Hornlyd i et lite rom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.881
    Antall liker
    10.714
    Torget vurderinger
    10
    Jeg tenker, selv om mange ikke er enige, at fart er greia.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    En 8" har ideelt sett et høyere arbeidspunkt enn en 15" slik du tenker benytte det.

    Ellers så er det som du har nevnt at lav induktans (Le) er ønskelig for en midbass/mellomtonedriver.
    Alt er jo i en sammenheng så en får gjerne høy BL på veien, B står for flux i spolegapet og desto høyere flux så går Le ned.
    L er meter spole i gapet, den vil en ha lav, men kan jo ikke fjerne siden en tross alt bør ha en spole for å få lyd. :)

    De eldgamle JBL og Altec 15" hadde automatisk lav Le, ikke fordi det var en designkriterie, men fordi effektivitet var viktig så brukte de høy magnetkraft, kort spole tilnermet gapets høyde, sammen med lav mms.
    Moderne PA drivere har man designverktøy som benyttes for å lage motor, og man ser mer utbredt bruk av kortslutningsringer.
    Derfor er nok mange moderne drivere veldig gode.
    Siden det er designet for PA og mindre kasser så er gjerne Vas lav. Dette har ingen betydning for mellomtone, men har mer betydning for bassrefleks design.
    Med DSP kan enkelt kompensere for dette om en har stor kasse og lav tuning sammen med lav Vas driver.

    Det ser på papiret ut som de PD driverne er et godt valg :)

    Multisubb er nok ikke dumt, en blir og ganske fri på plassering. miniDSP har på siden sin litt om hvordan kan sette opp før raker over alt sammen med Audiolense.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.881
    Antall liker
    10.714
    Torget vurderinger
    10
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Fin sak.
    4 kanaler til fronter og 4 kanaler til multisubb for eksempel.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.963
    Antall liker
    13.314
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    skaffet en kompis i Vancouver et par NIB TAD TD4003 og overtalte ham til å kjøpe trau fra Bakken
    jeg fikk de cratet og shippet og han er dritfornøyd
    han kjører dette Crowe midbasshornet og sier det er dritbra
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.881
    Antall liker
    10.714
    Torget vurderinger
    10
    Mens vi drodler om >80 Hz til 650Hz midbass med lite fotavtrykk.

    Hva skjer med impedansen høyttalern med et sånt shorthorn? Skjønner at det ikke bidrar med spredningskontroll, men får man mer nivå?

    IMG_8619.jpeg
     
    Sist redigert:

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    480
    Torget vurderinger
    5
    Mens vi drodler om >80 Hz til 650Hz midbass med lite fotavtrykk.

    Hva skjer med impedansen høyttalern med et sånt shorthorn? Skjønner at det ikke bidrar med spredningskontroll, men får man mer nivå?
    Dette er det andre som kan mye bedre enn meg, men hvis hornet ikke gjøre noe med spredning vil det heller ikke gjøre noe med nivå, og impedans vil være uendret.

    Forstår det slik at et (velfungerende) horn påvirker den akustiske impedans, altså loading, som direkte påvirker den elektriske impedans siden driverens mottrykk endres.

    Om disse vingene har noen effekt er antagelig veldig frekvensavhengig, men for bass-tjeneste ser dette mest ut som pynt.

    Håper at noen kan fylle på med mer, eventuelt korrigere.. 🙂
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.577
    Antall liker
    103.036
    Torget vurderinger
    23
    Riktig observert, tilnærmet ingen/liten funksjon i det området. Kort og ingen komprimering å snakke om.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.881
    Antall liker
    10.714
    Torget vurderinger
    10
    Så disse vingene er til ingen nytte selv om det ser stilig ut?

    Kanskje det får bassen på linje med komp drivern? (Fase)

    IMG_8627.jpeg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.577
    Antall liker
    103.036
    Torget vurderinger
    23
    Hvis folket liker designet så har de jo en viss nytte...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.577
    Antall liker
    103.036
    Torget vurderinger
    23

    Her er det både litt komprimering og en viss dybde - med 15" loadet disse fra 180 - 600 Hz. Over/under dette ingen påvirkning av frekvensrespons.

    J-horn (2).jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.881
    Antall liker
    10.714
    Torget vurderinger
    10
    Ikke så gæærnt design på Consonance høyttalerne. Morsomt at sidevangene i radialhornet føres nedover.

    Det er ikke morsomt at AG sier at Mezzo har hornbass.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.881
    Antall liker
    10.714
    Torget vurderinger
    10
    Men det har jo kommer med en billigutgave nå 🤭

     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.881
    Antall liker
    10.714
    Torget vurderinger
    10
    Verdens trangeste voicecoil 0,9 mm …… og som kan brukes i garden partiets sier han.

    Jeg plukket ut to uttallelser etter smak og behag 🤪
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Dette er det andre som kan mye bedre enn meg, men hvis hornet ikke gjøre noe med spredning vil det heller ikke gjøre noe med nivå, og impedans vil være uendret.

    Forstår det slik at et (velfungerende) horn påvirker den akustiske impedans, altså loading, som direkte påvirker den elektriske impedans siden driverens mottrykk endres.

    Om disse vingene har noen effekt er antagelig veldig frekvensavhengig, men for bass-tjeneste ser dette mest ut som pynt.

    Håper at noen kan fylle på med mer, eventuelt korrigere.. 🙂
    Akustisk loading og spredningskontroll blir nok to forskjellige ting.
    Et rør som eksempel har dårlig spredningskontroll men har samtidig ikke cutoff siden det er en rein resistans og loader helt ned til 0hz.

    Horn finnes i alle mulige former. Når en kommer under cutoff så kan hornets form gjøre ting verre enn om en ikke har hornet der. En er da nesten helt uten resistive komponenter i hornet og sitter igjen med reaktive komponenter.

    Kolbræk er nok den som best forklarer :)


    En kan jo simulere i Hornresp forskjellige profiler og se hva som skjer.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.881
    Antall liker
    10.714
    Torget vurderinger
    10
    Gundersen lurte meg til å kjøpe 2 sånne til ham og 2 til meg. Dvs at han har skylda.
    Måtte gjøre det på gøy selv om jeg sa, og fortsatt mener at det er idioti på linje med å kjøpe nattkrem i en liten krukke med gullskrift til kr 929,- og disse var dyrere 🙄

    Hører jeg forskjell? Som man roper i skogen får man svar! Kanskje når jeg tar den bort om en mnd? Skal la noen med gullører få lytte mens jeg kobler dem fra, det er fort gjort det.

    At det går an 🤭

    IMG_8633.jpeg
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.881
    Antall liker
    10.714
    Torget vurderinger
    10
    Jeg tror jeg hører at det faktisk er en oktav i mellom mellomtonen og diskanten, eller faktisk en oktav på deling som videreføres til diskanten fra mellomtonen?? Og motsatt eller faktisk motsatt og begge deler….både før og etter.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.512
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Gundersen lurte meg til å kjøpe 2 sånne til ham og 2 til meg. Dvs at han har skylda.
    Måtte gjøre det på gøy selv om jeg sa, og fortsatt mener at det er idioti på linje med å kjøpe nattkrem i en liten krukke med gullskrift til kr 929,- og disse var dyrere 🙄

    Hører jeg forskjell? Som man roper i skogen får man svar! Kanskje når jeg tar den bort om en mnd? Skal la noen med gullører få lytte mens jeg kobler dem fra, det er fort gjort det.

    At det går an 🤭

    Vis vedlegget 979883
    He he😂
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.881
    Antall liker
    10.714
    Torget vurderinger
    10
    Men jeg skal faktisk gi det seriøst en sjanse da det er et ekstremt enkelt tweak som kan kobles inn og ut. Storformatsdrivere med berylliumsmembran er vel noe av det mest avslørende som finnes.

    Så blir det interessante spørsmålet: hører man ikke forskjell her? Hva skal man da med ekstremt dyre komponenter i passive filtre i Donald Duck høyttalere?
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    2.297
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Pål er en liten lokkemann 😜 Men kan nok påstå at det er forskjeller ute å går.... Pål har en elektrolytt på driveren sin så han er i skammekroken 😂😂😂 Den blå der er vel en en Jantzen.... Ikke den verste men bør allikevel bli et knepp og to bedre med noe godsaker i tillegg....
    For min egen skjelefred så bruker jeg ei krone og to på kondiser...
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.512
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Pål er en liten lokkemann 😜 Men kan nok påstå at det er forskjeller ute å går.... Pål har en elektrolytt på driveren sin så han er i skammekroken 😂😂😂 Den blå der er vel en en Jantzen.... Ikke den verste men bør allikevel bli et knepp og to bedre med noe godsaker i tillegg....
    For min egen skjelefred så bruker jeg ei krone og to på kondiser...
    Skal ikke kødde med den elektrolytten✌ Har på en jantzen nå og den er ikke så bra her hos meg.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.577
    Antall liker
    103.036
    Torget vurderinger
    23
    Gundersen lurte meg til å kjøpe 2 sånne til ham og 2 til meg. Dvs at han har skylda.
    Måtte gjøre det på gøy selv om jeg sa, og fortsatt mener at det er idioti på linje med å kjøpe nattkrem i en liten krukke med gullskrift til kr 929,- og disse var dyrere 🙄

    Hører jeg forskjell? Som man roper i skogen får man svar! Kanskje når jeg tar den bort om en mnd? Skal la noen med gullører få lytte mens jeg kobler dem fra, det er fort gjort det.

    At det går an 🤭

    Vis vedlegget 979883
    Er dette en beskyttelseskondis med low value hi-end parallell variant - eller en del at et regulært passivt filter??
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    2.297
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Men få på den lille og med ny måling så vil det nok bli en forbedring... Forskjell i praksis mellom 47 og 56 er neglisjerbart da de begge deler en oktav under 800hz ca....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn