Kortvarig er ikke længere på Hifisentralen.Har ikke gullører, og nevrosan er kortvarig. Bare en kalibrerings fase en må gjennom. Er veldig dårlig på kabelforskjeller.Må si jeg er usedvanlig glad for at jeg ikke har sånne gullører som fanger opp slike minutiøse forskjeller og konverterer de til AN (Audiofilia Nervosa)
Dette er uten linolje.Membranens egenlyd kan ikke altid aflæses på frekvensgang en. Har du kigget på vandfaldskurver? Der ser man som oftest hvad der er af opbrydninger i membranen.
Min første selvbygg-høyttaler hadde Scan speak kevelar og 9000 silkedomenJa, membran materiale låter forskjellig.
Til bass er papir det jeg foretrekker av det jeg har testet hittil.
Er i ferd med å lage en mellomtone løsning med Focal polykevlar, så får vi høre om det faller i smak.
Men jeg tror det er mer enn bare membran materiale som gir en driver sin egenlyd/signatur.
Hva menes med 100% i tidsdomenet?Min første selvbygg-høyttaler hadde Scan speak kevelar og 9000 silkedomenJa, membran materiale låter forskjellig.
Til bass er papir det jeg foretrekker av det jeg har testet hittil.
Er i ferd med å lage en mellomtone løsning med Focal polykevlar, så får vi høre om det faller i smak.
Men jeg tror det er mer enn bare membran materiale som gir en driver sin egenlyd/signatur.
Frekvens og forvrengningskarakteristikk bestemmer mest av elementenes egenlyd.
Liker også papp i bass, men det at det aldri oversiger 1%THD i bassen ved normal spilling liker jeg ennå bedre
En annen ting en begynner og bli lykkelig klar over er at, er ikke høyttaler/høyttalersystemet 100% i tidsdomenet vil det aldri spille slik jeg vil ha det.
Nå er jeg kanskje litt inhabil til å si noe, siden jeg ikke får til fasen helt 100% i ett område i mellombassen. Og jeg har ikke gullørene som skal til til å høre at det er noe galt der heller. Men tror du ikke det blir litt feil å fokusere for mye på én ting? Hva er det som påvirker fasen? Kan det også være faktorer i rommet som påvirker (i tillegg til tidsforsinkelse), og er da DSP den beste måten å løse det på? Missforstå meg rett, jeg forstår at det er viktig, og det jeg hørte hos deg satt som ei kule (som i kanonbra!), spør for å lære. Det er kanskje andre som lurer også?En annen ting en begynner og bli lykkelig klar over er at, er ikke høyttaler/høyttalersystemet 100% i tidsdomenet vil det aldri spille slik jeg vil ha det.
Roter sikkert med uttrykk, og burde kanskje ikke skrever 100%, eller burde kanskje ikke skrevet noe som helst. Det jeg mener er at alle frekvenser fra et høyttalersystem bør påvirke ørene/kroppen så nøyaktig som mulig i tid i forhold til det som er lagret på avspillingsmediet vårt - Ble sikkert bare verre.Hva menes med 100% i tidsdomenet?Min første selvbygg-høyttaler hadde Scan speak kevelar og 9000 silkedomenJa, membran materiale låter forskjellig.
Til bass er papir det jeg foretrekker av det jeg har testet hittil.
Er i ferd med å lage en mellomtone løsning med Focal polykevlar, så får vi høre om det faller i smak.
Men jeg tror det er mer enn bare membran materiale som gir en driver sin egenlyd/signatur.
Frekvens og forvrengningskarakteristikk bestemmer mest av elementenes egenlyd.
Liker også papp i bass, men det at det aldri oversiger 1%THD i bassen ved normal spilling liker jeg ennå bedre
En annen ting en begynner og bli lykkelig klar over er at, er ikke høyttaler/høyttalersystemet 100% i tidsdomenet vil det aldri spille slik jeg vil ha det.
Jeg lurer jeg også og skjønner ikke helt sammenhengen på tid fase og frekvens.Nå er jeg kanskje litt inhabil til å si noe, siden jeg ikke får til fasen helt 100% i ett område i mellombassen. Og jeg har ikke gullørene som skal til til å høre at det er noe galt der heller. Men tror du ikke det blir litt feil å fokusere for mye på én ting? Hva er det som påvirker fasen? Kan det også være faktorer i rommet som påvirker (i tillegg til tidsforsinkelse), og er da DSP den beste måten å løse det på? Missforstå meg rett, jeg forstår at det er viktig, og det jeg hørte hos deg satt som ei kule (som i kanonbra!), spør for å lære. Det er kanskje andre som lurer også?En annen ting en begynner og bli lykkelig klar over er at, er ikke høyttaler/høyttalersystemet 100% i tidsdomenet vil det aldri spille slik jeg vil ha det.
Neida skriv i vei, det ble krystallklart nå.Roter sikkert med uttrykk, og burde kanskje ikke skrever 100%, eller burde kanskje ikke skrevet noe som helst. Det jeg mener er at alle frekvenser fra et høyttalersystem bør påvirke ørene/kroppen så nøyaktig som mulig i tid i forhold til det som er lagret på avspillingsmediet vårt - Ble sikkert bare verre.Hva menes med 100% i tidsdomenet?Min første selvbygg-høyttaler hadde Scan speak kevelar og 9000 silkedomenJa, membran materiale låter forskjellig.
Til bass er papir det jeg foretrekker av det jeg har testet hittil.
Er i ferd med å lage en mellomtone løsning med Focal polykevlar, så får vi høre om det faller i smak.
Men jeg tror det er mer enn bare membran materiale som gir en driver sin egenlyd/signatur.
Frekvens og forvrengningskarakteristikk bestemmer mest av elementenes egenlyd.
Liker også papp i bass, men det at det aldri oversiger 1%THD i bassen ved normal spilling liker jeg ennå bedre
En annen ting en begynner og bli lykkelig klar over er at, er ikke høyttaler/høyttalersystemet 100% i tidsdomenet vil det aldri spille slik jeg vil ha det.
Noe som skjønner hva jeg mener og kan forklare bedre.
Det eneste jeg vet er at en vanlig høyttaler har store svakheter herom.
Rakk akkurat å se den første du la ut også, point takenJeg lurer jeg også og skjønner ikke helt sammenhengen på tid fase og frekvens.Nå er jeg kanskje litt inhabil til å si noe, siden jeg ikke får til fasen helt 100% i ett område i mellombassen. Og jeg har ikke gullørene som skal til til å høre at det er noe galt der heller. Men tror du ikke det blir litt feil å fokusere for mye på én ting? Hva er det som påvirker fasen? Kan det også være faktorer i rommet som påvirker (i tillegg til tidsforsinkelse), og er da DSP den beste måten å løse det på? Missforstå meg rett, jeg forstår at det er viktig, og det jeg hørte hos deg satt som ei kule (som i kanonbra!), spør for å lære. Det er kanskje andre som lurer også?En annen ting en begynner og bli lykkelig klar over er at, er ikke høyttaler/høyttalersystemet 100% i tidsdomenet vil det aldri spille slik jeg vil ha det.
Prøve å se litt på denne videoen og ble ikke så mye smartere
Kom jo ingen video? prøve å finne den igjen
Dette er eksempel på en ganske vanlig høyttalerNeida skriv i vei, det ble krystallklart nå.Roter sikkert med uttrykk, og burde kanskje ikke skrever 100%, eller burde kanskje ikke skrevet noe som helst. Det jeg mener er at alle frekvenser fra et høyttalersystem bør påvirke ørene/kroppen så nøyaktig som mulig i tid i forhold til det som er lagret på avspillingsmediet vårt - Ble sikkert bare verre.Hva menes med 100% i tidsdomenet?
Noe som skjønner hva jeg mener og kan forklare bedre.
Det eneste jeg vet er at en vanlig høyttaler har store svakheter herom.
Du er no flink å forklare så jeg får no bare spørre hvis det er noe jeg lurer på.
Appropo det, hvordan defineres en vanlig høytaler
100% i tidsdomenet betyr at alle frekvensene treffer lytteren samtidig og i samme fase.Nå er jeg kanskje litt inhabil til å si noe, siden jeg ikke får til fasen helt 100% i ett område i mellombassen. Og jeg har ikke gullørene som skal til til å høre at det er noe galt der heller. Men tror du ikke det blir litt feil å fokusere for mye på én ting? Hva er det som påvirker fasen? Kan det også være faktorer i rommet som påvirker (i tillegg til tidsforsinkelse), og er da DSP den beste måten å løse det på? Missforstå meg rett, jeg forstår at det er viktig, og det jeg hørte hos deg satt som ei kule (som i kanonbra!), spør for å lære. Det er kanskje andre som lurer også?En annen ting en begynner og bli lykkelig klar over er at, er ikke høyttaler/høyttalersystemet 100% i tidsdomenet vil det aldri spille slik jeg vil ha det.
Forventet egentlig at du skulle skrive eks. dali epiconDette er eksempel på en ganske vanlig høyttalerNeida skriv i vei, det ble krystallklart nå.Roter sikkert med uttrykk, og burde kanskje ikke skrever 100%, eller burde kanskje ikke skrevet noe som helst. Det jeg mener er at alle frekvenser fra et høyttalersystem bør påvirke ørene/kroppen så nøyaktig som mulig i tid i forhold til det som er lagret på avspillingsmediet vårt - Ble sikkert bare verre.Hva menes med 100% i tidsdomenet?
Noe som skjønner hva jeg mener og kan forklare bedre.
Det eneste jeg vet er at en vanlig høyttaler har store svakheter herom.
Du er no flink å forklare så jeg får no bare spørre hvis det er noe jeg lurer på.
Appropo det, hvordan defineres en vanlig høytaler
Vis vedlegget 532926
Hmm, det akustiske senteret er jo værre å endre på for de fleste.
Aktiv deling løser vel delefilterproblematikken?
Men frister nok ikke for alle, da det betyr inngrep i ht.
Dette er uten linolje.Membranens egenlyd kan ikke altid aflæses på frekvensgang en. Har du kigget på vandfaldskurver? Der ser man som oftest hvad der er af opbrydninger i membranen.
Vis vedlegget 532908
OMF , her er en illustrasjon som viser hva som skjer når driverne er spredt. Det er fullt mulig å løse dette spredningsproblemet ved digital signalprosessering, DSP. Men det underliggende problemet er ikke løst, og spredte drivere låter derfor «feil» når man går ut av smørøyet (sweetspot).100% i tidsdomenet betyr at alle frekvensene treffer lytteren samtidig og i samme fase.Nå er jeg kanskje litt inhabil til å si noe, siden jeg ikke får til fasen helt 100% i ett område i mellombassen. Og jeg har ikke gullørene som skal til til å høre at det er noe galt der heller. Men tror du ikke det blir litt feil å fokusere for mye på én ting? Hva er det som påvirker fasen? Kan det også være faktorer i rommet som påvirker (i tillegg til tidsforsinkelse), og er da DSP den beste måten å løse det på? Missforstå meg rett, jeg forstår at det er viktig, og det jeg hørte hos deg satt som ei kule (som i kanonbra!), spør for å lære. Det er kanskje andre som lurer også?En annen ting en begynner og bli lykkelig klar over er at, er ikke høyttaler/høyttalersystemet 100% i tidsdomenet vil det aldri spille slik jeg vil ha det.
Det høres kanskje ut som en selvfølge, men for de fleste høyttalere er det ikke slik.
Åpenbare avvik er passive høyttalere hvor elementene ikke er plasser i like lang avstand fra lytteren. Da vil det naturligvis bli slik at lyden fra de elementene som er plassert lengt vekk, også treffer øret senere enn de som er nærmere.
En annen "synder" er høyttalere med passivt delefilter. Spoler og kondensatorer i serie gir fasedreining av lyden.
I stygge tilfeller, så kan også romrefleksjoner i bassen være kraftigere en direktelyden og da sier det seg selv at timingen ikke blir spesielt bra når noe lyden går veien om veggen først.
Gode konstruktører greier å lage disse feilene så små som mulig- evt legge de i områder hvor de ikke trekker så mye oppmerksomhet til seg, mens feks aktiv deling med Audiolense spikrer alt fast på 100% - så kan man heller bruke tid og krefter på andre utfordringer.
Når det er 100% i tidsdomenet, så opplever jeg at man i større grad får innblikk i holografien på opptaket - og er den bra- så blir det j... bra.
Mvh
OMF
Dette er jo et annet problem - hvorvidt man får lyden fra en punktkilde eller ikke., her er en illustrasjon som viser hva som skjer når driverne er spredt. Det er fullt mulig å løse dette spredningsproblemet ved digital signalprosessering, DSP. Men det underliggende problemet er ikke løst, og spredte drivere låter derfor «feil» når man går ut av smørøyet (sweetspot).
OMF, du skriver: «...et kompromiss mellom stor kapasitet, spredningskontroll og punktkilde».Dette er jo et annet problem - hvorvidt man får lyden fra en punktkilde eller ikke., her er en illustrasjon som viser hva som skjer når driverne er spredt. Det er fullt mulig å løse dette spredningsproblemet ved digital signalprosessering, DSP. Men det underliggende problemet er ikke løst, og spredte drivere låter derfor «feil» når man går ut av smørøyet (sweetspot).
Jeg er glad i punktkilder og den presisjonen det gir. Men det er som oftest et kompromiss mellom stor kapasitet, spredningskontroll og punktkilde. Men timing i tidsdomenet er altså noe annet.
Man kan ha en punktkilde som ikke er tidskorrekt og man kan ha systemer som ikke er punktkilder som er tidskorrekte.
Mvh
OMF
Fordelen med aktiv deling favner bredere enn jeg hadde sett for meg, og det gjør det jo ikke mindre interessant.Hmm, det akustiske senteret er jo værre å endre på for de fleste.
Aktiv deling løser vel delefilterproblematikken?
Men frister nok ikke for alle, da det betyr inngrep i ht.
Dette er og blir en illusjon som kanskje må tilvennes og det er mange som har vært her som ikke får tak på dette og synes det mangler litt på både detaljer, homogenitet, sømløsheten og den berømte synergien de opplever hjemme hos seg selv.
Denne tråde handler jo om mitt lille lydhelvete. og der er det ikke plass for alle
Med fare for å spørre dumt: Kan du slå sammen de fire driverkildene i én linje?Dokumentasjon: 5 db mellom strekene
Var litt jobb dette da så håper dere setter pris på det
Naken stol
Vis vedlegget 532969
Stol med fleec
Vis vedlegget 532970
Dyne nede
Vis vedlegget 532971
Dyne oppe
Vis vedlegget 532973
10cm Glava
Vis vedlegget 532976
Hemmelig
Vis vedlegget 532974
Ville audiolense valgt ulike crossoverpunkter basert på disse innputtene?Kan få det fram som en linje, men bare i Target designer, og det gidder jeg ikke
Ikke mer komplisert enn at det ikke er så lett å få til en perfekt punktkilde. Så vidt meg bekjent har ingen greid å få til en kilde som spiller optimalt fra 10 til 50 000 Hz - så må man ha flere kilder. Og skal man ha grei kapasitet - så blir det gjerne litt størrelses på driveren og de fleste kilder trenger en eller annen form for WG/horn for å få riktig spredning, og da blir avstanden mellom driverne enda større.Hva mener du med det? Kan du forklare?
Audiolense velger ingen ting - brukeren velger.Ville audiolense valgt ulike crossoverpunkter basert på disse innputtene?Kan få det fram som en linje, men bare i Target designer, og det gidder jeg ikke
Digitale FIR-filtre kan være hørbare, så derfor lurte jeg på om det også er en “kunst” å velge de beste digitale crossoverpunktene. Figurene til The Shy er en form for input som brukes til å velge crossover, formoder jeg? Så valget av crossoverpunkt kan kanskje tenkes å spille inn i lydpersepsjonen?Audiolense velger ingen ting - brukeren velger.Ville audiolense valgt ulike crossoverpunkter basert på disse innputtene?Kan få det fram som en linje, men bare i Target designer, og det gidder jeg ikke
Mvh
OMF
50 kHz...Ikke mer komplisert enn at det ikke er så lett å få til en perfekt punktkilde. Så vidt meg bekjent har ingen greid å få til en kilde som spiller optimalt fra 10 til 50 000 Hz - så må man ha flere kilder. Og skal man ha grei kapasitet - så blir det gjerne litt størrelses på driveren og de fleste kilder trenger en eller annen form for WG/horn for å få riktig spredning, og da blir avstanden mellom driverne enda større.Hva mener du med det? Kan du forklare?
Det var ikke noe stort poeng å teoretisere rundt det, poenget mitt er at i et aktivt delt system, så får man tid/fase 100% uten noen kompromisser - det går ikke ut over noe annet. det gir deg til og med mulighet til å plassere driverne der de står optimalt - selv om løpetidsforskjellen blir betydelig. Så kan man heller bruke krefter på alle de problemene som faktisk står igjen - det er jo nok av de.
Mvh
OMF