Tråden for latterlig dyre kabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    10.072
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Det har altså ikke falt deg inn at også enkelte produsentene rir på mumbo-jumbo bølgen, og tildels rått utnytter hypen i sin markedsføring??
    Mulig jeg er naiv, men når Ben Holter hos Hegel forklarer det de gjør for å holde jitter i Dacene på et så lavt nivå som mulig, og når dette bekreftes via målinger i tester, så tror jeg jeg at det er litt mer enn mumbo-jumbo.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.212
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er jo ikke internt jitter i DACen som evt er problemet som påståes fikset med eksotiske kabler. Internt skal det selvsagt holdes så stabil og konsekvent clocking som overhodet mulig, forøvrig som i all annen digitalelektronikk.

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    892
    Det har altså ikke falt deg inn at også enkelte produsentene rir på mumbo-jumbo bølgen, og tildels rått utnytter hypen i sin markedsføring??
    Noen produsenter er seriøse tenker jeg, og når problemstillingen i forhold til jitter også tas alvorlig blant de som tilhører denne kategorien, blir det som sagt litt underlig å lese på et forum at denne problemstillingen altså er ikke-eksisterende. Jeg tviler derfor noe på at universitetsgradene akkurat er rikelig utdelt blant de selvutnevte genier "som forstår alt" på diverse forum.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvis en kabel påvirker datastrømmen - hvorfor skulle den bare gjøre det til DACen og ikke til printeren? Feil er feil.
    Fordi data som printeren mottar er upåvirket av timingen på data (jitter) mens timing på data spiller en rolle når dac mottar disse. Altså den velkjente jitter problematikken som har en betydning ved overføring i realtime, som overføring av et musikksignal til dac er.
    Nei. Bitfeil er bitfeil. USB har naturligvis buffering i mottakerenden, og er ikke "realtime".

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Real-time_computing
    Ifølge denne logikken kan man altså bare glemme jitter som en problemstilling ved kobling av dac med usb. Når samtidig ingeniørene som lager dac'er faktisk legger ned tid og krefter for å minimere akkurat jitter, blir det litt underlig å diskutere med geniene på sentralen som selvfølgelig har forstått dette bedre enn de som i x antall år har beskjeftiget seg med dette daglig i utviklingen av produkter.

Tidvis får jeg følelsen av at denne hobbyen kryr av halvstuderte røvere både i selve bransjen og blant de selvoppnevnte genier på diverse forum. Men sånn må det vel nesten bli når man produserer for en liten menighet som enten roper halleluja eller hytter med neven.
    Nei, men med asynkron USB eller med andre mekanismer for å håndtere evt. jitter så bør ikke kabelen spille noen rolle. Gitt at den er en helt vanlig USB-kabel.

Det kryr sikkert av halvstuderte røvere, akkurat som det finnes folk som lar seg lure av marketing-svada forkledd som teknologiske teorier og vitenskap.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Noen velger tydeligvis å ikke ville forstå. Det er forklart mange ganger, og like riktig hver gang. Problemet er at noen fortsatt holder på forklaringen om at "spenningen forandrer seg, og da må det jo være analogt!". Dersom det er feil med kabelen slik at bit forandrer seg, vil også tekst, bilder, etc også forandre seg. Kabelen gir seg blanke F i hva som sendes gjennom den - enten funker eller det funker ikke! - Og det er jo forsåvidt hørbart - eller ikke :). Neste nivå i denne diskusjonen er "Åndenes makt"....
    ÅÅhh. Det er mitt yndlingsprogram. Kan vi ikke få noe mer av det!!
    En natt på slottet - begynner i kveld kl 21.30 på TVNorge ;)
    Jeg gleder meg som en unge! Det programmet måå jeg simpelthen få med meg. Spøkelset sitter i kabelen. Det er jeg sikker på.
    Akkurat nå er det farmen det går.

xbran_castle_exterior_horizontal.jpg.pagespeed.ic.d8UVK5xRLl[1].jpg

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    341
    Hva er egentlig digitale signaler.
    Er det bare nuller og 1tall?
    Mange sier så. Men selv om digital overføring er nuller og 1tall så er det vel fortsatt elektriske signaler/pulser.
    Slik som ved analog overføring?
    Slikt sett er vel overføringen analog også ved digital koaks og USB.
    Men disse elektriske signalene blir gjenkjent av Dac. Før det blir digitalt behandlet?
    Slikt sett kan det vel godt tenkes at det lydmessig er en forskjell Selv om det på data mengde oppfattes som samme pakke?
    Ingen påstander her da jeg ikke innehar kompetansen for dette. Derfor spørsmålstegnene.
    Det er heldigvis slik at digitale signaler, så lenge signalet 0 og 1 er definerbart og ligger innenfor toleransene for digital overføring, så vil ikke en DAC misforstå hva som er 0 og 1. Det er hovedpoenget her.
    At digitale signaler også er elektriske betyr på ingen måte at signalet forringes eller endres med ulike kabler. Derfor er det rent teknisk sett ingen hensikt å overdrive digitalkabler så lenge signalet i andre enden fortsatt er 0 og 1.
    For å oppnå et godt definerbart digitalt signal er det viktig at begge ender har samme referanse-jord. Dvs. at kabelens skjerm er koblet til både avsender og mottakers 0-referanse. Det er den.
    Senterleder som er den "aktive" lederen definerer 0 og 1 ved at spenningen mellom senterleder og skjerm er enten 0 Volt eller f.eks 5 Volt.
    Digitalt utstyr kan definere 0 og 1 innenfor visse toleranser. Det betyr at 0 må være lavere enn en viss spenning, og 1 må være høyere enn en viss spenning.
    Så lenge digitalkabelen ikke har brudd, og samtidig tilfredsstiller en noen lunde riktig karakteristisk impedans (Viktigere jo lenger kabelen er), så er det ingen forskjell i overføringen mellom en "Europris-kabel" og en "Nordost-kabel". Det er regelrett umulig, og et udiskutabelt tema. Kabelen virker, eller så virker den ikke.

Vidar
    Ok.
    Men jitter, hvor mye jitter kan det være før vi hører det.
    Er det slik at forskjellige kabler kan gi forskjellige utslag på jitter?
    Og hvis det er lite å korrigere kontra mye,så kan vel dette være lydmessig bedre?
    Og hvis det ikke er det,hvorfor trenger man å korrigere dette....
    Jeg tror du mistorstår litt her. Det er ikke snakk om å korrigere data, men timingen på data. Noen mener dette er en overdimensjonert problemstilling og noen mener at kabler ikke kan ha innvirkning på problemstillingen. Men spørsmålet er i hvert fall åpent for diskusjon.

Men bare for å understreke det så vil selvfølgelig ikke en usb kabel ha innvirking på utskriften til en printer (så lenge den ikke har feil og er innenfor spec). Dette selvfølgelig fordi sending av data fra pc til printer over usb foregår i non-realtime.
    Ja,ord la meg litt feil. Er nok en grunn til at det blir omtalt som klokke.
    Er enig det med å sende tekst til printer med USB. Her ville jeg ikke kostet på meg noe dyrt.
    Selv bruker jeg koaks/spdif med bnc plugger.
    Ikke på printer men mellom transport og dac.
    Kjøpte Oyaide 510 da de er flotte å se på.
    Pluggene de bruker er også av bedre kvalitet. De har også sølvbelagt kobber skjerm i tillegg til folie.
    Her ventet jeg ikke å høre forskjell.
    Som de fleste andre som har litt tro på kabler så tenker også jeg at digital kabler er unntaket. Alltså at det ikke er forskjell her.
    Jeg tror på dagsform har mye å si. Og at man kan bli lurt av forventnings bias.
    Placebo er jo også noe jeg er åpen for.
    Men når jeg da har spilt noen timer på anlegget så det er varmt og setter inn disse uten å ha forventninger, og likevel hører forskjell.
    Da er ikke forklaringen dagsform. Og ikke forventningsbias.
    Var egentlig overrasket da jeg ikke engang prøvde å høre forskjell. Men helt klart at det ble en noe varmere klang.
    Kan jo hende jeg innbiller meg alt. Men har prøvd å bytte tilbake ett par ganger.
    Og noe forskjell Hører jeg.
    Forventningsbias er ikke noe man velger bort. Den bare er der i større eller mindre grad. Enkelte ting kan ikke hjernen velge bort.
    Først og fremst fordi du vet at kabelen er byttet, og hva var motivasjonen for å bytte kabel hvis den andre likevel fungerte?
    Det ligger en skjult forventning av at det er en forskjell - om du vil eller ikke. Hjernen har i tillegg ikke evne til å huske eksakte kopier av det du opplever. Den filtrerer bort 90% "uviktig informasjon", hvis informasjon står åpen for vill fantasi og forvrengning av hendelsen som nettopp skjedde. Over tid blir resten av informasjonen forvrengt. Dette er det forskningsresultater som viser.
    Som et eksempel:
    Du tar en kaffe med en venn på fortauet ved en kaffebar. Når kaffemøtet er over, og dere mimrer over dette møtet hvor den ene sier: "Det var godt kollisjonen mellom de bilene ikke skjedde rett ved der vi drakk kaffe?" Hvorpå den andre korrigerer, og sier at kollisjonen oppstod da dere gikk til kaffebaren.
    Når skjedde egentlig kollisjonen? Hvem husker feil?
    Omstendigheter rundt det vi opplever forringer hva vi senere mener å huske, og det trenger ikke å ta lang tid før vi glemmer viktige detaljer. Dette er en ubestridelig svakhet ved vår hukommelse vi ikke kommer unna.

Vidar

carisma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Antall liker
    916
    Hva er egentlig digitale signaler.
    Er det bare nuller og 1tall?
    Mange sier så. Men selv om digital overføring er nuller og 1tall så er det vel fortsatt elektriske signaler/pulser.
    Slik som ved analog overføring?
    Slikt sett er vel overføringen analog også ved digital koaks og USB.
    Men disse elektriske signalene blir gjenkjent av Dac. Før det blir digitalt behandlet?
    Slikt sett kan det vel godt tenkes at det lydmessig er en forskjell Selv om det på data mengde oppfattes som samme pakke?
    Ingen påstander her da jeg ikke innehar kompetansen for dette. Derfor spørsmålstegnene.
    Det er heldigvis slik at digitale signaler, så lenge signalet 0 og 1 er definerbart og ligger innenfor toleransene for digital overføring, så vil ikke en DAC misforstå hva som er 0 og 1. Det er hovedpoenget her.
    At digitale signaler også er elektriske betyr på ingen måte at signalet forringes eller endres med ulike kabler. Derfor er det rent teknisk sett ingen hensikt å overdrive digitalkabler så lenge signalet i andre enden fortsatt er 0 og 1.
    For å oppnå et godt definerbart digitalt signal er det viktig at begge ender har samme referanse-jord. Dvs. at kabelens skjerm er koblet til både avsender og mottakers 0-referanse. Det er den.
    Senterleder som er den "aktive" lederen definerer 0 og 1 ved at spenningen mellom senterleder og skjerm er enten 0 Volt eller f.eks 5 Volt.
    Digitalt utstyr kan definere 0 og 1 innenfor visse toleranser. Det betyr at 0 må være lavere enn en viss spenning, og 1 må være høyere enn en viss spenning.
    Så lenge digitalkabelen ikke har brudd, og samtidig tilfredsstiller en noen lunde riktig karakteristisk impedans (Viktigere jo lenger kabelen er), så er det ingen forskjell i overføringen mellom en "Europris-kabel" og en "Nordost-kabel". Det er regelrett umulig, og et udiskutabelt tema. Kabelen virker, eller så virker den ikke.

Vidar

Vidar
    Ok.
    Men jitter, hvor mye jitter kan det være før vi hører det.
    Er det slik at forskjellige kabler kan gi forskjellige utslag på jitter?
    Og hvis det er lite å korrigere kontra mye,så kan vel dette være lydmessig bedre?
    Og hvis det ikke er det,hvorfor trenger man å korrigere dette....
    Jeg tror du mistorstår litt her. Det er ikke snakk om å korrigere data, men timingen på data. Noen mener dette er en overdimensjonert problemstilling og noen mener at kabler ikke kan ha innvirkning på problemstillingen. Men spørsmålet er i hvert fall åpent for diskusjon.

Men bare for å understreke det så vil selvfølgelig ikke en usb kabel ha innvirking på utskriften til en printer (så lenge den ikke har feil og er innenfor spec). Dette selvfølgelig fordi sending av data fra pc til printer over usb foregår i non-realtime.
    Ja,ord la meg litt feil. Er nok en grunn til at det blir omtalt som klokke.
    Er enig det med å sende tekst til printer med USB. Her ville jeg ikke kostet på meg noe dyrt.
    Selv bruker jeg koaks/spdif med bnc plugger.
    Ikke på printer men mellom transport og dac.
    Kjøpte Oyaide 510 da de er flotte å se på.
    Pluggene de bruker er også av bedre kvalitet. De har også sølvbelagt kobber skjerm i tillegg til folie.
    Her ventet jeg ikke å høre forskjell.
    Som de fleste andre som har litt tro på kabler så tenker også jeg at digital kabler er unntaket. Alltså at det ikke er forskjell her.
    Jeg tror på dagsform har mye å si. Og at man kan bli lurt av forventnings bias.
    Placebo er jo også noe jeg er åpen for.
    Men når jeg da har spilt noen timer på anlegget så det er varmt og setter inn disse uten å ha forventninger, og likevel hører forskjell.
    Da er ikke forklaringen dagsform. Og ikke forventningsbias.
    Var egentlig overrasket da jeg ikke engang prøvde å høre forskjell. Men helt klart at det ble en noe varmere klang.
    Kan jo hende jeg innbiller meg alt. Men har prøvd å bytte tilbake ett par ganger.
    Og noe forskjell Hører jeg.
    Forventningsbias er ikke noe man velger bort. Den bare er der i større eller mindre grad. Enkelte ting kan ikke hjernen velge bort.
    Først og fremst fordi du vet at kabelen er byttet, og hva var motivasjonen for å bytte kabel hvis den andre likevel fungerte?
    Det ligger en skjult forventning av at det er en forskjell - om du vil eller ikke. Hjernen har i tillegg ikke evne til å huske eksakte kopier av det du opplever. Den filtrerer bort 90% "uviktig informasjon", hvis informasjon står åpen for vill fantasi og forvrengning av hendelsen som nettopp skjedde. Over tid blir resten av informasjonen forvrengt. Dette er det forskningsresultater som viser.
    Som et eksempel:
    Du tar en kaffe med en venn på fortauet ved en kaffebar. Når kaffemøtet er over, og dere mimrer over dette møtet hvor den ene sier: "Det var godt kollisjonen mellom de bilene ikke skjedde rett ved der vi drakk kaffe?" Hvorpå den andre korrigerer, og sier at kollisjonen oppstod da dere gikk til kaffebaren.
    Når skjedde egentlig kollisjonen? Hvem husker feil?
    Omstendigheter rundt det vi opplever forringer hva vi senere mener å huske, og det trenger ikke å ta lang tid før vi glemmer viktige detaljer. Dette er en ubestridelig svakhet ved vår hukommelse vi ikke kommer unna.

Vidar
    Ok. Så det du mener er att alle hører forskjell men noen tror på dette og andre ikke..

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.562
    Sted
    Holmestrand
    Tråden tar for seg det man kan kalle latterlig dyre kabler og vurdering av disse. De som har erfaring med eksemplarer av arten kan komme med innspill. Og siden vi lever i et demokratisk samfunn er selvfølgelig de mer skeptiske (understament) velkommen til å bidra de også.

Begynner med høyttalerkabler:
    • Shunyata Anaconda. Bruker to sett av disse i biwire konfigurasjon. Det jeg hører umiddelbart med denne kabelen er dynamikken. Hør på Nils Lofgren 'Keith don't go', og dynamikken i gitarspillet til Nils er frapperende bedre enn andre kabler. I tillegg er følelsen av rom bare herlig. Det låter bare så herlig luftig. Kombinasjonen av luft og dynamikk er i mine ører uimotståelig.

Signalkabler:
    • Chord Sarum Tuned aray XLR. Meget bra, klar forbedring fra Whistler sin XLR kabel, og den er heller ikke dårlig.

Digitalkabel:
    • Chord Sarum Super aray USB. Igjen meget bra. Gir en analog og substant følelse som unngår digital flising av lyden.

Strømkabel:
    • PS Audio AC12.Solide kabler som innbiller meg er langt bedre enn Nordost variantene. De nyeste AC12 variantene er bedre enn tidligere toppkabler fra PS Audio.
    Hvordan kan vi vurdere om en kabel er "latterlig dyr" når du ikke skriver prisen du betalte? Eller er "latterlig dyr" helt subjektivt?
    Ledninger er subjektive, og hva som er dyrt er i hvert fall subjektivt.

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    892
    Det kan gjøres til en viss grad objektivt hvis man anslår summen til kabler som en prosentandel av anleggets verdi.

IvarT

Nattmannen
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.145
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    ^ Har kjøpt mye brukt, så om jeg regner ledningsutgiftene sammen med hva jeg faktisk har lagt ut med bruktpriser, havner jeg på 6,6 prosent. Om jeg regner med nypris på komponentene, havner jeg på ca. 4 prosent for ledningsutgifter.

U

utgatt25555

Gjest
    Er det hele så vanskelig! enten betaler man for noe man hörer gir en bedre lyd, ellers gjör man det ikke! Hadde giddet bruke tid på noe jeg alikevel ikke mener meg höre noen forskjell på, det får da väre måte på hifi-politisk korrekthet, hva andre tror de ikke hörer, eller ikke...vel :p

mvh

211.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Antall liker
    1.602
    Torget vurderinger
    2
    Når det kommer til kabler er jeg av den oppfatning at det ikke finnes absolutter i forhold til hva man hører (de fysiske lover er dog foreløbig ubestridelige), én hører forskjell og en annen gjør ikke. WHO CARES!!

Jeg benytter ikke svinedyre kabler av prinsipp; dersom en stereokomponent fungerer suboptimalt med annet enn kabler til et 5-6 sifret beløp (herunder gi best mulig lyd) er noe feil.
    Ja, det kan være forskjell på kabler men sjeldent så store forskjeller at JEG kan være villig til å betale små/store formuer for dette (hva andre velger å gjøre er meg knekkende likegyldig, jeg bare håper at de som prioriterer dette har god samvittighet i forhold til resten av samfunnet (ikke for å dra dette over til å bli en samfunnsdebatt, selv om det i seg selv kunne vært interessant)).
    Jeg er også av den oppfatning at kabler bør (så langt det er mulig) testes på samme måte som ande stereokomponenter og har vel fått en liten åpenbaring hver gang jeg har gjort dette (selv om forskjellene er små i forhold til prisforlangende), og siste hakeslepp kom ved bytte av strømkabel til effekttrinnet...byttet ut en standard strømkabel til 20-30 kr med en Wireworld sak som koster ca. min smertegrense når det kommer til strøm. Det ble ryddigere i diskanten, mellomtonen ble tydeligere og bassen dypere og mer kontant. Byttet tilbake for å verifisere, og det var lett hørbart (strømkabler kan forøvrig være noe av det letteste og ABX teste)...
    Samme opplevelse hadde jeg når jeg byttet ut en standard 6mm kobber høyttalerkabel med en VdH kabel som nesten koster "skjorta" og vel så det (det ble dog ikke betalt mer enn et par "knapper" for disse), men her var ikke forskjellen like stor og godt merkbar selv om prisdifferansen mellom det som ble byttet ut og det som kom inn var omtrent like stor.
    Jeg gjorde samme øvelse med signalkabler, byttet ut standard "lakris-snører" med en Nordost til godt under en halv månedslønn og byttet også ut standard USB-kabel mellom streamer og DAC, med en Audioquest (billig i sortimentet men ikke i forhold til standard kabelen)...begge deler helt klart hørbart (mer enn høyttalerkabler, men mindre enn strøm). Om forskjellene var store nok til at utleggene var verd det? Tja, egentlig så er jeg vel programforpliktet til å si at de var det siden jeg har disse kablene i anlegget i dag...men det er ikke så sikkert at jeg hadde gått for disse kablene om ikke det var det mest fordelaktige på det tidspunktet de ble kjøpt.

OK, det eneste vi kan si oss enig om er vel at kabler (mellom stereokomponenter som ikke er trådløse) trengs, hvilke kvalitet og pris får være opp til den enkelte å bestemme, og vi kommer aldri til å enes om hvilke kabel som løser den tiltenkte oppgave best (herunder gir best lyd).

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.009
    Torget vurderinger
    2
    At frekvenskurven ikke er tunet slik at det er så mye bass att "alt blir en tykk grøt".Da blir det vanskelig å høre forskjell på kabler.
    Sleit i alle år med å høre hva anmeldere beskrev av kabel,inntil jeg fikk helmholtz og bedre plassert høyttaler/SS.(ca. 2005)
    Før den tid var det kun små nyanser på kabler.

Eks

Uten navn (3).jpg

Sist redigert:
    A

ANM

Gjest
    Det er en af de besynderlige ting ved hi-fi som elektrisk ikke rigtig kan forklares og som i øvrigt er uafhængig af frekvens og fasegang, men muligvis ikke uafhængig af THD og støj, og umiddelbart opleves det det som om at bestemte materialer påvirker lyden i bestemte retninger.

Nei helt riktig, det er her psykologi tar over.

At man tillater seg å innbille seg noe er dessverre forbundet med noe negativt. Psykologien har ved hjelp av utallige forsøk bevist at forventnigsbias er et reelt fenomen. Hjernen er fantastisk! Psykologien gir deg, i denne sammenheng, svaret på alt fysikken ikke klarer, hvorfor ikke bare omfavne det? Om finsølv i kablene gir deg en positiv lydopplevelse, hold deg til det, men avstå fra å dytte en kvasivitenskapelig "objektiv" sannhet ned i halsen på oss andre! Den eksisterer ikke! Påstår du noe annet er du faktisk nødt til å bevise det.

Hvorfor siger du ikke bare at jeg er en idiot ,og du er pisse klog , og at du har tonsvis af erfaring med dette og lavet utallige eksperimenter som udelukke det jeg påstår.

Du påstår her at der ikke ikke forskel på noget som helst (de fleste er enige i at praksis viser noget andet), ifølge dig kan der ikke være forskel på hverken kabler modstande kondensatorer spoler osv, jeg spørge dig hvorfor er vi så ikke der hvor billedgengivelse er , hvorfor stritter audio branchens løsninger i alle retninger?. Hvorfor vælger folk forskellige løsninger hele tiden måske er årsagen at der faktisk er lydforskel.

Der er simpelthen for mange vidne som har hørt forskel på bl.a kabler til at der ikke skulle være noget om det.
    At der foregår ting som ikke helt kan forklares af den kendte teori er også en sandhed en realitet.

For at sikre sig at der ikke er tale om forventnings-bias kan man lave blindtest på et anlæg udstyret med Biltema kabler ,
    for derefter at udskiftes alle kabler incl, netkabler med eks.v. Nordost, så vil jeg garanterer at der kan høres en forskel,
    hvis man ikke har en alvorlig høreskade.

Det er ufatteligt at du forlov konstant at pisser på seriøse personer og udbrede din primitive misinformation. men sådan er vilkårene åbenbart simpelthen sørgeligt for hifi debatten som helhed
    Det er du som til stadighet har behov for å karakterisere, både deg selv og andre. Er bare uenig i dine konklusjoner og jeg er jo langt fra alene om det.

Hva gjelder, motstander, kondensatorer hevder jeg det motsatte og påstår at nettopp deres bidrag er såpass dominerende satt i forhold til en kabelstump at jeg ser det som lite innsiktsfult å tillegge kabler den viktigheten mange gjør. Det samme mener åpenbart Nordost også, da de kun presenterer HF egenskapene og sier intet om støyproduktet.

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    Jeg bruker "svindyre" kabler, kjøpt demobrukt "latterlig" billig. Det eneste av billigkabler jeg har prøvd som jeg har likt, er anticables, ellers har ingen andre vært i nærheten de dyrere..Men det er Min mening og etter min smak;) Jeg har forøvrig og nøytralt i årenes løp testet maaange kabler og hørt på under blindtester...de billige faller igjennom nærmest umiddelbart, de er bare ikke gode nok. Utover det gidder jeg ikke prøve bevise noe av dette lenger, den tiden er heldigvis over

A

ANM

Gjest
    Analoge kabler er noe annet.
    Det er bare fordi du og mange andre ikke skjønner at kabelen ikke er den begrensende faktoren. Jeg har begynt å utlede litt fakta i biwiring laske tråden på kabelhjørnet.
    Hvilke betingelser skal opfyldes først for at kablerne har en betydning?
    At deres påvirkning av signalet skal overstige det termiske støygulvet og at det finnes en åpenbar forvrengning eller faseskyv innenfor høyttalerens virkeområde slik at den klart kan skilles fra høyttalerens og evt delefilterets egen.

A

ANM

Gjest
    Du mener altså ikke at en forstærker som har 100 gange ja 1000 gange eller mere bedre data en en højtaler kan påvirke den hørte lyd .
    Hvilke data Torben? En forsterker påvirkes av lasten, som i høyttalerens tilfelle er langt fra lineær. Det er jo tydelig ut i fra målinger at en forsterker endrer karakteristikk avhengig av last. Du tror jeg ser bort fra at en kabel har dielektrisk absorpsjon, reaktive egenskaper og refleksjon. Jeg bare sier, se på tallene. Båndbredden på en kabel og signalet som skal overføres gir en pekepinn på disse faktorenes relevans akkurat som lasten koblet til forsterkeren sier noe om hva man kan forvente av sluttresultat.

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    Det er like stor forskjell på kabler, som det er på billige forsterkere og høytalere vs de virkelig dyre. Men selvfølgelig, et billig oppsett kan da også gi en grei musikkopplevelse. Men glem disse tallene, lukk øynene og hør hva kabler også kan gjøre med et anlegg til det bedre...selvfølgelig er det forskjeller ( Innlegg 1000 , yihaa)

A

ANM

Gjest
    Det er like stor forskjell på kabler, som det er på billige forsterkere og høytalere vs de virkelig dyre. Men selvfølgelig, et billig oppsett kan da også gi en grei musikkopplevelse.
    Du står jo fritt til å mene det og om du mener det så må vel du prioritere deretter. Jeg er uenig.

Men glem disse tallene, lukk øynene og hør hva kabler også kan gjøre med et anlegg til det bedre...selvfølgelig er det forskjeller
    Gjerne det, men blindtest er jo heller ikke akseptert som dokumentasjon av de troende....:(

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    Gi blaffen i hva som kreves av dokumentasjon eller hva som er godtatt eller ikke blant de troende eller ikke troende. Sett deg ned å lytt bare...er temmelig sikker på at også du har hørt forskjeller. Ikke dermed sagt at alt av det dyre er å foretrekke, er vel matching som med alt det andre, men det gir som regel alltid litt mer av alt. Klart det er for dyrt, men det er da også forsterkere og høytalere, så i så måte blir vi lurt der også

Sist redigert:

OlaR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Antall liker
    513
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Har drevet med data siden siden slutten av 70 tallet så trenger ikke å lese meg til ting på tilfeldige internettsider.
    Det får aldri blitt noen saklig diskusjon med hifi religiøse med alternativ virkelighetsoppfattning.
    Mitt ståsted er att slike som deg fordummer hifisentralen.
    Hva er saklig? At en ting målbart oppfyller noen gitte tekniske spesifikasjoner, eller at den fyller sin oppgave? Så kan man selvfølgelig diskutere hva "oppgaven" er...

For mitt stereoanlegg er oppgaven å gi meg musikk på en måte jeg liker. Så kan målemikrofoner og oscilloskop få mene akkurat hva de vil for meg.

Sist redigert:
    A

ANM

Gjest
    Gi blaffen i hva som kreves av dokumentasjon eller hva som er godtatt eller ikke blant de troende eller ikke troende. Sett deg ned å lytt bare...er temmelig sikker på at også du har hørt forskjeller. Ikke dermed sagt at alt av det dyre er å foretrekke, er vel matching som med alt det andre, men det gir som regel alltid litt mer av alt. Klart det er for dyrt, men det er da også forsterkere og høytalere, så i så måte blir vi lurt der også
    Har kabler som ivaretar de egenskapene jeg oppfatter som viktige. Lav R på høyttalerkabler og lav C på signalkablene samt solid terminering. Bruker fortsatt Harmonic Tech XLR som jeg kjøpte i ungdommen før opplysningstiden. De er nesten like gode som de du får kjøpt av produsenten de bestiller råvarene sine fra, bortsett fra at kabelstrømpen de selv satt på har løsnet.

Brukt en del ressurser på rommet, men kan nok gjøre mer. Hadde forresten en kabelselger på besøk, han syntes lydbildet anlegget mitt presenterte var fortreffelig.

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    Ja, rommet er en viktig ting og tviler ikke på at lyden er fortreffelig hos deg
    Er ikke om å gjøre for meg å ha dyre kabler, men fikk engang kjøpe AQ K2 veldig billig, som jeg likte veldig godt ( dengang visste jeg ikke nyprisen på dem)..de er jeg stuck med nå og trolig i overskuelig fremtid. Det viktigste er at vi er fornøyd..Har enda en del issues med mitt rom, men forbedrer litt hele tiden i det:)

A

ANM

Gjest
    Bare lyst til å kommentere det du sa om å bli lurt Virgo. Jeg tror ikke at den eksklusive finéren på mine høyttalere eller store VU metere gir meg lydmessig gevinst, men kjøper gjerne godt konstruert, estetisk tiltalende merkevarer. Hadde kanskje kunnet fått vel så godt lydbilde til en brøkdel, men totalopplevelsen hadde blitt skadelidende.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.470
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Blindtest er å blir et BLINDSPOR...;). De "troende" tror på den men vil ikke bruke den, de "vantroende" tror ikke, og ser ikke hvordan den skal kunne si noe som helst.. Og de som snakker mest om den er de som er lengst unna å ha faktisk prøvd en blindtest.. Som sagt, temmelig døvt det hele, uansett kabler eller ikke.. Forøvrig har jeg kjøpt meg nye strøm kabler, de var blå.. Tror de kler anlegget.. ;)

A

ANM

Gjest
    Jeg har også lyst på isblå nettkabler fra Sverige, men får aldri fingern ut.

• Liker
    Reaksjoner: HCS

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.829
    Sted
    Smurfeland
    Har heller ikke særlig tro på blindtester for å finne ut om jeg liker noe eller ikke.

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Høyttaler og signalkabler er Renaissance Blue Master. Sølvkabler laget i Bergen. Har brukt dette merket siden 2001, og har aldri sett meg tilbake. Har prøvd mye annet, men "blåkablene har fungert best hver gang. Kabler er ikke tema for meg lenger....

Strømkablene er Transparent sine Reference og MM kabler. Disse bruker jeg da de er noen av de få strømkablene som jeg faktisk har hørt har gitt en positiv effekt.

Priser våger jeg ikke å oppgi for da vil jeg være skyteskive for "målemafiaen" i lange tider... :cool:
    Hva benytter du av strøm kabler fra vegg til sentralen noen hundre eller tusen meter borti gata ?

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Det er like stor forskjell på kabler, som det er på billige forsterkere og høytalere vs de virkelig dyre. Men selvfølgelig, et billig oppsett kan da også gi en grei musikkopplevelse. Men glem disse tallene, lukk øynene og hør hva kabler også kan gjøre med et anlegg til det bedre...selvfølgelig er det forskjeller ( Innlegg 1000 , yihaa)
    Hahahaha er det rart at hifi miljøet blir sett på som snodig av mange :) :) :)

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.083
    Torget vurderinger
    0
    KABELHUMOR

Hvor blir det av kabelvitsene?

Nesten 200 innlegg og ingen humor?

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    Hahahaha er det rart at hifi miljøet blir sett på som snodig av mange :) :) :)
    Fordi jeg hører forskjell på kabler?:):) Ja, det er jo veldig raart ja :confused:

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Har kabler som ivaretar de egenskapene jeg oppfatter som viktige. Lav R på høyttalerkabler og lav C på signalkablene samt solid terminering. Bruker fortsatt Harmonic Tech XLR som jeg kjøpte i ungdommen før opplysningstiden. De er nesten like gode som de du får kjøpt av produsenten de bestiller råvarene sine fra, bortsett fra at kabelstrømpen de selv satt på har løsnet.

Brukt en del ressurser på rommet, men kan nok gjøre mer. Hadde forresten en kabelselger på besøk, han syntes lydbildet anlegget mitt presenterte var fortreffelig.
    Er det ikke bedre kontakt uten kontakter da? Måler nok bedre og da eller?

A

ANM

Gjest
    Det er godt mulig, men har sansen for mine ekspanderende og ultralydsveisede bananplugger. Ikke opplevd noe forringelse av lyden.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.470
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det er godt mulig, men har sansen for mine ekspanderende og ultralydsveisede bananplugger. Ikke opplevd noe forringelse av lyden.

Har du biti på salgs-argumentasjonen til Blues Jeans...? Lettlurt du.. ;). Sikkert alt sveve-støvet fra E-6... Truth be told, kanskje de beste terminalene er får kjøpt, uansett pris som sitter på de kabelene..;D

A

ANM

Gjest
    Ja, vettu hva! Er faen ikke imun! Men de terminalene sitter som pokker. Prøvde spadene deres, var så som så, som alle spader egentlig.

• Liker
    Reaksjoner: HCS

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    10.072
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Høyttaler og signalkabler er Renaissance Blue Master. Sølvkabler laget i Bergen. Har brukt dette merket siden 2001, og har aldri sett meg tilbake. Har prøvd mye annet, men "blåkablene har fungert best hver gang. Kabler er ikke tema for meg lenger....

Strømkablene er Transparent sine Reference og MM kabler. Disse bruker jeg da de er noen av de få strømkablene som jeg faktisk har hørt har gitt en positiv effekt.

Priser våger jeg ikke å oppgi for da vil jeg være skyteskive for "målemafiaen" i lange tider... :cool:
    Hva benytter du av strøm kabler fra vegg til sentralen noen hundre eller tusen meter borti gata ?
    Hva som benyttes fra vegg til sentral er irrelevant i denne sammenheng.
    En god skjermet nettkabel skal hindre at støy spres til de analoge signalkablene, dens funksjon er ikke øke kvaliteten på strømmen som kommer ut av stikkontakten (strømrens er noe annet).

LA8PV

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Antall liker
    287
    Merkelig denne skepsisen mot blindtester, hvorfor skal det være umulig å gjøre seg opp en mening hvis man ikke vet hvilket utstyr man lytter til?

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    10.072
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13

Hva som benyttes fra vegg til sentral er irrelevant i denne sammenheng.
    En god skjermet nettkabel skal hindre at støy spres til de analoge signalkablene, dens funksjon er ikke øke kvaliteten på strømmen som kommer ut av stikkontakten (strømrens er noe annet).
    Men kabelen kan selvfølgelig være godt skjermet uten å være latterlig dyr! :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn