Mr-T presenterer: galskap satt i system

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Hehe, dette har jeg tenkt på mange ganger. Finnes få skikkelig komfortable reclinere med lav rygg. Er jo helt idiotisk å ha en høy rygg som både gir tidlige refleksjoner forfra og skjermer de sene refleksjonene fra en så nydelig diffusert bakvegg som det du har.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Jeg hadde den glede av å besøke Mr-T i går kveld og fikk nesten 2 timer i "stolen".


    På veien utover tenkte jeg litt over hva jeg forventet og bestemte meg for å prøve og ikke ha noen forestillinger hvordan dette ville bli.
    Jeg har ikke truffet eller snakket med Mr-T før (utenom her på sentralen selvsagt), men har fulgt bildene hans fra et meget dempet rom i gamle dager til bånddiskanter og dipolbasser nå. Alle innleggene hans her på sentralen er ganske rett på sak uten å legge så mange fingre i mellom så jeg var også litt spent på hvordan personlighet jeg ville møte.
    For å gjøre en lang historie kort: jeg hadde en hyggelig og interessant kveld.

    Rommet: Har kun sett lytterommet fra bildene på forumet og det første som slår meg er hvor "bra" det ser ut. Det ser bedre ut i virkeligheten enn på bildene synes jeg. Og det er STORT og hyggelig å oppholde seg i.

    Lyden: Har lyst til å forsøke å beskrive dette så objektivt som mulig (selv om det er umulig) og prøve å ikke sammenligne for mye med mitt eget anlegg, men sammenligne fra en stor porsjon live musikk og en blanding av all reprodusert lyd jeg har hørt.
    Dette anlegget tar deg så langt inn i opptaket som jeg aldri har vært før. Evnen til å gjengi opptaksrommets akkustikk er veldig bra. Jeg begynte med å lytte til en cd jeg knapt har hørt, men som jeg var publikum i salen til. Dette var Arne Nordheims trombonekonsert med Oslo Filharmonien.
    De har sin helt egne klang, både musikerene, solisten og salen i Konserthuset. Det var veldig morsomt å høre alle disse karakterene levert VELDIG troverdig. Ordet "oppløsning" kommer til sin rett for å beskrive dette. Toppen løste opp overtoner og akkustikk på en for meg hittil uhørt måte.
    Det som er litt interessant er at anlegget eller rommet hadde helt klart sin egenlyd som ble med hele kvelden. Det vil si at man hørte anlegget, men kom ikke i veien for opptaket.
    Vi spilte en plate solo piano med Leif Ove Andsnes og fornemmelsen av å være i opptaksrommet har for meg aldri vært sterkere.

    Jeg har tidligere skrevet mye om viktigheten av at anlegg må være gode på klang for å lyde realistisk og dette anlegget/rommet har et godt forsprang på alt jeg har hørt hittil. Litt morsomt når man hører seg selv spille og det lyder bedre enn noen sinne ;);D
    For å bli litt nerdete som klarer dette anlegget å avspille kjernen på tonen, klangen på tonen, overtonene pluss instrumentets klang i opptaksrommet pluss eventuell pålagt romklang i stort sett hele registeret og skille de fint fra hverandre til en blanding som høres mistenkelig nær virkeligheten ut. Satt på jobben i dag et par meter unna et klaver i dag som spilte Måneskinnsonaten og fikk en bekreftelse på at anlegget jeg hørte i går er nært virkeligheten, svært nært.
    Når et eller to instrumenter spiller er dette HELT sykt bra, men når det er fullt trøkk forsvinner noe av det. Dette er mitt eneste objektive ankepunkt på dette oppsettet. Det komprimerer seg litt når Mahler eller andre trykker til.

    Mine andre ankepunkter er få og små og kan godt være subjektive antakelser som sannsynligvis kan rattes i EQen og som ikke er verdt å nevne her.

    På veien hjem tenkte jeg på at dette oppsettet og rommet er "egenprodusert" og det gjør det hele svært imponerende for meg.

    Gratulerer! :)
    Tusen takk for invitasjonen til å oppleve systemet og rommet ditt.
    Håper jeg kan invitere deg på en konsert jeg spiller til gjengjeld en gang...
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.601
    Antall liker
    106.837
    Torget vurderinger
    23
    Bekrefter NOK en gang dette med at VIRKELIG topp lyd krever en stor andel av DIY og custom made, parret med tilpasning til selve rommet som også må være optimalt. SÅ enkelt er det!
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Flott tilbakemelding Trompetnerd!

    Ganske pussig å tenke på at dette anlegget(så vidt jeg har forstått) drives av klasse D og billige kabler..?
    At du likevel klarte å gi så god karakter, på tross av slike faktum, viser at du er en ærlig og oppriktig sjel uten fordommer!

    Problemet med et anlegg som dette, er at det ikke lar seg gjenskape under mer normale omgivelser. De fleste av oss må kompromisse mye mer og finne andre løsninger.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Takk til Trompetnerd for nyttig og hyggelig besøk, og takk for veldig gode tilbakemeldinger - både ris og ros. Det er viktig å kunne ta imot risen også, det er jo alltid noe som kan forbedres som jeg ikke nødvendigvis hører sjøl sånn uten videre.

    Til kommentarene over: god lyd handler ikke alene om pris på kabler, forsterkerteknologi eller what ever - det handler først og fremst om en total og gjennomgående systemtankegang der alt henger sammen og er avstemt til hverandre.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Mr-T skrev:
    Til kommentarene over: god lyd handler ikke alene om pris på kabler, forsterkerteknologi eller what ever - det handler først og fremst om en total og gjennomgående systemtankegang der alt henger sammen og er avstemt til hverandre.
    Trodde du ville skjønne ironien i forhold til det forum vi begge deltar på.. ;)
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Joda, JEG skjønte ironien.... men ikke sikkert alle andre gjør det? Det er fort gjort å bli litt teknologi-blind hvis man har litt for fundamentalistiske holdninger. Ingen trosretninger nevnt...
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Karma skrev:
    Flott tilbakemelding Trompetnerd!

    Ganske pussig å tenke på at dette anlegget(så vidt jeg har forstått) drives av klasse D og billige kabler..?
    At du likevel klarte å gi så god karakter, på tross av slike faktum, viser at du er en ærlig og oppriktig sjel uten fordommer!

    Problemet med et anlegg som dette, er at det ikke lar seg gjenskape under mer normale omgivelser. De fleste av oss må kompromisse mye mer og finne andre løsninger.
    Var det klasse D og billige kabler i anlegget? :eek: Da trekker jeg alt tilbake ;D

    Neida, jeg er bare nysjerrig på reproduksjonen. Ikke noe er bedre enn at man slipper billigere unna i jakten på godlyd.

    Som musiker har jeg blitt nødt til å være dønn ærlig med meg selv for å komme videre. Her øves det med metronom, tuner og opptaksutstyr. Det finnes selvfølgelig skeptikere i denne bransjen også som mener at man spiller mindre musikalsk pga av dette. Det ligger mye god musikk i å spille riktig toner, i rett pitch til rett tid.

    Beklager off-topic.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.191
    Antall liker
    15.126
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Trompetnerd skrev:
    Takk for veldig interessant rapport!
    Det eneste jeg har hørt av Tangen-anlegg er Valentinos Gjallarhorn.
    Det var en av de virkelig minneverdige turene!
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,35923.0/all.html

    Jeg har plukket ut noe som jeg synes høres litt rart ut?
    Hvordan kan dette anlegget komprimere, det må da være et av de svært få anlegg der ute med så sjukt mye membranareal?

    Det samme med egenlyd. Dette anlegget med sin korrekte respons og sterkt behandlede rom tror jeg nesten ikke på at har egenlyd.

    Andre har reagert på lytteavstand og uvant presentasjon av lydbilde, hvordan synes du dette var?

    EDIT: POKKER OG, jeg (Mr-T) redigerte RODA sitt innlegg i stedet for å skrive et svar. Sorry.

    Dette over er RODA sin tekst:

    Mr-T sitt svar:
    Dette anlegget spiller ikke som Gjallarhorna i det hele tatt. (Jeg har stadig et par på TV-stua... og yuck.... :p). Rommet mitt låter også veldig forskjellig fra Valentino sitt. Så å skulle dra noen paralleller her går egentlig ikke, det blir to veldig forskjellige greier synes jeg.

    Komprimering: skarpt observert. Dipoler i et dempet rom har en helt annerledes transientrespons enn kassehøyttalere i et mindre dempet rom. Rent teknisk så blir transientene mye "kjappere" med mindre etterslep, noe som låter tørrere, tammere og kanskje kjedeligere. Når det er sagt så vet jeg at jeg har et forbedringspotensiale i nedre arbeidsområdet på RD-75 bånda mine. Mer om det senere.

    Egenlyd: Ja, det har jeg. Etter at jeg byttet lyttestol ble egenlyden i anlegget veldig annerledes enn før, så jeg holder en knapp på at det er noe rom-greier først og fremst. Rommet er ikke som man kanskje tror helt uten innvirkning, selv om det er dempet og diffusert. Har også en mistanke om at jeg har noe å hente på forsterker-siden, men det vet jeg ikke før over jul en gang. Det blir oppgradering til Hypex Ncore når Hypex lanserer den.

    Lydbildet er nok uvant med nesten 180 graders lydmessig "scene" og veldig kort avstand til høyttalerne.

    Selv hører jeg ikke høyde i lydbildet, så det kan jeg ikke kommentere.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    RoDa skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Det som er litt interessant er at anlegget eller rommet hadde helt klart sin egenlyd som ble med hele kvelden. Det vil si at man hørte anlegget, men kom ikke i veien for opptaket.
    Vi spilte en plate solo piano med Leif Ove Andsnes og fornemmelsen av å være i opptaksrommet har for meg aldri vært sterkere.

    Når et eller to instrumenter spiller er dette HELT sykt bra, men når det er fullt trøkk forsvinner noe av det. Dette er mitt eneste objektive ankepunkt på dette oppsettet. Det komprimerer seg litt når Mahler eller andre trykker til.
    Takk for veldig interessant rapport!
    Det eneste jeg har hørt av Tangen-anlegg er Valentinos Gjallarhorn.
    Det var en av de virkelig minneverdige turene!
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,35923.0/all.html

    Jeg har plukket ut noe som jeg synes høres litt rart ut?
    Hvordan kan dette anlegget komprimere, det må da være et av de svært få anlegg der ute med så sjukt mye membranareal?

    Det samme med egenlyd. Dette anlegget med sin korrekte respons og sterkt behandlede rom tror jeg nesten ikke på at har egenlyd.

    Andre har reagert på lytteavstand og uvant presentasjon av lydbilde, hvordan synes du dette var?
    Hei Roda

    Morsom rapport av Valentinos anlegg. :)

    Mine kommentarer bør tas med en klype salt i denne anledning. :) Jeg satt i sweetspot KUN i to timer og det tar litt tid å absorbere et oppsett og rom som ikke ligner noe annet anlegg jeg har lyttet til før. At rommet eller anlegget eller begge deler har en egenlyd blir vanskelig å unngå tror jeg. Jeg håpet som deg at dette oppsettet skulle være en fullkommen kamelon. Det var jo ganske tett på siden innspillingene etter min mening ikke tar skade av egenlyden.
    Når det gjelder komprimeringen så vet jeg ikke om dette er rett ord å beskrive det med. Alt fløt vektløst uannsett, men detaljene i lagene bak fokus ble litt slørete ETTER MIN MENING. Det kan være at innspillingene er sånn, jeg har jo ikke hørt fokus så detaljert før.
    Skal ikke prøve å tippe hvorfor eller hva.

    Lyttingen tok litt tid, men ikke lengre enn vanlig å venne seg til. Jeg følte meg tvunget å lytte med øynene lukket fordi utstyret stod så nært, og det føltes helt naturlig. Det er jo en veldig bra ting.
    Lyden kommer kanskje litt høyere enn vanlig.
    Lyden ble bedre og bedre mens jeg var der.

    Som jeg har nevnt flere ganger så er det veldig viktig at lyden er homogen. Synes det er bedre å senke alle parametre ned til det svakeste ledd enn å ha ti gode og en dårlig. Når nivået blir så høyt som her er det GODT gjort å få det så homogent.
     

    mana

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Innlegg
    655
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Har nesten en følelse av at det er kirurger som uttaler seg her ::)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    mana skrev:
    Har nesten en følelse av at det er kirurger som uttaler seg her ::)
    Musikk er den mest kritisk presisjonskrevende kunstarten vi kjenner, så kanskje ikke så dumt, det.
     

    mana

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Innlegg
    655
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    vredensgnag skrev:
    mana skrev:
    Har nesten en følelse av at det er kirurger som uttaler seg her ::)
    Musikk er den mest kritisk presisjonskrevende kunstarten vi kjenner, så kanskje ikke så dumt, det.
    Hva er det du mener med det
     

    ssnht

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2004
    Innlegg
    457
    Antall liker
    52
    Torget vurderinger
    2
    Mr-T skrev:
    Jeg fikk en forespørsel på PM om hvordan disse diffusorene var laget. Her kommer en liten oppskrift. En diffusorer følger en gitt matematisk sekvens, så det er viktig å lage mønteret riktig, hvis ikke får man ikke ikke ønsket effekt.

    Jeg lagde mine diffusorer som 600x600 mm moduler. Det gjør det overkommelig å stable de, og de er fortsatt noenlunde håndterbare i den dimensjonen.

    Ramma rundt er laget i 12 mm MDF, og er 600x600 mm utvendig. Man MÅ ikke ha denne ramma, men det er praktisk. Dybden på selve ramma er ikke kritisk, men jeg har brukt 15 cm. Selve diffusoren lages med 48x48 mm staver av furu. Dette er standard byggevare som koster 7,9 kr meteren på Byggmax. Lengden på stavene har et individuelt forhold. Dette kan varieres, det som da endrer seg er den nedre grensefrekvensen til diffusoren. Stavene limes fast i bunnplata og til hverandre med trelim. En diffusor lager man på 3-4 timer hvis man har en god kappsag og en båndpusser. Saging og pussing av klossene er det som tar mest tid.

    Bildene under skulle være oppklarende nok tror jeg.





    ferdig kappet ved,hva koster det favnen? ::)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.961
    Antall liker
    4.397
    Man skulle tro at litt dårlig stablet bjørkeved ville gjøre omtrent samme nytten ;D ::)
     

    mana

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Innlegg
    655
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Eneste grunnen til at jeg hører på musikk er for underholdningsverdien.At et rom kan gjøre litt endringer på musikkens uttrykk alt etter rommets demping ser jeg jo er til stede men en musikalsk fremførelse kan oppfattes veldig forskjellig og kan både forsterkes eller svekkes med omgivelsene uavhengig hva som er gjort med rommet.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.961
    Antall liker
    4.397
    Trompetnerd skrev:
    Jeg hadde den glede av å besøke Mr-T i går kveld og fikk nesten 2 timer i "stolen".
    Fra mitt ståsted er dette omtrent så troverdig som en subjektiv lyttevurdering kan bli. Man får jo håpe det også virker avklarende for enkelte i forhold til en del diskusjoner vedrørende akustikk og hvor mye etterklang man trenger osv...

    Herr TE;

    En ting som slo meg når jeg leste dette med tendens til tiltykning ved Mahler osv, er jo at dere på Hedmarken har en forkjærlighet for en EQ der dere legger på ganske mye ekstra pondus helt i bunnen. Jeg lurer på om det Trompetnerd hørte var en spinoff av en boost i bassen. Har du vurdert å prøve noe som er slankere?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.060
    Antall liker
    11.041
    Torget vurderinger
    10
    Et par spm om diffusor & absorbenter.

    1) På Horten messen så jeg diffusorer i plast som Accoustic Tuning hadde. De var mye nettetere en den som er vist lenger opp i tråden. Kan man f eks lage diffusor av 1x1 cm glattkant, eller av rundstokk, isopor bør vel gå men det er vanskelig å skjære til? Hva med Lego?

    2) Jeg har samlet på vinkorker en stund nå og det begynner å bli en del. Hensikten er å bruke det til kombinert dekorasjon og akkustisk tiltak på lytterommet (11,5 m2). Kona foreslo at jeg skulle dekorere en hel vegg, fikk ideen i en vinsjappe i Nice, men det skjønner jeg at ikke er lurt. Så vel egentlig for meg bilder med mønster av korker inni med f eks en svart lekker ramme rundt?

    Slik:


    Uploaded with ImageShack.us



    Her er noen måter jeg ikke har tenkt å bruke korkene til ;D
    http://www.drvino.com/2009/05/18/cork-dork-ten-cool-things-leftover-wine-corks/
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.446
    Antall liker
    2.681
    Torget vurderinger
    1
    Du får ikke noe gratis, blir det mindre minker virkningen…..

    Dybden bestemmer hvor langt ned i frekvens de virker, mens arealet av stavene begrenser hvor høyt de virker.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Et bilde av en av mine singler liggende her, synes jeg passer bra i tråden til Mister T. 8)



    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    M

    Mr-T

    Gjest
    Takk for det KW!

    Jeg spilte faktisk trombone i skolekorps en gang i tiden. Og min store helt var Glenn Miller. Men også Louis Armstrong og Count Basie sto høyt på lista.

    Det kommer kommentarer og svar på andre ting her litt senere. Jeg er i Eypt på ferie nå (ikke Kairo...).... og skal bare slaraffe......
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    HEL skrev:
    Kan man f eks lage diffusor av 1x1 cm glattkant
    Da vil de vel også virke høyere opp i frekvens, som er bra, men de blir ikke lettere, og de vil koste mange ganger så mye å bygge.

    HEL skrev:
    isopor bør vel gå men det er vanskelig å skjære til?
    Det samme har jeg tenkt. 5cm tykke plater som kuttes med varmetråd?

    HEL skrev:
    Hva med Lego?
    Jeg har tenkt på Duplo. Fargerikt og svært dyrt. Virker sikkert uttmerket.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Ja.........kanskje vi skal kalle deg Mr-V etter kveldens nyhetsinnslag Mr-T ;D
    Fyre med V og ta en kopp T.
    Mvh.KW
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Hehe...
    Fyrer med V(ed) og tar en kopp T(e) er akkurat hva jeg gjør nå, i tillegg til å høre på litt liflig kammermusikk (Jethro Tull) og henge på Hifisentralen.

    KW - og en del andre - hadde fått meg seg at jeg og Vedmannen himself Lars Mytting brisket oss på Lørdagsrevyen med trefelling og veloverveide kommentarer om ved og den skulpturelle betydning. Jeg hadde forventet et enormt oppbud av fans som ville ha min autograf, håndhilse, se på saga mi og kanskje ta med seg litt ved som souvernir. Men neida...... sukk.... ;)

    Hehe
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Og vel tilbake i anonymiteten fra mine 30 sekunder i rampelyset på Dagsrevyen tenke jeg at jula er en tid for ettertanke og refleksjon. Men det er ikke jul enda, så før jul ble det en tid MOT refleksjoner og etter... klang. Hvilket vil si at jeg har gått rommet mitt etter i sømmene, og prøvd noen nye tiltak.

    Rent konkret har jeg testet ut diffusorer på sideveggene fra ca lytteposisjon og bakover. Sideveggene sender ikke noen direkte refleksjon tilbake til lytteposisjonen, så det skulle sånn sett ikke ha noe å si. Men - diffusorer her viste seg å bety mer refleksjon tilbake til lytteposisjon. Det gikk ganske mye ut over både presisjon og størrelse på lydbildet. Derfor vil jeg ikke anbefale å diffusere sideveggene, men heller dempe de.

    Det andre jeg gjorde var å gå på refleksjonsjakt. Det var enkeltstående refleksjoner hos meg ganske lavt i nivå, som dog var klart hørbare skulle det vise seg. Jo mer man demper rommet, jo mer hørbar blir den gjenværende refleksjonen. (Dette kan forsåvidt forklare hvorfor noen synes mye demping låter dårlig, fordi man sitter igjen med færre og mer tydelige refleksjoner.) Et par av disse kom fra trappa som går ned i rommet, og noe fra veggen bak høyttalerne. Disse ble så behandlet så de havnet lavere i nivå. Dette første også til at ETC kurven for høyre og venstre høyttaler ble mer lik hverandre enn før.

    Alt i alt første dette til en betydelig oppstramming av hele lydbildet, med mer fokus og "skarphet", men også større rom i både bredde og dybde.

    Og da kan det bare bli jul for min del.
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Dagsrevyen?

    Uansett - interessante observasjoner. Når ting er på plass her får jeg ta en runde med det som er tillatt av akustikk i en vanlig stue. Ikke altfor mye med andre ord.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Jepp. Lørdagsrevyen 3.12.2011.

    Sitter og spiller litt gamle Jethro Tull plater nå. Å fy søren så mye bedre det ble når diffusorene på sideveggene forsvant. :)
     

    High_def

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.04.2005
    Innlegg
    194
    Antall liker
    4
    Sted
    Oslo
    Stiiilig innslag!
    Sansen for det skulpturelle er nok en god observasjon av Lars. Mener å ha sett en slik estetisk sans i noen av høyttalerne til Mr. T.
    :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Mr-T skrev:
    Og vel tilbake i anonymiteten fra mine 30 sekunder i rampelyset på Dagsrevyen tenke jeg at jula er en tid for ettertanke og refleksjon. Men det er ikke jul enda, så før jul ble det en tid MOT refleksjoner og etter... klang. Hvilket vil si at jeg har gått rommet mitt etter i sømmene, og prøvd noen nye tiltak.

    Rent konkret har jeg testet ut diffusorer på sideveggene fra ca lytteposisjon og bakover. Sideveggene sender ikke noen direkte refleksjon tilbake til lytteposisjonen, så det skulle sånn sett ikke ha noe å si. Men - diffusorer her viste seg å bety mer refleksjon tilbake til lytteposisjon. Det gikk ganske mye ut over både presisjon og størrelse på lydbildet. Derfor vil jeg ikke anbefale å diffusere sideveggene, men heller dempe de.

    Det andre jeg gjorde var å gå på refleksjonsjakt. Det var enkeltstående refleksjoner hos meg ganske lavt i nivå, som dog var klart hørbare skulle det vise seg. Jo mer man demper rommet, jo mer hørbar blir den gjenværende refleksjonen. (Dette kan forsåvidt forklare hvorfor noen synes mye demping låter dårlig, fordi man sitter igjen med færre og mer tydelige refleksjoner.) Et par av disse kom fra trappa som går ned i rommet, og noe fra veggen bak høyttalerne. Disse ble så behandlet så de havnet lavere i nivå. Dette første også til at ETC kurven for høyre og venstre høyttaler ble mer lik hverandre enn før.

    Alt i alt første dette til en betydelig oppstramming av hele lydbildet, med mer fokus og "skarphet", men også større rom i både bredde og dybde.

    Og da kan det bare bli jul for min del.
    Det du sier : "Jo mer man demper rommet, jo mer hørbar blir den gjenværende refleksjonen" er interessant.
    Kanskje litt av det samme som jeg skriver om homogenitet " det blir ikke bedre enn det svakeste ledd", selv om man hos deg ikke kan kalle det svakt ledd akkurat.
    Vil du si at rommet er nærmere "kamelon" nå?
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Ja, når du var her så hadde jeg noen diffusorer på sideveggene, og refleksjonen ved trappa var der også. Så ja - jeg vil si at rommet gir mindre signatur på lyden nå enn da.

    Du hadde en rekke interessante tilbakemeldinger etter besøket ditt, og en del av de skal jeg prøve å gjøre noe med. Men først skal jeg vente på Hypex Ncore forsterkermodulene jeg har bestilt, og ta en skikkelig evaluering av de. Det blir best kontroll på ting hvis man gjør en endring om gangen.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Var det noe forskjell av betydning på ETCen da du hadde diffusorer på sideveggene? Kunne vært interessant å se en sammenligning.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Ja. Men har ikke tatt vare på målinger, jeg er ikke akkurat noen målemafioso.

    Det som skjer er mer nivå på refleksjonene i området 10-20 ms. Det er ikke noe jeg ønsker å ha.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    På tide med en liten update her nå. Jeg har jo fått ferdig nye forsterkere til å drive RD-75 bånda, basert på Hypex Ncore NC400 modulene med Hypex' egen SMPS600 strømforsyning. Jeg har en monoblokk bak hver høyttaler, og høyttalerkabelen er neppe mer enn 15 cm lang. Greit å kunne i det minste nærme seg å utnytte NC400's dempefaktor (i 8 ohm) på godt over 10.000.....

    Det som i grunn er mest interesant med Ncore er to ting: Grunnstøyen er svært svært lav. Og som ikke det er nok er forvrengningen så lav at den ikke kan måles opp til ca 20 W, den ligger lavere enn grunnstøyen. Med andre ord: et mer ubesudlet signal får man i grunn ikke noe annet sted. Om dette fører til god lyd? Ja, så absolutt. Jeg synes Ncore låter aldeles fabelaktig. Karakter 11 på en skala fra 0 til 10.

    Foreløpig står Ncore modulene i noen gamle stygge alubokser fra overskuddslageret mitt.. jeg avventer bilder pga det.

    Så er jeg i tenkeboken om jeg skal bytte til Ncore i bassen også.......
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.367
    Antall liker
    3.527
    Torget vurderinger
    49
    Mr-T skrev:
    Jepp. Lørdagsrevyen 3.12.2011.

    Sitter og spiller litt gamle Jethro Tull plater nå. Å fy søren så mye bedre det ble når diffusorene på sideveggene forsvant. :)
    Nå har jeg sett gjennom Lørdagsrevyen 3x , og så etter en kar som spillte gamle Jethro Tull plater ;D ;D
    For så å sjønne at du var med å felle trær , må lære meg å lese alle innlegg ;D

    Kul tråd forresten :)
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Jeg driver ikke bare med vedhogst heller. Siste innsats er å kjøpe og bygge Hypex Ncore forsterkere til bassene, totalt 4 stk. Jeg har gjort det veldig enkelt, da planen er å plassere de innvendig i bass-baflene. Det er i grunn bare en aluplate jeg jeg knekt for hånd til en slags u-profil, og montert elektronikken oppi der. Ikke noe pryd for øyet, men det skal jo uansett gjemmes bort.

    Og lyden? Jo, dette her byr på svært god bassgjengivelse - punchy, dynamisk og veldig godt definert.
     

    Vedlegg

    M

    Mr-T

    Gjest
    Vet ikke... de nye H-baflene står og venter på lakkering, og når de er klare er litt i tåka per nå.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn