Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.239
    Antall liker
    18.556
    Torget vurderinger
    2
    5-10% for lite på speedometer er ve der det stort sett ligger. Det burde være overkommelig i 2025 å kalibrere speedometeret til faktisk hvyldiameter. Såpass overkommelig at noen burde laget noen lover….
    Det introduserer en variabel man ikke har kontroll over, med potensiale for manipulasjon. Å sette kalibreringen til anbefalt hjuldiameter er derimot i henhold til satt standard, noe bilindustrien etterstreber. Som du vil se i linken er lovsettet i Nr. 39 ganske omfattende, og egentlig er det lett å forstå hvorfor man ikke vil at speedometerfeil skal føre til at folk kjører fortere enn fartsgrensen, uten å være klar over det. Rosenborgfans unntatt i liten skrift.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.704
    Antall liker
    11.747
    Hvor har du det fra - teori eller dokumenterte fysiske tester?
    Her må jeg altså krype til korset og innrømme at jeg har tatt feil. Antakelig første gang i mitt liv. Prøvde å finne ut hvor jeg hadde denne (feil)oppfatningen fra, men mislyktes. Kom derimot til ny lærdom, og kan f.eks. benytte denne linken som underbyggelse på min nå nye kunnskap:

    Herved bøyer jeg meg i støvet, kysser skotupper, og tar i mot en uviss mengde piskeslag mens jeg går min Canossagang gjennom HFS' ugjestmilde landskap til spott og spe. Med dette ber jeg så ydmykt om forlatelse, og erklærer herved mine 2-3% som døde og maktesløse.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.143
    Antall liker
    19.182
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    En variabel som også spiller inn er avvik i rulleomkrets på dekk hos forskjellige produsenter.
    I teorien skal jo et 225/45-19 dekk ha en gitt omkrets, men her kan det forekomme avvik på flere % mellom ulike merker og dekktyper.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.239
    Antall liker
    18.556
    Torget vurderinger
    2
    I Google Maps kan man velge at faktisk hastighet skal vises i kartet på bilens display, f.eks. gjennom CarPlay/Android.

    "Show speedometer on/off".

    Da vises faktisk hastighet ved siden av påbudt hastighet på strekningen. Slik ser det ut om du er korpsmusiker i Trøndelag.

    Screenshot 2024-12-28 at 12.13.17.png
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.704
    Antall liker
    11.747
    Politiet kan inndra det.
    Domstolene kan bestemme for hvor lenge
    Legene kan bedømme deg til ikke å være skikket.
    Det ironiske er at selv om du aldri har kjørt rusa, så kan du fratas førerkortet om du tas for marihuana bruk.
    Danskenes regel om "vanvids kørsel" der du mister både førerkort og kjøretøy har jeg sansen for.
    Enig i alt det ovenstående, det er jo rasjonelle avgjørelser som viser seg å fungere etter hensikten. Men de som kommer med løse påstander om at "en del personer burde ikke ha førerkort" er jo i mange tilfeller de som opererer med høyest risikoprofil i trafikkbildet, samtidig som de beskylder "de som ikke burde hatt førerkort" for å skape farlige situasjoner.
    Jeg hadde en gang en svigerfar som var av den oppfatning at absolutt alle andre trafikanter bevisst var i veien for ham. En gang han foretok en grusom forbikjøring i en uoversiktlig sving, med sine to mindreårige, skrekkslagne barn i bilen, ble han ved en ren tilfeldighet sett av en politimann, som ble såpass provosert at han fulgte etter hele veien hjem. Såpass trekt var politimannen, at han ytret noe i retning av at "jeg håper jeg en dag skraper deg av asfalten....!", men det skulle han ikke ha sagt. Den herren som på det tidspunkt ikke ante at jeg skulle bli hans svigersønn langt borte i veien, forlangte en uforbeholden unnskyldning, noe han ikke fikk. Han godtok heller ikke bot, men satte himmel og helvete i bevegelse. For å gjøre en lang historie kort, ble bøteleggelsen ettergitt, og han fikk en skriftlig unnskyldning fra selveste politimesteren.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.051
    Antall liker
    456
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Enig i alt det ovenstående, det er jo rasjonelle avgjørelser som viser seg å fungere etter hensikten. Men de som kommer med løse påstander om at "en del personer burde ikke ha førerkort" er jo i mange tilfeller de som opererer med høyest risikoprofil i trafikkbildet, samtidig som de beskylder "de som ikke burde hatt førerkort" for å skape farlige situasjoner.
    Jeg hadde en gang en svigerfar som var av den oppfatning at absolutt alle andre trafikanter bevisst var i veien for ham. En gang han foretok en grusom forbikjøring i en uoversiktlig sving, med sine to mindreårige, skrekkslagne barn i bilen, ble han ved en ren tilfeldighet sett av en politimann, som ble såpass provosert at han fulgte etter hele veien hjem. Såpass trekt var politimannen, at han ytret noe i retning av at "jeg håper jeg en dag skraper deg av asfalten....!", men det skulle han ikke ha sagt. Den herren som på det tidspunkt ikke ante at jeg skulle bli hans svigersønn langt borte i veien, forlangte en uforbeholden unnskyldning, noe han ikke fikk. Han godtok heller ikke bot, men satte himmel og helvete i bevegelse. For å gjøre en lang historie kort, ble bøteleggelsen ettergitt, og han fikk en skriftlig unnskyldning fra selveste politimesteren.
    Nå vaser og synser du igjen.
    Det er mange som ikke burde ha førerkort av ulike grunner og som Hønndjevelen er inne på kan politi/helsevesen/domstoler inndra førerkort. Men de fanger ikke opp alle og gjerne ikke før det er for sent.
    Personlig måtte jeg ta kontakt med min fars fastlege for å starte prosessen med å inndra førerkort da vi merket at han ikke var trygg i trafikken lenger. En langdryg og smertefull affære, han ville ikke gi fra seg førerkortet frivillig men vi måtte bare gjennomføre prosessen før det eventuelt hadde gått galt.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.748
    Antall liker
    2.591
    Sted
    Bergen
    I Google Maps kan man velge at faktisk hastighet skal vises i kartet på bilens display, f.eks. gjennom CarPlay/Android.

    "Show speedometer on/off".

    Vis vedlegget 1085192
    Nå vet jeg ikke hvordan de ulike bilfabrikantene integrerer kartløsningen med tilhørende teknologi. Min erfaring tyder på at de lager sine egne løsninger, eller at jeg har urealistiske forventninger..;
    - Toyota viste 10% avvik på fart ift vegvesenets målet (som jeg stoler på). Her vil jeg forvente at man faktisk bruker gps hastigheten og ikke en eller annen lurt egenutviklet algoritme (tenk på hvor mange Toyota er som surrer rundt med konstant fart hele tiden relativt langt unna fartsgrensen)
    - Audis mamma som satt en plass inne i dashbordet holdt på med alle mulige slags angstvarsler
    — mange varsler om filskifte på flerfelts motorvei, kartet vet jo hvor jeg er og filskifte på motorvei bør ikke være grunnlag for spesielle varsler, sakker fart når man nærmer seg bil bakfra på motorvei og skal kjøre forbi osv
    For meg er dette helt uforståelig og jeg vil hevde noen av disse er rett og slett farlig; kom bak en kvinne på motorveien som skulle legge seg ut for en forbikjøring og da bremset hennes bil ned slik at jeg kom ubehagelig nært henne. Hadde jo ikke forventet at en bil forbikjøring plutselig slakker av. Dette gjentok seg et par ganger og det antar jeg skyldes akkurat den innebygde funksjonen i bilen.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.704
    Antall liker
    11.747
    Nå vaser og synser du igjen.
    Det er mange som ikke burde ha førerkort av ulike grunner og som Hønndjevelen er inne på kan politi/helsevesen/domstoler inndra førerkort. Men de fanger ikke opp alle og gjerne ikke før det er for sent.
    Personlig måtte jeg ta kontakt med min fars fastlege for å starte prosessen med å inndra førerkort da vi merket at han ikke var trygg i trafikken lenger. En langdryg og smertefull affære, han ville ikke gi fra seg førerkortet frivillig men vi måtte bare gjennomføre prosessen før det eventuelt hadde gått galt.
    Enig igjen.
    Det er tilnærmet umulig å fange opp alle. Selv har jeg en plan jeg håper å holde, og det er å levere fra meg førerkortet før jeg blir en for dårlig fører. Systemene omkring legeundersøkelser har vært endret litt hit og dit opp gjennom årene, og det fungerer sånn delvis. Av og til ender det med en og annen 80+'er som kjører mot fartsretningen på E18 (det har jeg selv sett), og da forsvinner heldigvis førerretten på sekundet. Det er praktisk vanskelig å fange opp alle, det er så mye rart med mennesker, og noen ganger går det over stokk og stein uten at noen egentlig forstår det før det er for sent.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.704
    Antall liker
    11.747
    Nå vet jeg ikke hvordan de ulike bilfabrikantene integrerer kartløsningen med tilhørende teknologi. Min erfaring tyder på at de lager sine egne løsninger, eller at jeg har urealistiske forventninger..;
    - Toyota viste 10% avvik på fart ift vegvesenets målet (som jeg stoler på). Her vil jeg forvente at man faktisk bruker gps hastigheten og ikke en eller annen lurt egenutviklet algoritme (tenk på hvor mange Toyota er som surrer rundt med konstant fart hele tiden relativt langt unna fartsgrensen)
    - Audis mamma som satt en plass inne i dashbordet holdt på med alle mulige slags angstvarsler
    — mange varsler om filskifte på flerfelts motorvei, kartet vet jo hvor jeg er og filskifte på motorvei bør ikke være grunnlag for spesielle varsler, sakker fart når man nærmer seg bil bakfra på motorvei og skal kjøre forbi osv
    For meg er dette helt uforståelig og jeg vil hevde noen av disse er rett og slett farlig; kom bak en kvinne på motorveien som skulle legge seg ut for en forbikjøring og da bremset hennes bil ned slik at jeg kom ubehagelig nært henne. Hadde jo ikke forventet at en bil forbikjøring plutselig slakker av. Dette gjentok seg et par ganger og det antar jeg skyldes akkurat den innebygde funksjonen i bilen.
    Jeg også opplever at nye biler i dag har ALT, ALT for mange funksjoner som gjør at du må sloss mot bilen i tide og utide, samtidig som det uler og piper i alle regnbuens farger uten stans. Det tar oppmerksomheten vekk fra trafikken! Og en ting er 100% sikkert; den funksjonen som skal holde bilen innenfor stripene i veibanen har ikke på noen måte tatt høyde for smale Vestlandsveier der du møter en lastebil. Det er jo galskap at bilen forsøker å tvinge deg ut i veibanen når du faktisk MÅ kjøre på den lille skulderen som finnes.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.051
    Antall liker
    456
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Enig igjen.
    Det er tilnærmet umulig å fange opp alle. Selv har jeg en plan jeg håper å holde, og det er å levere fra meg førerkortet før jeg blir en for dårlig fører. Systemene omkring legeundersøkelser har vært endret litt hit og dit opp gjennom årene, og det fungerer sånn delvis. Av og til ender det med en og annen 80+'er som kjører mot fartsretningen på E18 (det har jeg selv sett), og da forsvinner heldigvis førerretten på sekundet. Det er praktisk vanskelig å fange opp alle, det er så mye rart med mennesker, og noen ganger går det over stokk og stein uten at noen egentlig forstår det før det er for sent.
    Ja, det høres fint ut men la oss håpe at du selv innser at du blir en dårligere fører. Det er lett å si dette når man er oppegående, når helsen svikter og alderen siger på er det ikke alle som kan eller vil innse dette.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.704
    Antall liker
    11.747
    Ja, det høres fint ut men la oss håpe at du selv innser at du blir en dårligere fører. Det er lett å si dette når man er oppegående, når helsen svikter og alderen siger på er det ikke alle som kan eller vil innse dette.
    Bruttern fikk det til. Satser på at jeg er like smart. Når 70 år passeres, tenker jeg finne på noe som gir en slags kontrollfunksjon. Betale en sjåførlærer for å ta et par timer med innlagte overraskelser eller noe sånt. Faen, tida flyr. Det er bra jeg bor i et område med godt utbygget kollektivtransport, og jeg digger buss. :)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.239
    Antall liker
    18.556
    Torget vurderinger
    2
    Nå vet jeg ikke hvordan de ulike bilfabrikantene integrerer kartløsningen med tilhørende teknologi. Min erfaring tyder på at de lager sine egne løsninger, eller at jeg har urealistiske forventninger..;
    - Toyota viste 10% avvik på fart ift vegvesenets målet (som jeg stoler på). Her vil jeg forvente at man faktisk bruker gps hastigheten og ikke en eller annen lurt egenutviklet algoritme (tenk på hvor mange Toyota er som surrer rundt med konstant fart hele tiden relativt langt unna fartsgrensen)
    - Audis mamma som satt en plass inne i dashbordet holdt på med alle mulige slags angstvarsler
    — mange varsler om filskifte på flerfelts motorvei, kartet vet jo hvor jeg er og filskifte på motorvei bør ikke være grunnlag for spesielle varsler, sakker fart når man nærmer seg bil bakfra på motorvei og skal kjøre forbi osv
    For meg er dette helt uforståelig og jeg vil hevde noen av disse er rett og slett farlig; kom bak en kvinne på motorveien som skulle legge seg ut for en forbikjøring og da bremset hennes bil ned slik at jeg kom ubehagelig nært henne. Hadde jo ikke forventet at en bil forbikjøring plutselig slakker av. Dette gjentok seg et par ganger og det antar jeg skyldes akkurat den innebygde funksjonen i bilen.
    Speedometermålingen på bilens eget display er ikke en funksjon av gps-måling, men kalibrert i forhold til hjulenes rotasjon. "Faktisk hastighet", som vist på f.eks. Google Maps, kalkuleres av app'en fra gps-data.

    Ellers enig i at alle varslene og avbrytelsene er irriterende. Bilfabrikanter måler prestasjoner også utfra antall ulykker og alvorsgraden i samme, og de har kommet frem til at det å gjøre bilene sikrest mulige også involverer å forsøke å styre hva føreren begår av urimelige manøvrer. (Samt å rapportere til forsikringsselskap dersom det kjøres veldig uvørent).

    Kjenner ikke alle bilmerker, men på dem jeg bruker/har brukt kan man skru av slike "angstvarsler", noen ganger dessverre slik at man må gjøre det før oppstart av hver tur.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.216
    Antall liker
    12.843
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    " - den andre 50-prosenten.." -??? Jeg vil tro at det er betydelig flere enn halvparten av ungdom som av mange forskjellige grunner faller utenfor organisert idrett, og mange av de som begynner forlater også etter kortere eller lengre tid, ettersom fokuset på "de beste" også øker med nivået.. Å fokusere på de beste i organisert idrett er selvsagt OK isolert sett, hvis man først skal ha konkurranseidrett, men det diskvalifiserer også flere etterhvert som nivået øker...
    At alle selvsagt trenger fysisk aktivitet i en eller annen form, er ikke nødvendigvis det samme som at man trenger egne idrettsanlegg for de som ikke når opp til toppen...
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.589
    Antall liker
    12.761
    Sted
    Smurfeland
    Enig i alt det ovenstående, det er jo rasjonelle avgjørelser som viser seg å fungere etter hensikten. Men de som kommer med løse påstander om at "en del personer burde ikke ha førerkort" er jo i mange tilfeller de som opererer med høyest risikoprofil i trafikkbildet, samtidig som de beskylder "de som ikke burde hatt førerkort" for å skape farlige situasjoner.
    Jeg hadde en gang en svigerfar som var av den oppfatning at absolutt alle andre trafikanter bevisst var i veien for ham. En gang han foretok en grusom forbikjøring i en uoversiktlig sving, med sine to mindreårige, skrekkslagne barn i bilen, ble han ved en ren tilfeldighet sett av en politimann, som ble såpass provosert at han fulgte etter hele veien hjem. Såpass trekt var politimannen, at han ytret noe i retning av at "jeg håper jeg en dag skraper deg av asfalten....!", men det skulle han ikke ha sagt. Den herren som på det tidspunkt ikke ante at jeg skulle bli hans svigersønn langt borte i veien, forlangte en uforbeholden unnskyldning, noe han ikke fikk. Han godtok heller ikke bot, men satte himmel og helvete i bevegelse. For å gjøre en lang historie kort, ble bøteleggelsen ettergitt, og han fikk en skriftlig unnskyldning fra selveste politimesteren.
    Siden vi først er i gang med anekdoter har jeg en ganske fersk en, fra selveste julaften i forrige uke. Jeg var på vei nordover på E6 for å feire jul med familie, og når jeg passerte avkjøringen til Frogner og Lindeberg (før Kløfta, ikke de andre Frogner og Lindeberg) lå jeg i høyrefeltet, i fartsgrensen omtrent, som jeg tror er 100 akkurat der. Så plutselig mens jeg passerer bestemmer en bil på avkjøringsrampen seg for at den ikke vil avkjøre allikevel, og bare svinger over sperrelinjer og ut i feltet som jeg kommer kjørende i så jeg er nødt til å foreta en unnamanøver i 100 km/t for at vi ikke skal treffe hverandre. Hadde det kommet en bil bakfra i høyere fart i venstrefeltet hadde jeg trolig truffet den istedet. Ren flaks at det ikke gikk galt, og jeg vil på det sterkeste og med full tyngde hevde at vedkommende som foretok den idiotmanøveren ikke skulle hatt førerkort. Om jeg er en sånn som har høyest risikoprofil får andre avgjøre, men jeg føler ikke helt det selv, da.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.182
    Antall liker
    4.580
    Det introduserer en variabel man ikke har kontroll over, med potensiale for manipulasjon. Å sette kalibreringen til anbefalt hjuldiameter er derimot i henhold til satt standard, noe bilindustrien etterstreber. Som du vil se i linken er lovsettet i Nr. 39 ganske omfattende, og egentlig er det lett å forstå hvorfor man ikke vil at speedometerfeil skal føre til at folk kjører fortere enn fartsgrensen, uten å være klar over det. Rosenborgfans unntatt i liten skrift.
    Jeg visste ikke at du var så komservativ i hodet. For meg er det opplagt at unøyaktige speedometre, veldig presise fartsmålinger og høye bøter er en dårlig kombinasjon. Det burde være et rimelig krav at sjåføren skal se hvor grensen går…
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.239
    Antall liker
    18.556
    Torget vurderinger
    2
    Jeg visste ikke at du var så komservativ i hodet. For meg er det opplagt at unøyaktige speedometre, veldig presise fartsmålinger og høye bøter er en dårlig kombinasjon. Det burde være et rimelig krav at sjåføren skal se hvor grensen går…
    Tror ikke jeg er konservativ av legning, men bilindustrien har en del hensyn den er påtvunget ved lov å ta.
    Det handler om ansvarslegging -- hvem skal stå ansvarlig for konsekvenser av beslutninger som tas?

    Når det gjelder "fart over land", altså reell forflytningshastighet med kjøretøyet, har man i lovbestemmelser kommet til at det er føreren av kjøretøyet som skal være ansvarlig. Dersom kjøretøyet viser "trygg" hastighet, mens det beveger seg hurtigere, oppstår det tvil om hvor ansvaret ligger og man kan søke regress hos den som har begått gjerningene som sørger for feilvisning. Det vil bilindustrien gjerne unngå, samtidig som man judisielt ønsker å unngå uklarheter om ansvarsplasseringen.

    En grei løsning er altså denne feilmarginen mellom vist og faktisk hastighet, som også kan ta høyde for endring av hjuldimensjon i forhold til kalibrert utgangspunkt. Speedometeret viser altså litt høyere hastighet enn faktisk og dersom du overskrider pålagt hastighet for strekningen med en lovbestemt faktor som skal ta høyde for misvisning, er ansvaret ditt og ikke fabrikantens, ved fartskontroll.

    Jeg syns det er greit. Her om dagen var jeg uoppmerksom ved en radarstolpe i Sverige og det ble utløst et rødt blink. Jeg sjekket speedometeret og så at det viste 86km/t i en 80-sone og tok det helt med ro. Transportstyrelsen kom ikke til å sende meg en bot, siden min fart over land var ca 82km/t.

    Prins Daniel traff derimot grensen:

     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.204
    Antall liker
    9.371
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Helt herlig:

    • Statlege Bane Nor eig verkstaden.
    • Bane Nor leiger verkstaden ut til det statseigde godstog-selskapet CargoNet.
    • CargoNet har igjen har engasjert det statseigde selskapet Mantena AS til å drive sjølve vedlikehaldet.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.051
    Antall liker
    456
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Helt herlig:

    • Statlege Bane Nor eig verkstaden.
    • Bane Nor leiger verkstaden ut til det statseigde godstog-selskapet CargoNet.
    • CargoNet har igjen har engasjert det statseigde selskapet Mantena AS til å drive sjølve vedlikehaldet.
    Ikke noe overrasker meg lenger men dette blir for dumt. Tidligere lurte vi på om vi bor i bakvendtland, nå vet vi det.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.062
    Antall liker
    10.593
    Helt herlig:

    • Statlege Bane Nor eig verkstaden.
    • Bane Nor leiger verkstaden ut til det statseigde godstog-selskapet CargoNet.
    • CargoNet har igjen har engasjert det statseigde selskapet Mantena AS til å drive sjølve vedlikehaldet.
    Genialt!! Tre direktører med hver sin stab.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    12.065
    Antall liker
    7.793
    Sted
    Holmestrand
    Der er jeg helt enig. Som MCfører kjører jeg i min komfortsone, og slipper alle med Super-SS-Rally-GT.... forbi meg så fort jeg kan.
    Forøvrig, noen innlegg her har befestet min overbevisning som MCfører, at man alltid skal anse bilister som uberegnelige idioter.
    Godt poeng.
    Det som er interessant er at i dag så framstår de fleste(?) MC-førere som defensive og ansvarlige.
    Det gjorde de ikke for noen år siden.
    I dag framstår svært mange bilister som agresive, utålmodige og ellers egoistiske.
    Det gjorde de ikke for noen år siden.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.817
    Antall liker
    12.542
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Genialt!! Tre direktører med hver sin stab.
    Tre? Bare konsernledelsen til Bane NOR består av 10 personer - sjefen sjøl, pluss 9 konserndirektører.


    Som i sin tur formodentlig leder ganske store organisasjoner, med et antall direktører i hver. Og ingen synes å ha ansvaret. :sneaky:
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.318
    Antall liker
    8.763
    Torget vurderinger
    1
    Ikke noe overrasker meg lenger men dette blir for dumt. Tidligere lurte vi på om vi bor i bakvendtland, nå vet vi det.
    Dumt? Spørs på hvordan man ser på det. Flere kan skumme fløten slik at det blir dyrest mulig. Dessuten får man pulverisert ansvaret. Derfor må direktørene ha høy lønn....
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    7.577
    Antall liker
    11.692

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    12.065
    Antall liker
    7.793
    Sted
    Holmestrand
    Når enn går en tur, da bestemmer en sin fart selv. Når en er på veien, er en ikke alene. Farten begrenses aller mest pga manglende oppmerksomhet, det å være i etterkant av situasjoner. Lyskryss; vær klar, kom deg avgårde. Rundkjøringer; skaff deg oversikt FØR du kommer dit og klar å bruke høyrefot og hender SAMTIDIG, akselerasjon etter at du er ute av den. Husk du kan ha noen bak deg. 70 kmt betyr ikke 57. Osv.
    Greit alt det det der,
    men noen sekunder etter at du har kjørt forbi meg som ødela dagen din,
    så tar du igjen nestemann som ligger foran,
    og før du får kastet et blikk i speilet så har jeg tatt igjen deg.

    Du har nå vunnet 1 - en billengde før du skal ta av.
    For dere skal ALLTID av på første avkjøring,
    men ligger i venstrefeltet helt til dere skal ta av.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.239
    Antall liker
    18.556
    Torget vurderinger
    2
    FrP og Høyre fikk viljen sin, innen drift av jernbanen. For FrP var det et mål å ødelegge jernbanedrift og det har de klart.

    Det kan skrives en fornøyelig bok om hvor på trynet Jernbanereformen ble. Her er et kapittel:


    Regjeringen til Erna Solberg, med Fremskrittspartiet i spissen, skulle gjennom oppstykking, privatisering og enda flere anbud, selskaper og direktører rydde opp i norsk jernbane.

    Vi fikk ikke flere og bedre skinner, men vi fikk utslag som at svenske SJ kjører tog mellom Trondheim og Oslo, mens britiske Go Ahead kjører tog på Sørlandsbanen. Gode gamle NSB ble til Vy og fikk nye uniformer, men færre strekninger å betjene.

     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    12.065
    Antall liker
    7.793
    Sted
    Holmestrand
    Likevel...

    Ja, dessverre.
    En del motorsyklister er nok adrenalinjunkies, og søker risiko.
    Da kan det fort gå galt når man kombinerer en utsatt og farlig posisjon med ekstrem motorkraft og kanskje en mer enn god overdose hybris.
    «66 prosent av ulykkene skyldes feil fra motorsyklisten. I 20 prosent av ulykkene var en motpart ansvarlig. En tredel av MC-førerne omkom som en følge av ekstrem atferd, det vil si at de kjørte med høy fart og/eller var ruspåvirket da ulykken skjedde.»
    Kilde: https://www.tryggtrafikk.no/fakta-og-rad/mc/atferd-pa-motorsykkel/
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.239
    Antall liker
    18.556
    Torget vurderinger
    2
    Konkurranseutsetting er tingen.
    Veldig "morsomt" i den artikkelen om GoAhead, som FrP feiret med bløtkake og fyrverkeri da "banen" kunne "åpnes" av Jon Georg Dale. Det er jo opplagt at ingen fra GoAhead kan ha kjørt med Sørlandsbanen før selskapet la inn et anbud.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.062
    Antall liker
    10.593
    Ja, dessverre.
    En del motorsyklister er nok adrenalinjunkies, og søker risiko.
    Da kan det fort gå galt når man kombinerer en utsatt og farlig posisjon med ekstrem motorkraft og kanskje en mer enn god overdose hybris.
    «66 prosent av ulykkene skyldes feil fra motorsyklisten. I 20 prosent av ulykkene var en motpart ansvarlig. En tredel av MC-førerne omkom som en følge av ekstrem atferd, det vil si at de kjørte med høy fart og/eller var ruspåvirket da ulykken skjedde.»
    Kilde: https://www.tryggtrafikk.no/fakta-og-rad/mc/atferd-pa-motorsykkel/
    Finnes det noen statistikk for hvilke typer sykkel som er innblandet i ulykker?
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.748
    Antall liker
    2.591
    Sted
    Bergen
    Kanskje før, nå er vel flere eldre som kjøre Mc, en litt gjenfødelse av tapt ungdom. Tror kanskje de er overrepresentert på ulykker de siste år.
    Jeg har et busstopp rett etter en over 180 går sving i 60 sona. Det er en lidelse å se mange av de eldre prøve å kjøre den svingen. Åpenbart langt unna de kjøreferdighetene som kreves for å kjøre på norske veier. På amerikansk highway Ja, langs Hardangerfjorden åpenbart ikke
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.748
    Antall liker
    2.591
    Sted
    Bergen
    Synes at artikkelen fra trygg trafikk gir en god oversikt og sammenheng i ulykker. Kan være at man kan søke opp i SSB eller hos vegvesen/biltilsyn for å finne fordeling av ulykker på mc merke. Dersom man skal finne r-sykler må man antagelig vite hvilke typebetegnelser hos hver enkelt merke som inngår i r-sykler.
    Hvordan dømmer man om det er r-sykkel forresten? De fleste tunge Mc (750 kubikk og opp) har vel godt over 100 + hester…

    Edit
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.105
    Antall liker
    3.198
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjører mye bil og blir alltid stressa av motorsykler. Forutsigbart uforutsigbare de fleste av dem. Bakfra: forbikjøringer på alle mulige og umulige steder. Forfra: det kjøres tilnærmet midt i veien/like inntil gulstripa. De tar mer plass enn en bil da man instinktivt vil ha litt mer distanse sideveis til disse. Møter man en mc i en høyresving er jo styre og fører over i ditt kjørefelt pga helningen. Helvetes irriterende. Og ja, jeg har motorsykkellappen, men kunne aldri ha kjørt slik.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn