Altså:
Jeg har jo etter hvert hørt tkr`s oppsett et utall ganger. Og det har jevnt over vært givende stunder.
At tkr lenge har vært tro mot CJ, er jo en dårlig bevart hemmelighet - og også noe som, i dagens samtale, avslørte gjerne har vært en vesentlig årsak til egensignaturen i seniorens oppsett.
Jeg minnes glatt da jeg første gang lånte øre til hans oppsett, da med de STORE CJ-rør-monoblokkene og pre`en som foret noen svære elektrostatiske Sound Labs. Egensignaturen har vært der, om enn i litt varierende grad, hele veien.
Madamen og jeg pleier å få med oss de fleste episodene av Vera. Ikke fordi det er kriminelt god tv, men grei tidtrøyte....
At der så produseres hifiprodukter med samme navn her til lands er jo ikke en veldig gammel historie. Litt kjekt er det jo dessuten at man vet hvem en av mennene bak Vera er.
Jeg var derfor spent, da jeg etter å ha fått en spontaninvitasjon til periferien; dvs Casa Towers, midt i pakkingen før man skal sette seg i bilen og kjøre 50 mil til det blide sørland, skulle få låne øre til noen nye Vera`er.... Ble jo nesten positivt overrasket over at madamen ikke reiste bust i det hele tatt, da jeg forsiktig forhørte meg om det var greit at jeg tok meg en tur ut.....
Kan klasse D i være "den nye vinen" i tkr`s oppsett...?
Tja, for å si det sånn: Jeg ble overrasket i positiv forstand.
Tkr mente jeg fant et beskrivende ord for måten musikken ble formidlet av de to effektforsterkerne - KLOKKERENT!
I betydningen:
Start og stopp i musikken hadde gjort et byks oppover i trappen.
Støygulvet var markant senket.
Oppløsningen hadde fått et godt løft - noe som blant annet ga seg utslag i at det ble lettere å detektere de enkelte instrumenter og vokalinnslag på innspillingene.
Lydbildet var stort i alle himmelretninger - uten at det dermed/nødvendigvis behøver å bety større enn tidligere.
Lydbildet hadde flyttet seg noen steg nærmere lytteposisjonen - to my liking!
Og i løpet av de 2,5 timene som ble tilbragt i sofaen, merket jeg fint lite til noen som helst av negative "artifakter" som av og til opptrer ifbm klasse D-forsterkeri.
Jeg har nemlig tidligere hørt klasse D-stæsj som jeg vil beskrive som litt "kommunegrå" og slørete i klangen, noe som i stor grad gjorde at det å høre på musikk ble litt kjedelig/uengasjerende og intetsigende. Å høre på musikk handler jo imvho om målet å fremkalle emosjoner og ståpels.
Hva så med den tidligere nevnte egensignaturen?
Svaret på det spørsmålet er i grunnen enkelt og greit: Svært mye av egensignaturen forsvant som dugg for solen med Vera`ene oppkoblet. Derav beskrivelsen KLOKKERENT! Jeg velger å tolke det dithen at CJ-forsterkerne som inntil nå har vært kraftverkene i Casa`en, har en lett gjenkjennelig egensignatur. Så får det være opp til den enkeltes preferenser å foretrekke det ene eller det andre.....
Noe å pirke på? Tja, kanskje, kanskje ikke....
Det KAN hende at det er som tkr ymtet frempå om: Kvaliteten på innspillingen betyr mye!
Kanskje var det derfor det oppstod noe grums i øregangene i deler av vokalområdet på noen av innspillingene vi raste gjennom.
Det var stor forskjell på når f eks nevnte David Allan Coe sang alene og når koristene joinet.
Det samme gjaldt noen av låtene med Emmilou Harris.
Merk: Dette er relativt "gamle" vinylinnspillinger, gjort i perioden, der man iflg tkr, i større grad begynte å benytte seg av transistorforsterkede mikrofoner.
Avspilling av nyere materiale, som f eks "ho Kari" og Lambchop, ga ikke de samme vokalartifaktene.
Ei heller gjorde innspillingen av Sheherazade, dirigert av Fritz Reiner, dette - selv om innspillingen har en god del år på baken. Men her er det jo kun instrumenter, ingen vokal......
Det er ellers ikke umulig at tkr, ved å ratte "litt"
på innstillingene på Haloen, kan gjøre hørbare endringer/forbedringer i musikkgjengivelsen. Hvis jeg forstod ham rett i kveld, kjørte han i all hovedsak med de samme innstillingene som han tidligere har brukt med CJ-forsterkerne.
Jeg er ellers spent på hva tkr finner ut er mulig, dersom han ønsker en vokalgjengivelse som er enda mer "kjønnslig", organisk og "fyldig". Vokalgjengivelsen var god i dag, så her spiller preferenser virkelig inn. Personlig foretrekker jeg at vokalen er enda mer "fysisk", i den forstand at man kan "se" vokalisten foran seg selv om øynene er lukket. Dette er vanskelig å sette ord på, men gjør et forsøk: I kveld følte jeg ikke at jeg var helt "der" - det ble litt mer som om vokalen ble "pustet/blåst" ut mot sofaen, riktig nok fra riktig posisjon og i realistiske proporsisjoner, men jeg savnet litt brystkasseklang..... I kveld opplevde jeg mest av det via "ho Kari" sin "Egentlig en danser" og Lambchop`s "Is a woman".
Edit: Det KUNNE vært interessant å høre Fairfield Four fremføre "These bones" - for der snakker vi om en vokalist med anseelig brystkassevolum og -klang!
Takk for lytten!
Håper dette gir mening!
Jeg venter i spenning på hva tkr kommer til å foreta seg eller ikke mht effektforsterkeriet! Jeg TROR jeg vet hva jeg ville ha gjort.....
mvh
Proffen