Og her en måling av eksisterende løsning med EMS LB7 målt 30 cm fra hornmunning (venstre/høyre horn) med aktiv høypass 24 dB Ved 50 Hz.
Merk at jeg deler ved ca 140/850 Hz med Audiolense i dag.
Bassene, Acoustic Elegance TD18h+, har kuvet papirmembran, 3 tommer luftet voicecoil og faseplugg. Driverne er ikke beskrevet som subwoofer elementer men basselementer og er speccet opp til 300 Hz. Når Sveinung hadde hornriggen sin så sammenlignet han med JBL 18» og han bekreftet at Acoustic Elegance hadde mere «snert». Hos meg spiller AE18 ned til 20 Hz og jeg føler at de leverer supert opp til 140Hz slik jeg spiller i dag.
Hornpeaken er vel rundt 140Hz så den blir avlastet til en viss grad, allikevel har ikke dette vært noe problem da jeg har brukt midbasshorna lavere før.
Poenget til Kevlar med å bruke EMSLB7 istedet for 12 tommer var mere «fart, detaljer og snert». Dette er jeg helt enig i. Dersom man ikke har kapasitetsproblemer så gå ned på MMS og opp på QMS mener jeg (litt forenklet sagt). De f eks på the shy sin nye løsning. Er overbevist om at han får et løft med beryllium mellomtonedomer kontra vanlige 6,5 tommere. «Farten» vil øke dramatisk.
Det er også andre momentet selvfølgelig. Slukets slobber har fantastisk artikulasjon og bidrar noe i mellomtonen svært positivt. Jeg likte alt i alt LMC sine 15 tommers tårn bedre enn hornsubber. 15 tommers tårn var mere «musikalsk selv om dagens dobbel FLH gir mere skyv i skarptromma.
Fordelen min med midbasshorn opp til 850-1000 Hz er at jeg ikke trenger den nye vinen i form av digre og kjempedyre trau. JBL 2384 låter knall fra 850-900 Hz. Også får vi se hva T500 superdiskanten bidrar med til slutt vha bedre summering i Audiolense kontra Groundsound.
Utfordingen min i et lite rom er plass og da må alle delene av hornsystemet være så kompakte som mulig. Og det synes jeg at jeg har fått til
FLH som jobber ganske brukbart «in the comfort zone»: