Det er heldigvis slik at digitale signaler, så lenge signalet 0 og 1 er definerbart og ligger innenfor toleransene for digital overføring, så vil ikke en DAC misforstå hva som er 0 og 1. Det er hovedpoenget her.
At digitale signaler også er elektriske betyr på ingen måte at signalet forringes eller endres med ulike kabler. Derfor er det rent teknisk sett ingen hensikt å overdrive digitalkabler så lenge signalet i andre enden fortsatt er 0 og 1.
For å oppnå et godt definerbart digitalt signal er det viktig at begge ender har samme referanse-jord. Dvs. at kabelens skjerm er koblet til både avsender og mottakers 0-referanse. Det er den.
Senterleder som er den "aktive" lederen definerer 0 og 1 ved at spenningen mellom senterleder og skjerm er enten 0 Volt eller f.eks 5 Volt.
Digitalt utstyr kan definere 0 og 1 innenfor visse toleranser. Det betyr at 0 må være lavere enn en viss spenning, og 1 må være høyere enn en viss spenning.
Så lenge digitalkabelen ikke har brudd, og samtidig tilfredsstiller en noen lunde riktig karakteristisk impedans (Viktigere jo lenger kabelen er), så er det ingen forskjell i overføringen mellom en "Europris-kabel" og en "Nordost-kabel". Det er regelrett umulig, og et udiskutabelt tema. Kabelen virker, eller så virker den ikke.
Vidar
Ok.
Men jitter, hvor mye jitter kan det være før vi hører det.
Er det slik at forskjellige kabler kan gi forskjellige utslag på jitter?
Og hvis det er lite å korrigere kontra mye,så kan vel dette være lydmessig bedre?
Og hvis det ikke er det,hvorfor trenger man å korrigere dette....
Jeg tror du mistorstår litt her. Det er ikke snakk om å korrigere data, men timingen på data. Noen mener dette er en overdimensjonert problemstilling og noen mener at kabler ikke kan ha innvirkning på problemstillingen. Men spørsmålet er i hvert fall åpent for diskusjon.
Men bare for å understreke det så vil selvfølgelig ikke en usb kabel ha innvirking på utskriften til en printer (så lenge den ikke har feil og er innenfor spec). Dette selvfølgelig fordi sending av data fra pc til printer over usb foregår i non-realtime.
Ja,ord la meg litt feil. Er nok en grunn til at det blir omtalt som klokke.
Er enig det med å sende tekst til printer med USB. Her ville jeg ikke kostet på meg noe dyrt.
Selv bruker jeg koaks/spdif med bnc plugger.
Ikke på printer men mellom transport og dac.
Kjøpte Oyaide 510 da de er flotte å se på.
Pluggene de bruker er også av bedre kvalitet. De har også sølvbelagt kobber skjerm i tillegg til folie.
Her ventet jeg ikke å høre forskjell.
Som de fleste andre som har litt tro på kabler så tenker også jeg at digital kabler er unntaket. Alltså at det ikke er forskjell her.
Jeg tror på dagsform har mye å si. Og at man kan bli lurt av forventnings bias.
Placebo er jo også noe jeg er åpen for.
Men når jeg da har spilt noen timer på anlegget så det er varmt og setter inn disse uten å ha forventninger, og likevel hører forskjell.
Da er ikke forklaringen dagsform. Og ikke forventningsbias.
Var egentlig overrasket da jeg ikke engang prøvde å høre forskjell. Men helt klart at det ble en noe varmere klang.
Kan jo hende jeg innbiller meg alt. Men har prøvd å bytte tilbake ett par ganger.
Og noe forskjell Hører jeg.