just tells you exactly what's in the grooves in a fairly harsh and direct way. A Linn would be a bit warm and cosy by comparison. I believe that the parallel tracking arm floating on a cushion of air extracts a little bit more information than an Ekos SE, just a bit. However, I enjoy the music coming from my LP-12 more. It's just more easy going, with a higher degree of boogie factor.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.962
    Antall liker
    13.312
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det er en grunn til at Sony bestilte 3 stykk for å overføre endel vinyl de ikke hadde originalmasterne til over på digital....
    da holder det ikke med en "cozy Linn"
    ikke flyter armen på en luftpute heller.....den er spent opp i et tight luftlager med høyt trykk
    synd og egentlig ganske typisk at endel med penger til å kjøpe en Sirius III ikke engang skjønner hva de har kjøpt!
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.697
    Antall liker
    15.831
    Torget vurderinger
    2
    det er en grunn til at Sony bestilte 3 stykk for å overføre endel vinyl de ikke hadde originalmasterne til over på digital....
    da holder det ikke med en "cozy Linn"
    ikke flyter armen på en luftpute heller.....den er spent opp i et tight luftlager med høyt trykk
    synd og egentlig ganske typisk at endel med penger til å kjøpe en Sirius III ikke engang skjønner hva de har kjøpt!
    Tja, men omtrent like sjarmerende og estetisk som å ha en masovn på kjøkkenet, IMO.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.962
    Antall liker
    13.312
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det gir jeg deg nesten rett i, men den er garantert i stand til å gjengi rilleinnholdet med stor presisjon.....
    ellers er vel det store sjarmtrollet i anlegget Studer A80R :D
    og den spiller "the living daylight" out of any turntable :cool:
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.921
    Torget vurderinger
    24
    Garrarden er tenkt brukt med EMT 997 og EMT TSD15/TMD25. Kan hende havner SME V eller Dynavector der i tillegg, men egentlig har jeg mest lyst på en Schick med SPU, da har jeg fullrigget vintage-spiller.

    Den andre spilleren er tenkt å være en spiller som gir beste arbeidsbetingelser for et utvalg topparmer, herunder Kuzma 4point, pickuper på denne blir Dynavector XV-1s, Jan Allaerts MC2 Finish og Vdh Colibri XCP.

    Lånte en SPU av Vermin og den i Music First stepupen sitter fortsatt i minne.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Garrarden er tenkt brukt med EMT 997 og EMT TSD15/TMD25. Kan hende havner SME V eller Dynavector der i tillegg, men egentlig har jeg mest lyst på en Schick med SPU, da har jeg fullrigget vintage-spiller.

    Den andre spilleren er tenkt å være en spiller som gir beste arbeidsbetingelser for et utvalg topparmer, herunder Kuzma 4point, pickuper på denne blir Dynavector XV-1s, Jan Allaerts MC2 Finish og Vdh Colibri XCP.

    Lånte en SPU av Vermin og den i Music First stepupen sitter fortsatt i minne.
    Her er en som tar 4 armer – selv om jeg tviler på at drivverket kommer gjennom døra til Fosse; Michell har han hatt før!

    http://www.hifisentralen.no/forumet...g-eksklusive-platespillere-2.html#post2633892
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.921
    Torget vurderinger
    24
    Da jeg var barn hadde jeg en teori, jeg var overbevist om at dersom jeg spurte en professor om hvor mye to pluss to var så ville han bli så overraske over det enkle spørsmålet at han trolig ikke ville klare å svare riktig. Jeg var kanskje inne på noe? Jeg mener, hvor ligger plassbesparelse?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.921
    Torget vurderinger
    24
    Og så ber jeg om tilgivelelse for sarkasmene og håper vi, hun som lager mat til meg og jeg, fortsatt er velkommen på pinnekjøtt i morgen.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Garrard og TW er jo to gode samarbeidspartnere :)
    Jeg har utelukkende positive erfaringer med både TW og den norske forhandleren av disse, noe som jo veier tungt når behovet for armbord og ekstradeler kommer. Tipper man kan si det samme om Bergmann!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.921
    Torget vurderinger
    24
    Deilig sløv søndag etter fuktig kveld hos Dr Dong i går. Vidunderlig pinnekjøtt og godt selskap.

    I dag spilles julemusikk fra Bugge Wesseltoft og Bob Dylan.

    DSCF2609.jpg


    DSCF2618.jpg


    DSCF2622.jpg


    DSCF2624.jpg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.921
    Torget vurderinger
    24
    Takk for det gutter.

    Innsynet i Studeren skal endres på sikt. Må bare bestemme meg for hvordan.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.398
    Antall liker
    63.533
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Synes de flotte hyllene drukner litt på grunn av åpningen i fronten på Studeren. Holder med deg i at det med fordel kan gjøres noe med innsynet. Finnes det noe i samme serie som stereobenkene som kan brukes med litt tilpasning.....eller har du noe helt annet i tankene.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.458
    Antall liker
    17.185
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Takk for det gutter.

    Innsynet i Studeren skal endres på sikt. Må bare bestemme meg for hvordan.
    Flott oppsett.

    Mht innsynshindring:
    Om det er relevant med hyppig "adkomst" til det bak hindringen, så kan kanskje slike "up/down" plisse-gardiner bestilt på mål være et alternativ:

    system_1_23.jpg


    Finnes i et utall farger, varianter og kvaliteter - fra de billige m/std mål hos Jysk, til "skreddersøm" produsert av Vema som koster en god del mer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn