MakkinTosken
Who, me?
Rundt 10-12 tipper jegHva er direktiviteten på Dynaudio Evidence Platinum?
Rundt 10-12 tipper jegHva er direktiviteten på Dynaudio Evidence Platinum?
Hvis du lytter mest til rommet - jf. poenget om kritisk avstand ovenfor - kan gode høyttalere bli dårlige, og omvendt. Poenget er akkurat det samme som i forsterkermatching.
Så anmelderne tester egentlig rommet, ikke høyttalerene. På samme måte som de ikke tester forsterkerne, men høyttalerne(s lastegenskaper mv.).
Så anmeldernes forvirring gjenspeiler det som skrives. Eneste korrigerende ankereffekt er pris. Høy pris betyr «bra» for anmeldere.
Trodde du var seriøs men du finner en unnskyldning absolutt hele tidenHvis du lytter mest til rommet - jf. poenget om kritisk avstand ovenfor - kan gode høyttalere bli dårlige, og omvendt. Poenget er akkurat det samme som i forsterkermatching.
Så anmelderne tester egentlig rommet, ikke høyttalerene. På samme måte som de ikke tester forsterkerne, men høyttalerne(s lastegenskaper mv.).
Så anmeldernes forvirring gjenspeiler det som skrives. Eneste korrigerende ankereffekt er pris. Høy pris betyr «bra» for anmeldere.
Hva mener du? Jeg svarte på et spørsmål.Trodde du var seriøs men du finner en unnskyldning absolutt hele tiden
Jeg tror du er på sporet av noe her.På samme måte som man ikke kan beregne volum hvis bredde, lengde eller høyde er ukjent, kan man ikke beregne helt eksakt hva kritisk avstand er uten å kjenne gjenklangen, RT60. Gjenklang inngår i beregningen av kritisk avstand. I små rom er den kort. Noen rom er mer plaget enn andre med forstyrrende gjenklang. Gjenklang reduserer kritisk avstand.
Vis vedlegget 718426
Figuren ovenfor viser kritisk avstand gitt RT60 fra 0,22 i det minste rommet til 0,43 i det største. Gjenklang er en funksjon av rommets størrelse. Man må også kjenne høyttalerens direktivitet for å gjøre presise beregninger.
For meg er det ikke formelen bak kritisk avstand som er det viktige. Det er viktigere for meg å høre etter forskjeller i lyden når man sitter i det området hvor direktelyden dominerer og sammenlikne med det området hvor reflektert lyd dominerer. Hos meg går kritisk avstand erfaringsmessig - slik jeg opplever lyden - ved et par meter eller så.
Fordi jeg liker direktelyden av mine høyttalere er det derfor et kompromiss å sitte noe lengre unna (si 250-270 cm).
Det fine med å sitte i direktelyden er at det ofte er en smart inngang til god lyd. Man trenger ikke like mye headroom i systemet. Dessuten er opplevelsen en annen enn om man sitter lengre unna.
Om opplevelsen av direktelyd er god eller dårlig, har med ens preferanser å gjøre. Vi vet imidlertid at idealet i antikken var høy grad av direktelyd. Tidlig vestlig musikk utviklet seg også basert på en høy andel direktelyd. Er det ikke grunn til å tro at vi mennesker synes direktelyd er naturlig? Så har ting endret seg underveis. Kanskje pga. økonomi? Presse flest mulig inn i et rom for å maksimere inntektene, spre kostnadene for konserthuset på mange publikummere? Mange kjente konsertsaler strider med prinsippet om direktelyd med detaljer og klarhet.
Det slår meg at avveiningen mellom direktelyd og reflektert lyd kanskje er en av de viktigste i HIFI. Det at mange liker horn/waveguide med høy direktivitet er kanskje ikke tilfeldig? Og rørlyden som mange liker, som kan være et triks for å leve med en høy andel reflektert lyd som forstyrrer eller tilfører noe til primærsignalet, ville det muligens ikke vært et like stort behov for hvis folk satt nærmere høyttalerne, i direktelyden?
Kritisk avstand er kanskje en undervurdert faktor som likevel har stor betydning for resultatet. Da er det fint å ha en nøktern diskusjon om de to avveiningene mellom detaljer og klarhet vs. følelse av omslutning og rom.
TakkJeg tror du er på sporet av noe her.
eeeh er det ikke ofte slik st hornoppsett gir mindre reflektert lyd ?Jeg tror du er på sporet av noe her.
Ojsann - kan være du har ufattelig stor rett i det du her sier. Og med dette (kanskje?) litt av årsaken til at det diskuteres så ufattelig mye man i utgangspunktet skulle tro må bli/blir likt oppfattet av alle fordi musikk referansen skal/bør være lik ut i fra det man lytter til enten det er en stemme, gitar eller annet.Hvis du lytter mest til rommet - jf. poenget om kritisk avstand ovenfor - kan gode høyttalere bli dårlige, og omvendt. Poenget er akkurat det samme som i forsterkermatching.
Så anmelderne tester egentlig rommet, ikke høyttalerene. På samme måte som de ikke tester forsterkerne, men høyttalerne(s lastegenskaper mv.).
Så anmeldernes forvirring gjenspeiler det som skrives. Eneste korrigerende ankereffekt er pris. Høy pris betyr «bra» for anmeldere.
Jeg leste ikke svart-hvitt sitt innlegg som et motargument mot horn, men som et argument for at mer direktelyd er i ferd med å få økende cred.eeeh er det ikke ofte slik st hornoppsett gir mindre reflektert lyd ?
Når det gjelder rør så er det enkelt og greit mange av de som låter fantastisk
Jeg har vært én gang (bare én gang, dessverre) i Imax-kinoen på Storo og lyden var helt annerledes enn den normale, fantastisk lyd. Ekstremt headroom, lyd som var veldig direkte og detaljert, svært bratt atrium så lyden ikke ble forstyrret av folk foran.Jeg leste ikke svart-hvitt sitt innlegg som et motargument mot horn, men som et argument for at mer direktelyd er i ferd med å få økende cred.
Og Horn har egenskaper i den retning.
Måling med meterstokk...Hvilken måling viser best hvor mye direktelyd det er i lytteposisjonen?
Hvilken måling viser best hvor mye direktelyd det er i lytteposisjonen?
Om du leser så er det nærmeste du kommer "Clarity", så nei.Tenkte på REW
Da får vi bruke ørene da.Om du leser så er det nærmeste du kommer "Clarity", så nei.
Folk flest er jo vant til begge deler. Hifi-folk har visse forventninger, på godt og ondt.Jeg har vært én gang (bare én gang, dessverre) i Imax-kinoen på Storo og lyden var helt annerledes enn den normale, fantastisk lyd. Ekstremt headroom, lyd som var veldig direkte og detaljert, svært bratt atrium så lyden ikke ble forstyrret av folk foran.
Direktelyd er…annerledes enn vi har blitt vant til.
Folk flest er jo ikke dumme.Folk flest er jo vant til begge deler. Hifi-folk har visse forventninger, på godt og ondt.
Skjønner hva du mener mht ensidig fokus, men samtidig så er det de som har et ensidig fokus (i en annen betydning enn du hadde i ditt innlegg) som når lengst.Må si etter å ha lest tråden i det siste, at det å ha ensidig fokus er kanskje den største hemskoen i forhold til å vurdere noe som helst.
Har ingen problemer med at det finnes kjempelyd i alle typer høyttaler-oppsett - litt forskjell blir det jo alltid. Vil si at OMF, emokid og mitt oppsett beviser dette til det fulle.
Joda jeg har valgt en vei som har sine rammer, men det er nesten nødvendig. Men har ingen problemer med å se at det er andre metoder og valg også.Skjønner hva du mener mht ensidig fokus, men samtidig så er det de som har et ensidig fokus (i en annen betydning enn du hadde i ditt innlegg) som når lengst.
Du har feks et ensidig fokus på lydkvalitet ... og du vet vet hva slags lyd du er på jakt etter. Da når man langt. Det gjelder i høyeste grad omf og emokid også. Nå drar jeg frem de samme som du nevnte. Det er flere andre som går like ensporet og kompromissløst til verks her på hfs. Og lykkes.
Brukte de Genelec?idealet i antikken var høy grad av direktelyd
Vår oppfatning er til en stor del styrt av våre fysiske egenskaper, som igjen er styrt av vårt genmateriale. Jeg mener det er naivt å tro at vi er så voldsomt ulike i måten å oppfatte ting på.Men opplever folk ting likt? Til stadighet får f.eks høytalere som måler dårlig glimrende krittikker i den mer eller mindre kulørte hi-presse. Samt mange fornøyde eiere.
Det samme kan vel sies om forsterkere som ikke måler perfekt.
Hva med å se på fase?, når jeg måler nærmere høyttalerne er fasen mye bedre enn lengre fra hvor reflekjoner slår inn. Problemet med REW er at et fase plottet er mye værre enn det Trinnoven min måler, uten at jeg vet hvor feilen ligger. Har jo en forsinkelse gjennom Trinnov som REW muligens oppfatter som fasedreiningDa får vi bruke ørene da.
Tror ikke det er så veldig mange som behøver stresse seg opp. De som tenker litt på rommet kommer veldig raskt under 0,3 og vil få til klarhet temmelig lett. Behandling av førsterefleksjonspunkter er godt innbakt og den gamle 1/3 regelen har også sitt utspring i d/r tankegang.Da får vi bruke ørene da.
Men hva tenker du om tilbakemeldingene? Du har jo din egen referanse i eget behov først og fremst, så hvilke tilbakemeldinger tenker du mest på? De som bekrefter din opplevelse eller de som har en alternativ opplevelse. Jeg husker jo hva jeg reagerte mest på den gang jeg var der. Opplevelsen av å høre på flere forskjellige anlegg samtidig, hva nå enn det betyr? Regner med at det er foreldet og at et gjenhør vil gi meg en helt annen opplevelse.I mitt rom variere tilbakemeldingene på å opplevd lydbildet, fra inni og rundt hode, til meget god dybde og seperasjon foran seg. Det må være strømmen som er så ulik.
Mere horn og rørVår oppfatning er til en stor del styrt av våre fysiske egenskaper, som igjen er styrt av vårt genmateriale. Jeg mener det er naivt å tro at vi er så voldsomt ulike i måten å oppfatte ting på.
Derimot har vi ofte ulikt fokus og noen kan høre kvaliteter der andre hører feil, men det er gjerne ikke det én hører som kvaliteter en annen hører som feil. Det er gjerne heller fordi de fokuserer på helt ulike ting.
Jo flere feil man klarer å få bort, jo større er gjerne derfor også enigheten om at det låter bra.
Synes det er interessant at forskjellene er så påfallende, men prøver jo å gi litt beng, bare jeg får den opplevelsen jeg liker - Varierer litt den også. Skal ikke undervurdere dagsform. Likevel må jeg jo si at tilbakemeldinger som stemmer med min egen opplevelse, trykkes nærmere hjertet.Men hva tenker du om tilbakemeldingene? Du har jo din egen referanse i eget behov først og fremst, så hvilke tilbakemeldinger tenker du mest på? De som bekrefter din opplevelse eller de som har en alternativ opplevelse. Jeg husker jo hva jeg reagerte mest på den gang jeg var der. Opplevelsen av å høre på flere forskjellige anlegg samtidig, hva nå enn det betyr? Regner med at det er foreldet og at et gjenhør vil gi meg en helt annen opplevelse.
Det er jo ikke helt umulig at de som har lyttet har ulike erfaringer fra før. Om noen er vant til lite dybde vil de kanskje oppleve det som enormt hos deg, mens om de er vant til ekstern dybde vil de oppleve at det er mindre hos deg. På samme måte, er man vant til et visst bidrag av førsterefleksjoner på sidene vil man kanskje oppleve ditt oppsett i lys av det. Trenger ikke være mer komplisert.Synes det er interessant at forskjellene er så påfallende, men prøver jo å gi litt beng, bare jeg får den opplevelsen jeg liker - Varierer litt den også. Skal ikke undervurdere dagsform. Likevel må jeg jo si at tilbakemeldinger som stemmer med min egen opplevelse, trykkes nærmere hjertet.
Du vil garantert få en ny opplevelse. Litt mer på, enn hos deg men likevel mye mindre masete og vanskelig å følge.
Stikkordet er et gjennomvarmt anlegg.
Det er jeg sikker på er en vanesak og starter vi forsiktig og lar også min hjerne få tid til å vende seg... Har også vært litt rundt siden den gang og det er ytterst sjeldent(aldri) lydbildet som har blitt presentert har vært helt uspiselig Tviler på at alle de som har kommet med positive skussmål om ditt oppsett, tar feil.Litt mer på, enn hos deg
Hva tilskriver du ulike systemers evne til å reprodusere detaljer og klarhet?Det er jeg sikker på er en vanesak og starter vi forsiktig og lar også min hjerne få tid til å vende seg... Har også vært litt rundt siden den gang og det er ytterst sjeldent(aldri) lydbildet som har blitt presentert har vært helt uspiselig Tviler på at alle de som har kommet med positive skussmål om ditt oppsett, tar feil.
Sikker på at jeg klarer håndtere horn også, har jo minst to gode opplevelser. Den ene ga meg litt samme opplevelse som jeg opplevde med egne høyttalere for flere år siden. Det jeg synes er viktig er å kunne tilskrive fenomener og opplevelser riktig årsak. Opplever sjeldent at generelle betraktninger og dogmatisk tilnærming gir meg svaret.
- Mengde av smearing av orginallyden som følge av for tidstett refleksjonHva tilskriver du ulike systemers evne til å reprodusere detaljer og klarhet?
Jeg opplever at når man kommer over et visst kvalitetsnivå låter anlegg med helt ulik oppbygning ganske likt. Det som skiller er ofte makroelementer: hvor dypt spiller det, hvor mye decay er det i rommet etc. Så skiller det mellom små mikrodetaljer som refleksjonsmønster, mikrohelling i opplevd frekvensrespons og det høyeste registeret.Det er jeg sikker på er en vanesak og starter vi forsiktig og lar også min hjerne få tid til å vende seg... Har også vært litt rundt siden den gang og det er ytterst sjeldent(aldri) lydbildet som har blitt presentert har vært helt uspiselig Tviler på at alle de som har kommet med positive skussmål om ditt oppsett, tar feil.
Sikker på at jeg klarer håndtere horn også, har jo minst to gode opplevelser. Den ene ga meg litt samme opplevelse som jeg opplevde med egne høyttalere for flere år siden. Det jeg synes er viktig er å kunne tilskrive fenomener og opplevelser riktig årsak. Opplever sjeldent at generelle betraktninger og dogmatisk tilnærming gir meg svaret.