S
Om det er sånn at riaa endrer faseinformasjon litt ulikt for frekvenser ved innspilling og avspilling i forhold til opprinnelig informasjon, så er det nettopp det ett 1-ordens allpass filter gjør i Masvis analysen. Jeg oppfatter Masvis som ganske metodisk og "vitenskapelig" i alle fall, og fant koplingen til Kvålsvoll sin artikkel interessant uten å legge mye i det. Jeg tror (og mener) at slik faseinformasjon er en viktig del av kvaliteten i innspillinger/avspillinger.Det er neppe en artikkel som kan omtales som "peer reviewed" og "vitenskapelig", men innholdet stemmer godt overens med det jeg selv har klart å forstå av vinyltemaet.
Jeg kan prøve å beskrive kort litt klarere hva dette er.Hedde, du bryter en uskreven regel på HFS. Du viser til en artikkel skrevet av en ingeniør som tar for seg vinylformatet. Artikkelen vil bli oppfattet som hetsing av vinylvennene. Å omtale vinyl i kritiske og analytiske vendinger er ulovlig på HFS. Du må skjønne det at det finnes mye mer i lyden enn det som oppfattes i kvantitative målinger. Vinyl kommer inn under huden på oss på en helt annen måte enn digital.Dette er ett gammelt innlegg jeg kom over. En link også: Øyvind Kvålsvoll: Why Vinyl Sounds Better"But what with the claims for higher measured dynamics for vinyl?
In some cases the reason is different masters, and additional difference in measured crest is due to use of limiters, which causes crest to increase when played back on vinyl due to phase changes."
Jeg tror Kvålsvoll er inne på noe her. Det er svært vanlig å øke lydstyrken ved å påvirke fasen, særlig under 1 khz hvor energien ligger. MasVis avslører dette på allpassed crestfaktor grafikken hvor den ligger over crestfaktoren og ikke ligger flatt med crestfaktoren som funksjon av frekvens.
Dette var tilfelle med den siste "ultimate" utgaven av Fairytales, og det er tilfelle med mange andre. Her skal man altså etter Kvålsvoll sin mening kunne måle høyere dynamikk på vinylutgaven. Noen ?
Ironisk hilsen ;-)
svart-hvitt
PS: Takk for lenken til Kvålsvoll! Jeg hadde ikke lest den artikkelen. Det er neppe en artikkel som kan omtales som "peer reviewed" og "vitenskapelig", men innholdet stemmer godt overens med det jeg selv har klart å forstå av vinyltemaet.
Fint. Var bortpå ei nettside som nevnte fasefeil i riaa, men da skrinlegger vi den tanken som uviktig.[
Jeg kan prøve å beskrive kort litt klarere hva dette er.
Det er riktig at crest øker hvis en får fasedreining på et signal som har vært gjennom en limiter.
Fasedreining når en spiller av vinyl får en i pickupen, men den kan være ganske liten, riaa-korreksjonen gir bare fasefeil hvis korreksjonsfiltreret ikke er eksakt, dette kan en også se bort fra.
Derimot så blir det solide fase og tidsfeil når en spiller dette gjennom en høyttaler som står i et rom.
Men dette blir jo likt uansett om en spiller av fra vinyl eller digital.
.....
Slike feil er ikke tidforsinkelse som oppfattes som forsinkelse, slik som et ekko fra fjellet over fjorden, alt sammen oppfattes fremdeles som en sammenhengede lyd....
Når det gjelder solide fase og tidsfeil når en spiller gjennom en høyttaler som står i rom, så må dette være en typisk myte. Jeg hørt at dette lett kunne motbevises ved at man kan retningsbestemme en lavpassfiltrert bredbåndet impuls ved itd. Selvsagt forsvinner dette (delvis) etter en tid bestemt av rommets noder.
Hvis vi bruker en Fourier transformasjon for å se hva en endring (ved bruk av limiter) i tidsdomenet gjør i frekvensdomenet så vil man se at i det man gjør en sinuskurve om til en kurve med flatere topp, så legger man til en betydelig mengde med energi på høyere frekvenser. Det vil rett og slett dukke opp mye informasjon på høyere frekvenser som ikke var der i det opprinnelige signalet. Og, for å gå rett på sak, dette låter ikke pent. Det samme skjer også dersom man kjører en forsterker så hardt at den klipper så vil man produsere en mengde høyfrekvent støy, og vipps så brenner man av diskanten...Slike feil er ikke tidforsinkelse som oppfattes som forsinkelse, slik som et ekko fra fjellet over fjorden, alt sammen oppfattes fremdeles som en sammenhengede lyd....
Når det gjelder solide fase og tidsfeil når en spiller gjennom en høyttaler som står i rom, så må dette være en typisk myte. Jeg hørt at dette lett kunne motbevises ved at man kan retningsbestemme en lavpassfiltrert bredbåndet impuls ved itd. Selvsagt forsvinner dette (delvis) etter en tid bestemt av rommets noder.
Det største bidraget til fasefeil er kraftige tidlige refleksjoner, fra flater nær høyttaleren og mellom ht og der du sitter.
Det går an å få til omtrent flat fase, høyttalere og romakustikk er forskjellige slik at hvordan dette blir varierer veldig, romkorreksjon med dsp kan ordne det slik at det blir omtrent helt rett, veldig gode høyttalere kan ordne det.
Konsekvensen av slike fasefeil er at kurveformen for signalet får et utseende som er veldig forskjellig fra det som er på opptaket.
Heldigvis så er ikke konsekvensene for hvordan vi hører lyden like store.
Et musikksignal som har vært utsatt for heftig bruk av limiter får kappet av toppen på transientene, men dynamikken blir ikke så ødelagt som det ser ut for på et bilde av kurveformen.
Mesteparten av energien i transientene er der fremdeles, og det er dette som kommer til syne hvis en kjører signalet gjennom et allpassfilter - toppene kommer tilbake.
Men transienten har blitt smurt utover i tid, slik at det låter absolutt ikke like bra - det er ikke like kontant og fast, mindre realisme.
Det er også tilført kraftig forvrengning.
Helt meningsløst....Så noe i helt andre enden av skalaen.
Moby er kommet med noe nytt.
Moby & The Void Pacific Choir - These Systems Are Failing (2016)
Muligens den værste innspilling jeg har opplevd til nå. Dette er bare en graut.. Styr unna! (om det ikke finnes noen andre versjoner da....)
Vis vedlegget 405121
EDIT: Hdtracks versjon.. 24/96
Album details - Dynamic Range Database
Nok engang får teknikere skylden for noe de sannsynligvis ikke har noen skyld i. Moby er elektronika-artist, og produserte høyst sannsynlig platen selv. Det er verdt å minne på at Metallica har tatt fullt ansvar for knuste glass på sine senere utgivelser som kunstnerisk uttrykk.Ja - hva er det for noen idioter som produserer noe slikt? HVA tenker bandet om at DERES musikk blir ødelagt med slik miksing? Uansett hva de hadde spillet musikalsk sett - hadde jeg ALDRI kjøpt noe slikt møkk! Det er dynamikk som klarer at gå under muzakk som den var for 15 år siden.
Kjære vene, du er nok ganske naiv hvis du tror en tekniker som går på timelønn er på noen som helst måte ansvarlig for noe som helst utover å tilfredsstille kundens minste ønske. Det er i tillegg nedgangstider i bransjen, og vanskelige teknikere går på hodet ut av bransjen. Teknikere er ikke kunstnere, de er en mellomting mellom håndverker og barnehageonkel uten rett til å sette barna i skammekroken hvis de ikke oppfører seg pent.Tragisk om det er bandet som ønsker slikt. Min kritikk er selvsagt ikke mot en tekniker som gør som "befalt", men de som står som "ansvarlig sjef" for produktet, hva enten dette er band eller produsent. Satt netop og hørte en gammel EMI-innspilling med Mussorgsky "Bilder fra en utstilling" og Strawinsky's "Ildfugl". Dynamikk til tusen på denne - bare kom at tenke på om denne hadde vert "mixet" til 6-10dB hadde det ikke vært noen opplevelse i det hele tatt.
Vell - det gode opp i dette er at vinden altid snur etter en stund...
Klart en tekniker gjør som han får beskjed om, men det går vel an å vise artisten hva som blir resultatet når musikken blir mastret slik det meste blir i våre dager. La han få sitte en time med sin egne håpløse lyd på full guffe, for så å la dem få høre en god innspilling. Skjønner ikke at kunstnere og artister vil ødelegge sine egne verk på denne måten....Kjære vene, du er nok ganske naiv hvis du tror en tekniker som går på timelønn er på noen som helst måte ansvarlig for noe som helst utover å tilfredsstille kundens minste ønske. Det er i tillegg nedgangstider i bransjen, og vanskelige teknikere går på hodet ut av bransjen. Teknikere er ikke kunstnere, de er en mellomting mellom håndverker og barnehageonkel uten rett til å sette barna i skammekroken hvis de ikke oppfører seg pent.Tragisk om det er bandet som ønsker slikt. Min kritikk er selvsagt ikke mot en tekniker som gør som "befalt", men de som står som "ansvarlig sjef" for produktet, hva enten dette er band eller produsent. Satt netop og hørte en gammel EMI-innspilling med Mussorgsky "Bilder fra en utstilling" og Strawinsky's "Ildfugl". Dynamikk til tusen på denne - bare kom at tenke på om denne hadde vert "mixet" til 6-10dB hadde det ikke vært noen opplevelse i det hele tatt.
Vell - det gode opp i dette er at vinden altid snur etter en stund...
Det er 50 år siden teknikere gikk med hvit frakk og var konger i studio. Artist har siste ord, og er nesten alltid den skyldige hvis ikke de er et konstruert band med en tyrannisk manager/produsent. Min erfaring er at mange har med seg en CD eller tre som de liker lyden på og spør om noe i den retningen hadde vært mulig uten å kopiere det. En kjent norsk countryartist hadde med seg Allan Jackson-CD i studio og sa at han ønsket at platen hans skulle bli mastret slik de gjør det i dagens Nashville. Javel, så fikk han den sounden.
Omtrent hvert halve år må jeg fortelle om dette i denne tråden. Vet hifi-folk virkelig så lite om hva som foregår i studio at det er nødvendig å fortelle det samme hver gang forumet har fått et dusin nye aktive medlemmer? Eg berre spør.
I klassisk musikk og deler av jazzbransjen er det annerledes, der er teknikere "superstjerner". Ingen orkestre maser om slik og slik lyd, de velger en location med den lyden de ønsker og ber teknikerne overføre mest mulig av den lyden til opptaket.
Ja. Dessverre.Omtrent hvert halve år må jeg fortelle om dette i denne tråden. Vet hifi-folk virkelig så lite om hva som foregår i studio at det er nødvendig å fortelle det samme hver gang forumet har fått et dusin nye aktive medlemmer? Eg berre spør.
Ser ut som det "klipper" hele veien?
Ser ut som om noen har tatt syre mellom slagene.... eller under slagene for den saks skyld.Ny plate fra Sting - 57th & 9th, som forøvrig er et stort gjesp av slik radio-rock det går 13 av på dusinet.
Låt nr to er et godt eksempel på hvor ille brickwalling låter, for her er det roligere partier som er ganske ok, og så køler de på og lyden går rett i skåla.
Vis vedlegget 410635