Lenco L78/75 DIY og alt som har med disse spillerne.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Nei, blir nok ikke mer vinylspilling på meg. Den skal bort !
    Godt Nytt År til dere ! Og alle dere andre !
    -m
     
    Ble medlem
    17.12.2016
    Innlegg
    41
    Antall liker
    15
    Thompson Gunner: Vil du prøve 3009? Var det meg, ville jeg nok da funnet et nytt plinth samtidig. Ellers holder den originale armen godt mål dersom alle gummideler som nevnes over skiftes. Se gjerne på tallerkenlager og mellomhjul også (Audiosilente er bankers) V15 er fin, men du har hørt den med M97XE?
    Svaret ligger vel egentlig i innledningen til spørsmålet mitt, der jeg lurer på om ITT er en sjelden utgave av Lenco, og at den ikke burde "ødelegges" av den grunn. Nå er den ikke det, og dermed ligger det vel i korta at jeg kommer til å bygge den opp på litt sikt. Jeg har god tid :) V-blokkene er allerede skiftet, arma ser ellers ikke så verst ut. Når det gjelder mellomjulet, så fungerer det gamle utmerket. Når det gjelder lageret er jeg mer usikker. Spilleren er ikke slitt, og da handler rådet dit kanskje om at det originale lageret ikke er godt nok? Valget av V15 baserer seg på lesing av en del tråder. Nå har jeg kjøpt et dempekit til SMEen, så da får jeg mange flere muligheter når det gjelder PU. Jeg kjenner ingen som har en M97XE, og skal jeg får hørt en slik så må jeg nok kjøpe den selv :)
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    365
    Torget vurderinger
    10
    Har hatt åtte til ti l75 og l78 pluss noen "billig" modeller med lette tallerkener, og har ikke ennå vært bort brønn som har hatt dårlig lager, hvis det er det du nevner som lager. Tror L75 kom som ITT, Telefunken, Goldring, Leak, og sikkert flere varianter. De fleste blei vel bygget i Sveits, men mange blei vel også bygget på Lenco sin fabrikk i Italia. Har ikke sett så mange ITT merka L75, så den er kanskje litt sjelden?
     
    Ble medlem
    17.12.2016
    Innlegg
    41
    Antall liker
    15
    Har hatt åtte til ti l75 og l78 pluss noen "billig" modeller med lette tallerkener, og har ikke ennå vært bort brønn som har hatt dårlig lager, hvis det er det du nevner som lager. Tror L75 kom som ITT, Telefunken, Goldring, Leak, og sikkert flere varianter. De fleste blei vel bygget i Sveits, men mange blei vel også bygget på Lenco sin fabrikk i Italia. Har ikke sett så mange ITT merka L75, så den er kanskje litt sjelden?
    Jeg vet lite om lager og Lenco, det er ihvertfall sikkert. Jeg ser at det selges forbedrede senterlager, men det er vel for dem som ønsker såkalt "stacked platters" om jeg har skjønt dette riktig. Lencoen jeg har fått fatt i ser veldig lite brukt ut, og dermed er vel også lageret lite berørt vil jeg tro. Ellers mente @lyntoft litt tidligere i denne tråden at ITT Lenco ikke var så sjeldne.
    Jeg har forøvrig fått både arm, dempekit og PU i hus, så nå er det bare å sette i gang :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Thompson Gunner: Liten vits i å sette på en SME dersom du ikke også skifter plinthet. Trenger noe mer solid, den. Da beholder du heller den originale- såpass sjelden er ITTen. Tallerkenlageret bør skiftes, da det er mye å hente på det mht både lyd og holdbarhet.Både italienere og russere lager gode mellomhjul til disse- jeg foretrekker Audiosilente sitt..
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Thompson Gunner: Ikke uten å samtidig bytte plinth. Det er en i Baltikum som lager noen kjempefine bjerkeplinths til disse..
     
    Ble medlem
    17.12.2016
    Innlegg
    41
    Antall liker
    15
    Thompson Gunner: Ikke uten å samtidig bytte plinth. Det er en i Baltikum som lager noen kjempefine bjerkeplinths til disse..
    Om du leser innledningen min Auditor, så ser du at bekymringen min gjelder om en ITT Lenco er sjelden, eller om jeg bare kan "ødelegge" den. Med "ødelegge" menes ikke skifte av arm. Den kan alltids flyttes tilbake igjen. Om den var sjelden ville jeg ha solgt den videre til en samler, og skaffet meg en Lenco uten ITT foran. Når jeg sier "ødelegge" så snakker jeg om å bytte det meste som kan forbedres, inkludert plint. Starten er arma, og til den har jeg kjøpt et originalt ubrukt SME dempekit. Det gir meg uante muligheter når det gjelder PUer. Jeg har litt erfaring fra før når det gjelder dempekit fra en Pro-Ject 9cc på Linn-spilleren min. Dette er fine saker :) Ellers kan jeg tillegge at om jeg bare hadde hatt en sveivegramofon tilgjengelig, så ville jeg ha bytte arma på den også, vel og merke om jeg hadde hatt denne SME-arma for hånden :)
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Vel, TG, Jeg forteller deg kun hva jeg ville gjort med den. Se ellers den Audiomix fikk bygget her oppe..DET er hva jeg kaller en pen Lenco,,
     
    Ble medlem
    17.12.2016
    Innlegg
    41
    Antall liker
    15
    Vel, TG, Jeg forteller deg kun hva jeg ville gjort med den. Se ellers den Audiomix fikk bygget her oppe..DET er hva jeg kaller en pen Lenco,,

    Jeg er jo helt enig med deg Auditor. Skal det bli noe sveis på denne spilleren så må jeg skifte plint. Jeg kommer også til å skifte topplate i enden. Jeg sier alt dette innledningsvis. Jeg var bare redd for å ødelegge en spiller andre kunne tenke seg å ha original. Jeg tenker å skaffe meg erfaring underveis, og ikke gjøre alt på en gang. Jeg har demontert arma nå, og ser jo med en gang at jeg må øke diameteren på originalhullet til 4,2 cm, og da ryker originaliteten i ettermiddag. Jeg ser også at VTA blir feil, og at jeg må lage med en spacer i første omgang. Den andre muligheten er å øke høyden på tallerkenen ved anskaffe meg en tykkere platematte. Den tredje muligheten er å legge på en tallerken ekstra, og så justere arma litt opp.
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Vel, TG, Jeg forteller deg kun hva jeg ville gjort med den. Se ellers den Audiomix fikk bygget her oppe..DET er hva jeg kaller en pen Lenco,,

    Jeg er jo helt enig med deg Auditor. Skal det bli noe sveis på denne spilleren så må jeg skifte plint. Jeg kommer også til å skifte topplate i enden. Jeg sier alt dette innledningsvis. Jeg var bare redd for å ødelegge en spiller andre kunne tenke seg å ha original. Jeg tenker å skaffe meg erfaring underveis, og ikke gjøre alt på en gang. Jeg har demontert arma nå, og ser jo med en gang at jeg må øke diameteren på originalhullet til 4,2 cm, og da ryker originaliteten i ettermiddag. Jeg ser også at VTA blir feil, og at jeg må lage med en spacer i første omgang. Den andre muligheten er å øke høyden på tallerkenen ved anskaffe meg en tykkere platematte. Den tredje muligheten er å legge på en tallerken ekstra, og så justere arma litt opp.
    Om du går for det tredje alternativ med "stakked platter" løsningen gjør du nok det du skal gjøre.Men samtidig er det kanskje fordel med kraftigere spindel/lager.
    Min spiller er "stakked" og leverer mye større presisjon.Og det er definitivt noe du hører når spillinga er i gang.
    Mvh Kenneth
     
    Ble medlem
    17.12.2016
    Innlegg
    41
    Antall liker
    15
    Hei Kenneth.
    Tusen takk for godt råd. Jeg har vurdert stacked platter, og skulle egentlig til å bestille spindelforlenger, men så bestemt jeg meg for å se det an. Jeg har sågar etpar tallerkener liggende slik at jeg kan prøve. Kan jeg spørre deg om hvilken tallerken du kjøpte, og hvor du kjøpte den? Ellers har jeg tatt ut nødvendig hull i topplaten, og funnet avstanden fra senter armbase til spindel. 215,4 mm er tallet, men jeg ser at de lærde strides. (Series II improved, fast headshell),Uansett hva jeg etterhvert finner ut, så har jeg med det nye hullet så mye å gå på at det ikke skulle by på problemer. Problemet mitt nå er at jeg må bore 4 små hull i metallplata for å få festa treskruene som igjen skal feste arma. Jeg må treffe godt med hullstørrelsen om jeg ønsker å benytte de originale skruene. Hvordan løste du dette?
     
    Sist redigert:

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Hei Kenneth.
    Tusen takk for godt råd. Jeg har vurdert stacked platter, og skulle egentlig til å bestille spindelforlenger, men så bestemt jeg meg for å se det an. Jeg har sågar etpar tallerkener liggende slik at jeg kan prøve. Kan jeg spørre deg om hvilken tallerken du kjøpte, og hvor du kjøpte den? Ellers har jeg tatt ut nødvendig hull i topplaten, og funnet avstanden fra senter armbase til spindel. 215,4 mm er tallet, men jeg ser at de lærde strides. (Series II improved, fast headshell),Uansett hva jeg etterhvert finner ut, så har jeg med det nye hullet så mye å gå på at det ikke skulle by på problemer. Problemet mitt nå er at jeg må bore 4 små hull i metallplata for å få festa treskruene som igjen skal feste arma. Jeg må treffe godt med hullstørrelsen om jeg ønsker å benytte de originale skruene. Hvordan løste du dette?
    Hei! Dette løste jeg ved å lage et nytt armbord til armen og dens feste.Hele armbordet blir holdt på plass med den store hylsmutter på Audiocraften.Denne mutter er svært kraftig og tung og den holder armbordet og armen godt festet til plinth.Om du benytter deg av Stakked platter vil du løse dette med å lage et forhøyet armbord.
    I dette armbordet får du skruet de 4 skruer som holder festet til din SME.Gå til min side å se i mitt Lenco-album.Da får du kanskje en litt bedre forståelse av hvordan jeg har gjort dette.Det er veldig viktig å plassere dette riktig.Overheng til din arm må også stemme.Dette for å gjøre den korrekte innstillingen av arm + pickup.Om du velger løsningen med et forhøyet armbord kan du skru fast armbordet fra undersiden av chassie/plinth.Bruk karosseri-tetning til bil for å ev.lime det fast i tillegg til å skru det.
    Mvh Kenneth
     
    Ble medlem
    17.12.2016
    Innlegg
    41
    Antall liker
    15
    Takk skal du ha Kenneth. Jeg har vært inne å sett på siden din, og dette ser veldig bra ut :) Jeg kommer til å vurdere å gjøre akkurat det samme etterhvert. Når jeg legger på protractoren, så oppsto det problemer. Det første jeg oppdaget var at azimut var fullstendig feil. Headshellet satt veldig skjevt i arma. Jeg fiksa dette ved å løsne skruen som ca 1 cm bak headshellet i selve arma. Dermed kunne jeg justere til riktig azimut. Det neste problemet var at det ikke ble 100% i en 2 punkts protractor. Det er ikke mulig å justere Shure V15 i headshellet til SMEen, og dermed måtte jeg finne en annen løsning. Løsningen er å se det hele motsatt vei, ved å justere plasseringen av selve armen samtidig som avstand senter pivot og tallerken må opprettholdes. Jeg oppdaget da at hullet for arma må lages 2 mm større mot tallerkenen. Da vil alt stemme, men jeg vet ikke om jeg kan tenke slik?
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Takk skal du ha Kenneth. Jeg har vært inne å sett på siden din, og dette ser veldig bra ut :) Jeg kommer til å vurdere å gjøre akkurat det samme etterhvert. Når jeg legger på protractoren, så oppsto det problemer. Det første jeg oppdaget var at azimut var fullstendig feil. Headshellet satt veldig skjevt i arma. Jeg fiksa dette ved å løsne skruen som ca 1 cm bak headshellet i selve arma. Dermed kunne jeg justere til riktig azimut. Det neste problemet var at det ikke ble 100% i en 2 punkts protractor. Det er ikke mulig å justere Shure V15 i headshellet til SMEen, og dermed måtte jeg finne en annen løsning. Løsningen er å se det hele motsatt vei, ved å justere plasseringen av selve armen samtidig som avstand senter pivot og tallerken må opprettholdes. Jeg oppdaget da at hullet for arma må lages 2 mm større mot tallerkenen. Da vil alt stemme, men jeg vet ikke om jeg kan tenke slik?
    Om jeg forstår deg rett kan du gjøre det slik.Det er utrolig hvor fint disse Lencoene kan spille så fortsatt lykke til med ditt prosjekt.
    Mvh Kenneth
     
    Ble medlem
    17.12.2016
    Innlegg
    41
    Antall liker
    15
    Takk skal du ha. Det blir ikke gjort noe mer med den denne uka. Jeg oppdaga jo også at lokket ikke lot seg lukke etter at SME-arma ble montert. Det skal jeg nok fikse ved å bore ett hull i det :) Beregner å ha lyd neste helg.
     
    Sist redigert:

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har erfaring eller hørt noe om disse gutta: Lenco - find here more than 0 items of products from AUDIO-PRODUCT.COM - Speaker Cabinets, Plinth For Turntable, Needles, Accessories, Fieldcoils

    Det ser ut som tilsynelatende fine plinth til en fornuftig pris? Sendte de en mail om de kunne lage et plinth for PTP 6 og 12" arm og det var ingen problem.

    Eller har dere som har vært i "gamet" en stund noen tips?

    Har gått til innkjøp av en L78, og planen er å kjøpe PTP 6 og Solid Bearing ifra Peter Reinders og mest sannsynlig en Thomas Schick 12 arm.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Fikk pris nå på 150usd for plinthet og 75usd for frakt.
    Da for 12 tommers arm, rosewood finish og "rundet" hjørner.
    Tror det kunne blitt ganske snasent...
     
    Ble medlem
    17.12.2016
    Innlegg
    41
    Antall liker
    15
    Hei alle Lencofans!:)
    Jeg håper at noen kan gi meg et råd. Jeg har kjøpt meg en Lenco L-75, eller ITT L-75 som denne heter. Den har fått litt TLC, med olje der det skal være olje og grease der det skal være grease. Den var treg i oppstarten, og gummien på mellomhjulet har fått seg en forsiktig runde med grovt sandpapir, og nå fungerer dette utmerket. Jeg har også skiftet V-blokkene i arma. Spilleren er trolig ikke brukt særlig mye. Jeg baserer dette i første omgang på at det ikke finnes slitasje på tallerkenbremsen. I tillegg var spilleren overtatt som arv av han jeg kjøpte den av, og opprinnelig eier hadde bare 8 skiver.

    Denne arma inngir ikke akkurat tillit, og jeg har ikke lyst til å koste på den en dyr PU i et håp om å nærme meg kvaliteten til hovedspilleren min som er en rimelig spekka Linn Sondek LP-12. Jeg er heller ikke en veldig stor fan av tanntråd og superlim. (no pun intended). Jeg har allerede bestilt en SME 3009 og en Shure V15 mk III i tillegg til et dempekit, men så begynte jeg å tenke. Jeg kjenner meg selv så godt, at jeg vet at det å skifte arma bare er første skrittet på veien. Sikkerheten for dette kom ved at jeg satte på en ny Ortofon OM 5E og prøvespilt den. Potensialet er så absolutt tilstede, selv om denne PUen for det meste presenterer for mye bass og diskant. Denne spilleren heter ITT, og ikke Lenco, og da lurer jeg på om det vil være en stor synd å "ødelegge" den?



    Vis vedlegget 415565 Vis vedlegget 415566

    Da har jeg endelig fått testet Lencoen med SME 3009 serie II imp. Mye styr med justeringen mot protractor. Når jeg endelig makter å få det til å stemme, så stemmer ikke avstanden pivot til spindel. Jeg må bare overse det i første omgang. Første lyttetest gikk ikke bra. Kun en kanal fungerte, og det viste seg at ledningen inn til PU var røket. Jeg er ingen solderslinger, men jeg fikk den nå på plass til slutt. Andre lyttetest var forferdelig. Mye skingring på høye frekvenser, og dårlig tracking. Jeg hadde lagt 2 LP-plater under gummimatten, men dette var ikke nok. Ved den tredje ble VTA tydeligvis bedre, men fortsatt er det langt igjen. Jeg startet med 1,25 grams vekt, noe jeg hadde lest meg til skulle være bra for en Shure V15 III. Det var det ikke, og nå er jeg oppe i 1,67 gram. Fortsatt tracker den dårlig, og fortsatt skingrer det ved høye frekvenser, om enn ikke så mye som i starten. Det som er litt merkelig om diamanten står på hue nedi rillene er at bassen er relativ stram og tung.
    Det er altså to ting som plager meg. Dårlig tracking og skingrende diskant. Jeg har jobbet mye med VTA på Linn-spilleren min, men jeg hørte aldri noe sånt som dette. Den elendige trackingen kan jo komme av feil azimut, og kanskje også feil VTA? Noen som har plausible råd å gi meg?
     
    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.975
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    V15 III var vel i sin tid tracking mesteren/-)
    En annen PU vil kanskje gi deg en ide om hva som er feil.
    VTA er ikke super kritisk med en MM. Du klarer å sikte deg inn uten mye feil.
    Lykke til!
     
    Ble medlem
    17.12.2016
    Innlegg
    41
    Antall liker
    15
    V15 III var vel i sin tid tracking mesteren/-)
    En annen PU vil kanskje gi deg en ide om hva som er feil.
    VTA er ikke super kritisk med en MM. Du klarer å sikte deg inn uten mye feil.
    Lykke til!
    Hei Audiomix. Takk for svar. Jeg skjønner ikke dette med trackingen. Protractoren er to-punkts, og resultatet til slutt ble tilnærmelsesvis perfekt. Når det gjelder skingringen, så skjønner jeg heller ingenting. Innstillingen av Antiscatingen oppgitt av SME kunne ikke benyttes, og jeg måtte redusere betraktelig på kraften. Det ble litt bedre etter det. Mulig at det kan ligge noe her? Jg har forøvrig noen PUer liggende, bla en veldig fin Adikt som jeg kan prøve. Det er en god idê det.
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Hei Thompson Gunner.Overheng må også stemme om du skal få til innstilling av armen.Avstand fra spindelens senter og ut.Dette er avgjørende om du skal ha håp om å treffe riktig med armen.Begynn med armhøyden.Når du har fått den riktig sjekk om Overheng stemmer.Bruk gjerne et lite vater/libelle for å sjekke at Headshell er i vater
    mot LP-plate.Og husk at Overheng må stemme.Om du har det slik at armen er litt flyttbar får du dette til.I spesifikasjoner til arm finner du mål på Overheng oppgitt.Eksempel:13mm.
    Mvh Kenneth
     
    Ble medlem
    17.12.2016
    Innlegg
    41
    Antall liker
    15
    Hei Kenneth. Det er ingen mulighet for å justere annet enn armbasen på en SME 3009. Headshellet har to hull, uten mulighet til justering. Armbasen kan jeg justere frem og tilbake til alt stemmer med protractoren. Når alt stemmer, så skal jo overhenget også stemme om jeg har skjønt dette riktig. Problemet er at da stemmer ikke avstanden fra spindel til senter armbase. Setter jeg denne avstanden riktig, så sliter jeg med protractoren. Jeg må nok ta en ny runde her tror jeg.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Den burde bli meget pen, cbarth1.. Se forresten litt på hvilken pickup Audiomix sin har på seg her oppe...
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Hei Kenneth. Det er ingen mulighet for å justere annet enn armbasen på en SME 3009. Headshellet har to hull, uten mulighet til justering. Armbasen kan jeg justere frem og tilbake til alt stemmer med protractoren. Når alt stemmer, så skal jo overhenget også stemme om jeg har skjønt dette riktig. Problemet er at da stemmer ikke avstanden fra spindel til senter armbase. Setter jeg denne avstanden riktig, så sliter jeg med protractoren. Jeg må nok ta en ny runde her tror jeg.
    Ok.Dette skal nå ikke være så enkelt.Jeg kan jo ikke se at du da har gjort noen fadeser.Håper du får det til for da faller det på plass slik at du får spilt dine LP på et skikkelig vis.
    Mvh Kenneth
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.089
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    10
    Flott spiller. Stilig arm også. Samme Ortofon sitter på min Telefunken og oppleves veldig god.
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.751
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    35
    Ja både arm og spiller fungerer veldig bra, skal visstnok være en god kombo.

     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.089
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    10
    Ser ikke lenger bildet jeg kommenterte og heller ikke det du har lagt ut nå.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Da var plinth bestilt! Hvilke pickup er det han bruker? Jeg kommer til å gå for en liten Thomas Schick modifisert pickup inkludert graphit headshell uansett hvilke arm det blir.
    Helt ny og grønn på dette vinylgreiene enda, så vi får ta det litt steg for steg...

    Det var 4mnd leveringstid på Thomas Schick arm, så jeg heller nå litt mot en ISOkinetik Silver Melody SM750 12...
     
    Ble medlem
    17.12.2016
    Innlegg
    41
    Antall liker
    15
    Da har jeg justert og justert på SME-arma. Det var ikke enkelt å finne nøyaktig riktig punkt for plasseringen av arma. Heldigvis viste det seg at det var mulig å vri PUen litt i headshellet, og da stemte alt, også avstanden pivot til spindel. Jeg la i tillegg på en ekstra platematte som jeg hadde liggende, og dermed ble VTA også bedre. Nå har jeg to gummimatter og 2 LP-plater liggende på tallerkenen. Da er det så vidt at spindelen stikker opp. Det neste da er å kjøpe en ekstra tallerken og en spindelforlenger. Noen som har noen råd å gi når det gjelder tallerken?
    Når det gjelder spilleren, så fungerer den utmerket. Ingen mekaniske ulyder, og ingen problemer med jordingen. Den er like stille ute i høyttalerne som Sondeken. Som jeg nevnte i forrige innlegg hadde jeg store problemer med lyden. Det skingret med sterke forvregninger, spesielt i diskantområdet. Etter noen timers arbeid med justeringer er dette nå borte. Jeg kan ikke beskrive lyd, men at det er mye bedre hersker det ingen tvil om.

    Med denne komboen som består av Lencoen, SME 3009 Series II Imp og en Shure V15 III så forventet jeg ennå mer analog lyd enn det jeg har med Linn-spilleren. Det har jeg også fått. Jeg er på en måte tilbake til 70-tallet slik jeg husker det. Om jeg skal prøve å forklare, så lyder det varmt med god balanse, kanskje med unntak av bassen som er kraftig med god slam i. Jeg liker kraftig bass, og når det føles riktig for meg, så vet jeg at den er kraftig :) Svakheten er jo at detaljnivået ikke er på høyde med Linn og Pro-Jectarmen. Det er heller ikke bassen forsåvidt, men det er nærme nok uten at jeg ha gjort annet enn å skifte arm. Det er litt overraskende at en Project 9cc, riktignok med et dempekit fra Oracle påmontert presterer bedre enn en SME 3009 i dette området. Jeg tolker det dithen at jeg har mer å gå på her. Det skal jeg sjekke ut så fort jeg får påmontert SME F.D 200 dempekitet jeg har liggende. Med dette håper jeg å få større ro i lydbildet, uten at jeg forventer noe mer enn det.
    Som dere skjønner er jeg så langt godt fornøyd med spilleren. Den skal etterhvert overta i hovedanlegget slik at jeg får sendt PUen i Linn-spilleren til Australia for retipping.

     

    Vedlegg

    Ble medlem
    17.12.2016
    Innlegg
    41
    Antall liker
    15
    Hei Kenneth.
    Tusen takk skal du ha. Jeg har nå fått montert dempekittet, og skal etterhvert få sjekket det ut lydmessig. I tillegg til dempekittet har jeg lagt litt byggsilikon mellom headshellet og PUen i et forsøk på en ytterligere opprydding i lydbildet. Skal bli spennende å høre.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    cbarth1: En versjon av Jelco 750, den Iso´en , vel? Burde gå bra, det. Plinthet blir meget pent. PU der ser ut som en AT eller Nagaoka- nærmere bestemt en MP110. I Norge koster den sistnevnte 1500 kr og er akkurat så mykt opphengt at den blir en meget god match med Lenco..
     
    Ble medlem
    17.12.2016
    Innlegg
    41
    Antall liker
    15
    Sånn ser det ut med DF 200, og når jeg sjanser på å spille førsteutgaven av Ágætis byrjun, da er jeg ganske sikker på at dette fungerer greit :) Det er svart, og det er bedre kontroll i lydbildet så mye er klart.


     

    Vedlegg

    Boogie-Stian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    387
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    7
    Men her er lageret snudd 180 grader !
    Pinnen til AS-loddet skal peke bakover. Slik den står nå trekkes armen innover og ikke utover.
    Operasjonen er heldigvis liten. Bare å ta ut skruene og snu.....

    mvh.
    Stian
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn