Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Er veldig fan av Caoran Reserve fra samme merke.


    Geir Arne
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Fikk en slik en av fruen da hun kom hjem fra Rhodos. Snillt men ulempen er at hun og nabofruen er i fårikållag og jeg er utsett til å være sjåfør så jeg får ikke prøvd den i kveld! :p



    Det blir uansett et nytt bekjentskap. Ardbeg har jeg ikke prøvd meg på tidligere. :D
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    ganilsen skrev:
    Er veldig fan av Caoran Reserve fra samme merke.


    Geir Arne
    Har en flaske stående som jeg ennå ikke har åpnet. Betyr det du sier at jeg har noe å se fram til der? Noe spesiellt å tenke på?

     

    Tor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.11.2002
    Innlegg
    807
    Antall liker
    538
    AK27 skrev:
    Tor skrev:
    Glenmorangie 10 Year Old - Original

    Synes denne var merkelig. Klarer ikke helt sette fingeren på hva det var som skjærte seg for min del.
    Pussig. Det var min tanke også. Helt til jeg ga den en omgang til. Jeg var sikker på at dette var et bomkjøp. Men så kom den smygende innpå. Liker den i dag!
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Spiralis skrev:
    ganilsen skrev:
    Er veldig fan av Caoran Reserve fra samme merke.


    Geir Arne
    Har en flaske stående som jeg ennå ikke har åpnet. Betyr det du sier at jeg har noe å se fram til der? Noe spesiellt å tenke på?

    Jeg er ikke noen whiskey kjenner, men den er rundt og fin i smaken samt nydelig farge på den. God uten isbiter også. :p Og relativt rimelig. Er på topp 3 lista mi foreløpig, mellom Glenmorangie som er nevnt tidligere og min favoritt Bruichladdich (et navn det ikke er noe problem å uttale i fylla) Islay Single Malt. Sistnevnte er dyrest såvidt jeg husker.

    Men stusset litt over flasken din. Min er gjennomsiktig, samt at det står Caoran Reserve på nederste label. Men 12 år den også. Mulig du har en dyrere type. Tror min koster 425kr.


    Geir Arne
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Spiralis skrev:
    Fikk en slik en av fruen da hun kom hjem fra Rhodos. Snillt men ulempen er at hun og nabofruen er i fårikållag og jeg er utsett til å være sjåfør så jeg får ikke prøvd den i kveld! :p



    Det blir uansett et nytt bekjentskap. Ardbeg har jeg ikke prøvd meg på tidligere. :D
    Nå har jeg prøvd Ardbeg og ærlig talt kan den bare anbefales !!! ;D

    Lukter tjære som en Islay skal, men smaken plages ikke å noen måte av dette. Er mere i retning hSpeyside når det gjelder smak selv, så for dere som synes whisky skal smake asfalt er dette ikke riktig drikke. Passe nøytral til å passe min smak, hvilket bør bety at den skal være drikkbar for de fleste. I allefall er det en grei introduksjon til Islay for oss som ikke har dette som favoritt pr. i dag.

    Full blir man i allefall, nå har jeg korrigert skrivefeil "ørten" ganger for å gjøre inlegget lesbart for folk med under 5 i promille. ;D ;D
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.670
    Antall liker
    4.531
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Sitter med et glass Ardbeg selv ;) Har hatt den som favoritt noen år nå, smaken er ren men allikevel fyldig og kompleks. En av de beste øy-whisky'ene!

    M
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Rester! (Ileach, Lagavulin, Tyrconnell)

    Jeg hater rester; det blir så mye tomgods at naboen sender meg rare blikk.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Smaker på denne - og den er visst ikke for pyser :p Jeg digger den barske smaken 8)

     

    olemar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2005
    Innlegg
    174
    Antall liker
    1
    10 årig Cask strength er etter min mening den beste Laphroaig til prisen :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hvor mye vann bruker dere i den der? Jeg må si at jeg oftest er fristet til å iallefall legge til 10-15-20% vann.
     

    olemar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2005
    Innlegg
    174
    Antall liker
    1
    Kommer an på personlige preferanser. Jeg drikker den bar, hvis destillatet er bra nok er det ikke noe problem,men smak og behag osv... Det frigjør jo endel andre aromaer når du tilsetter vann, men ikke for mye.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er halvveis i min andre literflaske Laphroig Cask Strength (ikke i kveld, men livslangt :) ) og har hatt perioder hvor jeg synes den er best bar, og perioder hvor jeg synes den blir bedre med varierende mengder vann.

    Uansett, det er som du sier preferanser, men de varierer sikkert også med tiden hos en og samme person. Jeg føler pt at den er så smakrik og sterk at den nærmest bedøver smaksløkene før de i det hele tatt får en sjanse til å nyte kompleksiteten, så nå til dags har jeg endel vann i den.
     

    olemar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2005
    Innlegg
    174
    Antall liker
    1
    Dalmore er dyktige på årganger. Glemmer ikke Paterson spanderte en dose 64 åring på en nybegynner i single malt Tv...
     
    J

    J.J

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Hvor mye vann bruker dere i den der? Jeg må si at jeg oftest er fristet til å iallefall legge til 10-15-20% vann.
    Igrunn så åpnet jeg flaska igår - og jeg prøvde først bar, og det var en utrolig tøff smak ! En smaksbombe , med et lite hint av tjære ;) ;)
    Så tok jeg i bittelitt vann og den ble med et litt "luftigere" i smaken.... nydelig sak. At den kan rive balla av en newbie som meg er helt greit. Men jeg digger den flatt 8)
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Vidar P skrev:
    Campbeltown-whiskyer er blant vedvarendende favoritter her. Fascinerende historie også. Nå er det en Springbank 10yo i glasset.
    Det er en whisky med egenart og kvalitet! Siste rest av en slik gikk forrige helg på hytta. Har veldig lyst til å besøke det destilleriet. De runder ingen hjørner.

    Mvh
    Sniff
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    olemar skrev:
    Kommer an på personlige preferanser. Jeg drikker den bar, hvis destillatet er bra nok er det ikke noe problem,men smak og behag osv... Det frigjør jo endel andre aromaer når du tilsetter vann, men ikke for mye.
    Har hatt noen (få) flasker laph. Hhv standard 10 år. CS og quarter cask. Har som regel endt med å innta laph mer eller mindre bar. Opplever at en del av nyansene i disse kommer frem først etter så mye vann at peat-kicket uteblir. Velger peat-kicket. Unntaket er quarter-cask. Den synes jeg kommer til liv med bare et par t-skjeer, samtidig som kicket blir der.

    Mvh

    Sniff
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Til dere som er svake for laph sine nydelige whiskyer, har dere en mulighet til å besøke den offisielle nettsiden og bli F.O.L. Da får man nyttig info pr Mail og gode priser v bestilling i deres nettshop.
     

    olemar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2005
    Innlegg
    174
    Antall liker
    1
    jan#jan skrev:
    Madamen skal til London til neste helg og hun har lovet og kjøpe en whisky på kvota :D Mest sannsynlig så blir det på Heathrow. Noen anbefalinger på godt kjøp ??

    MAKS 150 £

    http://www.worldofwhiskies.com/
    Prøv Talisker 25 eller 18 years old. Fantastiske begge to :)
     
    J

    J.J

    Gjest
    Takker for tips og tar gjerne imot flere :)

    Talisker skal uansett sjekkes ut ved anledning.
     

    olemar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2005
    Innlegg
    174
    Antall liker
    1
    Min personlige favoritt: Ardbeg Uigeadail. Vinner av World Whisky awards som beste single malt i 2009. Den mest komplekse og berikende Whisky jeg noen gang har drukket, men steintøff ;D
     

    olemar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2005
    Innlegg
    174
    Antall liker
    1
    Bunnaen som er nevnt tidligere er også en knall whisky, har den selv :)
     
    J

    J.J

    Gjest
    Ikke smakt dem 2 siste som er nevnt så - muligheten er jo der ;D
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    jan#jan skrev:
    Madamen skal til London til neste helg og hun har lovet og kjøpe en whisky på kvota :D Mest sannsynlig så blir det på Heathrow. Noen anbefalinger på godt kjøp ??

    MAKS 150 £

    http://www.worldofwhiskies.com/
    Hvis mor kan tiltroes å finne noe på egen hånd ville jeg ha sendt henne til Cadenheads Whiskyshop i London. http://edinburgh.wmcadenhead.com/
    Mye bedre utvalg enn på flyplassene, litt dyrere men utvalget er så mye støre at det er verd det likevel.

    Du kan jo sjekke nettsidene på forhånd ta en telefon og sjekke at flaska ligger der og venter når fruen går innom.

    Med ditt budsjett ville jeg ha gått for en "Banff" 1976 32Years til £141,50.
    http://edinburgh.wmcadenhead.com/product/1350/banff-1976-32yo-47.1.html

    Hvorfor? Flere grunner: Nedlagt destilleri gjør den uvanlig, god whisky gjør den ennå mere interessant, rimelig gammel,- alle burde ha drukket en gammel whisky bare for å prøve hva lagringen kan gjøre med drikken, prisen er ikke så hinsides egentlig IMHO og til slutt for en som har en historisk interesse for WWII så lå det norske flygerere på Banff under krigen. 333 sqn RNoAF var en del av Banff Strike Wing. http://www.scotshistoryonline.co.uk/rafbanff.html


    Edit:
    Ser at lenkene jeg har lagt inn er til avdelingen i Edinburgh. De har et utsalg i London også. Har vært der hver gang jeg har vært i London. Det lå tidligere i Camden men jeg fikk en mail for en stund siden som fortalte at de hadde flyttet og jeg husker ærlig talt ikke nøyaktig hvor. Men de skal finnes i London i allefall. Ring dem og sjekk.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Takker og bukker for et flott tips :D
    Madamen skal på venninne tur - så oddsa er ikke for store .. men men litt press så burde det gå :p
    Og jeg er helt enig at en bør smake en goo gammal en ;D
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    Spiralis skrev:
    Ser at lenkene jeg har lagt inn er til avdelingen i Edinburgh.
    Skulle noen whisky-interesserte befinne seg i Edinburgh uten å besøke denne knøttlille sjappa kan de ha det så godt, de burde stå resten av uken i skammekroken og tvinges til et år med kun Upper10. At man kan finne så mye sære godsaker i en så liten og bortkommen butikk er helt utrolig. Ligger et godt stykke ned i Royal Mile.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Trane skrev:
    Spiralis skrev:
    Ser at lenkene jeg har lagt inn er til avdelingen i Edinburgh.
    Skulle noen whisky-interesserte befinne seg i Edinburgh uten å besøke denne knøttlille sjappa kan de ha det så godt, de burde stå resten av uken i skammekroken og tvinges til et år med kun Upper10. At man kan finne så mye sære godsaker i en så liten og bortkommen butikk er helt utrolig. Ligger et godt stykke ned i Royal Mile.
    Den eneste grunnen til ikke å stikke innom er om man har lett for å gå i depresjoner! Det er så inn i H..te grønnjævlig at det skal være så inn i H..te dyrt å ta med seg slikt hjem!!! Man kan faktisk få alvorlig depresjon av mindre.

    Man går og titter i hyler og finner den ene flasken etter den andre som man strengt tatt burde ha tatt med hjem. Valgets kval er i en slik situasjon nesten uutholdelig!!
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    Spiralis skrev:
    Trane skrev:
    Spiralis skrev:
    Ser at lenkene jeg har lagt inn er til avdelingen i Edinburgh.
    Skulle noen whisky-interesserte befinne seg i Edinburgh uten å besøke denne knøttlille sjappa kan de ha det så godt, de burde stå resten av uken i skammekroken og tvinges til et år med kun Upper10. At man kan finne så mye sære godsaker i en så liten og bortkommen butikk er helt utrolig. Ligger et godt stykke ned i Royal Mile.
    Den eneste grunnen til ikke å stikke innom er om man har lett for å gå i depresjoner! Det er så inn i H..te grønnjævlig at det skal være så inn i H..te dyrt å ta med seg slikt hjem!!! Man kan faktisk få alvorlig depresjon av mindre.

    Man går og titter i hyler og finner den ene flasken etter den andre som man strengt tatt burde ha tatt med hjem. Valgets kval er i en slik situasjon nesten uutholdelig!!
    Hehe...sant det der.

    Jeg stod en time i World of Whisky øverst på Royal Mile med tre kandidater...veide for og imot (eller, så mye imot var det igrunn ikke)...tenkte på hvor grusomt det ville være om de endte opp hos rike ukunnige amerikanere eller, enda værre rike japanske samlere som i ren eierglede lar flskene samle støv...det endte selvsagt med at jeg reddet dem med meg alle tre...heroisk våget jeg meg nervøst gjennom tollen med totalt 4 svindyre flasker som alle fikk et godt hjem hos meg....en kort stund før de ikke var mer ;D :p
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Trane skrev:
    Spiralis skrev:
    Trane skrev:
    Spiralis skrev:
    Ser at lenkene jeg har lagt inn er til avdelingen i Edinburgh.
    Skulle noen whisky-interesserte befinne seg i Edinburgh uten å besøke denne knøttlille sjappa kan de ha det så godt, de burde stå resten av uken i skammekroken og tvinges til et år med kun Upper10. At man kan finne så mye sære godsaker i en så liten og bortkommen butikk er helt utrolig. Ligger et godt stykke ned i Royal Mile.
    Den eneste grunnen til ikke å stikke innom er om man har lett for å gå i depresjoner! Det er så inn i H..te grønnjævlig at det skal være så inn i H..te dyrt å ta med seg slikt hjem!!! Man kan faktisk få alvorlig depresjon av mindre.

    Man går og titter i hyler og finner den ene flasken etter den andre som man strengt tatt burde ha tatt med hjem. Valgets kval er i en slik situasjon nesten uutholdelig!!
    Hehe...sant det der.

    Jeg stod en time i World of Whisky øverst på Royal Mile med tre kandidater...veide for og imot (eller, så mye imot var det igrunn ikke)...tenkte på hvor grusomt det ville være om de endte opp hos rike ukunnige amerikanere eller, enda værre rike japanske samlere som i ren eierglede lar flskene samle støv...det endte selvsagt med at jeg reddet dem med meg alle tre...heroisk våget jeg meg nervøst gjennom tollen med totalt 4 svindyre flasker som alle fikk et godt hjem hos meg....en kort stund før de ikke var mer ;D :p
    Historien fikk med andre ord en lykkelig slutt. ;D
     

    Knerten

    Medlem
    Ble medlem
    10.08.2010
    Innlegg
    7
    Antall liker
    1
    Denne fant jeg på en resturant i Italia.


    Den sto sammen med noen andre merkverdigheter i et låst skap.

    Den velvillige kelner åpnet skapet så jeg kunne få kikke.
    Jeg fikk ta den ut av tre esken og fotografere herligheten.

    Da jeg så spurte om pris på en smak, forsvant han og kom tilbake med en lapp fra resturanteieren.
    Der sto det.......36,50 euro.

    Les etiketten og kos deg. Den er en fryd for øyet.....som innholdet er for ganen.

    Da jeg kom hjem vanket det ikke bare godord fra madamen....
    Hvordan kunne jeg være så lite omtenksom , og ikke ta med de tre andre flaskene hjem?
    Det er jo nok av venner som også vil ha.....

    De rette vennene er allerede invitert på prøvesmaking...

    Men ikke alle har visst sin besøkstid....
     

    Vedlegg

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.307
    Antall liker
    3.754
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7


    Hmm, en gav bort en Nam Beist til en kompis. Den ble borte på to dager. Men mye god smak og god stemning.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.265
    Antall liker
    105.697
    Torget vurderinger
    23
    HJÆLP!!!

    Trenger litt bistand fra d'herrer whiskyfolket. En god venn i Tyskland har hjulpet meg med noen viktige saker, og jeg ønsker å gi ham en oppmerksomhet. Vedkommende er stor Irland-patriot, og jeg vet han er glad i dertil tilhørende whisky. Er selv ingen ekspert på området, so here it goes:

    1. Forslag til en fornuftig whisky til en "anstendig" pris (1000,- - 1.500,- eller noe sånn)
    2. Forslag til europeisk "postordre" forretning som også forestår forsendelse innen EU
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Mye kan leses om nettkjøp her http://www.nmwl.no/forum2/index.php?topic=7449.0 Piler peker vel mot at slikt ikke er lønnsomt, men en fin mulighet når man oppdager flasker man MÅ ha, men som ikke er tilgjengelig her på berget.

    Den beste irske jeg har smakt er Midleton Very Rare. Veldig stiltypisk.

    Mvh
    Sniff
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn