Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Trane skrev:
    Vedr. Alligator'n så er den allerede på Systemet som som såkalt "tillfälliga sortiment och finns i begränsad mängd"...dessverre ikke på mitt lokale "System" :mad:
    Min nærmeste utenlandske "off-licence" heter "Alko" og ikke "Systembolaget" så jeg er ikke så godt kjent med hvilken service bolaget gir. Her hjemme kan man jo bestille slikt levert til sin lokale butikk. Kan kanskje prøve å be de få tilsendt en flaske til ditt "System"? Artillelnummeret på Alligatoren hos våre svenske venner er i allefall 10426 og prisen skal være 799,- i svenske "lekepenger". ;D
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.624
    Antall liker
    2.812
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Aberlour må kunne sies å være et interessant bekjentskap.
    Skal etter sigende vært lagret på fat som på en eller annen måte skal være kirsebærinfluert...

    mvh
    Proffen
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Proffen skrev:
    Aberlour må kunne sies å være et interessant bekjentskap.
    Skal etter sigende vært lagret på fat som på en eller annen måte skal være kirsebærinfluert...

    mvh
    Proffen
    Aberlour ER et interessant bekjentskap. :D Speyside, hvilket betyr at den er snill og ligger langt fra remedier som brukes til båtpuss. ::)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Men i Svarte!! Er det bare jeg som drikker skotsk "himkok" her på sentralen??

    Nå i kveld er det en Aberlour a'bunadh som koser min gane! :D :D

    I all beskjedenhet en drikk for guder.............! ;D
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    Himkok og himkok....det er jaffal en gjeng staute karer ute i havgapet som har kokt sammen en ung, men streng og fyrrig dram på 61,6% som nytes nå,
    - Port Charlotte # 6

     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Lønner seg ikke bestandig å vente til innreise å handle på tollen, skulle egentlig ha en flaske Laphoriag quarter cask, men ble med en 12års Caol Ila og en 15årig Bowmore. Så tapet ble ikke alt for stort likevel.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    Utvalget er vesentlig dårligere på innreise, ja. Har tilmed opplevd at de ikke har hatt en standardwhisky som Ardbeg 10. Og nesten aldri noe spennende der.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    De hadde ikke ardbeg der.... Smått irritert over at jeg ble overtalt til å kjøpe på innreise!!
    Får ta det på neste tur ut isteden ;)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Trane skrev:
    Utvalget er vesentlig dårligere på innreise, ja. Har tilmed opplevd at de ikke har hatt en standardwhisky som Ardbeg 10. Og nesten aldri noe spennende der.
    Tja, min bror og jeg kom hjem til Haugesund Lufthavn Karmøy på tirsdag, og der ble den kjøpt inn på tilbud til 250 kroner for literen. :-*
    Det ble også kjøpt en 12 år gammel Dalmore i Alicante, som var på tilbud til 35 euro, he he he.

    Jupp, det er greit å være haugalending på ferie til den spanske solkysten for tiden... ;D
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg har vært på danskebåten med jobben. Jeg ble litt glad inni meg da jeg så at de hadde Laphroaig i baren. Burde kanskje skjønt tegninga allerede da de spurte om jeg ville ha is, men nei da, det var is i glasset til tross for mitt hoderystende nei ved bardisken, så jeg måtte sende den i retur, så kom den tilbake iskald etter at fjolsene hadde fisket ut isbitene.

    Helligbrøde! Og jeg trenger vel ikke fortelle at det ble øl resten av kvelden, også den uten isbiter....
     
    J

    J.J

    Gjest
    Zomby_Woof skrev:
    Jeg har vært på danskebåten med jobben. Jeg ble litt glad inni meg da jeg så at de hadde Laphroaig i baren. Burde kanskje skjønt tegninga allerede da de spurte om jeg ville ha is, men nei da, det var is i glasset til tross for mitt hoderystende nei ved bardisken, så jeg måtte sende den i retur, så kom den tilbake iskald etter at fjolsene hadde fisket ut isbitene.

    Helligbrøde! Og jeg trenger vel ikke fortelle at det ble øl resten av kvelden, også den uten isbiter....

    :'(

    WTF

    :mad:
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Zomby_Woof skrev:
    Jeg har vært på danskebåten med jobben. Jeg ble litt glad inni meg da jeg så at de hadde Laphroaig i baren. Burde kanskje skjønt tegninga allerede da de spurte om jeg ville ha is, men nei da, det var is i glasset til tross for mitt hoderystende nei ved bardisken, så jeg måtte sende den i retur, så kom den tilbake iskald etter at fjolsene hadde fisket ut isbitene.

    Helligbrøde! Og jeg trenger vel ikke fortelle at det ble øl resten av kvelden, også den uten isbiter....
    Svina burde skjønt at det skulle være Cola med sukker! Makan :mad:
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    J.J skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Jeg har vært på danskebåten med jobben. Jeg ble litt glad inni meg da jeg så at de hadde Laphroaig i baren. Burde kanskje skjønt tegninga allerede da de spurte om jeg ville ha is, men nei da, det var is i glasset til tross for mitt hoderystende nei ved bardisken, så jeg måtte sende den i retur, så kom den tilbake iskald etter at fjolsene hadde fisket ut isbitene.

    Helligbrøde! Og jeg trenger vel ikke fortelle at det ble øl resten av kvelden, også den uten isbiter....

    :'(

    WTF

    :mad:
    Hvis noen husker den vel estimerte baren som lå i ene enden av Banco Rotto på slutten av åttitallet (ikke puben i smauet), så opplevde jeg den som særdeles oppskrytt da de klarte å gjøre samme helligbrøde mot meg også. Da jeg gjorde det klart at jeg hadde bedt om å få den bar, silte bartenderen den over i et annet glass. Og det var pinadø gamlingen sjøl. I sjokktilstand slukte jeg den i en slurk og gikk på Hotell Norge. :mad:
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    Mens vi venter på Alligator,
    - 10'ern
    - Ugg
    Ikkno Corry her for tiden...litt misunnelig på ArtDeco...så det for bli en liten Supernova 2010 til slutt istedet.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Trane skrev:
    Mens vi venter på Alligator,
    - 10'ern
    - Ugg
    Ikkno Corry her for tiden...litt misunnelig på ArtDeco...så det for bli en liten Supernova 2010 til slutt istedet.
    Jeg venter også på min "LaCoste" whisky. ;) Den er bestillt for leeeenge siden, og andre varer som ble bestillt samtidig har allerede kommet. ( Innis & Gunn fra rumfat ;D ) Men det siste fra min kontakt på "Glassmagasinet" er at Aligator skal komme i begynnelsen av november, så da er den vel her snart! :D
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    Spiralis skrev:
    Trane skrev:
    Mens vi venter på Alligator,
    - 10'ern
    - Ugg
    Ikkno Corry her for tiden...litt misunnelig på ArtDeco...så det for bli en liten Supernova 2010 til slutt istedet.
    Jeg venter også på min "LaCoste" whisky. ;) Den er bestillt for leeeenge siden, og andre varer som ble bestillt samtidig har allerede kommet. ( Innis & Gunn fra rumfat ;D ) Men det siste fra min kontakt på "Glassmagasinet" er at Aligator skal komme i begynnelsen av november, så da er den vel her snart! :D
    Vel, ifølge "min kontakt" på StovnerPolet har de en flaske på vei dit med mitt navn på ;D
     
    J

    J.J

    Gjest
    Trane skrev:
    Spiralis skrev:
    Trane skrev:
    Mens vi venter på Alligator,
    - 10'ern
    - Ugg
    Ikkno Corry her for tiden...litt misunnelig på ArtDeco...så det for bli en liten Supernova 2010 til slutt istedet.
    Jeg venter også på min "LaCoste" whisky. ;) Den er bestillt for leeeenge siden, og andre varer som ble bestillt samtidig har allerede kommet. ( Innis & Gunn fra rumfat ;D ) Men det siste fra min kontakt på "Glassmagasinet" er at Aligator skal komme i begynnelsen av november, så da er den vel her snart! :D
    Vel, ifølge "min kontakt" på StovnerPolet har de en flaske på vei dit med mitt navn på ;D
    Jeg får min til hælja -så da blir det å finne frem goglasset ;D

    /JR
     

    High_def

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.04.2005
    Innlegg
    194
    Antall liker
    4
    Sted
    Oslo
    Trane skrev:
    Vel, ifølge "min kontakt" på StovnerPolet har de en flaske på vei dit med mitt navn på ;D
    Alltid en god følelse å ha godsaker på vei. :)

    Bruker også polet på Stovner og der har de en svært oppegående kvinnelig whiskyekspert. Alltid spennende utvalg og noen nyheter.

    Jeg har forresten fått i hus denne:
    Laphroaig 18 year old
    En aldeles vidunderlig sak med massssse smak og lukt. Nydelig balansert og avrundet. Anbefales varmt.
     

    Vedlegg

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    High_def skrev:
    Bruker også polet på Stovner og der har de en svært oppegående kvinnelig whiskyekspert. Alltid spennende utvalg og noen nyheter.
    Ja, veldig bra service der og Gry er en jævel til å få fatt på partivarer i bestillingsutvalget, men ikke si det til noen....da blir godsakene borte så fort. ;)
     

    High_def

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.04.2005
    Innlegg
    194
    Antall liker
    4
    Sted
    Oslo
    Trane skrev:
    Ja, veldig bra service der og Gry er en jævel til å få fatt på partivarer i bestillingsutvalget, men ikke si det til noen....da blir godsakene borte så fort. ;)
    Sa jeg Stovner? Jeg mente Alnabru. DER har de god whisky.... ;D

    Skal forresten en kort tur til Køben og tenkte å ta med meg Laphroaig Tripple Wood. Har ikke smakt den. Noen som har noen kommentarer?
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    High_def skrev:
    Skal forresten en kort tur til Køben og tenkte å ta med meg Laphroaig Tripple Wood. Har ikke smakt den. Noen som har noen kommentarer?
    Triple Wood treffer jaffal mine smaksløker langt bedre enn standard Laffa og Quarter Cask som vi får på polet. Skikkelige godsaker faktisk, så ta med en flaske om du har mulighet.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    3.602
    Torget vurderinger
    1
    MITT WHISKY KOMPLEKS

    Jeg er et Cognac menneske. Cognac, den naturlige avslutningen på et vinøst måltid. Eller bare for å drikke seg full på en misforstått fin måte, en miljøskade fra oppveksten i distriktsnorge.

    Jeg har tenkt litt på dette her. Cognac lages som kjent av druer. Søte druer. Selv om rent druebrennevin river, så er der en søt undertone. Også om man ser bort fra de mørke karameliserte variantene. Det samme gjelder forsåvidt Calvados. Jeg er en søtmons, så kanskje jeg er disponert for druebrennevin? Et Cognacbarn?

    Men man er jo også nysgjerrig på Whisky. All Whiskyreklamen i Playboy i tenårene medførte litt prøving og feiling, men det var stort sett Blended Scotch. Mye senere har denne Single Malt bølgen kommet for fullt, og jeg skjønner at dette er noe helt annet og en mer spennende verden av smaker enn Blended.

    Litt har jeg prøvd, plukket med fra taxfree eller fått servert. Jeg er på glid. Har etterhvert fått litt sansen for en god Single Malt med noen dråper vann i glasset.

    Er nå nesten ferdig med en flaske Glenmorangie Quinta Ruban. Har kost meg med den i lengre tid. Synes den er ganske spennende og smaksrik. Valgte den pga lagringen på portvinsfat, for å være sikker på litt sødme. Mulig det var litt feigt, eller?

    Finnes det et enda bedre startsted for en Whiskyamatør som egentlig foretrekker Cognac? Helst ikke for mye torv/røysmak, altså. Finnes det noe som er (litt) mer fruktig, kanskje?

    Alle forslag mottas med takk.

    Skål!
    (Dette selvsagt skrevet under påvirkning av et glass Glenmorangie Quinta Ruban)
     

    Vedlegg

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.624
    Antall liker
    2.812
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hva med denne?
    Aberlour må kunne sies å være et interessant bekjentskap. Fakta det mest interessante innenfor whisky jeg har vært borti...
    Skal etter sigende vært lagret på fat som på en eller annen måte skal være kirsebærinfluert...

    Vet jaffal hva jeg skal ha i glasset neste helg! Steike god, uten for mye røyksmak, rund og god som en modell med idealmålene 90-60-90....... ;D Rart tungen henger? :p

    mvh
    Proffen
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Det blir stadig færre Ardberg Aligator tilgjengelige. Den første er i hus og nummer to er bestillt. Kommer til pappa om en liten uke. :D Den ene blir for drikking, den andre går inn i samlingen av whisky som kan stige i verdi. Dvs blir ikke åpnet før om lenge. Trikset her er å få fruen til å forstå at whisky på lager kan være en grei "investering" for alderdommen! ;D Har slett ikke dårlig samvittighet heller. Enten blir den så dyr at den kan selges med hyggelig fortjeneste, eller så gir den mulighet til å nyte fin og dyr whisky når man er "fattig" statspensjonist og ikke lenger har råd til å kjøpe den på polet. Er ikke å lyve det vel? ;D
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Proffen skrev:
    Hva med denne?
    Aberlour må kunne sies å være et interessant bekjentskap. Fakta det mest interessante innenfor whisky jeg har vært borti...
    Skal etter sigende vært lagret på fat som på en eller annen måte skal være kirsebærinfluert...

    Vet jaffal hva jeg skal ha i glasset neste helg! Steike god, uten for mye røyksmak, rund og god som en modell med idealmålene 90-60-90....... ;D Rart tungen henger? :p

    mvh
    Proffen
    Aberlour er ubetinget en meget god hverdagswhisky. Med det mener jeg at den er så snill med dempet røyksmak at den kan drikkes kun for kos!! Den er vel derfor også en utmerket inngang i whiskyverden.

    Nå må det sies at den er en av mine absolutte favoritter. Jeg har en flaske jeg tappet fra fat selv med egne hender, og (pussig nok) i garderoben henger der en vinrød genser med Aberlour sin logo på brystet! Et besøk på destilleriet er absolutt å anbefale!

    Til Pedal som dukket opp mens jeg skrev svar til Proffen vil jeg selvsagt anbefale A'bunadh, men den er vanskelig å få tak i her til lands, selv i Sverige er den ikke lett å oppdrive så når man har en flaske blir den gjerne spart til de mer spesielle anledninger. Jeg mener det er 10åringen som finnes på Polet, og i Sverige har jeg fått tak i både en 12åring og en 15åring. Begge er meget gode. 16åringen som du kan få tak i nå (UK) er meget god, kompleks og særdeles drikkbar ved at den som andre Aberlour er måteholden med røyk og tjæresmak. Med unntak av A'bunadh er de fleste singlemalts fra Aberlour modnet på både sherry og bourbonfat. 10åringen er et godt kjøp på Polet, etter norske forhold er den verd de 443 Riksdaler den koster. (Måtte gå inn på Polets sider å sjekke :-\ ) Prøv den du får på Polet, den er slett ikke dum!
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.841
    Antall liker
    1.427
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Min første store single malt opplevelse i ungdommen var Glenfiddich, rimelig og meget lettdrikkelig inngang til Whisky i min bok hvertfall. Fin inngang å så kan man utfordre smaksløkene mer etterhvert.

    Har en kamerat som jobbet seg gjennom studietiden som bartender og han fortalte at veldig ofte såvar folk enten Whisky eller Cognac personer.

    Selv sliter jeg litt med Cognac da jeg stort sett synes de blir for søte eller parfymerte, men har funnet ut at et lite glass Bertelsen går ned under tvang.

    Over til noe annet...
    Min kone og barn skal til sydenland neste uke og da skal jeg selvsagt ha ei flaske single malt til samlingen min, men hva anbefaler dere? pris: rundt 5-600 kanskje...
    Har ikke helt oversikt over utvalget på taxfree (værnes).

    Det jeg har i samlinga: Bowmorangie, Glenmorangie, Ardbeg og Talisker destillers edition.
     

    ELJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    2.225
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    24
    pedal skrev:
    MITT WHISKY KOMPLEKS

    Jeg er et Cognac menneske. Cognac, den naturlige avslutningen på et vinøst måltid. Eller bare for å drikke seg full på en misforstått fin måte, en miljøskade fra oppveksten i distriktsnorge.

    Jeg har tenkt litt på dette her. Cognac lages som kjent av druer. Søte druer. Selv om rent druebrennevin river, så er der en søt undertone. Også om man ser bort fra de mørke karameliserte variantene. Det samme gjelder forsåvidt Calvados. Jeg er en søtmons, så kanskje jeg er disponert for druebrennevin? Et Cognacbarn?

    Men man er jo også nysgjerrig på Whisky. All Whiskyreklamen i Playboy i tenårene medførte litt prøving og feiling, men det var stort sett Blended Scotch. Mye senere har denne Single Malt bølgen kommet for fullt, og jeg skjønner at dette er noe helt annet og en mer spennende verden av smaker enn Blended.

    Litt har jeg prøvd, plukket med fra taxfree eller fått servert. Jeg er på glid. Har etterhvert fått litt sansen for en god Single Malt med noen dråper vann i glasset.

    Er nå nesten ferdig med en flaske Glenmorangie Quinta Ruban. Har kost meg med den i lengre tid. Synes den er ganske spennende og smaksrik. Valgte den pga lagringen på portvinsfat, for å være sikker på litt sødme. Mulig det var litt feigt, eller?

    Finnes det et enda bedre startsted for en Whiskyamatør som egentlig foretrekker Cognac? Helst ikke for mye torv/røysmak, altså. Finnes det noe som er (litt) mer fruktig, kanskje?

    Alle forslag mottas med takk.

    Skål!
    (Dette selvsagt skrevet under påvirkning av et glass Glenmorangie Quinta Ruban)
    BLAIR ATHOL er nok midt i blinken! Ble i sin tid introdusert på det norske markedet som et alternativ til avec. Det er en kjempegod single malt med cognac-karakter som i tillegg er ganske gunstig på pris.
    Mvh Espen
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.666
    Antall liker
    9.969
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Port Charlotte fra Bruichladdich er husets åpne flaske nå. Godt med torv i denne.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn