Sitat fra Orso:
---
724 Avdelingen for bildetråder / Mitt anlegg og billedtråder / Gaia juni 29, 2009, 15:36:59
Jeg har mer eller mindre null tro på at bytte av komponenter skal forbedre systemet i særlig grad. Mulig at en bedre DAC og kan ha litt og si, men da snakker vi nok om en ørliten forbedring. Det er veldig små forskjeller på topp DACer dersom man ser bort ifra ulik klangbalanse. Ingen grunn til at bytte av effektrinn skulle ha noe særlig innvirkning i et system som dette. Så sant man ikke ønsker forvrengning da. Folk bør lese litt mindre i hifi blader.
Bedre justerings muligheter har jeg derimot tro på. Akustiske tiltak også.
---------
332 Avdelingen for hifi / Hifi generelt / Overkill september 20, 2009, 14:41:18
Sitat fra: Roysen på september 20, 2009, 14:19:00
Sitat fra: orso på september 20, 2009, 14:14:54
Selv om den skulle ha referanse lyd i to kanaler, så sliter jeg med at den skal koste 100 000 Euro.
Jeg håper at vi som søker best mulig lyd (og bilde) uten at prislappen er styrende, også blir regnet som entusiaster.
Sitat fra: Roysen på september 20, 2009, 14:19:00
...men der jo ene og alene dere som har fokus på prislappen. Innser dere ikke det enkle faktum?
Mvh
Roysen
Det er der jeg mener du er fordomsfull og tar feil. Det er flere av oss som kunne tatt seg råd til langt dyrere utstyr, men man ser ikke poenget. Hvorfor skal man bruke mer penger når man får samme gode lydkvalitet til mye mindre kronasje? Jeg snakker da først og fremst om kabler og elektronikk. Eller man velger å prioritere annerledes fordi man mener andre områder har langt større betydning for sluttresultatet.
---------
312 Avdelingen for teknikk og rom / DIY og Utvikling - høyttalere, forsterkere, etc. / Bipolare Valentinos drodleDipol september 23, 2009, 13:08:05
Sitat fra: Valentino på september 23, 2009, 13:00:28
Rør er penisforlenger.
Jeg har talt. (Det er min tråd.)
Helt klart. Ekte menn bruker klasse D og har ikke behov for å endre frekvensresponsen eller dekke over romakustikken med forsterkeri.
------------
248 Avdelingen for hifi / Forskjeller og Testmetodikk / Ligger forskjeller på god elektronikk.......? oktober 06, 2009, 16:50:59
La oss gå tilbake til topic. Det ble startet en annen tråd her om Bob Carver og Sunfire:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=39444.0
Det står om det i Stereophile:
http://www.stereophile.com/features/the_carver_challenge/
Forteller ikke dette at ulik lyd fra forsterkere skyldes ulik EQ? Strømforsyning som noen peker på har nok noe å si, men på gode produkter holder de alle høyt nivå og vi snakker uansett om små forskjeller.
Jeg tror kvalitative forskjeller på god elektronikk er særdeles liten, men klangmessige ulikheter kan være store. Psykoakustikk er derimot meget viktig, noe også Bob Carver snakker om i noen av de videoene i "Bob Carver Q & A fra CarverFest 08" tråden.
-----
84 Avdelingen for bildetråder / Mitt anlegg og billedtråder / Gaia november 05, 2009, 09:32:37
Sitat fra: Karma på november 05, 2009, 07:08:39
Bedre justeringsmuligheter blir i høyeste grad som følge av bedre elektronikk.(Theseus)
Hehe. Men det blir ikke lett å skille hva som hva er hva når anlegget tar nye høydar. Noen vil konkludere med at det skyldes bedre elektronikk mens andre vil si det skyldes bedre justeringer. Furutinntatte tanker styrer.
Personlig har jeg liten tro på at DACen i DEQX er noe særlig dårligere enn det beste der ute. Forskjeller på gode DACer er dessuten ekstremt liten. Se blindtesten til Valentino av DAAD (regnes som en av verdens beste av mange) mot Logitech Transporter.
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=37932.0
Og så er det jo lett ikke å vite når det er faktiske forskjeller om de av kvalitativ karakter eller skyldes ulik tonal balanse...
Om det er noe å hente på bedre forsterkeri er muligens noe mer sansynlig, men det er neppe noe haresprang. Blir artig å følge med på hva Theseus og ytterligere ratting vil gjøre.
--------