Siden Shindo Apetite kom i hus har den spilt med original 6V6 rørene (Phillips). Skiftet tidlig ut de originale RCA 6WA8 med Jan Phillips. Har vært fornøyd med lyden og ikke kommet så langt som å teste forskjellige effektrør.
Det fulgte med en grei samling med rør til den.
Jeg lot Fivre 6V6 fra mellomkrigstiden (1932) ligge og gikk rett på boksen med Fivre 6V6GT fra 60-70 tallet. På den boksen sto det nemlig "meget bra". Husket at selger sa at dette var regnet som noe av det beste av 6V6, men at han ikke hadde testet dem, kun spilt med org.rørene.
Monterte Fivre-rørene og fikk hakeslepp.
Noen ganger er effekten av rør-skifte så subtil at man slettes ikke er sikker på om det ble bedre eller dårligere, eller om man i det hele tatt kan høre forskjell. Men dette var det som om å sette inn nye batterier i walkman´en akkurat idet musikken begynner å spille litt langsommere og stemmen til vokalisten litt mer grøtete.
Om det er supergode rør, at de gamle var moden for utskiftning, eller en kombinasjon av begge, er ikke så godt å si. Sikkert det siste.
Men nummer to anlegget spiller nå så bra at det ofte er dette som skrus på nå verden skal stenges ute noen timer.
Og den ene kilden er også byttet ut. Var så heldig å få tilslaget på Rega Apollo som HCS la ut på torget.
Nydelig liten boks låter helt utmerket. Lar denne gå direkte i forsterkeren. Får teste med ekstern dac senere, men føler ikke noe umiddelbart behov for det.
I hovedanlegget har jeg byttet ut byttet ut det siste russer røret blant små rørene i Rogue. Ut med EH og inn med Jan Phillips 12AX7. I 12AU7 posisjonen er det Mazda "cifre". Er usikker på om jeg hører forskjell på siste rør byttet. Men EH er så usexy at det er godt å få dem bort.
Vil uansett se om jeg kan få tak i RCA 5751. Har alt for mye gain i systemet.
Har også byttet likeretter rørene i forforsterkeren. Hadde gold lion GZ34 og byttet ut med Phillips GZ34. Dette hadde god effekt, selv om jeg har lest rikelig med kommentarer fra de som mener likeretter rørene ikke påvirker lyden.
Det som mangler, og som jeg forventer vil kunne gi en ytterligere forbedring av lyden, er å bytte ut 6h30 med 6H30DR.
Om noen vet om en god "trustworthy" kilde til slike rør vil jeg sette pris på tips! Trenger 4stk...