SONY SCD-XA 5400ES CD/SACD, en mulig KILLER!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.607
    Antall liker
    154
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    KW skrev:
    Men den har vel ikke sacd, som var litt av tanken min ::) selv om jeg vel bare har 10+/-av sorten ;)
    Mvh.KW
    Nei, dét har den ikke.
    Tenkte mer på om det var noen som hadde sammenlignet de mht avspilling av vanlig CD. SACD er det jo svært så lite av her i Norge (i motsetning tl f ex i USA).
     

    stereo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    207
    Antall liker
    18
    Cambridge 840C er etter hva jeg har lest og forstått ekte balansert med upsampling til 24/384. Den "beste" på lyd av Sony og denne??? Ikke vet jeg.
    840C er i hvertfall svært god!.

    Mvh
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.331
    Antall liker
    2.861
    olaps skrev:
    KW skrev:
    Men den har vel ikke sacd, som var litt av tanken min ::) selv om jeg vel bare har 10+/-av sorten ;)
    Mvh.KW
    Nei, dét har den ikke.
    Tenkte mer på om det var noen som hadde sammenlignet de mht avspilling av vanlig CD. SACD er det jo svært så lite av her i Norge (i motsetning tl f ex i USA).
    Det er akkurat like mye tilgang på SACD utgivelser i norge som i USA. Det fungerer på denne måten både i USA og norge: Man tar 1 stk PC som er oppkoblet mot nettet, man klikker seg inn på en nettbutikk, legger varer i handlekurven og etter noen dager går man 10 skritt mot postboksen sin og plukker opp varene og nyter musikken. ;)
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    898
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har hatt scd-xa 5400 i bestilling noen måneder, men nå varsles det leveranse denne uka.
    Gleder meg til å sammenligne den på alle parametre med 2 andre sacd (tweak'ede)spillere jeg har, samt på cd delen med flere kilder inkl en filterløs dac.
    Jeg stiller helt uten forventninger, har tidligere ikke hatt sans for den noe slanke kliniske lyden fra Sony generellt, slik jeg har opplevd det gjennom årene.
    Til prisen er det vel ingen stor risiko...med den oppmerksomheten spilleren har nå bør den være omsettbar selv i et trått bruktmarked.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.331
    Antall liker
    2.861
    Gunzi skrev:
    Jeg har hatt scd-xa 5400 i bestilling noen måneder, men nå varsles det leveranse denne uka.
    Gleder meg til å sammenligne den på alle parametre med 2 andre sacd (tweak'ede)spillere jeg har, samt på cd delen med flere kilder inkl en filterløs dac.
    Jeg stiller helt uten forventninger, har tidligere ikke hatt sans for den noe slanke kliniske lyden fra Sony generellt, slik jeg har opplevd det gjennom årene.
    Til prisen er det vel ingen stor risiko...med den oppmerksomheten spilleren har nå bør den være omsettbar selv i et trått bruktmarked.
    Sett spilleren på 24 timers repeat et par uker, vekselvis på CD/SACD.
    Gjør da en seriøs evaluering og post dine lytteinntrykk.
    ( Bruk en bedre strømkabel enn den som medfølger, f.eks Fat LMC)
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.872
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Espen R skrev:
    Gunzi skrev:
    Jeg har hatt scd-xa 5400 i bestilling noen måneder, men nå varsles det leveranse denne uka.
    Gleder meg til å sammenligne den på alle parametre med 2 andre sacd (tweak'ede)spillere jeg har, samt på cd delen med flere kilder inkl en filterløs dac.
    Jeg stiller helt uten forventninger, har tidligere ikke hatt sans for den noe slanke kliniske lyden fra Sony generellt, slik jeg har opplevd det gjennom årene.
    Til prisen er det vel ingen stor risiko...med den oppmerksomheten spilleren har nå bør den være omsettbar selv i et trått bruktmarked.
    Sett spilleren på 24 timers repeat et par uker, vekselvis på CD/SACD.
    Gjør da en seriøs evaluering og post dine lytteinntrykk.
    ( Bruk en bedre strømkabel enn den som medfølger, f.eks Fat LMC)
    Støttes! Denne spilleren "løsner" skikkelig etter innspilling, gjerne noen hundre timer. Dessuten vil jeg anbefale å bruke de balanserte utgangene, hvis du har mulighet. Jeg synes dette gir en bedre opplevelse.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    stereo skrev:
    Cambridge 840C er etter hva jeg har lest og forstått ekte balansert med upsampling til 24/384. Den "beste" på lyd av Sony og denne??? Ikke vet jeg.
    840C er i hvertfall svært god!.

    Mvh
    Har ikke sammnlignet min 5400ES med 840C, men i forhold til Cambridge sin DAC er Sonyen milevis bedre og kan ikke sammenlignes. Sony spilleren er langt åpnere og rytmisk i presentasjonen. Faktisk valgte jeg denne over for en rekke spillere under 50k. En kompis av meg byttet nylig ut sin Elektrocompaniet Up-sampler spiller til en 5400ES

    Den er absolutt verdt å sjekke ut, men det er viktig å påpeke som nevnt her at den har lang innspillingstid. Forskjellene mellom ny og 100 timer var overaskende store.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.607
    Antall liker
    154
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Gunzi skrev:
    Jeg har hatt scd-xa 5400 i bestilling noen måneder, men nå varsles det leveranse denne uka.
    Gleder meg til å sammenligne den på alle parametre med 2 andre sacd (tweak'ede)spillere jeg har, samt på cd delen med flere kilder inkl en filterløs dac.
    Jeg stiller helt uten forventninger, har tidligere ikke hatt sans for den noe slanke kliniske lyden fra Sony generellt, slik jeg har opplevd det gjennom årene.
    Til prisen er det vel ingen stor risiko...med den oppmerksomheten spilleren har nå bør den være omsettbar selv i et trått bruktmarked.
    Spennende!!
    Mht 840C sies den å ha en bedre DAC enn den frittstående Cambridge-DACen, men mangler - som det nevnes - en del på åpenhet i toppen.
    Hvor kjøper du 5400ES fra?
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.872
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    olaps skrev:
    Gunzi skrev:
    Jeg har hatt scd-xa 5400 i bestilling noen måneder, men nå varsles det leveranse denne uka.
    Gleder meg til å sammenligne den på alle parametre med 2 andre sacd (tweak'ede)spillere jeg har, samt på cd delen med flere kilder inkl en filterløs dac.
    Jeg stiller helt uten forventninger, har tidligere ikke hatt sans for den noe slanke kliniske lyden fra Sony generellt, slik jeg har opplevd det gjennom årene.
    Til prisen er det vel ingen stor risiko...med den oppmerksomheten spilleren har nå bør den være omsettbar selv i et trått bruktmarked.
    Spennende!!
    Mht 840C sies den å ha en bedre DAC enn den frittstående Cambridge-DACen, men mangler - som det nevnes - en del på åpenhet i toppen.
    Hvor kjøper du 5400ES fra?
    Jeg kjøpte min på nettet fra Satelitt1.no:
    http://www.satelitt1.no/product_info.php?products_id=1719&osCsid=006e635accb5ecc4e629e67a2e738dc0
    Jeg ser at den er enda billigere hos Yaha.no:
    http://www.yaha.no/y.asp?pd=289270&og=29&hg=136&ug=259
     

    geirs

    Medlem
    Ble medlem
    09.03.2004
    Innlegg
    36
    Antall liker
    0
    R.Solhaug skrev:
    Modding er morro.

    Som jeg såvidt nevnte i tidligere inlegg er det flere og enda billigere alternativer for dem som vil ha sjefslyd uten å pantsette kjerringa. Mer om dette senere.



    Mvh. RS

    Ingen grunn til å betale skjorta, hvis det det holder med knappene.
    Vil du gi oss fortsettelsen ?
    Hilsen Geir (kun tomflasker å pante)
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    898
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    olaps skrev:
    Gunzi skrev:
    Jeg har hatt scd-xa 5400 i bestilling noen måneder, men nå varsles det leveranse denne uka.
    Gleder meg til å sammenligne den på alle parametre med 2 andre sacd (tweak'ede)spillere jeg har, samt på cd delen med flere kilder inkl en filterløs dac.
    Jeg stiller helt uten forventninger, har tidligere ikke hatt sans for den noe slanke kliniske lyden fra Sony generellt, slik jeg har opplevd det gjennom årene.
    Til prisen er det vel ingen stor risiko...med den oppmerksomheten spilleren har nå bør den være omsettbar selv i et trått bruktmarked.
    Spennende!!
    Mht 840C sies den å ha en bedre DAC enn den frittstående Cambridge-DACen, men mangler - som det nevnes - en del på åpenhet i toppen.
    Hvor kjøper du 5400ES fra?

    Jeg bestiller fra Video4 - proffleverandør av AVutstyr. Noen ganger er det greit å kunne benytte sine jobbkontakter også til private formål.
    Gleder meg til å pakke ut, og skal selvfølgelig forholde meg til rådene angående innspillingstid.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Gunzi skrev:
    Jeg bestiller fra Video4 - proffleverandør av AVutstyr. Noen ganger er det greit å kunne benytte sine jobbkontakter også til private formål.
    Gleder meg til å pakke ut, og skal selvfølgelig forholde meg til rådene angående innspillingstid.
    Må være Herr Wold du bestiller fra da ;D
     

    Lil-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    105
    Antall liker
    0
    Har noen testet denne spilleren opp mot XA3000ES?

    Er skamfornøyd med min spiller, så kan lure på hvordan denne låter. Den ser også unektlig digg ut i sort (i skjønn harmoni med BDP-5000ES)
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    898
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    digiman skrev:
    Gunzi skrev:
    Jeg bestiller fra Video4 - proffleverandør av AVutstyr. Noen ganger er det greit å kunne benytte sine jobbkontakter også til private formål.
    Gleder meg til å pakke ut, og skal selvfølgelig forholde meg til rådene angående innspillingstid.
    Må være Herr Wold du bestiller fra da ;D
    Yepp - hyggelige Herr Wold og de andre herrene i Bergen :)
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    898
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Spiller overraskende bra rett fra eska - dette kan bli riktig spennede....
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Gunzi skrev:
    Spiller overraskende bra rett fra eska - dette kan bli riktig spennede....
    Så flott da :) Jeg må ærlig innrømme at jeg ble litt skuffet rett ut av esken, men du verden som det kom seg etter endel timer på baken. Gled deg!
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.872
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Gunzi skrev:
    Spiller overraskende bra rett fra eska - dette kan bli riktig spennede....
    Gratulerer med ny spiller - denne vil ikke skuffe deg. ;D
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Blir spennende å se hvem av oss som modder den først ;D Mye lovord her på forumet om modding av Sony spillere.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.607
    Antall liker
    154
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    SaltyDog skrev:
    Espen R skrev:
    Gunzi skrev:
    Jeg har hatt scd-xa 5400 i bestilling noen måneder, men nå varsles det leveranse denne uka.
    Gleder meg til å sammenligne den på alle parametre med 2 andre sacd (tweak'ede)spillere jeg har, samt på cd delen med flere kilder inkl en filterløs dac.
    Jeg stiller helt uten forventninger, har tidligere ikke hatt sans for den noe slanke kliniske lyden fra Sony generellt, slik jeg har opplevd det gjennom årene.
    Til prisen er det vel ingen stor risiko...med den oppmerksomheten spilleren har nå bør den være omsettbar selv i et trått bruktmarked.
    Sett spilleren på 24 timers repeat et par uker, vekselvis på CD/SACD.
    Gjør da en seriøs evaluering og post dine lytteinntrykk.
    ( Bruk en bedre strømkabel enn den som medfølger, f.eks Fat LMC)
    Støttes! Denne spilleren "løsner" skikkelig etter innspilling, gjerne noen hundre timer. Dessuten vil jeg anbefale å bruke de balanserte utgangene, hvis du har mulighet. Jeg synes dette gir en bedre opplevelse.

    olaps skrev:
    Gunzi skrev:
    Jeg har hatt scd-xa 5400 i bestilling noen måneder, men nå varsles det leveranse denne uka.
    Gleder meg til å sammenligne den på alle parametre med 2 andre sacd (tweak'ede)spillere jeg har, samt på cd delen med flere kilder inkl en filterløs dac.
    Jeg stiller helt uten forventninger, har tidligere ikke hatt sans for den noe slanke kliniske lyden fra Sony generellt, slik jeg har opplevd det gjennom årene.
    Til prisen er det vel ingen stor risiko...med den oppmerksomheten spilleren har nå bør den være omsettbar selv i et trått bruktmarked.
    Spennende!!
    Mht 840C sies den å ha en bedre DAC enn den frittstående Cambridge-DACen, men mangler - som det nevnes - en del på åpenhet i toppen.
    Hvor kjøper du 5400ES fra?
    Utrolig at innspillingstid er sååå lang på en slik spiller. Autorepeat er nok tingen! :D

    Elleres kan jeg nevne at 840C som jeg kjøpte brukt ganske nylig, har fått seg 30 - 40 timer på baken etter å ha stått ubrukt ganske lenge; og det er tydelig at den må innspilles litt på nytt igjen; har åpnet seg ganske så mye de siste 10 timene.
    Har opplevd det samme med forsterkere som har stått lagret, det sies at bl.a trfoer trenger innspilling etter å ha vært lenge ute av virksomhet.
    Mvh
     
    L

    lyden

    Gjest
    blir spennende dette her , hadde selv en xa50es oppspent med en ec-dac en gang i tiden , men fikk aldri "liv" i den , ganske daut og tafatt presentasjon...skaffet meg så en naimcd med ekst PS og først da kom sprut og liv tilbake slik jeg fortrekker. Om den nye Sony er en killer blir jo spennende å følge med på om de som har den klarer å "holde seg til realiteter" :)

    mvh
    h
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.872
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Gunzi skrev:
    Spiller overraskende bra rett fra eska - dette kan bli riktig spennede....
    Førsteinntrykket var bra - hvordan er "andreinntrykket" (etter en uke)?
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    898
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Spilleren har stått på repeat hele helga, og et par runder også etter det.
    Det noe entusiastiske førsteinntrykket mitt måtte nok modereres litt i løpet av lytting etter 30-40t innspilling. Har bare spillt cd foreløbig, ikke sacd.
    Et fast og fint bassfundament, bedre enn jeg forventet ut fra tidligere Sony-erfaringer...(som dessverre er noen år gamle, og mindre relevante)

    Oppløsning og luftighet i toppen står noe tilbake for en tungt moddet Shanling TCD200. (reklocket, op-amps, strømforsyning etc.)

    Sony-spilleren antyder en friskhet, livlighet, detaljrikdom og fargerikhet som jeg fortsatt er spent på hvordan fremstår om en stund. Mellomtone på stemmer og akustiske instrumenter er så langt veldig troverdig presentert tonalt sett - men også her gjenstår noe når det gjelder graden av åpenhet.


    Jeg håper å få litt tid til å lytte på sacd i helga - jeg har noen innspillinger i duplikat, og håper å kunne A/B lytte med åpent sinn.

    Skal prøve å komme tilbake med mer dersom jeg føler at det ikke blir for mye synsing. Konklusjonen så tidlig i eierskapet er at dette er en meget spennende spiller, men at den så langt ikke er i stand til å løse verdensproblemer....
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.872
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    @Gunzi: Takk for en nøktern (og troverdig) beskrivelse av din opplevelse med denne spilleren. Det blir spennende å følge fortsettelsen; om du også vil erfare at Sony XA5400ES trenger laaang innspilling før den åpner seg...
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    898
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Morsomt å se tre forskjellige beskrivelser av spilleren i Fidelity # 41.
    Etter min oppfattning beskriver de tre skribentene noen sammenfallende inntrykk, mens på andre felt er det umiddelbart ikke lett å se at de snakker om samme spiller.

    Det jeg egentlig blir sittende og lure på, og som jeg vel aldri finner ut av - er hvordan min egen og skribentenes oppfattning av spilleren ville vært dersom det stod et amerikansk high-end navn på spilleren , og den hadde kostet mellom 50.000-100.000

    På tross av min egen selvkritikk og vilje til fornektelse, tror jeg at mine egne konklusjoner fortsatt er preget av fordommer, og at ønsket om at noe dyrere skal være enda bedre, fortsatt hviskes meg i øret av en bitteliten djevel med siviløkonomutdannelse.
    Hvis det ikke var tilfellet, ville jo mye av vårt materialistiske samfunns drivkraft; eiebegjær og statusjakt undergraves, og vi ville måtte erkjenne og konfronteres med en av våre livsløgner. Tør jeg det?
    .....neppe.
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.076
    Antall liker
    67
    Torget vurderinger
    1
    Noen som kan gi en kort oppsummering av hva de de tre Fidelity-gutta skriver?
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Gunzi skrev:
    Det jeg egentlig blir sittende og lure på, og som jeg vel aldri finner ut av - er hvordan min egen og skribentenes oppfattning av spilleren ville vært dersom det stod et amerikansk high-end navn på spilleren , og den hadde kostet mellom 50.000-100.000
    Hei

    Jeg vurderte spilleren i forhold til de meget rosende omtaler den har fått allerede.
    Altså som en spiller som kan danke ut det meste, for eksempel DCS.
    Der synes jeg ikke spilleren er, og jeg hadde noen ankepunkter i forhold til det.
    Men at det er en glimrende spiller som egentlig bare trenger litt påpasselighet ved valg av utstyr videre i kjeden (og mangler digitalinngang) det synes jeg.

    Mvh
    Rolf
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.076
    Antall liker
    67
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Wergeland skrev:
    Noen som kan gi en kort oppsummering av hva de de tre Fidelity-gutta skriver?
    Du kan laste det ned gratis på www.audiofidelity.no om et år.
    Eller du kan kjøpe bladet ;)

    ;D

    R
    Det blir nok en tur på narvesen. Er bare litt utålmodig. Kommentarene dine her var jo en fin forsmak Roda.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.331
    Antall liker
    2.861
    Anbefaler virkelig å sende spilleren til Vacuumstate i Sveits for oppgraderinger. F.eks det analoge utgangstrinnet i XA 5400 kan klart erstattes med et bedre enn hva som står i spilleren fra fabrikk.
    Allen Wright/Vacuumstate har undersøkt det analoge utgangstrinnet på en rekke japanske CD-spillere. Alle spillerne har det til felles at utgangstrinnet er unødig komplekst designet. Marantz spillerne har dette patenterte HDAM utgangstrinnet, Allen sa at dette utgangstrinnet er "insane complex".

    Og som alle vet..."Det enkle er ofte det beste" KISS!
     

    Lil-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    105
    Antall liker
    0
    Ble ikke helt overbevist over den første "testen" av spilleren i #41. Det eneste jeg husker fra omtalen var en hel masse prat om diverse CD'r.. Myrvold sin omtale var litt mer egnet!
     
    L

    lyden

    Gjest
    ....nei en får inntrykk av at dette er en "grei" spiller i klassen , entusiasmen uteble...?
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    ...da vokste ikke treet inn i himmelen denne gangen heller....søren
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    290
    Sted
    Tranby
    cash 63 skrev:
    lyden skrev:
    hva skriver de da :)
    Att bruke spillerens HATS teknologi gir best resultat, skriver de bla.
    Har ikke lest bladet. HATS (Sony)/PQLS(Pioneer) Audio Rate Control brukes til flytkontroll av digital-lyd via HDMI(1.3a og nyere) eller i-Link. Man får ikke noe glede av dette ut fra analogutgangene som jeg regner med er blitt brukt i testen.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.111
    Antall liker
    27.849
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Joda det var akkurat det de gjorde i testen, brukte den sammen med Sony receiver (str-da5400es)
    De føredrar Hats av 9/10 tilfeller
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.331
    Antall liker
    2.861
    Billa skrev:
    ...da vokste ikke treet inn i himmelen denne gangen heller....søren
    Om treet vokste inn i himmelen så ville ikke Fidelity skrive dette om et produkt med budgettpris. Det er ikke sånn det fungerer. Bladet har annonsørene å ta hensyn til og det er best å ikke tråkke for mange på tærne.
    De som har hukommelsen i behold husker for et rabalder det ble den gangen Knut ordla seg som om budgetthøytaleren til Patos nesten var high end i lydgjengivelse. Klok av skade gjør man ikke det flere ganger.

    I enda større grad gjelder dette for hyperkommerse blader som Stereophile, Stereo, What HiFi etc.
     

    endrea

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.700
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Stereophile har ranket denne spilleren som klasse A, og utropt den som en virkelig god High End spiller ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn