Dette er litt komplisert. Lang forklaring. Men jeg tror jeg kommer til det som kanskje plager deg...
For å ikke blåse effekt-forsterkere, er default volum satt til -12dB på firmware som har volumkontroll implementert. Den versjonen forholder seg til volumkontroll-kommandoer fra datamaskinen, og justerer en intern volum-variabel etter det. Ved avspillingen blir denne variabelen multiplisert med musikk-signalet, én for hver kanal. Det virker på meg som om hver datamaskin husker hvilket volum den sist brukte på en gitt enhet, og så anvender det igjen neste gang den kobles til. Derfor lagrer ikke DACen volum-innstillingen den fikk, men rapporterer -12dB som utgangspunkt hver gang den kobles til. Denne innstillingen blir som oftest umiddelbart oppdatert fra datamaskinen.
Akkurat det samme skjer i siste firmware uten volumkontroll implementert. Bortsett fra at der blir ikke den interne volum-variabelen multiplisert med musikken, i stedet blir det spilt av på 0dB. Men datamaskinen tror at den forholder seg til en faktisk volum-kontroll. Det er kun mute som blir tatt til følge av denne firmwaren, for det er fra gammelt av implementert på en annen måte enn variabelt volum.
For å få USB Audio Class 1 til å virke med iOS, er fungerende volumkontroll en forutsetning. Men jeg har ikke forsket i hvor mye funksjonalitet som er tillatt å kutte i fw-versjoner som ikke tar volum-signalet til følge.
Det vanligste er at datamaskinen sender i 100% volum (0dB) og lar DACen multiplisere det med et tall <= 1. For å gjøre ting enda vanskeligere, er det ikke nødvendigvis kun DACen som står for volum-kontrollen. På min Mint 17-distribusjon klarer PCen å sende 0dB lyd og gyldige volum-kommandoer til DACen i UAC1 (grønt lys). Men i UAC2 (rødt lys) er det en multiplisering av lydsignalet i PCen først. Min misstanke er at det samme skjer hos deg, og at minst én av DACen (eller maskinen, eller begge) har låst seg fast på -12dB, og at det blir den nye maksgrensen for hvor høyt man kan spille.
To mulige løsninger: 1) Se om det samme skjer på UAC1 (grønt lys), 2) Forsøk å påvirke de som har laget din distro til å la UAC2-implementasjonen sin sende gyldige volumkontroll-signaler i stedet for å multiplisere før den digitale lyden går ut.
For de som fortsatt henger med: Jeg vet at jeg kaster sten i glasshus her, for ASIO-driveren i prosjektet ble laget mye før volum-kontrollen, og den sender ikke volum-kommandoer. Det betyr at med UAC2 på Windows (i hvert fall til Microsoft ruller ut driveren sin til alle), vil firmware med volum-kontroll spille av på -12dB.
Det enkleste jeg kan gjøre er å sette standard-volum på den til 0dB og legge ut ny firmware for akkurat det.
Børge
Har prøvd nyeste firmware hvor volumkontroll er implementert men ikke aktiv. Det rare med denne firmwaren er at lydsignalet /volume blir mye lavere på min xindac enn det pleide å være. Volumsteg på 70 i stedet for rundt 40 for å oppnå ca samme lyd. Kunne skjønnt det hvis volumkontroll i firmwaren var aktiv, men jeg testet den der dvolumkontroll ikke er aktiv. Endte opp med at jeg flashet tilbake til firmware fra 2014, og volumet er tilbake til normalen igjen.
For dere som eventuelt bruker denne sammen med en raspberry pi med picoreplayer distro. Ser nå at i nyeste utgave av distroen at squeezbox server programmvaren nå er en del av distoren på raspberry pien.. Da er den endelig standalone og trenger ikke serverprogrammvare på pc/mac/nas for å streame wimp hifi.