KJOENIK's stereoanlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan ser tilsvarende bilde av oppsettet ut i dag? Virker som du koser deg om dagen med oppsettet, ekspansivt :)
    Er i flytsonen ja🙂 Begynner å få bra lyd og har fortsatt endel finjusteringer som jeg regner med vil løfte lyden ytterligere, finjustering av høytalere, oppgradering av rør, rom målinger og finjustering av helmholtzer, osv. Har også flere høytalere, platespillere, pickup´er, forsterkere ++, som det gir mulighet for å leke litt med forskjellige kombinasjoner. Det er også gøy og interessant.
    Slik ser det ut nå.
    450FF967-8BFA-4F65-B115-738616AA806E_1_105_c.jpeg

BDC48269-CE09-4762-AB5E-3E0801613E8A_1_105_c.jpeg

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Flotte høyttalere Kjoenik(y)😇

Du skulle hørt hva som skjer når de får rikelig med power. Misforstå meg rett, de spiller veldig bra med «normalt» med krefter, men her er det Mc 1.2kw som gjelder. Har prøvd mange amper, men etter at snill forhandler lot med ha big mac på lån, var det gjort. En kompis bruker Mc 601 på sine 4365, og det funker også meget bra. En skulle ikke tro det, (4365-93db),men det er faktisk lett å høre at det skjer noe når en spiller musikk som er hardtslående. Basstromma, eller trommer generelt, er fysisk mere til stede med mer kraft tilgjengelig. Har flere ganger blitt overrasket over å se watt meterne bikke opp mot 1kw, når musikken krever det. Dette er jo i mere ekstreme tilfeller når en får lyst å dra på litt. Til daglig rusler en rund 60-70db.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Flotte høyttalere Kjoenik(y)😇

Du skulle hørt hva som skjer når de får rikelig med power. Misforstå meg rett, de spiller veldig bra med «normalt» med krefter, men her er det Mc 1.2kw som gjelder. Har prøvd mange amper, men etter at snill forhandler lot med ha big mac på lån, var det gjort. En kompis bruker Mc 601 på sine 4365, og det funker også meget bra. En skulle ikke tro det, (4365-93db),men det er faktisk lett å høre at det skjer noe når en spiller musikk som er hardtslående. Basstromma, eller trommer generelt, er fysisk mere til stede med mer kraft tilgjengelig. Har flere ganger blitt overrasket over å se watt meterne bikke opp mot 1kw, når musikken krever det. Dette er jo i mere ekstreme tilfeller når en får lyst å dra på litt. Til daglig rusler en rund 60-70db.
    180 rør-watt sparker godt fra seg også. Med Stello sine 500 klasse D watt var den dypeste bassen litt strammere, men Rogue monoblokkene har mer energi/trøkk i mellombassen. Smak og behag, jeg synes det er veldig underholdende😎 Men mellomtonen med Rogue er i en annen klasse. Etter min erfaring er ikke det mulig å komme helt der med transistor eller digital forsterkning. Så jeg holder meg nok til rør enn så lenge.
    Etter å ha hatt gummiklossene dine under høytalerne i noen mnd tok jeg dem vekk for noen dager siden og brukte originalføttene. Opplevde bl.a at bassen faktisk ble tammere. Satt gummien på plass igjen og vipps så var bassen tilbake. Så @E. Largo, det bør du teste ut!
    Opplever også at det spiller best med kun minimal innovervinkling av høytalerne. For mye vinkling gir antydning til krass diskant/mellomtone, i hvert fall på noen innspillinger, hos meg.

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    19.267
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Vaskemaskinføtter er notert 👍 Mine står foreløpig på noen brett med gummihjul slik at de er lettere å flytte rundt til jeg finner den endelige plasseringen. Og det med mindre toe-in enn vanlig er noe jeg merket meg i går. Jeg synes det låter mer naturlig/behagelig med mindre vinkling.

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Kjoenik@.
    Mellomtonen fikser jeg med Octave preamp, som har rør:). Det du erfarer med original spikes, er vibrasjoner som slører lyden. Last ned «vibrometer» appen på mobilen og legg den oppå kabinettet når du spiller noe bass-rik musikk, så ser du forskjellen i gummien’s favør.

Largo@
    Ikke vaskemaskin føtter, men gummi mellomlegg beregnet på spiralfjærer til bil. Biltema har.

Sist redigert:

Rockefot

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2008
    Antall liker
    84
    Som russ `94, og festgitarist/vokalist, har DeLillos sine album (fra den tiden) en stor plass i mitt hjerte.
    Søt som honning, neste sommer, og den slags som de har kommet med, etter det jeg mener var glansperioden, har ikke fenget i like stor grad.
    Men nå har de kommet med nytt album. Det blir omtalt som et "konseptalbum", hva nå det måtte bety.
    Men etter et par gjennomlyttinger i kveld vil jeg komme med en sterk anbefaling til alle gamle fans. Sjekk det ut!

Sjekk ut låta "Hvem"! Her det er det til og med prog-vibber, i noen sekunder😘
    Da var vi kanskje på samme Delillos russekonsert, i Bergenshallen 94?

Om det er plass og du ikke er redd for fremmede (mulig vi har hilst på en Laugskveld) så blir jeg gjerne med tkr og Co på en lyttings. Kjenner godt 4365 fra en kompis som hadde de tidligere. Riktignok med diverse transistorforsterkere. Har selv bla. 4429/Mcintosh. Hadde vært morsomt å hørt hvordan 4365 står seg med riggen din.. Har forresten bil og kan være kjørbar..

Hilsen russ 94, syltapp Laugsmedlem og progentusiast..

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Da var vi kanskje på samme Delillos russekonsert, i Bergenshallen 94?

Om det er plass og du ikke er redd for fremmede (mulig vi har hilst på en Laugskveld) så blir jeg gjerne med tkr og Co på en lyttings. Kjenner godt 4365 fra en kompis som hadde de tidligere. Riktignok med diverse transistorforsterkere. Har selv bla. 4429/Mcintosh. Hadde vært morsomt å hørt hvordan 4365 står seg med riggen din.. Har forresten bil og kan være kjørbar..

Hilsen russ 94, syltapp Laugsmedlem og progentusiast..
    Da var vi på samme sted til samme tid ja! Du er hjertelig velkommen til lyttekveld. Prøver å finne en passende kveld hvor smittetrykket i husholdningen er litt lavere enn siste uken😋

Rockefot

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2008
    Antall liker
    84
    Hehe, jaggu var vi på samme konserten. Husker det var mørkt, svett og jævelsk høyt, fra en Oslo-gjeng som dro på mer enn 100 prosent den kvelden:) Det smittet over selvsagt, med særdeles mye fyll og røre blant publikum..

Takker for invitasjon! Vi holder "tråden" :)

Sist redigert:

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ser frem til et renere lydbilde!
    73BAE4F5-9917-4A90-A6B9-D408C65C3AC8.jpeg

Og så litt DIY på mitt nivå. Ny plateoppbevaring, type platebutikk. Mye bedre følelse å bla gjennom samlingen ift å ha dem i hylle hvor man kun ser 1,5mm tykk rygg på platecover, med mikroskrift. Egner seg ikke for lesebrillemotstandere.
    E95CDB2D-A585-48C5-B723-C15F4CCE73ED.jpeg

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ble bra det her. Etter hard sortering har de mest spilte platene fått plass her. En mye bedre følelse å bla seg gjennom samlingen på denne måten!
    IMG_9507.jpeg

Det er hardt arbeide. Jeg måtte be fruen forberede et varmt fotbad og skuldermassasje.
    IMG_9521 2.jpeg

Underveis gjør man fantastiske oppdagelser. Denne viste jeg ikke en gang at jeg hadde. Har streamet den hyppig de siste ukene, og så er den der plutselig på vinyl, med minst 1000 ganger bedre lyd!
    IMG_9502.jpeg

Arbeidsmusikk er viktig for å holde moralen opp. Reggae er kanskje ikke helt det man forbinder med strikt arbeidsmoral, men det funker for meg.
    IMG_9516.jpeg

Nyter at jeg nå har fjernkontroll til pre-ampen i hovedanlegget. Og må innrømme at det er ganske digg med helautomatisk platespiller også. Av/på, automastisk queing, repeat, til og med spoling. Trenger ikke ta på armen. Og det er like greit siden armløfteren er en ergonomisk katastrofe.
    IMG_9520.jpeg

Platene som ikke ble kvalifisert for plass i nye kassa blir også sortert. De fleste går tilbake i expedit`en men noen ryker ut.
    "Happy hits of today" didn`t make the cut, om det var noen som lurte...
    IMG_9518 2.jpeg

Deilig å få ryddet opp litt.
    Tror jammen lyden ble litt bedre også!
    Men jeg har fortsatt såre føtter og stive skuldre...

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Eidsvågneset, i nærheten av NHH.
    Snart klart for demo nå, må bare få unnagjort vinterferien😉

• Liker
    Reaksjoner: T-1

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Pakke hentet på posten
    IMG_9527.jpeg

IMG_9528.jpeg

Blir noen flere dubletter, men de fraktes altså til fjells av undertegnede etter jobb i morgen.

Fortroppen rapporterer om mye snø og god forhold.

IMG_9464.jpeg

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.389
    Torget vurderinger
    27
    Det er løsningen på demensen skjønner jeg - platespiller på hytta. Alternativet et selvsagt discorgs.
    Imponerende å starte med platesamling på hytta. Eller kan hende er det primært et skjul?

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ja som du vet er det fryktelig lett å ryke på dubletter...Og løsningen er altså å skaffe seg en hytte med platespiller for oppbevaring av disse.
    Jeg har jo tenkt litt på hvordan det skal være med vinyl på fjellet. Å flytte noe av samlingen opp der har vært vurdert. Men så tenker man jo på angsten og fortvilelsen som vil oppstå hvis man sitter hjemme og er i flytsonen, og kommer på at man vil vil høre akkurat den plata...og så innser man at den befinner seg 26mil i østlig retning. Nei, det går ikke.
    Så nå er det slik at det kun er dubletter som flyttes til fjells. Og opp gjennom årene har det jo blitt endel, samt at hukommelsen ikke blir bedre, så flere skal det nok bli!

Sist redigert:

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    19.267
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Det er løsningen på demensen skjønner jeg - platespiller på hytta. Alternativet et selvsagt discorgs.
    Imponerende å starte med platesamling på hytta. Eller kan hende er det primært et skjul?
    Discogs er oppskrytt. Det krever nemlig at man faktisk sjekker før man kjøper nye plater. Og det er det jo ikke alltid at man husker.
    Har jeg hørt 😳

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Discogs er oppskrytt. Det krever nemlig at man faktisk sjekker før man kjøper nye plater. Og det er det jo ikke alltid at man husker.
    Har jeg hørt 😳
    Jeg tenker at discogs er noe jeg skal sysle med når jeg blir pensjonist. Så få jeg håpe jeg ikke glemmer å slukke stearinlysene og brenner ned huset og vinylsamlingen før den tid...

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Pakke hentet på posten
    IMG_9527.jpeg

IMG_9528.jpeg

Blir noen flere dubletter, men de fraktes altså til fjells av undertegnede etter jobb i morgen.

Fortroppen rapporterer om mye snø og god forhold.

IMG_9464.jpeg

Hmm, rar følelse😳

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Siden Shindo Apetite kom i hus har den spilt med original 6V6 rørene (Phillips). Skiftet tidlig ut de originale RCA 6WA8 med Jan Phillips. Har vært fornøyd med lyden og ikke kommet så langt som å teste forskjellige effektrør.
    Det fulgte med en grei samling med rør til den.
    Jeg lot Fivre 6V6 fra mellomkrigstiden (1932) ligge og gikk rett på boksen med Fivre 6V6GT fra 60-70 tallet. På den boksen sto det nemlig "meget bra". Husket at selger sa at dette var regnet som noe av det beste av 6V6, men at han ikke hadde testet dem, kun spilt med org.rørene.
    Monterte Fivre-rørene og fikk hakeslepp.
    IMG_9694 2.jpeg

IMG_9701.jpeg

Noen ganger er effekten av rør-skifte så subtil at man slettes ikke er sikker på om det ble bedre eller dårligere, eller om man i det hele tatt kan høre forskjell. Men dette var det som om å sette inn nye batterier i walkman´en akkurat idet musikken begynner å spille litt langsommere og stemmen til vokalisten litt mer grøtete.
    Om det er supergode rør, at de gamle var moden for utskiftning, eller en kombinasjon av begge, er ikke så godt å si. Sikkert det siste.
    Men nummer to anlegget spiller nå så bra at det ofte er dette som skrus på nå verden skal stenges ute noen timer.
    Og den ene kilden er også byttet ut. Var så heldig å få tilslaget på Rega Apollo som HCS la ut på torget.
    Nydelig liten boks låter helt utmerket. Lar denne gå direkte i forsterkeren. Får teste med ekstern dac senere, men føler ikke noe umiddelbart behov for det.
    IMG_9801.jpeg

IMG_9800.jpeg

I hovedanlegget har jeg byttet ut byttet ut det siste russer røret blant små rørene i Rogue. Ut med EH og inn med Jan Phillips 12AX7. I 12AU7 posisjonen er det Mazda "cifre". Er usikker på om jeg hører forskjell på siste rør byttet. Men EH er så usexy at det er godt å få dem bort.
    Vil uansett se om jeg kan få tak i RCA 5751. Har alt for mye gain i systemet.
    Har også byttet likeretter rørene i forforsterkeren. Hadde gold lion GZ34 og byttet ut med Phillips GZ34. Dette hadde god effekt, selv om jeg har lest rikelig med kommentarer fra de som mener likeretter rørene ikke påvirker lyden.
    Det som mangler, og som jeg forventer vil kunne gi en ytterligere forbedring av lyden, er å bytte ut 6h30 med 6H30DR.
    Om noen vet om en god "trustworthy" kilde til slike rør vil jeg sette pris på tips! Trenger 4stk...🤑

Sist redigert:

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    I svarte hel…e! Betaler 49 kroner for leie og oppdager at dette er en dokumentarfilm, ikke filmen som gikk på kino. Ligger på iTunes ‘populære filmer’ listen. Lurer på hvor mange som har gått i samme fella…lurendreieri🤬

bia

Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    4.201
    Torget vurderinger
    10
    I svarte hel…e! Betaler 49 kroner for leie og oppdager at dette er en dokumentarfilm, ikke filmen som gikk på kino. Ligger på iTunes ‘populære filmer’ listen. Lurer på hvor mange som har gått i samme fella…lurendreieri🤬
    Du er ikke alene om den 😂

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Livet er best ute

IMG_2614.jpeg

Mens fruen har vært på tur har jeg jobbet litt i skibuden ute i annekset. Har omsider fått benar på osb benkeplaten på smørebenken. Kunne nok vært litt raskere med det. Osb plater er ikke glad i fuktighet. Ellers synes jeg det begynner å bli ganske bra organisering på sakene der uten. I andre halvdelen av annekset har jeg innredet til beboelse. Er litt stolt, og dette representerer nok det høyeste nivået jeg kan prestere av snekkerier. Selve hytta fikk proffene ta seg av.

IMG_2610.jpeg

IMG_8404.jpeg

IMG_8403.jpeg

Mens baksten står i ovnen bør man jo gjerne snurre noe nasjonalromantisk musikk, litt finsk og litt norsk

IMG_2615.jpeg

Og så var bollene klare🙂

IMG_2617.jpeg

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Og ellers noterer jeg at det går litt opp og ned med rikingene, akkurat som for oss andre...😜 Fredag og lørdagsutgaven

IMG_2616.jpeg

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Seks dager etter bestilling lå denne i postkassen.

IMG_2623.jpeg

HumminGuru ultralyd stiftrens og vekt.

Boksens innhold. Bruksanvisningen legges pent vekk. Man (menn) trenger ikke bruksanvisning.

IMG_2624.jpeg

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Deretter tas bruksanvisningen frem igjen. Greit å bekrefte at man intuitivt har gjort alt riktig!

IMG_2625.jpeg

Enkel i bruk. Fungerer aldeles utmerket. Hadde halve cantileveren ned i væske (bruker destillert vann) og jammen ble halve cantileveren skinnende blank.

IMG_2626.jpeg

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Hva den gjør med lyden...tja, kan vel ikke påstå at jeg hører noen forskjell. Men rent blir det helt klart, såvidt jeg kan se med min lupe, så produktet gjør i hvert fall det den skal. Og nåla henger fortsatt fast...

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Hver gang jeg setter på denne plata ender det med at jeg hører hele konserten. Svinger bra med JBL og trommene kjennes i mellomgulvet. Men messingblåserne kan bli litt vel røffe for ørene når man drar på.

IMG_2653.jpeg

Har merket dette på endel andre innspillinger også.
    Kan det tenkes at 180 rørwatt er litt knapt, eller er dette en utfordring med høytalerne? Ligger et par Rogue M180 på finn, kanskje biampe...
    Kan ikke si at jeg savner noe i de nedre frekvensene, selv om jeg en sjelden gang i blant noterer at det mangler noe ved 20Hz. Men det hadde jeg ikke tenkt på om jeg ikke allerede visste at det var noe der nede...

IMG_2635.jpeg

Ellers vil jeg anbefale å se denne videoen for alle som digger italo-techno/disco med italo-anglo jibberish vokal. Koreografien er steintøff!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn