Seas Professional Sound

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • RobertS

    Fersking
    Ble medlem
    05.07.2020
    Innlegg
    1
    Antall liker
    3
    Sted
    Stord
    Far min kjøpte dette byggesettet i sin ungdom. Skal visst ha vert eit populært og bra sett i den tida. På elementa står det 44/74 (veke 44, årstall 74?), som stemmer bra med året dette blei kjøpt. Det blei aldri montert og er fortsatt i eskene sine her...

    Ser at dette settet har blitt nevnt i tråden her tideligare... Det ser også ut til å væra mange flinke folk her, så eg håper på at dette kanskje er rette passen å spør om kva dette kan væra verdt? :unsure:
    Etter at eg posta bilder av desse på facebook har eg plutselig fått mange meldingar i innboksen min frå folk som vil kjøpa dei , men eg aner ikkje kva eg evt. kan forlanga om eg selger dei. Om dei blir solgt så hadde det jo vert kjekt å kunna slengt ein liten sum på bordet til far min å vist at han kanskje ikkje har kjøpt og tatt vare på desse heilt forgjeves likavell og at det er ein entusiast som blir glad for dei, som ønsker å ta vare på dette vidare 😊
     

    Vedlegg

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    120
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    Vanskelig å foreslå en pris her, da det nok vil variere sterkt hva potensielle kjøpere synes er fornuftig. Det er utvilsomt sjeldent å komme over et ubrukt sett, komplett med ferdigskårne bafler (tror faktisk det er første gang jeg har sett sistnevnte for salg på bruktmarkedet før). Samtidig har ikke høyttalerteknologien stått stille siden 1974, så her kan det argumenteres både for og imot. Regner med at disse først og fremst frister nostalgikere som meg! 😀
     
    Sist redigert:

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    578
    Antall liker
    196
    Sted
    Ved Mjøsa
    Monterer sammen i kveld:)

    Er litt spent: Mener å huske at Gravesen holdt 503 for å være en bedre høyttaler enn JBL L100. I det minste i umoddet form
    Og en eller annen her på forumet holdt 303 for å være den mest balanserte av byggesettene, mener jeg å ha lest.

    Me faor sjao:)
    Fikk tak på et par 303R for noen år siden. Ene ht hadde defekt mellomtone, fikk tak på ny i fjor og fikk den fikset. Har hatt mye gøye ht opp gjennom åra men disse imponerer faktisk. Er morsomt å høre musikk på de, og det er jo ikke en uting ;-)
     

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    120
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    Fant en finn annonse i dag med ett seas element fra 1956, dette er det eneste seas elementet jeg har sett med presset chassis (ikke støpt)
    Bladde gjennom tråden nylig, og fant ovennevnte innlegg et par sider tilbake. Det finnes lite konkret info om de tidligste Seas-produktene, men disse ble fortrinnsvis kun brukt i Radionette-apparater, hvilket er en selvfølge for dem som kjenner historien og eierskapet til Seas. Jeg bestemte meg for å gjøre noen bildesøk på nettet, og her er litt av det jeg kom over:

    Seas 250-10D.jpg

    Tysk annonse fra 1954. Modellnavnet minner om de eldre Hroswitha-høyttalerne fra Videbæk, og elementet kan være fra tiden før Seas lagde egne 10".


    De tidligste Seas-modellene hadde nok chassis av presset stål. Jeg antar at produksjonen ble flyttet over på støpte chassis etter hvert som dette ble lønnsomt. Overgangen skjedde neppe samtidig over hele sortimentet, men sannsynligvis etter behov for hver enkelt chassisstørrelse. De eldste eksemplarene jeg har kommet over, er 8" fulltonehøyttaleren man finner i Radionette Symfoni (1949-), som til å begynne med hadde både presset stålchassis og "hesteskomagnet". I senere årganger finner man gjerne et støpt chassis der i stedet. Typebetegnelse finnes kun på nyere enheter; På de eldste finnes i beste fall kun produksjonsdato.

    Radionette Symfoni Super DX.jpg
    Symfoni høyttaler.png

    Riktig gamle Seas 8" fulltoneelementer: Til venstre innmaten i en Radionette Symfoni Super DX (1951-56), hvor elementet har hesteskomagnet og pressformet chassis. Til høyre innsiden av en Radionette Symfoni vegghøyttaler, hvor selve høyttalerelementet er datert 1955 og utrustet med støpt chassis samt en tidlig variant av TV-magneten.


    På bilder av den opprinnelige Kurér-modellen fra Radionette (1950-), finner vi et 6" fulltoneelement. En av variantene jeg har kommet over har element som ikke er malt i den typiske Seas-grå fargen, og kan muligens stamme fra tiden før Seas startet opp (Videbæk/Hroswitha?). Dette har ikke skruehull for montering, og blir i stedet festet med separate klemmer. Både et grålakkert stålvariant med skruehull og et støpt chassis dukker med tiden opp, og elementet får etter hvert navnet 15TV påstemplet. I de mer kompakte modellene av Kurér som kom senere, ble varianter av den ovale 19/13TV brukt, også disse med støpte chassis.

    Radionette Kurér - 1.jpg
    Radionette Kurér - 2.jpg
    Radionette Kurér - 3.jpg

    Tre årganger av den opprinnelige Kurér-radioen: Til venstre med et ukjent element, i midten med stålchassis og hesteskomagnet, til høyre med støpt chassis og TV-magnet.


    Et nyere eksempel fra "hifi-alderen" er mellomtonen 11F-M, som i opprinnelig utgave (H130 fra 1977) hadde presset stålchassis, og som kort etter (H143 fra 1978) ble bygd på et mer moderne støpt chassis. Sistnevnte finner vi i Seas Kit 403 og 603.

    Seas H130.jpg
    Seas H143.jpg

    11F-M i gammel og ny utførelse: Til venstre H130, som neppe rakk å bli produsert i store kvanta. Til høyre H143, som fortsatt lages på bestilling.


    Elementene med 13 cm stålchassis ble fra ca. 1986 gradvis erstattet av 14 cm elementer med støpt chassis, men ble produsert på bestilling helt til midten av 90-tallet. Eksempler finner vi bl.a. i 13F-GM (mellomtonen i Seas Kit 503) og P13RCY.

    Seas 13TV-GM.jpg
    Seas H316.jpg
    Seas H702.jpg

    13TV-GM til venstre, P13RCY i midten, den mer moderne T14RCY/P til høyre.


    Enkelte chassistyper forble imidlertid i presset stål, og ble aldri oppdatert med støpegods. Dette gjelder bl.a. modeller med 5 cm og 28x17 cm chassis. Sistnevnte kom inn i Seas-sortimentet i 1961, skjønt fabrikken i Videbæk leverte elementer bygd på samme chassis til B&O før den tid. Diskantene på 5 cm kan ha kommet noe senere, men begge gikk av moten og forsvant omkring 1978. Utgaver med ferrittmagnet holdt det gående et par år til.


    kino160tva.jpg
    Seas 28-17TV-GW.jpg
    Seas 5TV-HF.jpg

    Veteraner av stål: 275/165, 28/17TV-GW og 5TV-HF.


    - H -
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hadde ikke 503 kitet 11F-M som mellomtone da? Mener da virkelig å huske det.
     

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    120
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    Hadde ikke 503 kitet 11F-M som mellomtone da? Mener da virkelig å huske det.
    Kit 503 ble lansert i 1975, så det er nok ikke mulig. Du tenker nok på Kit 403 og 603, som er et par år yngre. Du er ikke den første som forveksler disse Seas-byggesettene, men studér gjerne vedleggene under for å skille produktgenerasjonene fra hverandre.

    Det som skiller '77-byggesettene fra forgjengerne er i hovedsak tre ting:
    • Det ble benyttet nyutviklede elementer over hele fjøla (unntatt 223 og Disco-47)
    • Man gikk over til bassreflekskabinetter på samtlige modeller (unntatt 223)
    • De flatpakkede kabinettene fikk et nytt design.
    Det første punktet innebærer at man brukte bass- og mellomtoneelementer med oppheng av skumgummi. Disse elementene spilte svært bra, men tålte dessverre ikke tidens tann like godt. Markedet for selvbygg var heller ikke like stort lenger, og det har derfor blitt slik at den nyeste av disse seriene faktisk er den desidert sjeldneste å finne i dag.

    - H -
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Noen som vet om der er Seas H084 å oppdrive noen plass?
    Fikk et par tomme Wellex 3003
    Har alle elementer utenom én mellomtone.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    575
    Far min kjøpte dette byggesettet i sin ungdom. Skal visst ha vert eit populært og bra sett i den tida. På elementa står det 44/74 (veke 44, årstall 74?), som stemmer bra med året dette blei kjøpt. Det blei aldri montert og er fortsatt i eskene sine her...

    Ser at dette settet har blitt nevnt i tråden her tideligare... Det ser også ut til å væra mange flinke folk her, så eg håper på at dette kanskje er rette passen å spør om kva dette kan væra verdt? :unsure:
    Etter at eg posta bilder av desse på facebook har eg plutselig fått mange meldingar i innboksen min frå folk som vil kjøpa dei , men eg aner ikkje kva eg evt. kan forlanga om eg selger dei. Om dei blir solgt så hadde det jo vert kjekt å kunna slengt ein liten sum på bordet til far min å vist at han kanskje ikkje har kjøpt og tatt vare på desse heilt forgjeves likavell og at det er ein entusiast som blir glad for dei, som ønsker å ta vare på dette vidare 😊
    Jeg kjøpte og bygde dette settet tidlig i studietida. Kjøpte også ferdigsagde sponplatekasser, alt sammen på Edda Radiofabrikk rett nedenfor NTH. Der var det kø den dagen studielånet kom. Finerte dem med ekte teak. Solgte billig og har alltid angret!
     

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    120
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    Noen som vet om der er Seas H084 å oppdrive noen plass?
    Det finnes som regel noen på eBay til enhver tid. For den som ikke er redd for å prøve seg fram på andre språk, kan også et søk på HifiShark være interessant. :)

    Wellex'ene har vel 4 Ohms impedans? I så fall kan det være verdt å vite at 4Ω-varianten av 10F-M (H-084) også ble brukt i B&O Beovox S45 (1976-77) og S45-2 (1978-82), som er fra omtrent samme tid.

    - H -
     
    Sist redigert:

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    575
    Jeg kjøpte og bygde dette settet tidlig i studietida. Kjøpte også ferdigsagde sponplatekasser, alt sammen på Edda Radiofabrikk rett nedenfor NTH. Der var det kø den dagen studielånet kom. Finerte dem med ekte teak. Solgte billig og har alltid angret!
    Jeg burde tatt til vettet og kjøpt dette settet av faren din. Men da er det flere andre DIY-prosjekter som må settes på hold, og tid er en knapphetsressurs!
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Det finnes som regel noen på eBay til enhver tid. For den som ikke er redd for å prøve seg fram på andre språk, kan også et søk på HifiShark være interessant. :)

    Wellex'ene har vel 4 Ohms impedans? I så fall kan det være verdt å vite at 4Ω-varianten av 10F-M (H-084) også ble brukt i B&O Beovox S45 (1976-77) og S45-2 (1978-82), som er fra omtrent samme tid.

    - H -
    Takk for info,
    Ja, stemmer at det er 4 ohm.
    Hva med bassene? Skal de være 4 eller 8 ohm?
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Er det noen som vet verdien på spolen i delefilteret på Kit 302?
    Har montert dette kittet i noen litt større kasser med bassrefleks nå. (Wellex 3003)
    De spiller langt fra dårlig.
    Ny kondis og spole tror jeg kan løfte lyden.
    Skal prøve dette i noen skikkelige kasser. Like de som står på siden.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Er det noen som vet verdien på spolen i delefilteret på Kit 302?
    Har montert dette kittet i noen litt større kasser med bassrefleks nå. (Wellex 3003)
    De spiller langt fra dårlig.
    Ny kondis og spole tror jeg kan løfte lyden.
    Skal prøve dette i noen skikkelige kasser. Like de som står på siden.
    D 037 heter fiteret jeg lurer på.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Noen som kjenner Seas H098? Kan de brukes i stedet for H086 uten å endre filter?
    SEAS h098.jpg
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Noen som kjenner Rjånes Trevare høyttalere?
    Jeg kom over et sett som heter RT 35
    Rjånes Trevare RT 35.jpg

    SEAS RT35.jpg

    Ser ut til å være Seas 303 kit, men med Philips diskant.

    De var eldre enn jeg trodde. Det er 25 TV-EW med Alnico i disse.
     
    Sist redigert:

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Har et par dessverre defekte Seas 25 TV-E element.
    Seas 25 TV-E III.jpg Seas 25 TV-R II.jpg Seas 25 TV-E I.jpg
    Det er brudd i lodding inne ved pappmembranen. Kanskje mulig å reparere?

    Det er veldig lite informasjon å finne om disse gamle Seas elementene.
    Er det noen som har erfaring med dette elementet?

    Finnes også tilsvarende fulltoner som vist i innlegg av GeirH lenger oppe i tråden.
    Er det noen som har brukt disse til noe HiFi?

    Har noen hørt Radionette Symfoni vegghøyttaler, som vist over?


    Er det noen av de gamle Seas som er like brukbare til "open baffle" som de mer berømte "greencones"?
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.307
    Jeg har et par sett med Hifi system 30 liggende, det ene kun montert i en baffel og det andre i noen uferdige kasser. Er det noe å jobbe videre med?
     

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    120
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    Kanskje mulig å reparere?
    Definitivt verdt et forsøk. Bruk en loddebolt med lav effekt (maks 25W), for å unngå at gjennomføringshullet i membranen blir brent. For å stabilisere kan du gjerne legge en dråpe lim over loddingen.

    Er det noen av de gamle Seas som er like brukbare til "open baffle" som de mer berømte "greencones"?
    De fleste eldre Seas-enheter ble jo nettopp brukt i helt- eller delvis åpen baffel, som i de fleste typiske radiokabinetter, og de tekniske egenskapene gjenspeiler dette (det samme er selvsagt tilfelle med de tradisjonelle Saba-elementene).

    - H -
     
    Sist redigert:

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Fikk det til! Sikret med lim. Dessverre har den andre brudd i spolen. Så da blir det mono :)
     

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    120
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    Skitt med den som var gåen, men godt jobba på den andre! :)

    Litt membranareal må til, og i de litt større radiomøblene ble det naturlig nok også brukt større enheter. Seas 25TV-GD og 25TV-ED er begge eksempler på 10" med dobbeltkon, dersom fulltone er tingen. Seas 30TV Coax kunne for så vidt også vært et spennende open-baffle prosjekt.

    Seas 30TV Coax.jpg


    - H -
     
    Sist redigert:

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Utrolig stilig den der, men større enn 10" er nok sjelden å finne.

    Prøver forskjellig gamle høyttalere for å finne noe som egner seg til en 78-plate demo til våren.

    I kveld prøvde jeg disse.

    Seas 10" fulltoneelement med hesteskomagnet. Monterte de i kasser på ca 50 liter.
     
    Sist redigert:

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    120
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    Korrekt. Tror ikke det ble laget fulltoner på 12"-chassiset, så coax-varianten er nok det nærmeste man kommer på denne størrelsen.

    Har ikke mye erfaring med open-baffle til hifi selv. En Radionette Kvintett, som skal få RaspberryPi innmat, og et gammelt gitarkabinett er det eneste av sorten jeg har i huset:

    DSC_0193~2.JPG

    Fire stykk Seas 30 i serie-parallell. Det hadde vært gøy å prøve dem til hifi, da dynamikken bokstavelig talt er til å føle på, men det blir nok med tanken.

    Er det noe å jobbe videre med?
    Selvsagt! Å bygge et par Hifi 30 er noe alle bør prøve, synes jeg. Ikke siste skrik lydmessig, men bedre enn mye annet fra samme tid. 😀

    - H -
     
    Sist redigert:

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    120
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    Seas 10" fulltoneelement med hesteskomagnet. Monterte de i kasser på ca 50 liter.
    Steike, den der må være fra tidlig 50-tall. Hvordan låter det? :D

    Ligner for øvrig på 250-10D, som jeg fant bilde av lenger opp. Er chassiset stemplet med type og dato, mon tro?

    - H -
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Kan ta bilde av de når jeg tar de ut av kassene. Kassen skal shines opp litt før de blir permanent.
    Synes det låter fint. Litt slank bass, men mulig det kommer seg.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har to datablad som jeg ikke har sett på nettet. Beklager dårlig bilde.
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
     
    Sist redigert:

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    120
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    Desse finn du og på SEAS sine sider.
    Innholdet i de gamle produktlistene på Seas-hjemmesida er i grove trekk det samme som på bildene over, men dokumentene er ikke identiske. Jeg vet ikke hvor ofte Seas oppdaterte listene sine, men produktspekteret var i fortløpende endring, og det finnes definitivt flere utgaver av listene enn disse to. Flisespikking fra min side, sikkert og visst, men detaljer er alltid spennende når man graver i historien! :geek:

    Den eldste lista på Seas-hjemmesida viser gamle standard-elementer, for det meste bredbåndsenheter, som tradisjonelt ble brukt i radio/TV-apparater og lignende. Enkelte av disse elementene var i produksjon allerede på 50-tallet. Lista er neppe nyere enn 1972, ettersom en lettere modernisert firmalogo (se sammenligning under) gradvis ble tatt i bruk fra 1970; muligens først et par år senere ved den danske fabrikken. Pekaill's bilde #4 viser samme sortiment (med unntak av to elementer som mangler nederst), men har den nyere logoen, og er dermed sannsynligvis nyere enn 1972.

    Seas-logoer.JPG
    En oppfrisket Seas-logo (tv) ble gradvis tatt i bruk fra ca. 1970.

    Standardelementer ble opprinnelig laget både i Moss og ved fabrikken i Videbæk, men på slutten av 60-tallet begynte Seas å segmentere produksjonen: Den danske avdelingen tok seg fortsatt av standard-elementene, mens laboratoriet og fabrikken i Moss utviklet og produserte mer moderne modeller myntet på det gryende High Fidelity-markedet. Data på sistnevnte elementer, målt etter DIN 45500-normen, ble nå trykket i egne lister. Den nyeste av de to listene på Seas-hjemmesida tilhører denne kategorien, og er datert oktober 1977. Tilsvarende liste fra Pekaill (bilde #1 og #2) er datert november 1975, og mangler et par elementer som ble utviklet i mellomtiden.

    Legg også merke til:
    • I perioden januar - august 1975 flyttet Seas fra Jeløy til dagens lokaler i Ryggeveien. Dette framgår også av firmaadressene som finnes på produktlistene deres.
    • I dokumenter fra 1975 og senere er de velkjente 1" og 1,5" dome-diskantene benevnt hhv. H 086 og H 087, mens de i 1974 og tidligere kalles 86 H og 87 H. Endringen gjenspeiles imidlertid kun på merkingen av 1,5" elementet, mens den nyere 1" diskanten (lansert rundt årsskiftet 73/74) etter det jeg kan se var merket H-086 fra starten av.
    • Nederst på High Fidelity-listene, under overskriften High Compliance, finner vi noen lett oppdaterte standardmodeller. Betegnelsen refererer til mer føyelige oppheng og lavere egenresonans, tilsiktet montering i moderne høyttalerkabinett (i motsetning til helt- eller delvis åpen baffel, som de opprinnelige typene var konstruert for).
    • Et velutrustet laboratorium til tross: T/S-parametre var fortsatt fremmedord for de fleste, og Seas inkluderte ikke slike måledata i tabellene. Når de mer utfyllende individuelle produktarkene dukket opp omkring 1977/78, var også disse til å begynne med uten fullstendige T/S-data (kun resonansfrekvens og Q-verdi for bestemte kabinettvolum ble oppgitt).

    Bilde #3 er en nyere liste med standardelementer. Jeg har en maken liste, som jeg fikk kopi av fra Eltek i sin tid, og denne er datert "nov -75" med håndskrift.

    Bilde #5 viser en rekke delefiltre som enkelte her nok vil dra kjensel på. D001 og D005 er eldre typer (opprinnelig fra 60-tallet, da med typenavn H801 og H805, senere H8001 og H8005) som finnes bl.a. i høyttalerne 72K og 74K. D030 og utover er relativt nye typer på denne tida. I oversikten er de rykende ferske byggesettene, hvor filtrene ble brukt (lansert sommeren 1975, hvis jeg ikke husker feil), nevnt spesifikt. En tilsvarende oversikt fra september 1974 inneholder de samme filtrene uten navn på disse byggesettene, i tillegg til de eldre filtre for byggesettene Type 10-2, Type 18, Type 30, Type 35 og Type 60.

    BIlde #6 er en aldri så liten åpenbaring for min del: Jeg har tidligere lagt merke til at filterspolene Seas produserte i noen tilfeller har vært merket med produktkode, men dette er første gang jeg har sett spesifikasjoner på dem! :D

    - H -
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.307
    Herlig! I originalpakning og greier! 🥴
    Hvilken dato er elementene merket, mon tro?
    Tja, si det. Det eneste som står på dem utenom typebetegnelse er 73 39. Uke 39 1973?
    Jeg kjøpte noen slike da jeg var 15 år (1972) og lagde kasser til dem på sløyden. Låt helt fantastisk koblet til ITT SL55 som var komf. gaven min. :)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.307
    Nettet flommer ikke over med info om disse høyttalerene. Noen som vet noe om dem?
     

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    120
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    Hei,

    Data på selve elementet (Seas 21/15 TV) finner du i lista på bilde #3, som Pekaill la ut lenger opp på sida. Det er et bredbåndselement fra standardsortimentet, som dukker opp på 60-tallet og som opprinnelig ble laget for radio/TV-kabinetter. På denne tida var høyttaleren ofte noe av det siste man skviset inn i et radiodesign; Det viktigste var som regel at det hadde riktig størrelse. Ovale høyttalere ble konstruert for å gi maksimal plassutnyttelse for et gitt membranareal.

    Etter at rasjoneringen tok slutt i 1960, vokste bilmarkedet raskt, og dette ville jo med ettertidens briller vært en glimrende mulighet for enhver høyttalerfabrikant. Jeg vet dessverre ikke når Seas begynte å satse på bilhøyttalere, men det handlet nok til å begynne med om å finne et nytt marked for eksisterende produkter, etter hvert som kundene i radiobransjen forsvant.

    Først omkring 1978 ble det utviklet elementer spesifikt for bil, på oppdrag av bl.a. Saab og Clarion i Sverige. Det ble da også gjort målinger for å kartlegge det akustiske miljøet i bilkupéer. Elementene som resulterte fra dette arbeidet var fulltoneenheter utstyrt med dobbeltkon (jeg tror 11F-LGWD kan være en av disse), men samarbeidet varte neppe lenge. Den moderne Lotus-serien så dagens lys først i 2001.

    - H -
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn