HFS3 - veien videre.....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.568
    Torget vurderinger
    1
    Off-Topic Hjørnet synes å være den seksjonen som øker mest her på Sentralen. Utgjør nå ca 26%. OT vil trolig snart gå forbi(!) Hifi generelt som har 27%.

Jeg liker speiselt de godmodige trådene på OT:
    *Utveksling av nyttige tips/erfaringer om "alt mulig" fra reiser til bil.
    *Dele gleder ved opplevelser av mat, vin, sigarer o.l.
    *Underholdene dill-dall, etc

De trådene som jeg etterhvert begynner å bli lei av, er politisk betonte tråder med mye krangling. Her forekommer også mest usakligheter og drittkasting (muligens untatt på kabelforumet  ;D).

FORSLAG til nye HFS3: Opprett et eget underforum på OT for Politikk. -Her kan kranglefantene få holde på så mye de vil, uten å forstyrre for mye synsfeltet og ferdselen for øvrige her inne. Jeg tror et fysisk skille vil gjøre det lettere å abstrahere fra disse krangletrådene. Sånn som det er nå, dominerer de hele emnefeltet på OT. Vanskelig ikke å bli dratt med i dragsuget. Noen vil kanskje hevde det er vanskelig å skille ut politiske tråder, siden "alt dreier seg om politikk". Men det tror jeg ikke blir noe stort problem i praksis.

All denne kranglingen og polemikken er forsurende. Jeg sier ikke at vi skal "forby", bare flytte den litt ut av synsfeltet fra et ellers svært så hyggelig og nyttig Off-Topic forum.

EDIT: Litt utfyllende.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    pedal skrev:
    Off-Topic Hjørnet synes å være den seksjonen som øker mest her på Sentralen. Utgjør nå ca 26%. OT vil trolig snart gå forbi(!) Hifi generelt som har 27%.

Jeg liker speiselt de godmodige trådene på OT:
    *Utveksling av nyttige tips/erfaringer om "alt mulig" fra reiser til bil.
    *Dele gleder ved opplevelser av mat, vin, sigarer o.l.
    *Underholdene dill-dall, etc

De trådene som jeg etterhvert begynner å bli lei av, er politisk betonte tråder med mye krangling. Her forekommer også mest usakligheter og drittkasting (muligens untatt på kabelforumet ;D).

FORSLAG: Opprett et eget underforum på OT som heter: Politikk
    godt forslag

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    pedal skrev:
    FORSLAG: Opprett et eget underforum på OT som heter: Politikk
    Bra tanke men det kan kanskje hete Krig å Fred å sånn.

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.180
    Torget vurderinger
    2
    I HFS3 vil det bli såkalt "Prefix-system" innenfor hver kategori.

Det betyr at når du f.eks. legger ut en tråd i Hifi Generelt så vil det være en drop-down meny over overskriften hvor du velger ut hva tråden omhandler.

F.eks. Forsterkere, rørforsterkere, høyttalere osv.

Hvis du f.eks. lager en tråd som heter "Cary lanserer ny rørforsterker" og du velger prefix "rørforsterker", så vil tråden presenteres slik:

Rørforsterkere: Cary lanserer ny rørførsterker

Hvis du tar musa over "Rørforsterkere" og trykker så vil bare se tråder som omhandler rørforsterkere. Hvis du trykker en gang til kommer du tilbake til alle typer prefix-kategorier.

På denne måten kan vi ha et større utvalg "under-kategorier" innenfor hver kategori, og vi oppnår mye større oversikt og en enklere navigasjon.

Under Off Topic kan vi f.eks. dele inn i følgende:

Diverse
    Aktuelt
    Relgion
    Politikk
    Sport
    Bil/båt/motorsykkel
    Foto og kamera

Terrortråden som nettopp pågikk for fullt ville da sett ut som følgende:

Aktuelt: Da har terror......

Mvh
    Høvdingen

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Er dette ferdigdefinerte merkelapper ("tags") som det kan være flere av pr. post eller er det kun en kategori?

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.568
    Torget vurderinger
    1
    Og mens jeg er i støtet:

Tråden "Hva lytter du til i dag?" har blitt et monster. Den utgjør 42% av alle innlegg på topp ti lista. Der er også bilder, så jeg tipper den opptar mye lagringsplass også.

Tråden er fin den, men det er jo en aktualitetstråd. Artig å poste selv og lese om hva andre har hørt på i dag, eller de siste dagene. Men jeg har ikke behov for å se hva medlemmer lyttet på i fjor.
    Hva med å slette alt som er eldre enn ett år, eller noe sånt?

-Dette som et forslag dersom trådens datamengde er et gryende teknisk problem.

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.180
    Torget vurderinger
    2
    Class skrev:
    Er dette ferdigdefinerte merkelapper ("tags") som det kan være flere av pr. post eller er det kun en kategori?
    Det blir kun 1 stk. kategori, og ikke tags som det kan være flere av.

N

nb

Gjest
    Finnes det noen mulighet for noe fleksibilitet på når man kan vise "hele" tråden i den nye softwaren. Noen tråder er svært lange, og jeg skjønnar at det krever litt ressurser om en veldig aktiv tråd leses av mange som alle vil vise alle 40 sidene tråden består av. Men det er en del tråder her som kan være aktuelle å lese i sin helhet, som f.eks Audiolense-tråden om noen skal til med et slikt oppsett. Da er det mer behagelig å kunne ha hele oppe på en side for å kunne bruke nettleserens søkefunksjonalitet osv.

Noen tanker rundt dette? Alternativt at noen kan flagges slik at det er mulig å vise alle innleggene i bestemte tråder som blir dømt bevaringsverdige for ettertiden?

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.180
    Torget vurderinger
    2
    Det er dessverre ikke lagt opp til at en kan lese 40 sider på en gang. Det blir nok litt for ressurskrevende. Det nye forumet er også mye enklere i henhold til billedopplasting, og det vil også kreve mer av serveren.

N

nb

Gjest
    Høvdingen skrev:
    Det er dessverre ikke lagt opp til at en kan lese 40 sider på en gang. Det blir nok litt for ressurskrevende. Det nye forumet er også mye enklere i henhold til billedopplasting, og det vil også kreve mer av serveren.
    Ok - er det slik at det krever mye ressurser om bare en enkelt bruker trykker på "vis alle" i en veldig lang tråd (som kanskje har mye bilder også). Snakker vi båndbreddeproblemer eller databaseaksessproblemer eller begge deler?

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.180
    Torget vurderinger
    2
    Problemet oppstår vel først når flere brukere gjør det på en gang, og det er både krevende for database og selve linjen.

Det vil goså være en rekke ulike nye funksjoner som krever sitt av server og linje, og det kan godt tenkes at vi må kjøpe en ekstra server til databasen. Vi får se.

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.383
    Litt innpå hva Pedal tar opp:

Gitt at det er visse tråder innen OT jeg absolutt ikke vil se, f.eks. religion eller politikk. Er det mulig å ha som valg ikke-abonnering?

Cheers!

G

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.180
    Torget vurderinger
    2
    JackX skrev:
    Litt innpå hva Pedal tar opp:
    Gitt at det er visse tråder innen OT jeg absolutt ikke vil se, f.eks. religion eller politikk. Er det mulig å ha som valg ikke-abonnering?
    Nei, det er ikke mulig. Vi kan definere at en gitt bruker ikke kan se en gitt kategori, men vi kan ikke definere hva som er mulig å se innenfor en gitt kategori. Det blir alt eller ingenting.

Det eneste du kan filtrere bort er valgte brukere og deres innlegg.

Jeg vil vel tro at en overskrift bør kunne gi en god pekepinn på om det er en aktuell tråd å lese eller ikke.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.907
    Torget vurderinger
    23
    Akkurat det har jeg også tenkt på 8) 8) - en slags avkryssing over de du VIL ha med. Det er noe med "ute av syne - ute av sinn" - særlig krangletrådene som går igjen ref. politikk/religion spesielt. Det er flere poster i de trådene som nærmest utelukkende driver med slike ting og ser ut til å være relativt uinteressert i musikk/teknikk.

rumath

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Antall liker
    228
    Jeg ser ikke at det utgjør et problem. Noen ganger må vi selv kunne ta ansvar for hva vi gidder å engasjere oss i. Har selv bidratt i et par politikk-debatter, men stoppet å poste etter et par innlegg. Enkelte tråder vil det aldri bli konsensus i, sånn er det på HFS, og i samfunnet forøvrig. :)

At jeg ser det krangles i en tråd plager meg ikke det minste.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Høvdingen skrev:
    Jeg har vært taus om temaet da jeg har vært usikker på når alt er klart, men ting begynner å falle på plass.

Det tas sikte på "skolestart" i august, og det er det som er planen nå.

Mvh
    Høvdingen

Og nå er alt klart snart ? :)

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.180
    Torget vurderinger
    2
    HCS skrev:
    Og nå er alt klart snart ? :)
    Det begynner å falle på plass, men vi er ikke helt ferdig med bruktbørsen ennå. Det jobbes med en rekke funksjoner som forløbig ikke fungerer 100%, men antar at dette er klart om 1-2 uker.

Jeg er usikker på om vi klarer skolestart, men vi er nok ikke så langt unna. Det blir forhåpentligvis ingen dramatiske forsinkelser.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.724
    Sted
    Phobos
    Har dere bygget løsningen fra scratch selv, eller er det snakk om modifisering av et eksisterende forum-rammeverk?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det står "Vbulletin 4" i åpningsinnlegget.

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.180
    Torget vurderinger
    2
    marsboer skrev:
    Har dere bygget løsningen fra scratch selv, eller er det snakk om modifisering av et eksisterende forum-rammeverk?

Forumet er basert på vBulletin 4, men f.eks. bruktbørsen bygges opp fra grunnen av, og det er noe av det som har tatt mye tid.

Mvh
    Høvdingen

RJEL

Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Antall liker
    1.520
    Torget vurderinger
    4
    Nu er det skolestart over helga - får vi glede av HFS3 samtidig?
    Ikke meninga å mase, men er veldig spent !

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.180
    Torget vurderinger
    2
    Nå ble akkurat bruktbørsen ferdig, og den ble kjempebra. Superask, oversiktlig, og alt som har manglet. Det gjenstår litt arbeid med galleridsider, og overføring av gamle sider. Sistenevnte kan bli tøft, men forhåpentligvis gjennnomførbart.

Det jobbet kontinuerlig med dette nå, og jeg lover at vi snart skal bli ferdig.

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.683
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Høvdingen skrev:
    Nå ble akkurat bruktbørsen ferdig, og den ble kjempebra. Superask, oversiktlig, og alt som har manglet. Det gjenstår litt arbeid med galleridsider, og overføring av gamle sider. Sistenevnte kan bli tøft, men forhåpentligvis gjennnomførbart.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.724
    Sted
    Phobos
    Høvdingen skrev:

Gjør dere jobben på eget initiativ selv (og hvem er i såfall dere), eller betaler dere andre for å gjøre jobben?

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.180
    Torget vurderinger
    2
    vBulletin forumet er jo velbrukt i mange år, og fungerer bra, så det kjøper vi ferdig. Bruktbørsen er laget av innleid hjelp, og noe lages in-house. Det blir en kombinasjon, men det viktgste er at sammensetningen blir bra. Jeg er opptatt av enkelhet, brukervennlighet, bra billedopplastningsmuligheter og ikke minst hastighet på sidene.

Jeg er veldig spent på bruktbørsen, og hvordan den vil fungere med 10-20.000 annonser. Den blir utrolig søkevennlig, og du kan snevre deg inn på bruker, sted, kategori, pris, osv. Og ikke minst så blir det Ajax søk, og den er så langt like rask som www.minhembio.com.

Forumet er litt verre - der er søkemotoren for dårlig akkurat nå, men det kommer etterhvert.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Er det tenkt noe rundt å rydde i medlemsmassen ? Folk som ikke har vært innlogga på 2-4 år finnes det endel av. Daukjøtt trenger vi da ikke selvom det sikkert er godt for noen å se at medlemsmassen er såvidt stor...

J

J.J

Gjest
    HCS skrev:
    Er det tenkt noe rundt å rydde i medlemsmassen ? Folk som ikke har vært innlogga på 2-4 år finnes det endel av. Daukjøtt trenger vi da ikke selvom det sikkert er godt for noen å se at medlemsmassen er såvidt stor...
    3-4 mnd inaktivitet = sletting av konto - sånn er det flere steder, helt kurant.

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Antall liker
    2.284
    Sted
    Tromsø
    jan#jan skrev:
    HCS skrev:
    3-4 mnd inaktivitet = sletting av konto - sånn er det flere steder, helt kurant.
    Bare man ikke lander i problemer hvis det er referanseintegritet i basen slik av tråder som inneholder poster fra en slettet konto vil føre til feilmeldinger.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Geir Kristiansen skrev:
    jan#jan skrev:
    HCS skrev:
    Bare man ikke lander i problemer hvis det er referanseintegritet i basen slik av tråder som inneholder poster fra en slettet konto vil føre til feilmeldinger.

Enig i det, men mange har ikke skrevet noe som helst her inne. Virker da som om de kun har vært ute etter å legge ting ut på bruktbørsen. Og når da det ikke har vært aktivitet på en god stund kan en vel gå utifra at ting er solgt. 8).. Og skulle vært spennede å visst om ip logging vil bli brukt for å bli kvitt endel av disse idiotene med to eller flere nick...

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Geir Kristiansen skrev:
    jan#jan skrev:
    HCS skrev:
    Man setter vel et flagg á la utmeldt, men beholder individet(?) Nå dukker de opp som "Gjest" etter utmelding.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    jan#jan skrev:
    HCS skrev:
    Det var meget kort tid.

rumath

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Antall liker
    228
    Vi blir sikkert enige om hva som er lenge nok. Enig i at man bør "rydde" iblant.

IP-logging er en god ide!

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    jan#jan skrev:
    HCS skrev:
    Det synes jeg egentlig ikke er det minste kurant. Jeg har hatt et års forumpause før, jeg, og kommet tilbake i full vigør. (Ikke på dette forumet.)

Er det egentlig noe problem med "sovende" medlemmer?

Sett et "inaktiv"-flagg på dem eller noe, men harddiskplassen de tar opp blir sikkert ikke sentralens ruin.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Dazed skrev:
    jan#jan skrev:
    HCS skrev:
    Det synes jeg egentlig ikke er det minste kurant. Jeg har hatt et års forumpause før, jeg, og kommet tilbake i full vigør. (Ikke på dette forumet.)

Sett et "inaktiv"-flagg på dem eller noe, men harddiskplassen de tar opp blir sikkert ikke sentralens ruin.

Poenget er vel det at 4-5 års pause med ingen innlegg hos en relativ stor prosentandel virker litt på trynet... Og dette kan det godt ryddes opp i.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    HCS skrev:
    Dazed skrev:
    jan#jan skrev:
    HCS skrev:

Poenget er vel det at 4-5 års pause med ingen innlegg hos en relativ stor prosentandel virker litt på trynet... Og dette kan det godt ryddes opp i.
    Det er dog en vesensforskjell mellom "3-4 mnd inaktivitet" og "4-5 års pause med ingen innlegg".

J

J.J

Gjest
    Helt greit og i ifra til forumledelsen at en tar en pause, det er ikke noe problem - ei heller andre steder.
    Men nå er det slik at vi skryter av å være ca 17400 brukere her inne ... tipper vi kommer ned i et betraktelig annet antall om vi tar bort dem som ikke har vært aktive dem "siste månedene" - så kan en jo definere hvor lang tid det bør være.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    jan#jan skrev:
    Helt greit og i ifra til forumledelsen at en tar en pause, det er ikke noe problem - ei heller andre steder.
    Men nå er det slik at vi skryter av å være ca 17400 brukere her inne ... tipper vi kommer ned i et betraktelig annet antall om vi tar bort dem som ikke har vært aktive dem "siste månedene" - så kan en jo definere hvor lang tid det bør være.
    Det er sant. Kanskje man burde opererere med X antall registrerte brukere og Y antall aktive brukere. Hvis Y var antallet brukere som hadde postet innlegg, annonser eller PM-er f.eks. den siste uken, kan jeg tenke meg at Y=X/100 eller mindre. ;)

...Men spiller det noen rolle. Hvis tallet kan gi HFS flere annonsekroner, så er det helt greit for meg. (Selv om sånne ting gjerne bereges med antall treff/besøk i måneden, som HFS sikkert også har kontroll på.)

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Dazed skrev:
    jan#jan skrev:
    Det er sant. Kanskje man burde opererere med X antall registrerte brukere og Y antall aktive brukere. Hvis Y var antallet brukere som hadde postet innlegg, annonser eller PM-er f.eks. den siste uken, kan jeg tenke meg at Y=X/100 eller mindre. ;)
    X registrerte brukere, hvorav Y aktive brukere siste Z tidsenheter (f.eks. siste måned).

Jeg tror månedsvis beregning i hvert fall er bedre bl.a. fordi noen aktive brukere tar ferie, er på reise eller kan på annen måte tidvis være opptatt i 1 til noen ukers varighet. De er allikevel høyst aktive sett over en periode på f.eks. 1 år. Jeg mener jeg har sett at Wikipedia har benyttet innlegg i løpet av siste måned som en indikator for telling av aktive bidragsytere.

Det finnes også en god del forumdeltagere som kanskje leser mye, men skriver relativt lite. Noen av disse skriver dog riktig gode innlegg når de først skriver. Noen av disse har vært medlem i en god del år uten å ha nådd 1000 innlegg, og kanskje heller ikke 500. Noen logger seg kun på når de skal skrive og ikke når de leser. De fremstår dermed heller ikke som spesielt aktive basert på innloggingslogging og -statistikk. Det er m.a.o. flere måter å være aktiv på.

Det finnes dog en del pensjonerte brukernavn som tidligere har vært brukt av brukere som nå benytter et nytt brukernavn. Det er mulig at man burde konsolidere disse på et eller annet vis. Det vil dog formodentlig skape problemer hvis man bare slår dem sammen til det nyeste. (De taggede) sitatene kan ordnes via forumprogramvaren/-databasen, men andre brukere har i sine innlegg skrevet noe á la "Jeg er enig med NN som skrev at ...". Det siste er det vanskelig å håndtere ved en brukernavnsammenslåing. Man kunne dog kanskje lage en mekanisme som clustrer/bunker sammen brukernavn slik at andre brukere lett kan se at det er samme individ?

...Men spiller det noen rolle. Hvis tallet kan gi HFS flere annonsekroner, så er det helt greit for meg. (Selv om sånne ting gjerne bereges med antall treff/besøk i måneden, som HFS sikkert også har kontroll på.)
    Jeg er enig i at annonsekroner er bra og at antall besøk/lesere formodentlig utgjør vederlagsberegningsgrunnlaget.

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.180
    Torget vurderinger
    2
    Dette med re-opptelling av medlemmer er noe som er tenkt på. Jeg lurer på om de forløbig skal puttes i en egen gruppe som etterhvert blir slettet. Flere muligheter.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn