Innspilling av kabler: myte eller fakta?

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Om du ikke har hørt om pareli størrelsen, så har du litt å sette deg inn i.
Jeg også tydeligvis... Parelius og parelistørrelse... - Jeg aner en sammenheng! Forklar da mann!
 
B

bamsemann

Gjest
Pareli størrelsen er den oppgitte lengde fra nullpunktet og til første kryssningspunkt på x aksen ved 90 graders påvirkning fra y aksen gjennom 0.

Dette gjelder kun i temperaturer på over 32,7 grader.

Under denne temperaturen er det den omvendte proposjonale verdien av q som gjelder..

bamsemann.. :)
 
P

Parelius

Gjest

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Den er knallbra Parelius  :D

bamsemann.. :)
Støttes! NÅ skjønner jeg pluttselig hvorfor innbrenning av kabler har noe for seg.
 
N

nb

Gjest
Kan noen komme med linker til stoff som forteller noe som helst om hvorfor en kabels "innbrente egenskaper" skulle resettes etter å ha koblet den fra/til en forsterker som man ved en eventuell blindtest ville ha gjort?

Dette høres bare helt utrolig ut for meg.
Nei. Ingen kan heller gi deg noe stoff som forteller hvorfor innbrenning skulle ha noe å si. Dette er jo et ikke-tema i all annen elektronikk, til tross for at utstyret er langt mer følsomt enn hvasomhelst som står i et stereoanlegg. Jeg skjønner ikke at innbrenningsgutta tør å sette seg i et fly som har stått på bakken en stund, tenk på de kilometervis av ledninger som plutselig har mistet sin magiske aura.
 

myrion

Fersking
Ble medlem
19.12.2006
Innlegg
4
Antall liker
0
Jeg ler og jeg ler :D Hadde det vært karmasystem på dette forumet skulle jeg lesset massive mengder på profilen til Parelius :D

Så la oss da rekapitulere så langt, det er ingen som har noen studier å komme med som engang kan hinte om denne berømte innbrenningseffekten annet enn egenstudier som bærer like stor troverdighet som kjenninger som sverger til pyramideenergi?

Og motargumentet når man prøver å presse på for å få gjennomført tester som faktisk er i stand til å måle den _hørbare_ forskjellen, er faktisk at det ikke er mulig å høre noe som helst av forskjell med mindre man vet hva slags kabel som står i. Eller den siste lanseringen om at ledere på mystisk vis endrer egenskaper som går på tvers av all moderne fysikk og kretselektronikk når de er koblet til dyre nok hifianlegg, og endrer egenskaper når de kobles fra? Hvorfor skulle de da ikke gjøre dette også når anlegget er skrudd av? Må man ha ny innbrenning når anlegget har vært uten strøm en god stund, og det ikke har vært noen strømførende krets tilstede? Jeg bare undrer.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Hvis vi ser på ditt behov for bevis og metodikk så måtte du vel undersøkt en .... tja.... 1000 forum, 1million tråder over et par år før man kan trekke noen konklusjon....
;)
Vel, 100 lemmen er ikke klokere enn én... ::)

Vidar
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
9.015
Antall liker
4.457
Og du har helt sikkert rett i at man kan tweake lyden med et filter eller en equaliser.

Men hvis jeg kan oppnå samme effekt med en kabel til samme pris, så putter jeg heller på kabelen..

bamsemann.. :)
Jeg kan garantere deg at du ikke kan oppnå samme effekter med kabeltweaking som eq. Det blir som å sammenligne det mest finkornige sandpapir med en fresemaskin.
 
T

timc

Gjest
Tja....Siden individet er smart mens massen ikke er det, kan man jo si at ett er klokere enn 100 ;)
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
8
........og at man må igjennom alskens rare ritualer som å polere sikringene i sikringsskapet .......
-k
Men knutin da,- dette gjør vi jo alle!
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Tja....Siden individet er smart mens massen ikke er det, kan man jo si at ett er klokere enn 100 ;)
Simpel logikk tilsier at hundre lemen er hundre ganger så kloke som en. Om det da ikke er en meget intelligent lemen.

Så da er alle enige om at JA man kan selvfølgelig HØRE forskjell på kabler MEN innbrenning av kabller havner i voodoo-kategorien. NOEN hører resultat, andre ikke - glade kabelprodusenter tilbyr deg gjerne innbrenning av kabler mot betaling.
 

zorry

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.05.2005
Innlegg
141
Antall liker
0
Nuvel:
... På denne bakgrunn har vi nå utviklet den såkalte ”Pareli Burn-In Burn-Out”, et lite hendig apparat til en ikke ublu pris - når en tenker over de utviklingskostnader som ligger i det hele. Dette apparatet overgår alt fra andre tradisjonelle leverandører, idet E -- altså Eloquence - nå kan gjøres tidsavhengig etter ditt eget forgodtbefinnende, uavhengig av andre kabelparametre.

Happy Cable, som vi sier her blant oss i Parelius ChaoSci Lobotomis Lab!

Vennlig hilsen fra Parelius (som ikke har noe med overnevnte firma å gjøre).
Vi på Loud Zorry Ass & Sons Inc. har lest om deres forskning med megen interesse.

Vi har imidlertid noen spørsmål vi gjerne ville ha avklart:
1. Vil deres Burn-in/Burn-out enhet også komme som enkeltmoduler, dvs slik at man f.eks kan kjøpe Burn-Out modulen separat? Erfaringsmessig ønsker våre kunder flest mulig bokser å forholde seg til slik at det kan bli så intensivt for lommeboka som mulig. De vil også gjerne kunne oppgradere dem enkeltvis og tweake dem på mul- og umulige måter.

2. Såvidt vi forstår har dere konsentrert forskningen om burn-in/burn-out perioden. Dette blir etter vårt syn for snevert, da lagringsperioden også er kritisk. Kabler som ikke lagres i henhold til kryo-konvensjonen kan ofte settes i en tilstand der normal burn-in/burn-out kommer til kort. Da er det bare intensive beer-bash-metoder eller også omfattende laphroaig-kuler som hjelper. Her kunne vi i Zorry Ass kanskje bidra, slik at dere kan tilby en mer helhetlig løsning. Vi ser for oss at vår Cable-keeper (Copyright 2006) kan komme inn som et supplement til deres pattenterte Burn-in/Burn-Out. Hvis dette prises riktig vil våre kunder både miste behovet for og den økonomiske muligheten til ovenfor nevnte tiltak.

3. Vil Burn-in/Burn-out enheten deres også komme i mono og stereo-versjoner? Selv om man jo selvfølgelig kan kjøre stereo på en 7.1 versjon er det vår bestemte mening at man også bør gjøre mono- og stereoversjoner tilgjengelig for å tilfredsstille den ikke ubetydelige mengden av nostalgikere i kundemassen.


Vi på Zorry Ass ser fram til snarlig svar og vil også ta vare på anledningen til å ønske Parelius og alle på Parelius ChaoSci Lobotomis Lab! (som Parelius selvfølgelig ikke har noe med å gjøre) en riktig god jul.

Mvh
Zorry
for Loud Zorry Ass & Sons Inc.
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Fant dette hos en produsent av kabelbrennere...


Re: Burn-In FAQ
« Reply #3 on: March 09, 2007, 07:06:48 pm »
________________________________________
Quote
are there any measurable differences between a burned in cable and a non burned in cable?


Glad you asked. Honestly, I never even checked. Mostly I think the answer would be no, the obvious stuff doesn't change appreciably. However, if you dig deep, it might be that dissipation factor of the dielectric, or some kind of hysteresis like remanance could be measurable. DF would be high on my checklist. But you have to start with the basics, like LCGR. Inductance, capacitance, conductance, and resistance. These are the 4 basic parameters used to describe a transmission line. Then go on to relative permittivity and permeability, which are frequency dependent (hence, the reason we use teflon and other exotic materials for circuit boards operating above 10GHz). I would also look into parasitics and contaminations, like residual diode-like junctions between materials (cuprous oxide is a semiconductor) or photovoltaic or electrochemical processes taking place. We could have tiny little batteries or thermocouples added into the mix. There is more than enough stuff to look into.

So maybe a $40k network analyzer might be able to start pulling apart some of this. I have no doubt that pieces to this puzzle will start to emerge in the next decade. Progress takes time. It is both nonlinear and lumpy. Digital audio took us awhile, too.

A lot of the advancement in hi-end comes from lunatic fringe experimenters. Seriously, who else would cryo a tube? Or bias a cable with blue light? But hey, it is the results that count, not the theory. We can figure that out later. And so that is where I am with the FRYKLEANER. It works like magic, we just don't know why. For me, the best piece of evidence so far is my 30-day money back guarantee (and no restocking fee bs, either). No FRYKLEANER has ever been returned.

The proof is in the pudding, and we have achieved the first step, empirical evidence though A/B testing. Step two is a solid scientific theory based on known physical principles. Step three is the experimental proof of step two. We're just getting started.

Having said that, you'll notice the FRYKLEANERs are really well engineered circuits using regular low-cost components.

jh

 
K

knutinh

Gjest
Hvis vi ser historisk på det:
I hvor stor grad har "hifi-teorier" blitt verifisert og innlemmet i vanlig vitenskap?

Når begynte man å interessere seg for dyre kabler? Rundt 1980? Hvor lenge skal vi vente før disse smarte garasje-fiklerne greier å bevise noe?

-k
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.511
Antall liker
3.056
Hvis vi ser historisk på det:
I hvor stor grad har "hifi-teorier" blitt verifisert og innlemmet i vanlig vitenskap?

Når begynte man å interessere seg for dyre kabler? Rundt 1980? Hvor lenge skal vi vente før disse smarte garasje-fiklerne greier å bevise noe?

-k
Selv om jeg i dag hadde redskapene som skulle til for å bevise dette, så ville jeg ikke gjort det.
For hvorfor skulle jeg det ?
 

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
556
Antall liker
0
Selv om jeg i dag hadde redskapene som skulle til for å bevise dette, så ville jeg ikke gjort det.
For hvorfor skulle jeg det ?
Tenk om Max Planck hadde hatt samme innstilling ;D
 
K

knutinh

Gjest
Selv om jeg i dag hadde redskapene som skulle til for å bevise dette, så ville jeg ikke gjort det.
For hvorfor skulle jeg det ?
For å få sjansen til å klemme en JAES-artikkel om kablers påvirkning opp i mitt åsyn og nyte min flaue tilbaketog.

:)

-k
 

bokkelokke

Medlem
Ble medlem
05.04.2007
Innlegg
12
Antall liker
0
Dette er det helt tydelig mange meninger om.
Min erfaring er at det må en innbrenning til for at det skal spille bra. (Gjerne flere hndre timer). Men hvor mye forskjell kablene gir er vel så avhengi av den øvrige elektronikken og dens muligheter til å kunne gjenngi detaljer. Så min erfaring er da at kabler som har bedre ledeevne vil også gi bedre lyd. Husk at kabler er filtere og at de filtrerer forskjellig. Så det gjennstår å finne frem til det filteret (kabelen) en liker.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.234
Antall liker
9.093
Torget vurderinger
1
ER du så sikker på at det ikke er du selv som spilles inn?
 
N

nb

Gjest
Dette er det helt tydelig mange meninger om.
Min erfaring er at det må en innbrenning til for at det skal spille bra. (Gjerne flere hndre timer). Men hvor mye forskjell kablene gir er vel så avhengi av den øvrige elektronikken og dens muligheter til å kunne gjenngi detaljer. Så min erfaring er da at kabler som har bedre ledeevne vil også gi bedre lyd. Husk at kabler er filtere og at de filtrerer forskjellig. Så det gjennstår å finne frem til det filteret (kabelen) en liker.
Ja, singalkablene dine begynner nok å rulle av ved noen Megaherz, sånn sett er de nok et filter. Men relevansen for audiosignaler er nok heller diskutable. Om verden hadde forholdt seg slik som du sier den gjør, hadde det vært umulig å designe kompliserte elektriske kretser. Inne i CD-spilleren din er det sikkert noen tusen koblinger, eller kabler om du vil, tror du virkelig den dingsen hadde virket om hver eneste av de endret drastisk karakter i løpet av noen hundre timer, samt at denne endringen var uforutsigbar?
 

bokkelokke

Medlem
Ble medlem
05.04.2007
Innlegg
12
Antall liker
0
Du kan ha rett i det og det er sikkert mulig å gjøre endringer i koponeter i elektronikken som påvirker lyden. Men det er kabler mellom høytaler og elektronikk det dreier seg om. Det er bare å prøve seg frem! Sett en tynn 0,25 kvadret mm. kabel mellom høytalerne og forsterker og spill en plate. Gjøre det samme med en på f.eks 8 kvadrat mm. og spill den samme plata. (Jeg håper du vil høre forskjell). Du vil oppleve at den tynne kabelen gir deg tynn lyd, mens den tykke vil gi deg mørk lyd.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.244
Antall liker
292
Du kan ha rett i det og det er sikkert mulig å gjøre endringer i koponeter i elektronikken som påvirker lyden. Men det er kabler mellom høytaler og elektronikk det dreier seg om. Det er bare å prøve seg frem! Sett en tynn 0,25 kvadret mm. kabel mellom høytalerne og forsterker og spill en plate. Gjøre det samme med en på f.eks 8 kvadrat mm. og spill den samme plata. (Jeg håper du vil høre forskjell). Du vil oppleve at den tynne kabelen gir deg tynn lyd, mens den tykke vil gi deg mørk lyd.  
Hvis den tynne er kort nok, så vil den ha tilnermet like egenskaper hvis den tykke er lang nok. Det skal forøvrig ikke være rare kvadratet i for eks en gammeldags sikring, men det kan likevel være nok til at for eks. en 8 kvadrat lang kabel brenner opp uten at sikringen går opp i røyk.
 

bokkelokke

Medlem
Ble medlem
05.04.2007
Innlegg
12
Antall liker
0
Det er jo opplagt at kablene skal være like lange og ut fra det vil du høre forskjell. Det du også er inne på med sikringen er også riktig og at en 8 kvadrat kan brenne opp. Men gjør testen enkel bytt ut kabelen du bruker i dag med en av alternetivene og hør etter med hva som skjer.
 
N

nb

Gjest
Det er jo opplagt at kablene skal være like lange og ut fra det vil du høre forskjell. Det du også er inne på med sikringen er også riktig og at en 8 kvadrat kan brenne opp. Men gjør testen enkel bytt ut kabelen du bruker i dag med en av alternetivene og hør etter med hva som skjer.
Dette er jo et dusteeksempel. Kabelene har vidt forskjellig elektriske egenskaper. Uansett har det ingen verdens ting med HiFi-fenomenet "innspilling" å gjøre. Du påstår at de elektriske egenskapene endrer seg over tid, for så å stabilisere seg, og det i en slik grad at det er hørbart, så her snakker vi ikke småendringer en gang. Merkelig nok forekommer ikke dette fenomenet i andre deler av elektroverdenen eller i utstyr som er mye, mye mer komplisert enn hva et skarve stereoanlegg er. Med den holdingen du har synes jeg det er merkelig at du i det hele tatt kan tro på at PCen din fungerer sånn noenlunde eller hensikten.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Med den holdingen du har synes jeg det er merkelig at du i det hele tatt kan tro på at PCen din fungerer sånn noenlunde eller hensikten.
PC'en min har sånn omvendt innbrenning (utbrenning?). Etter noen hundre timers bruk går det tregere og tregere. Til slutt er det bare en reinstallering som hjelper. Da avmagnetiseres elektronikken og alle de små elektronene er klare til å bli forvirret av MS på nytt.
 
N

nb

Gjest
PC'en min har sånn omvendt innbrenning (utbrenning?). Etter noen hundre timers bruk går det tregere og tregere. Til slutt er det bare en reinstallering som hjelper. Da avmagnetiseres elektronikken og alle de små elektronene er klare til å bli forvirret av MS på nytt.
Det er SATA-kablene dine som trenger en pause. De blir utslitt etter en stund, en reinstallering gir de nødvendig pusterom og tid til å komme seg. Tror ikke du selv hadde vært helt klar i toppen etter å ha flyttet noen hundre megabit per sekund dag ut og dag inn uten at du fikk lov til å gjøre en enste feil.
 
O

om.s

Gjest
bokkelokke: Jeg ser du har fått kabel politiet på nakken her, det er bare å venne seg, noen elsker å sole seg i egen glans og HiFi-"kunnskap", håper ikke det dreper interessen for å poste egne erfaringer underveis, velkommen til hfs!

mvh
 
N

nb

Gjest
bokkelokke: Jeg ser du har fått kabel politiet på nakken her, det er bare å venne seg, noen elsker å sole seg i egen glans og HiFi-"kunnskap", håper ikke det dreper interessen for å poste egne erfaringer underveis, velkommen til hfs!

mvh
Til bokkelokke: Noen tror at fysikkens elementære lover fuker bra også til HiFi, noen tror at det gjelder HELT andre regler for alt mulig så snart en dings eller et fenomen skal forklares i kontektsen av eller i nærheten av et stereoanlegg. Jeg tilhører som du sikkert har skjønt førstnevnte.

Ellers velkommen til HFS.
 
L

Ludo

Gjest
Fant dette hos en produsent av kabelbrennere...


Re: Burn-In FAQ
« Reply #3 on: March 09, 2007, 07:06:48 pm »
________________________________________
Quote
are there any measurable differences between a burned in cable and a non burned in cable?


Glad you asked. Honestly, I never even checked. Mostly I think the answer would be no, the obvious stuff doesn't change appreciably. However, if you dig deep, it might be that dissipation factor of the dielectric, or some kind of hysteresis like remanance could be measurable. DF would be high on my checklist. But you have to start with the basics, like LCGR. Inductance, capacitance, conductance, and resistance. These are the 4 basic parameters used to describe a transmission line. Then go on to relative permittivity and permeability, which are frequency dependent (hence, the reason we use teflon and other exotic materials for circuit boards operating above 10GHz). I would also look into parasitics and contaminations, like residual diode-like junctions between materials (cuprous oxide is a semiconductor) or photovoltaic or electrochemical processes taking place. We could have tiny little batteries or thermocouples added into the mix. There is more than enough stuff to look into.

So maybe a $40k network analyzer might be able to start pulling apart some of this. I have no doubt that pieces to this puzzle will start to emerge in the next decade. Progress takes time. It is both nonlinear and lumpy. Digital audio took us awhile, too.

A lot of the advancement in hi-end comes from lunatic fringe experimenters. Seriously, who else would cryo a tube? Or bias a cable with blue light? But hey, it is the results that count, not the theory. We can figure that out later. And so that is where I am with the FRYKLEANER. It works like magic, we just don't know why. For me, the best piece of evidence so far is my 30-day money back guarantee (and no restocking fee bs, either). No FRYKLEANER has ever been returned.

The proof is in the pudding, and we have achieved the first step, empirical evidence though A/B testing. Step two is a solid scientific theory based on known physical principles. Step three is the experimental proof of step two. We're just getting started.

Having said that, you'll notice the FRYKLEANERs are really well engineered circuits using regular low-cost components.

jh


Men kjære dere da, kan dere ikke lese denne en gang til.
Eller var det kanskje noe sånt dere ikke ville lese ???
 
K

kbwh

Gjest
The proof is in the pudding. Bring in the pudding, I'm hungry for proof.
 
O

om.s

Gjest
The proof is in the pudding. Bring in the pudding, I'm hungry for proof.
Der kom du meg litt i forkant, dette uttrykket synes jeg er så betegnende godt at jeg vurderte det som personlig tekst..."The proof is in the pudding" ;) ...

mvh
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
9.015
Antall liker
4.457
The proof of the pudding is eating.
 

bokkelokke

Medlem
Ble medlem
05.04.2007
Innlegg
12
Antall liker
0
Hei på dere, dette er morro. Innbrenning har helt klart noe for seg, lyden endrer seg etter tid. Det sies ogå at kabler som ikke vært brukt på en stund, må brennes på nytt, men da tar det ikke så lang tid! Noen kommentarer fra dere der ute.
 
O

om.s

Gjest
Hei på dere, dette er morro. Innbrenning har helt klart noe for seg, lyden endrer seg etter tid. Det sies ogå at kabler som ikke vært brukt på en stund, må brennes på nytt, men da tar det ikke så lang tid! Noen kommentarer fra dere der ute.
Dette kan kanskje være til en form for hjelp? personlig setter jeg mer lit til dette enn mange av de såkalte tech bezzervizzerene her inne...

http://www.cardas.com/content.php?area=insights&content_id=12&pagestring=Cable+Break-In

Cable Break-In
by George Cardas

There are many factors that make cable break-in necessary and many reasons why the results vary. If you measure a new cable with a voltmeter you will see a standing voltage because good dielectrics make poor conductors. They hold a charge much like a rubbed cat’s fur on a dry day. It takes a while for this charge to equalize in the cable. Better cables often take longer to break-in. The best "air dielectric" techniques, such as Teflon tube construction, have large non-conductive surfaces to hold charge, much like the cat on a dry day.

Cables that do not have time to settle, such as musical instrument and microphone cables, often use conductive dielectrics like rubber or carbonized cotton to get around the problem. This dramatically reduces microphonics and settling time, but the other dielectric characteristics of these insulators are poor and they do not qualify sonically for high-end cables. Developing non-destructive techniques for reducing and equalizing the charge in excellent dielectric is a challenge in high end cables.

The high input impedance necessary in audio equipment makes uneven dielectric charge a factor. One reason settling time takes so long is we are linking the charge with mechanical stress/strain relationships. The physical make up of a cable is changed slightly by the charge and visa versa. It is like electrically charging the cat. The physical make up of the cat is changed by the charge. It is "frizzed" and the charge makes it's hair stand on end. "Teflon Cats", cables and their dielectric, take longer to loose this charge and reach physical homeostasis.

The better the dielectric's insulation, the longer it takes to settle. A charge can come from simply moving the cable (Piezoelectric effect and simple friction), high voltage testing during manufacture, etc.  Cable that has a standing charge is measurably more microphonic and an uneven distribution of the charge causes something akin to structural return loss in a rising impedance system. When I took steps to eliminate these problems, break-in time was reduced and the cable sounded generally better. I know Bill Low at Audioquest has also taken steps to minimize this problem.

Mechanical stress is the root of a lot of the break-in phenomenon and it is not just a factor with cables. As a rule, companies set up audition rooms at high end audio shows a couple of days ahead of time to let them break in. The first day the sound is usually bad and it is very stressful. The last day sounds great. Mechanical stress in speaker cables, speaker cabinets, even the walls of the room, must be relaxed in order for the system to sound its best. This is the same phenomenon we experience in musical instruments. They sound much better after they have been played. Many musicians leave their instruments in front of a stereo that is playing to get them to warm up. This is very effective with a new guitar. Pianos are a stress and strain nightmare. Any change, even in temperature or humidity, will degrade their sound. A precisely tuned stereo system is similar.

You never really get all the way there, you sort of keep halving the distance to zero. Some charge is always retained. It is generally in the MV range in a well settled cable. Triboelectric noise in a cable is a function of stress and retained charge, which a good cable will release with both time and use. How much time and use is dependent on the design of the cable, materials used, treatment of the conductors during manufacture, etc.

There are many small tricks and ways of dealing with the problem. Years ago, I began using Teflon tube "air dielectric" construction and the charge on the surface of the tubes became a real issue. I developed a fluid that adds a very slight conductivity to the surface of the dielectric. Treated cables actually have a  better measured dissipation factor and the sound of the cables improved substantially. It had been observed in mid eighties that many cables could be improved by wiping them with a anti-static cloth. Getting something to stick to Teflon was the real challenge. We now use an anti-static fluid in all our cables and anti-static additives in the final jacketing material. This attention to charge has reduced break-in time and in general made the cable sound substantially better. This is due to the reduction of overall charge in the cable and the equalization of the distributed charge on the surface of conductor jacket.

It seems there are many infinitesimal factors that add up. Overtime you find one leads down a path to another. In short, if a dielectric surface in a cable has a high or uneven charge which dissipates with time or use, triboelectric and other noise in the cable will also reduce with time and use. This is the essence of break-in

A note of caution. Moving a cable will, to some degree, traumatize it. The amount of disturbance is relative to the materials used, the cable's design and the amount of disturbance. Keeping a very low level signal in the cable at all times helps. At a show, where time is short, you never turn the system off. I also believe the use of degaussing sweeps, such as on the Cardas Frequency Sweep and Burn-In Record (side 1, cut 2a) helps.

A small amount of energy is retained in the stored mechanical stress of the cable. As the cable relaxes, a certain amount of the charge is released, like in an electroscope. This is the electromechanical connection.

Many factors relating to a cable's break-in are found in the sonic character or signature of a cable. If we look closely at dielectrics we find a similar situation. The dielectric actually changes slightly as it charges and its dissipation factor is linked to its hardness. In part these changes are evidenced in the standing charge of the cable. A new cable, out of the bag, will have a standing charge when uncoiled. It can have as much as several hundred millivolts. If the cable is left at rest it will soon drop to under one hundred, but it will takes days of use in the system to fall to the teens and it never quite reaches zero. These standing charges appear particularly significant in low level interconnects to preamps with high impedance inputs.

The interaction of mechanical and electrical stress/strain variables in a cable are integral with the break-in, as well as the resonance of the cable. Many of the variables are lumped into a general category called triboelectric noise. Noise is generated in a cable as a function of the variations between the components of the cable. If a cable is flexed, moved, charged, or changed in any way, it will be a while before it is relaxed again. The symmetry of the cable's construction is a big factor here. Very careful design and execution by the manufacturer helps a lot. Very straight forward designs can be greatly improved with the careful choice of materials and symmetrical construction. Audioquest has built a large and successful high-end cable company around these principals.

The basic rules for the interaction of mechanical and electrical stress/strain variables holds true, regardless of scale or medium. Cables, cats, pianos and rooms all need to relax in order to be at their best. Constant attention to physical and environmental conditions, frequent use and the degaussing of a system help it achieve and maintain a relaxed state.

A note on breaking in box speakers, a process which seems to take forever. When I want to speed up the break-in process, I place the speakers face to face, with one speaker wired out of phase and play a surf CD through them. After about a week, I place them in their normal listening position and continue the process for three more days. After that, I play a degaussing sweep a few times. Then it is just a matter of playing music and giving them time.

mvh
 

bokkelokke

Medlem
Ble medlem
05.04.2007
Innlegg
12
Antall liker
0
Dette var også en måte og se det på. Men invirker mussikktype, hvor høyt en spiller osv. på inbrenningen og er den hørbar!
 
Topp Bunn