Bump it to me baby... Hva tror DU, Asbjørn? All Things Equal, ville du kjøpt den da?
En ting jeg har lurt litt på... hvordan hadde salgstallene sett ut dersom ytelsen hadde tilsvart en vanlig Mondeo el.l.?
Kanskje, men ikke til den prisen. Jeg hadde ventet i flere år på at det skulle dukke opp noe med rekkevidde nok til å kjøre hjemmefra til jobb (43 km) uten å starte en forbrenningsmotor, gjerne en ladbar hybrid. Snuste litt på Chevrolet Volt/Opel Ampera, men den har marginal rekkevidde, er egentlig ganske liten og med et billig plast-interiør. Tesla Model S var første reelle alternativ, og trenger ikke engang dra med seg en forbrenningsmotor og alle komplikasjonene som følger med det. Den kan (nesten) kjøre frem og tilbake til jobb en hel uke uten å lades. Jo, jeg tror jeg hadde vært interessert også om den gjorde 0-100 på 9 sek og hadde like stor rekkevidde, men da ville jeg nok hatt problemer med å forsvare en så høy pris. Kanskje rundt 400k.
Det er nok smart av Tesla å posisjonere den slik de gjør, for det er batteriet og utviklingskostnadene som er dyrt, ikke motoreffekten. Det ville blitt vanskelig å lage en bil med så lang rekkevidde til Mondeo-pris, men nå kan de gå etter et vesentlig mer betalingsvillig kundesegment og posisjonere den mot dyre konkurrenter (og ta bedre marginer enn selv Porsche).
Forresten, for et par sider tilbake var det noen som spurte hvorfor ikke alle bilprodusenter skifter over til el-biler en masse. Vel, batteriene er fortsatt store, tunge og dyre, så hvis man skal ha lang rekkevidde blir det stort, tungt og dyrt. En liten by-bil med 50 km rekkevidde er ikke så vanskelig, men en mellomklassebil med 400 km rekkevidde er ennå teknisk og økonomisk umulig, ihvertfall i et par år til. Men det kan nesten virke som om alle produsenter
er i ferd med en slik omstilling, drevet av at batteriteknologien skyter fart:
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat...som-rekkeviddeoekning-for-elbiler/a/23352303/
Unntatt Toyota, som fortsatt sverger til hydrogen. Jeg tror de tar feil, fordi energieffektiviteten blir ca halvparten, men vi får se etterhvert. For tunge kjøretøyer er det kanskje mer aktuelt med hydrogen, spørsmålet er hvor grensen for "tunge" går.